WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Fyra telefoner. Vilken skulle du välja? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1052565)

Gustav 2012-03-07 15:49

Fyra telefoner. Vilken skulle du välja?

Jag har tänkt köpa en smartphone i två års tid, men det har aldrig blivit av. Men nu kör Tre en riktigt prisvärd kampanj, så jag tänkte passa på att göra slag i saken. Fyra olika telefoner kan man välja mellan:

http://www.tre.se/Privat/Erbjudande/Fast-pris/

Vilken hade du valt och varför? Iphone känns lite gammalt och tråkig, men den kanske fortfarande är överlägset bäst?

Edit: Även synpunkter på varför jag absolut INTE borde välja någon av de fyra modellerna, är välkomna.

Aslan 2012-03-07 16:07

Såg också erbjudandet idag, riktigt bra måste jag säga!

Själv tycker jag dessa fyra mobiler alla är bra men du kan ju välja bland deras andra modeller och ändå ta del av denna erbjudande så mina rekommendationer och jag är en mobil fantast om jag får säga det är följande:

Galaxy Nexus:
http://www.tre.se/Privat/Mobiltelefo...-Galaxy-Nexus/

Du får alla uppdateringar först av alla samt en riktigt bra display.

HTC One X:
http://www.tre.se/Privat/Mobiltelefo...-X/?color=6189

Den har nyss lanserats i mobil kongressen i Barcelona och det står att leveranstiden är sex veckor, lätt värt det enligt mig.

Jag hade valt mellan dessa två och priserna är fortfarande densamma så det är värsta fyndet :)

Mvh
Arash

KristianE 2012-03-07 16:41

Att välja iPhone är som att välja Windows. Precis alla tänkbara mobiltillbehör, bilar, motorcyklar,
you-name-it är anpassade för iPhone. Behöver du köpa ett fodral till någon halvobskyr Android kan
du bli förpassad till någon webbutik utomlands. Köper du en iPhone kan du köpa tillbehöret precis överallt.

Tekniskt bäst? Knappast. På specifikationerna har den "bara" dubbelkärning CPU. Folk snackar om att de
behöver Quad-cores i sina lurar. Det kanske stämmer. Men jag undrar då till vad?

Jag har kört iPhone sen 3GS för några år sedan och ser ingen som helst anledning att byta. För mig är
upplösningen på skärmen viktigare än att ha 512 MB RAM (istället för 256 eller vad jag nu har..). Jag
har nu en iPhone 4.

MusikMixen 2012-03-07 16:42

Syrran köpte precis Nokias nya. Hon är helnöjd med den, dock surfar hon bara och sitter på skype/MSN samt messar/ringer. Enligt henne är batteritiden riktigt bra. Jag hade dock valt en Samsung om det är Android i.

Wojt 2012-03-07 17:37

iPhone är den bästa telefon jag ägt. Jag är inget Apple-fan utöver det.

nosnaj 2012-03-07 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20434423)
För mig är
upplösningen på skärmen viktigare än att ha 512 MB RAM (istället för 256 eller vad jag nu har..). Jag
har nu en iPhone 4.

Du vet om att iPhone 4 har en upplösning på 960×640 (326ppi)? Så om du förespråkar hög upplösning för du nog välja annat än iPhone.
T.ex. har Xperia S 720×1280 (342ppi) och Galaxy Nexus 720×1280 (316ppi).

knullis 2012-03-07 17:59

iphone 4s - bästa telefonen jag haft! och jag har haft många androidtelefoner. once you go apple you never go back to android

oskarh 2012-03-07 18:24

Jag valde nyligen en Samsung Galaxy S2 (som fanns med i den listan) och den är extremt snabb. Just 2.3.3 kanske inte är så roligt nu längre, men förhoppningsvis ska Ice Cream Sandwich komma i slutet av månaden senast. Hade en 3.5" skärm förut, och jag måste säga att det nästan är lite för litet, trots att jag har relativt små händer, när man ska skriva på ett tangentbord på skärmen. Dock måste jag erkänna (som den iPhone-hatare jag är) att det fungerar oväntat bra att skriva på iPhonens lilla skärm.

nosnaj 2012-03-07 18:31

Bara så du inte missat detta på sidan och ge dig ännu fler valbara mobiler:
"Intresserad av en annan telefon?
Erbjudandet gäller alla våra mobiler med abonnemanget 3Total fram till 22/4-2012."

tartareandesire 2012-03-07 19:14

Svaret på din fråga om iPhone är överlägset bäst är utan tvekan nej. Som du säkert redan förstått av alla diskussioner så är det mest en fråga om personlig smak. Tycker du borde besöka en butik och testa lite olika varianter.

Nokia skulle jag inte välja själv eftersom man blir lite mer begränsad när det gäller appar.

Rent generellt kan man säga att iPhone går ner och Android upp just nu vilket många här som arbetar med lite större webbplatser säkerligen noterat.

Jag valde själv Samsung Galaxy SII eftersom jag tror betydligt mer på Googles approach i längden och inte är så förtjust i Apple eller trendprylar. Det finns heller ingenting alls som gör den sämre än en iPhone. Den är tunnare och lättare. Den utsågs till världens bästa mobil av tidningen M3. Det var också den mobil som klarade kyla bäst i Aftonbladets lite udda test, vilket kan vara bra om man vistas en del på nordliga breddgrader.

iPhone är bra, det håller jag absolut med om, men det finns ingen bra anledning att köpa en sådan idag annat än om man är ett fan av Apple-produkter och planerar att köpa på sig mer av sådant.

Som en liten extra knorr så har min Samsung-mobil varit snabb och smidig de månader jag ägt den. De flesta jag känner som använder iPhone har haft olika typer av krångel med sina telefoner. Det behöver naturligtvis inte betyda så mycket men det gör definitivt inte att jag ångrar mitt köp.

Apple har en tradition av att ta betalt för allt och det spiller över även på App Store vilket är lite tråkigt. Det är en krånglig och långsam process för utvecklare vilket gör Android Market betydligt mer öppen och flexibel. Visst kan man säga att Apples lösning borgar för kvalitet och säkerhet men jag anser det vara helt fel väg att gå och det är inget jag vill stödja. App-marknaden bör vara fri och öppen.

Anders Larsson 2012-03-07 22:50

Du kan välja mellan alla telefoner i deras sortiment, även de under "3 provkör".

Mitt val hade fallit på HTC One X eller iPhone 4s.

Marcus 2012-03-07 23:15

Jag har kört tre av dem där fyra telefonerna och skulle ranka dem (+Nexus som också nämndes) enligt nedan - helt baserat på känslan och min egna uppfattning av dem som telefoner (allt ifrån form, känsla och handhavande).
1. Sony Xperia S
2. Samsung Nexus
3. iPhone 4S
4. Samsung Galaxy S2

Men först och främst bör du nog ställa dig frågan om du vill ha Android eller iOS. Det är relativt olika upplevelser t.ex. pga hur Google Android Market (numera Google Play) fungerar vs. Apple appstore.

Orkar du inte testa igenom appar utan vill ha sånt som fungerar så är nog iOS att föredra men är du beredd med att installera/avinstallera nån app här och där som kanske inte fungerar 100% och samtidigt vill ha större flexibilitet så är Android att föredra.

Xperia Arc S är en otroligt skön upplevelse och när jag hade Xperia Arc S i ena fickan och iPhonen i andra fickan så valde jag uteslutande oftast att använda Xperia Arc S.

weetabix 2012-03-08 08:05

om du kör gmail så blir valet något enklare. =)

har en galaxy nexus och är väl rätt nöjd, skärmen slukar batterier dock så om man använder den aktivt en hel del så kan det kännas som det är i minsta laget. räcker dock för mig och jag gillar dom nya widgetarna i ics samt har bra nytta av larminställningarna för olika mailmappar.

tartareandesire 2012-03-08 09:20

Citat:

Ursprungligen postat av weetabix (Inlägg 20434477)
har en galaxy nexus och är väl rätt nöjd, skärmen slukar batterier dock så om man använder den aktivt en hel del så kan det kännas som det är i minsta laget. räcker dock för mig och jag gillar dom nya widgetarna i ics samt har bra nytta av larminställningarna för olika mailmappar.

Att skärmen slukar batteri gäller alla touchtelefoner, det är nackdelen med större skärmar. De är inte gjorda för att användas :)

Rvn 2012-03-08 10:20

Citat:

Ursprungligen postat av knullis (Inlägg 20434433)
iphone 4s - bästa telefonen jag haft! och jag har haft många androidtelefoner. once you go apple you never go back to android

Jag har haft mängder med smarttelefoner.. Allt från Sony Ericssons P-modeller på det tidiga 2000 talet till olika QTEK modeller med windows mobile och även någon HTC med windows mobile.. Haft ett gäng olika Android lurar och även en iPhone 3GS. Kan säga så mycket som såhär att även om windows mobile på senare år varit ganska långsamma och rent utav dåliga så skulle jag vilja påstå att den iPhone jag haft i min ägo varit den sämsta telefon jag haft de sista 7-8 åren. Jag hade bara telefonen en månad och bytte sen till en Android.

Varför? Jo jag kände mig fruktansvärt inlåst, de valmöjligheter jag var van vid med inställningar etc. från android och WM fanns inte i Apples telefon. Skulle jag ha närheten av de möjligheterna var jag tvungen att applicera jailbreak. iPhone är bra för de som inte använder sin telefon för annat än nöje/ringa, smsa.. Ställer man lite högre krav och faktiskt använder den som en smarttelefon (var faktiskt WM som var smarttelefoner från början) så ska jag inte behöva sänka mina krav för att vara nöjd med telefonen.

De nya Nokia Lumia telefonerna verkar riktigt intressanta! Ska bli spännande och se hur det utvecklar sig med Nokias produktportfölj... Windows Mobile var först med mycket funktioner som i princip alla mobil os har idag. Många av dessa funktioner var en anledning till att välja VM. Så är det inte längre idag, dock så ger inte IOS samma möjligheter.

j0han 2012-03-08 10:22

Jag kör iPhone 4. Helnöjd. Inget större applefan heller. Men den är grym.

Inte gör stor, inte för liten. Inte för tjock, och inte gör tunn.
Skärmen är grym i mina ögon sett. Jag kan maila, surfa och de finns mängder av appar. Jag är medveten om att de är kanske inte den "bästa" telefonen. Men så är det just bara en telefon också, och den klarar alla mina behov med galans och samtidigt utstrålar den kvalite.

Men, smaken är som baken. Kvalite och popularitet(läs. Tillgång till appar) var dom sakerna som avgjorde se för mig när ja valde.

tartareandesire 2012-03-08 10:40

Citat:

Ursprungligen postat av j0han (Inlägg 20434485)
Skärmen är grym i mina ögon sett. Jag kan maila, surfa och de finns mängder av appar. Jag är medveten om att de är kanske inte den "bästa" telefonen. Men så är det just bara en telefon också, och den klarar alla mina behov med galans och samtidigt utstrålar den kvalite.

Det där är ju inget argument för att skaffa iPhone utan snarare för att skaffa en smartphone :) Så långt har han uppenbarligen redan kommit.

Nya Motorola Razr är ju också intressant men är dåligt insatt i den.

digi 2012-03-08 10:43

Utan att ha läst alla svar här kan jag säga att jag hade väntat till Galaxy Nexus kommer på erbjudande. Annars kanske du kan överväga en iPhone, men skärmen på iPhone är skrutt jämfört med Nexus tyvärr.

Lumia är väl ingen höjdare heller tyvärr, iaf inte om man hyser ett starkt hat mot IE och riktigt underliga inställningsmöjligheter ;)

Och ja, som ni säkert förstår har jag själv en Nexus och är helnöjd. Ruskigt snabb, pure ICS och riktigt bra display :)

makaflOw 2012-03-08 11:19

Idag kör Tele2 samma kampanj fast ännu billigare ;) Jag ska skaffa mig en iPhone :D

j0han 2012-03-08 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20434488)
Det där är ju inget argument för att skaffa iPhone utan snarare för att skaffa en smartphone :) Så långt har han uppenbarligen redan kommit.

Nya Motorola Razr är ju också intressant men är dåligt insatt i den.

"Men, smaken är som baken. Kvalite och popularitet(läs. Tillgång till appar) var dom sakerna som avgjorde se för mig när ja valde. "

nosnaj 2012-03-08 21:58

Citat:

Ursprungligen postat av j0han (Inlägg 20434545)
"Men, smaken är som baken. Kvalite och popularitet(läs. Tillgång till appar) var dom sakerna som avgjorde se för mig när ja valde. "

Hur många appar behöver du egentligen?
Både App Store och Google Play har väl hundratusentals appar, jag tror knappt du hinner installera alla dessa under din livstid, sen tillkommer det mer varje dag än du lär hinna med.

tartareandesire 2012-03-08 23:07

Citat:

Ursprungligen postat av j0han (Inlägg 20434545)

Jo, men du ger ju ingen som helst anledning till att skaffa en iPhone? Det där kan du få med i princip vilken vettig smartphone som helst. Vad är det du får med din iPhone som du saknar hos Android exempelvis? Det enda du sagt är egentligen "iPhone är bra" :)

Erik Stenman 2012-03-08 23:17

Är det någon större skillnad i batteritid mellan de olika mobilerna? Det är ju också viktigt att ta hänsyn till.

Apples lurar känns ibland lite inlåsta måste jag säga men med jailbreak så går det att göra lite mer.

j0han 2012-03-09 08:03

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20434551)
Hur många appar behöver du egentligen?
Både App Store och Google Play har väl hundratusentals appar, jag tror knappt du hinner installera alla dessa under din livstid, sen tillkommer det mer varje dag än du lär hinna med.

Ju större utbud ju större chans att en app jag letar redan finns. Om inte annat så är chansen att den blir utvecklad först större.

Så visst, hade de varit ett okänt os med bara, låta säga, 1000 appar tillgängliga så hade de ändå varit mer än jag hade kunnat laddat ner.

j0han 2012-03-09 08:15

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20434553)
Jo, men du ger ju ingen som helst anledning till att skaffa en iPhone? Det där kan du få med i princip vilken vettig smartphone som helst. Vad är det du får med din iPhone som du saknar hos Android exempelvis? Det enda du sagt är egentligen "iPhone är bra" :)

Återigen, anledningen är ju att jag tycker(då när jag skaffa den) utstrålar gedigen kvalité, samt att iphone har det största utbudet av appar. Jag förstår inte hur det inte kan vara anledningar? Som du säger, i stort sett alla smartphones har ju någorlunda likadana funktioner så JAG baserade mitt val på ovan nämnda anledningar. :)

tartareandesire 2012-03-09 09:40

Citat:

Ursprungligen postat av j0han (Inlägg 20434569)
Återigen, anledningen är ju att jag tycker(då när jag skaffa den) utstrålar gedigen kvalité, samt att iphone har det största utbudet av appar. Jag förstår inte hur det inte kan vara anledningar? Som du säger, i stort sett alla smartphones har ju någorlunda likadana funktioner så JAG baserade mitt val på ovan nämnda anledningar. :)

Vad är det för appar du saknar hos Android som du har i iPhone?

j0han 2012-03-09 10:26

Nu börjar de bli fånigt bara...

Jag vet inte vad jag saknar för appar, det jag vet att sannolikheten att när jag väl behöver en app så är det större chans att den finns till iPhone.

tartareandesire 2012-03-09 10:59

Citat:

Ursprungligen postat av j0han (Inlägg 20434580)
Nu börjar de bli fånigt bara...

Jag vet inte vad jag saknar för appar, det jag vet att sannolikheten att när jag väl behöver en app så är det större chans att den finns till iPhone.

Det är ju just det som är fånigt, att du säger att något är bäst utan att ge någon som helst motivering. Det finns bortåt en halv miljon appar hos såväl Android som iPhone, att du inte skulle hitta något du har behov av hos endera är ganska osannolikt. Uppenbarligen använder du knappt appar och då återstår funktionaliteten som du själv medger är ungefär densamma som hos många andra smartphones. Inser du nu hur fånigt det är? :)

gusti 2012-03-09 11:15

Om vi ska titta på en rätt så krask jämförelse mellan ex. Samsung Galaxy S2 vs Iphone 4s

cpu-mässigt: ungefär samma prestanda, men S2:an kom flera månader före 4s.
S2 vinner därav den matchen.

batteri-mässigt: skulle batteriet gå sönder inom ett halvår i en S2, så är det batteri-garanti, in med batteriet, få ett nytt i händerna, ingen väntetid

skulle däremot samma sak hända med 4s, så måste man lämna in telefonen, och i värsta fall, 4veckor utan sin smartphone.
så batteri: S2 vinner

Simkort.. special för 4s.. S2 vinner :P

appar... appar appar appar.. visst, där vinner antagligen 4s.. men min slutsats blir:

S2 slår 4s med hästlängder..
Allt detta enligt egen åsikt dock.

j0han 2012-03-09 11:25

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20434583)
Det är ju just det som är fånigt, att du säger att något är bäst utan att ge någon som helst motivering. Det finns bortåt en halv miljon appar hos såväl Android som iPhone, att du inte skulle hitta något du har behov av hos endera är ganska osannolikt. Uppenbarligen använder du knappt appar och då återstår funktionaliteten som du själv medger är ungefär densamma som hos många andra smartphones. Inser du nu hur fånigt det är? :)

Snälla läs innan du skriver något.

För det första har jag aldrig skrivit någon om att telefonen är bäst. För det andra så vet man inte om ett behov av en app innan man kommer på tanken av det. Har hänt mig massor av gånger att jag letat efter en speciell app och inte funnit någon. Men de har ju aldrig hänt dig, du nöjer dig säkert med twitter och dn. Fine. Det säger jag inget om.

Men som vanligt går det inte att diskutera med en Apple-hatare. Även fast jag själv är emot deras system då det är ganska låst.

Dakota 2012-03-09 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20434583)

Bara för att man tycker att en telefon är bra så behöver man väl inte mena att den är bäst? Jag har själv en iPhone 4 och jag håller med J0han. Det händer ganska ofta att vänner som har Android frustrerat inte kan hitta appar som finns på Appstore.

Om det är just Den appen man vill ha så spelar det ingen roll om det finns hundratusentals appar på både Google Play och Appstore eller om det finns liknande appar, i alla fall inte när det gäller spel. Nu vet jag inte om du spelar spel på din telefon, men vi har det ganska ofta som ett tidsfördriv mellan lektionerna och då är det här ett vanligt förekommande scenario. Samma sak gäller till stor del för "finurliga" appar med roliga funktioner.

Och sen så tror jag att det är ytterst få innehavare utav iPhone 4/4s som inte vet om att det finns bättre mobiler sett till prestanda. Min kompis har en Samsung galaxy s2 och även om den sett till prestanda är bättre än min iPhone 4 så skulle ändå aldrig köpa en sådan mobil, och speciellt inte nu när Apple snart lär lansera sin nästa iPhone som denna gång lär stå sig enormt bra mot Samsung's s2 och antagligen också kommande mobil i den samsung-familjen.

Jag rekommenderar dock inte trådskaparen att köpa en iPhone 4's om han inte känner att han trivs mer med Apple's iPhone överlag.

Björn 2012-03-10 00:28

Får slå ett slag för Galaxy nexus. lätt den bästa telefon jag haft. har kört 2 modeller iphone, och kör 4an paralellt, men ja. Android 4 i kombination med en fantastisk hårdvara. Tror inte det finns någonting bättre i telefonväg just nu helt ärligt. Android 4 är lika bra som ios. Det enda som är sämre är market. Men det vägs upp av att slippa itunes alla dagar i veckan.

Jine 2012-03-10 10:50

Jag beställde i dagarna en Galaxy Nexus också... :)
Haft en HTC Magic sen dom släpptes, börjar bli dags att uppgradera kändes det som.

iPhone skulle jag aldrig någonsin köpa. Främst pga. inlåsningen, brist av standard-funktioner (fan, kan IOS ens ha widgets än?) samt att deras 4S (samt alla andra produkter) känns så jävla urgamla. Galaxy Nexus:en har ju NFC, högupplöst skärm (samt stor sådan), är lättare och tunnare trots den större skärmen, samt Android 4.0... IOS känns lite gammalt i jämförelse imo.

EDIT: Sen gällande appar, jag har haft en HTC Magic från och med Android 1.5 upp till 2.3 (nuvarande firmware i min mobil) - jag har ALDRIG saknat någon app i Android - snarare tvärt om. (Mitt ex har en iphone jag lattjat ganska mycket med, i brist av bättre)
iPhone HAR mer appar, men 99% är ju kassa spel man spelar 3ggr och sen glömmer bort, android har imo betydligt mer användbara appar.

Dessutom är betydligt fler vettiga appar gratis på Android - till skillnad mot IOS - där du betalar 7kr för skräp.

Clarence 2012-03-10 14:56

För mig är den största anledningen till att välja android också all inlåsning. Streama flash ser jag som ett måste för att kunna ta del av hela webben nu, väldigt många (mindre) som inte har något alternativ. Också att kunna spela upp valfria ljud och videoformat utan att behöva sitta timmar med konverteringar och krångel. Att kunna ta del av appar såsom utvecklarna valt att tillverka dom snarare än hur en tredje part valt att de ska vara.

En HTC kommer jag dock aldrig köpa igen, men det baseras på en dålig egen upplevelse med en Hero som jag tror inte delas av någon större andel.

tartareandesire 2012-03-10 15:26

Citat:

Ursprungligen postat av j0han (Inlägg 20434589)
Snälla läs innan du skriver något.

För det första har jag aldrig skrivit någon om att telefonen är bäst. För det andra så vet man inte om ett behov av en app innan man kommer på tanken av det. Har hänt mig massor av gånger att jag letat efter en speciell app och inte funnit någon. Men de har ju aldrig hänt dig, du nöjer dig säkert med twitter och dn. Fine. Det säger jag inget om.

Men som vanligt går det inte att diskutera med en Apple-hatare. Även fast jag själv är emot deras system då det är ganska låst.

Det är nog du som behöver läsa lite bättre. Jag hatar inte Apple, jag skrev själv att iPhone är bra vilket är precis detsamma som du sagt. Däremot anser jag att Android idag är bättre än IOS av alla de anledningar som både jag och andra nämnt i denna tråd. Att något är "bra" är ingen anledning till att välja det framför något annat.

En viktig fördel med Android är just att man inte låser in sig. Har man väl valt Android så har man en mängd olika mobiler att välja mellan som fungerar på liknande sätt. Har man valt IOS så har man EN mobil att välja på. Valet är ganska enkelt där :) Visst, man kanske kan hoppas på att även Apple tvingas öppna upp sig någon gång i framtiden men i nuläget ser det definitivt inte ut så.

Om du tror att Twitter och DN är allt som finns på Android så förstår jag att du är förvirrad :) I princip alla större tjänster har appar för såväl Android som IOS. Facebook, webbmail, YouTube, Play-tjänster, BBC, CNN, UD:s reseinformation, banker, kollektivtrafik, flygbolag, Skype, prisjämförelsetjänster, scanning, Wordpress, Dropbox, ftp och kodredigering.... Har det hänt dig massor med gånger på iPhone att du inte hittat en app menar du? Om det hänt massor med gånger på Android borde du ju åtminstone kunna nämna något relevant som saknas på Android. När körde du Android senast? Om det var ett bra tag sen så är det ju inte så märkligt. Annars är vi tillbaka på ruta ett igen, du har fortfarande inte gett någon som helst anledning till varför Gustav eller någon annan ska välja iPhone.

Ifall du anser att det är tillgången på appar som ska avgöra så är det väl snarare Android som vinner kampen, dels på grund av det öppnare systemet som ger en friare marknad för utvecklare och dels på grund av att det som finns betydligt mer sällan kostar något.

Vad man än väljer så bör man inte välja en mobil med inbyggt batteri. Det ställer bara till problem.

j0han 2012-03-10 16:17

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20434660)
Det är nog du som behöver läsa lite bättre. Jag hatar inte Apple, jag skrev själv att iPhone är bra vilket är precis detsamma som du sagt. Däremot anser jag att Android idag är bättre än IOS av alla de anledningar som både jag och andra nämnt i denna tråd. Att något är "bra" är ingen anledning till att välja det framför något annat.

En viktig fördel med Android är just att man inte låser in sig. Har man väl valt Android så har man en mängd olika mobiler att välja mellan som fungerar på liknande sätt. Har man valt IOS så har man EN mobil att välja på. Valet är ganska enkelt där :) Visst, man kanske kan hoppas på att även Apple tvingas öppna upp sig någon gång i framtiden men i nuläget ser det definitivt inte ut så.

Om du tror att Twitter och DN är allt som finns på Android så förstår jag att du är förvirrad :) I princip alla större tjänster har appar för såväl Android som IOS. Facebook, webbmail, YouTube, Play-tjänster, BBC, CNN, UD:s reseinformation, banker, kollektivtrafik, flygbolag, Skype, prisjämförelsetjänster, scanning, Wordpress, Dropbox, ftp och kodredigering.... Har det hänt dig massor med gånger på iPhone att du inte hittat en app menar du? Om det hänt massor med gånger på Android borde du ju åtminstone kunna nämna något relevant som saknas på Android. När körde du Android senast? Om det var ett bra tag sen så är det ju inte så märkligt. Annars är vi tillbaka på ruta ett igen, du har fortfarande inte gett någon som helst anledning till varför Gustav eller någon annan ska välja iPhone.

Ifall du anser att det är tillgången på appar som ska avgöra så är det väl snarare Android som vinner kampen, dels på grund av det öppnare systemet som ger en friare marknad för utvecklare och dels på grund av att det som finns betydligt mer sällan kostar något.

Vad man än väljer så bör man inte välja en mobil med inbyggt batteri. Det ställer bara till problem.

Jag har aldrig ägt någon telefon med Android. iPhone är det första smartphone jag haft. Jag baserar allt på det lilla jag lekt med bekantas mobiler med båda OS innan.

Och jag fattar inte hur du ens kan försöka argumentera emot MIN personliga åsikt jag hade när jag valde. När jag valde så hade jag, som jag skrev, enbart lekt med några smartphones. Jag hade koll på att dom telefoner som fanns var ganska jämna vad gäller prestanda. Antingen så fick jag en bättre kamera på ena telefonen, eller så var skärmen bättre på den andra etc.

Därför valde jag efter det jag hade att gå på. Efter det jag lekt med dom så kändes iPhone otroligt mer välgjord och enklare/whatever. Dessutom har dom fler appar, vilket rent statistiskt sett betyder att den dagen jag letar efter en speciell app.

Och ja, dom flesta apparna som finns till iPhone finns säkert för Andriodtelefoner också. Jag kan till och med sträcka på mig och säga att det finns säkert appar till Andriod som inte finns till iPhone.

Björn 2012-03-10 16:47

Jag tycker att appstore är bättre än market. Det är bättre upplagt på något vis. Kvaliteten ligger snäppet över hela vägen, och många av apparna som finns på både ios och android fungerar snäppet sämre på android. Antagligen för att det är enklare att programmera mot en enhet isället för massor av olika, bättre stabilitet etc. Market lider av att inte ha tillräckligt bra kontroll över den, tillr mkt kärlek. Medans ios lider av att ha för mkt, i itunes etc.

Jine 2012-03-10 18:45

Citat:

Ursprungligen postat av Björn (Inlägg 20434668)
Jag tycker att appstore är bättre än market. Det är bättre upplagt på något vis. Kvaliteten ligger snäppet över hela vägen, och många av apparna som finns på både ios och android fungerar snäppet sämre på android. Antagligen för att det är enklare att programmera mot en enhet isället för massor av olika, bättre stabilitet etc. Market lider av att inte ha tillräckligt bra kontroll över den, tillr mkt kärlek. Medans ios lider av att ha för mkt, i itunes etc.

Då har du inte lattjat med Android 4.0.

weetabix 2012-03-11 15:32

nåt jag har märkt är att appstore funkar jävligt kasst från thailand. androidapparna flyger in i telefonen medans min ipad har problem med varje uppdatering och att presentera apparna utan att bilder försvinner eller överhuvudtaget visas alls.

Gustav 2012-03-12 22:07

Många svar blev det. Jag antar att det finns lika många åsikter som det finns människor, om vilken telefon och vilket OS som är bäst.

En konkret följdfråga; finns det någon smartphone som är känd för att ha bättre batteritid än övriga modeller? Vad jag har förstått så har smartphones en batteritider inom skalan urusel-till-dålig. Där dålig är bäst. Så vilka modeller har dålig (dvs bäst) batteritid?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson