WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Fler besökare (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10526)

gastronomen 2005-10-25 11:18

OK, antar att denna fråga också finns i 100 tidigare trådar, men liksom när det gäller riktlinjer för annonspriser, så återkommer dom ju för att det finns ett stort intresse och behov av att diskutera!

Min fråga är tämligen enkel. Vad kan jag göra, förutom att annonsera själv, för att generera fler besökare till min sida? Som jag skrev tidigare har jag just nu ca. 5-6000 / månad eller ca. 200 / dag. Tittar man på Tasteline och jämför så skall dom ha ca. 100.000 / månad, dvs. detta borde vara ett riktmärke för hur stor min "surfmarknad" är! Jag ligger alltså på en surfandel av ungefär 5% (eller troligtvis mindre eftersom det finns fler sajter än Tasteline).

Så vad kan göras? Har testat att vara aktiv i olika forum. Det har inte givit så mycket. Har försökt få ut länkar i olika directories, andra bloggar osv. det ger en handfull. Absolut mest trafik just nu kommer från Google genom vanliga sökningar (kanske inte helt oväntat), pga. detta har jag ökat min uppdateringsfrekvens för att växa i content. Har funderat på att skriva något litet skript som folk han få lägga på sina hemsidor, t.ex. veckans champagnetips eller något liknande, med en länk tillbaka till mig sida. Kör med mitt nyhetsbrev för att få tillbaka folk.

Fler tips?

/Gastronomen

Gastronomen Sverige
Din blogg för svensk gastronomi
http://www.gastronomen.se

robertsson 2005-10-25 11:22

Jag svarar samma som jag alltid svarat på denna typ av fråga: Adwords
Mest högkvalitativ trafik till lägsta pris.

gastronomen 2005-10-25 11:28

Har testat Adwords (när det varit "gratis"), men med tanke på dom affiliate-program som finns inom mitt område så är det inte motiverat. Det kostar helt enkelt mer än det smakar så att säga!

Man skulle i och för sig kunna tänka sig att göra en "investering" i detta för att få upp besökssiffrona i syfte att kunna ta ut högre annonspriser mot annonsörer som man tar direktkontakt med, men jag är inte riktigt där ännu så att jag etablerat sådana kanaler.

Andra icke-annonseramera tips? Är intresserad av något sätt att kunna sprida inkommande länkar brett.

/Gastronomen

HenrikAI 2005-10-25 11:49

Fler besökare.. vem vill inte ha det.. :D

Har du provat att skicka pressreleaser och/eller kontaktat tidningar? Inte alltid de är så intresserade, men om du t.ex. skulle göra en stor GI-special (eller om något annat aktuellt) är det inte helt omöjligt att du skulle få några rader i någon tidning.

Du skulle kunna prova ha en återkommande tävling (en vinnare varje månad) och sprida länken till tävlingssajter typ blienvinnare.com och tavla.se. Ger förstås en del "skräptrafik" men kan vara värt att prova.

Finns det andra mindre matsajter du kan byta länkar med? Visst kan man se dem som konkurrenter, men mer trafik tjänar ni säkert alla på.

Skript som folk kan använda på sina hemsidor ("dagens maträtt" osv.) låter som en utmärkt idé.

robertsson 2005-10-25 11:59

Citat:

Originally posted by gastronomen@Oct 25 2005, 11:28
Har testat Adwords (när det varit gratis), men med tanke på dom affiliate-program som finns inom mitt område så är det inte motiverat. Det kostar helt enkelt mer än det smakar så att säga
När det var gratis? AdWords har aldrig varit gratis vad jag vet, däremot har man gett bort 500 kr kuponger men det anser jag vara alldelles för lite för att testa.

* Välj ut några relevanta ord/termer.
* Skriv en bra relevant annons.
* Tänk som besökaren, vem vill du ha till din sida? Vad ska han vara ute efter? Anpassa sökord och annonser efter det!
* Sätt ett rimligt bud som ger bra placering men inte kostar för mycket.
* Om du vill sätt en budgetgräns per dag.
* Kör så i 3-4-5 veckor och jämför siffrorna mot idag.

Jag kan garantera att du kommer märka en klar skillnad. Denna skillnad kan du knappast uppnå på annat sätt för samma pengar.

Visst finns det mycket annat att göra som länkbyten, tävlingar och annat men detta ger ofta väldigt få besökare per arbetsinsatts. Tid är oxå pengar :)

Robert 2005-10-25 12:01

Tänk på att ha en site som får folk att vilja komma tillbaka till den och använda den ofta, annars är varje försök till marknadsföring bortkastade pengar. Driv aldrig trafik till en site som folk inte vill besöka igen.

gastronomen 2005-10-25 12:20

Nja, "gratis" va det ju inte, men det var ju 500 spänn att testa på. Möjligtvis för lite, men det är det som jag kört med Adwords. Frågan är ju dock om det lönar sig med Adwords ifall man inte har egna produkter som man säljer. Ska man få sina inkomster via TD (eller annat affil-program) t.ex. så skulle man då först ta en kostnad på min 50 öre per besökare, dvs 50 spänn för 100 st av dessa kanske 1 klickar vidare på dina affil-annonser och då måste denne enda generera 50+ tillbaka för att du ska gå med vinst. Tyvärr finns inte såna program för min nisch. Hos TD finns nada, och inte heller hos advertising.com som någon tipsade om tidigare heller.

Då återstår andra alternativ eller mer lönsamma annonser. Eller att börja sälja egna produkter.

/Gastronomen

robertsson 2005-10-25 12:35

Gastronomen: Fråga nummer 1: Vad är det du är ute efter? Klick på TD annonser eller besökare till hemsidan?

Vill du ha klick på TD annonser så ska du nog byta bransch från mat till mobiltelefoni, ekonomi eller nått annat som ger bra ersättning på TD.

Är du ute efter en matsida så skippa Tradedoubler och sattsa på innehållet.
Lyckas du skapa en bra matsida med innehåll så kommer besökarna och därefter kommer inkomsterna.

gastronomen 2005-10-25 12:55

Svar 1: Jag vill ju ha mer besökare, MEN om jag ska betala för dom (t.ex. via Adwords) så vill jag ju få tillbaka dom pengarna på något sätt och just nu har jag TD och Adsense på inkomstsidan.

Ville jag bara tjäna pengar kunde jag ju hoppa på någon annan nisch, men eftersom mobiltelefoni inte direkt intresserar mig skulle jag inte klara av att hålla en sådan sida tillräckligt intressant speciellt länge!

Mat och dryck å andra sidan är jag intresserad av och kan underhålla innehållsmässigt. Jobbar mycket med ideer kring innehållet och har som sagt ökad min uppdateringsfrekvens, men det är ju alltid kul och motiverande att kunna växa besöksmässigt också! Och frågan är då vilka tänkbara vägar som leder dit! Det borde finnas fler vägar än "betald annonsering" och "content is king" eller???

/Gastronomen

robertsson 2005-10-25 13:01

Din önskemål går inte riktigt ihop. Om du tror att du kan hitta en sida där du kan köpa besökare till en MAT-sida för att klicka på TD-banners som handlar om nått helt annat så får du fortsätta leta resten av livet. Som sagt, det är dags för dig att bestämma dig vad du vill göra.

1) Tjäna pengar på TD.
2) Gör en sida om mat.

gastronomen 2005-10-25 13:07

Tja, det är inte så svårt val. Jag har detta som hobbysyssla och är inte beroende av inkomsten, men tycker det är kul att det genererar lite i alla fall. Således är det ju en fråga om att göra en matsida i första hand, MEN även fast det är på det viset vill jag ju växa i antalet besökare! Och då helst inte genom att betala för det via Adwords, utan genom andra kanal. Och frågan är då hur man kan gå till väga.

/Gastronomen

Bengt 2005-10-25 13:50

Jag tycker att diskussionen här handlar mycket långsiktigt respektive kortsiktigt tänkande. Gastronomen säger det, att för att kosta på annonsering via AdWords måste motsvarande intäkter komma via TD eller liknande omedelbart. Det är mycket kortsiktigt tänkande. Det som robertsson med flera säger är i praktiken att det är nödvändigt att tänka mera långsiktigt. Att först koncentrera sig på att dra besökare till sajten på olika sätt, jobba med sajten så att den blir mer intressant och får många återkommande besökare. Utan vinstkrav. Sedan, när sajten är känd och har bra besöksfrekvens, då kommer inkomsterna och Gastronomen får tillbaka sina satsade pengar.

/Bengt

gastronomen 2005-10-25 14:31

Hmmm...verkar som att Adwords är universallösningen när det gäller att generera trafik eftersom vi hela tiden återkommer till detta. Får fundera på hur mycket jag är villig att lägga på trafik den vägen.

/Gastronomen

Andreas Rönnqvist 2005-10-25 23:33

Den egentliga faktorn är nog inte rena besökare, utan att du kanske behöver få besökarna att återkomma gång på gång? Har du funderat på att kanske sikta på någon form av CMS istället? Forum är bland andra en av de saker som får personer att återkomma och det finns CMS:er där du kan integrera redan existerande bloggar eller så finns moduler som är riktigt bra som löser det åt dig. (Behöver du tips och hjälp, skicka ett PM).

Med ett CMS kan du förutom forum också erbjuda "Tipsa en kompis" funktioner, nyhetsbrev samt bygga upp community-känslan. Då kan du också enklare räkna på hur många som återvänder, hur många besökare som blir medlemmar och liknande?

Spinn 2005-10-26 01:26

Och här kommer mina tips (kan ev. bli lite upprepning):
- Skriv gärna i gästböcker och tipsa om din hemsida
- Att ha forum gör att folk kommer tillbaka (som någon annan skrev)
- Att få besökarna delaktiga i sidan är också ett bra sätt att bygga upp en sida
- Koncentrera dig enbart på innehållet och hur det ska bli intressant för läsarna, hur skulle du själv vilja att det var upplagt om du var läsare o.s.v. Besökarna kommer då med tiden.
- Tävling är bra, kontakta företag som sponsrar mot att de får reklam på köpet, du får dessutom kontakt med branschen på ett bra sätt och bygger upp nätverket
- Be läsarna att länka från ev. egen hemsida/blogg mot att du länkar till dem från speciell länksida, kanske att fem sådana länkar syns på framsidan och roterar
- Bygg upp ett stort länkregister till andra matsidor där även läsarna kan tipsa om fler

Har säkert missat en del, men skriver igen om jag kommer på mer. :)

gastronomen 2005-10-26 09:16

Tack för bra tips!

En del kör jag redan med som nyhetsbrev, korslänkar, osv.

Har varit aktiv i andra forum (dock ej gästböcker), inget större resultat.

Forum har jag också provat, det ville aldrig lyfta men kanske får göra ett nytt försök.

Tävlingar kan nog vara en ide.

Länkregister finns till viss del, men utan tipsfunktion. Det ska jag nog lägga till!

CMS??? Community Management Service??? Eller???

/Gastronomen

robertsson 2005-10-26 10:23

Det där är jättebra tips och saker man självklart ska göra, men det tar väldig tid innan effekten kommer. Du kanske kan räkna med en tillväxt på trafiken på kanske 5-10% per månad.

Vill du uppnå snabbare/större effekt så måste dessvärre plånboken fram :)

kers 2005-10-26 13:50

Citat:

Originally posted by gastronomen@Oct 26 2005, 09:16

CMS??? Community Management Service??? Eller???

nästan, Content Management System :)

http://www.google.se/search?&q=define%3ACMS

J-Åberg 2005-11-09 00:08

På sikt så är bra innehåll ett måste för att bli framgångsrik. Det du måste fråga dig vad folk vill läsa om?

En svår, men bra väg är att få kändisar att bli gästföreläsare eller rättare sagt gästbloggare. Det är svårt. Men kan vara mycket effektivt. Om du inte känner några rikigta kändisar. Prata med dokusåpakändisar och liknande. De brukar vara mediakåta :D Om du känner någon journalist kan det också vara en väg in. "Hej jag ringer från nättidningen Gastronomen..."

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson