![]() |
Hur mycket skatt betalar jag på 127 000 ef vinst?
Hejsan
Jag har en vinst under 2011 i enskilda firman på 127 000. Har 20 000 kr att få i bilersättning. Då jag är 23 år gammal och alltså under 26 år så ligger mina egenavgifter på 14,88%. Jag vill veta hur mycket jag ska lägga undan och betala i skatt. Vore tacksam om någon kan ge mig ett bra svar. Har inga andra inkomster förutom csn, men det räknas väll inte som en inkomst på samma sätt som en lön? |
Du kommer nog få betala tillbaka några kronor av studiestödet om du har otur.
Jag vet inget om bilersättningar men om vinsten är 127000 bör du få en skatt på cirka 34 tusen. Det absolut bästa och rätta sättet är att göra en preliminär självdeklaration som du lämnar in till SKV så får du tillbaka vad du ska betala. |
Citat:
Har du räknat med egenavgifterna i det beloppet? |
Generellt kan man säga att ca 50% försvinner i skatt och egenavgifter. Självklart finns det undantag men räknar man med 50% så brukar man vara på den säkra sidan.
|
Du bör kontakta CSN omgående och berätta hur mycket du fått. Har du tur så är det inom de gränserna de tillåter. Jag studerar på eltid och får tjäna denna terminen ca 62 000. Under sommaren får jag tjäna hur mycket som helst och nästa termin 45 000 kr.
Har du otur drar de lite pengar av dig på nästa utbetalning. Har du dock ringt och sagt till så fixar de till det så du inte blir återbetalningsskyldig. |
Räkna med 50% skatt, är man rädd för CSN bör du kanske göra avsättning i periodiseringsfond. Nu är jag osäker på hur CSN räknar då men.
|
Citat:
Jag gjorde det en gång under 2009-2010 med 5000kr. Dessa är dock betalda nu. Kan jag sätta undan en 15 000kr från 2011 till 2012? |
127 000 i vinst, om jag kommer ihåg rätt så är det väl så här det räknas.
127 000:- - 25% schablonavdrag = 31750:- 127000:- - 31750:- = 95250:- egenavgift 14.88% - 95250:- = 14173:- Sedan tror jag skatten som ligger på ca: 32% skall dras på vinsten, 127000. 127000:- - 32%= 40640:- egenavgift + skatt= 14173:- + 40640:- = 54813:- Vinst: 127000 - skatt o avgifter:54813:- = vinst 72187:- Sedan är jag osäker på bilersättningen, om du drar av 20000 på vinsten innan du räknar. Om jag har fel så är det säkert nån som rättar mig. Mvh M |
Om du inte dragit bort 20 000 kr i milersättning från täckningsbidraget (TB) på 127000 ska du göra det först för det är en kostnad för företaget. Då har du 107 000 kr kvar av TB.
14,88% egenavgifterna på 107 000 kr blir 15922 kr. Då har du kvar 91078 kr. Detta är din bruttolön som du ska dra preliminärskatt från. Prelskatten beror på vilken skattetabell du har. |
Citat:
|
Saxat från skatteverket:
Enskild firma (näringsverksamhet) De belopp du anger i din skatte- och avgiftsanmälan ligger till grund för uträkningen av din preliminära F-skatt. I ruta 40 anger du verksamhetens beräknade överskott efter schablonavdrag för egenavgifter. För att räkna fram beloppet behöver du göra en uppskattning av dina intäkter och avdragsgilla kostnader för året. Beloppet du får fram är den beräknade vinsten. Från det beloppet får du göra schablonavdrag för de egenavgifter du får betala. Schablonavdraget är normalt 25 procent. Läs mer om egenavgifter i avsnittet "Vad är egenavgifter?". Momsen ska ingå i F-skatten om du redovisar moms i inkomstdeklarationen. Läs mer om det i avsnittet "Redovisar du momsen i inkomstdeklarationen en gång/år? Exempel Beräknade intäkter (exkl. moms) 300 000 kr Beräknade kostnader (exkl. moms) -100 000 kr Beräknad vinst: 200 000 kr Schablonavdrag för egenavgifter på 25 procent -50 000 kr Verksamhetens överskott 150 000 kr En vinst på 200 000 kronor ger ett överskott på 150 000 kronor, vilket medför skatter och egenavgifter på ca 91 000 kronor. Momsen tillkommer om du redovisar den i inkomstdeklarationen en gång om året. Om vi antar att alla företagets intäkter och kostnader belastas med 25 procent moms kommer ytterligare (25 % x 300 000) - (25 % x 100 000) = 50 000 kr att läggas till F-skatten, som totalt då blir då ca 141 000 kronor. Verkar mkt enklare som conny förklarat. :D |
Citat:
Egenavgifterna dras av från summan, det är alltså ingenting som man betalar till skatteavgifter; utan det är ett avdrag. Detta fick jag veta efter samtal med skatteverket och det är rätt antar jag. :) Tack för alla svar!! :) |
Varför inte använda skattekalkylatorn på verksamt.se? Där får du se exakt hur mycket du ska betala till SKV och behålla själv.
|
Citat:
|
Denna posten är väl egentligen stängd, men jag hittade infon som jag hade för mig att jag sett. Kanske nån annan har nytta av den.
Så räknas skatten ut Skatter och avgifter i din enskilda näringsverksamhet baseras på verksamhetens överskott för året. Nedan följer ett exempel på hur skatten räknas fram: Intäkter 400.000 -Kostnader -150.000 =Vinst =250.000 -Schablonavdrag 25% (avdraget görs eftersom egenavgifterna är avdragsgilla) -62.500 =Verksamhetens överskott =187.500 -Grundavdrag (varierar med inkomsten) -27.600 =Beskattningsbar förvärvsinkomst =159.900 *Egenavgifterna (socialavgifterna) beräknas på verksamhetens överskott 28,97% (187.500 x 0.2897) -54.319 *Den beskattningsbara förvärvsinkomsten beskattas med: Kommunalskatt ca 31% varierar mellan kommunerna (159.900 x 0.31) -49.569 Statlig skatt: 20% på belopp över 384.600 25% på belopp över 545.200 Stalig skatt därmed 0 kr Skatter totalt =103.888 Vinst =250.000 Skatt -103.888 Kvar efter skatt =146.112 *Egenavgifterna beräknas alltid på verksamhetens överskott. *Kommunal och statlig skatt beräknas på den beskattningsbara inkomsten, dvs. verksamhetens överskott reducerad med ett grundavdrag. Mvh M |
Innebär detta att det är fördelaktigare att ta ut lön (skatta den vinst som motsvarar sin lön) i EF än i AB, eftersom schablonavdrag 25% och grundavdrag endast för göras i EF och inte i AB?
Edit: såg detta: http://newsroom.blinfo.se/enskild-fi...-och-20110129/ citat: En fördel med enskild firma är att socialavgiftsnivån är lägre – egenavgifterna är nämligen bara 28,97% (jämfört med arbetsgivaravgifterna på 31,42%) |
Sedan hittade jag: http://www.accountfactory.com/blog/a...ja-bolagsform/
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Schablonavdraget på 25% gäller det alla? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
OK, tänkte inte på det. Det får du kolla själv med SKV.
|
Citat:
Tack för all info! |
Nej, det är 14% under 26 år.
(Verksamt.se:s skattekalkyl räknar på 25% på den punkten och det är därför den visar fel för personer under 26år.) |
I ett AB kan man ta ut aktieutdelning, det kan man inte göra i en EF. Det är skattemässigt fördelaktigt, speciellt om man har en annan inkomst också.
|
Ok, då är det kanske inte så mycket bättre att fakturera sitt ab genom sitt ef istället för att t.ex ta ut lön eller aktieutdeling.
|
Citat:
|
Citat:
|
I AB så får du ta ut mer aktieutdelning ju mer du tar ut i lön och ju mer du betalar ut lön till dina anställda, det finns något som kallas "lättnadsutrymme" i AB som möjliggör detta.
i AB kan man desstom spara pengar som endast beskattas för bolagsskatten 26,3%, och ingen mer skatt. Dessa pengar kan du sedan investera i aktier eller något annat i bolaget och få en avkastning på. Om du hade tagit ut pengarna privat som lön så hade du först måst skatta bort egenavgifterna plus inkomstskatten innan du kan investera dem, då får du bara en bråkdel kvar att investera för jämfört med att låta bolaget växa genom att spara pengarna i bolaget och låta bolaget investera dem. |
Citat:
|
Citat:
Om du som privatperson investerar 100000 kr i ett börsnoterat bolag och får 3000 kr i utdelning så betalar du 30% kapitalskatt men om du gjort samma år gjort andra aktieförluster får du kvitta bort dem först. Den stora förlusten du kan göra är om du tar ut 100000 kr ur bolaget för att göra investeringen privat. Då mäste bolaget först betala vinstskatt 26,3%, samt att du måste betala löneskatter på utdelningen pga fåmansbolagsreglerna, men det finns ett grundbelopp man får ta ut som endast kapitalbeskattas. Det är dock komplicerat att beräkna för det är beroende på hur mycket lön du tagit ut till dig själv men även lönesumman till andra anstaällda räknas med i en ganska invecklad formel som jag inte har i huvudet just nu. Men om du betalar det lägre beloppet, dvs kapitalskatt så kommer då 26,3+30 procentenheter dvs minst 56,3% att försvinna i form av skatt innan du kan investera pengarna. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson