WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Domännamn Tvist (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1052263)

razta 2012-02-13 19:49

Domännamn Tvist

Hej

behöver råd i en domäntvist , Registrerade ett domän namn 2003 som jag använt och drivit en del olika siter under.

men så under 2011 så blev jag affiliate till ett spel företag ( gambling )
och lade upp länkar och banners till dom på min site .

Nu hör ett visst spel företag av sig och vill att jag tar ner siten , eller så blir det rättsliga
åtgärder.

Grejen är att dom äger copyrighten medmer...

Men dom registrerades och startade 2010.

frågorna är , vem har rätt till min domän ?

Kan det bli nån sorts rättegång om jag fortsätter driva siten ?

Vad ska jag göra ?

Erik Stenman 2012-02-13 20:12

Sök efter liknade frågor på det här forumet så får du en del svar. Om det är en .se-domän så har du med största sannolikhet rätt till domännamnet men dock så har du ju inte rätt att ha vilket innehåll som helst på domänen.

Vad menar du med att de äger "copyrighten". Har du kopierat text från deras sida? Eller menar du att de äger ett varumärke som är identiskt med domännamnet?

razta 2012-02-13 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20432622)
Sök efter liknade frågor på det här forumet så får du en del svar. Om det är en .se-domän så har du med största sannolikhet rätt till domännamnet men dock så har du ju inte rätt att ha vilket innehåll som helst på domänen.

Vad menar du med att de äger "copyrighten". Har du kopierat text från deras sida? Eller menar du att de äger ett varumärke som är identiskt med domännamnet?

Jag menar att dom äger ett varumärke ( en spelsite)
som är identiskt med domännamnet.

Vill inte avslöja för mycket men det är ingen .se domän och ingen .com

Pal 2012-02-15 00:39

Citat:

Ursprungligen postat av razta (Inlägg 20432621)
Kan det bli nån sorts rättegång om jag fortsätter driva siten ?

Vad ska jag göra ?

Det brukar bli fråga om en så kallad ATF (tvistelösning). Dock är det inte något att direkt oroa sig över, i värsta fall så blir du av med domännamnet.

För att du ska bli av med domänen så krävs att du registrerat eller använder den i ond tro. Registrerat den i ond tro har du ju uppenbart inte gjort om du registrerade den innan företaget startade.

Använder du sidan i ond tro? Det beror lite på men antagligen inte.

Helix 2012-02-15 00:44

Citat:

Ursprungligen postat av Pal (Inlägg 20432780)
Det brukar bli fråga om en så kallad ATF (tvistelösning). Dock är det inte något att direkt oroa sig över, i värsta fall så blir du av med domännamnet.

För att du ska bli av med domänen så krävs att du registrerat eller använder den i ond tro. Registrerat den i ond tro har du ju uppenbart inte gjort om du registrerade den innan företaget startade.

Använder du sidan i ond tro? Det beror lite på men antagligen inte.

Gäller .SE ...

Citat:

Vill inte avslöja för mycket men det är ingen .se domän och ingen .com

Då beror förfarandet mycket på vilken toppdomän du använder och jag tror inte någon kan ge dig definitiva svar på dina frågor med den information här.

Pal 2012-02-15 00:50

Citat:

Ursprungligen postat av Helix (Inlägg 20432782)
Gäller .SE ...

Då beror förfarandet mycket på vilken toppdomän du använder och jag tror inte någon kan ge dig definitiva svar på dina frågor med den information här.

Ja, det gäller .SE men kriterierna ser likadana ut för hela UDRP.

Helix 2012-02-15 00:59

Ja, men duy skrev ATF och det är skillnad, även om ATF har tagit efter UDRP. Dessutom är väl inte alla anslutna till UDRP ... och ts har inte angett vad han använder.

razta 2012-02-15 18:57

Fick precis detta mail :

"Hej

Jag fick precis meddelandet att du behöver ta ner din sajt inom 2 dagar. Annars kommer det gå vidare till vår advokat. "

Vad göra ?

ska man erbjuda dom att köpa loss domänen för en symbolisk summa eller ??

JLE 2012-02-15 19:11

Citat:

Ursprungligen postat av razta (Inlägg 20432853)
Fick precis detta mail :

"Hej

Jag fick precis meddelandet att du behöver ta ner din sajt inom 2 dagar. Annars kommer det gå vidare till vår advokat. "

Vad göra ?

ska man erbjuda dom att köpa loss domänen för en symbolisk summa eller ??

Nej nej. Be dem återkomma med underlag om deras varumärke, när det registrerades och så. Samt hänvisa till liknande tvister.

Det du beskriver kallas för reverse domain hijacking och är tämligen vanligt https://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_domain_hijacking

/Jonas

Anders Larsson 2012-02-16 10:48

Erbjud dem INTE att köpa den, eftersom det kan vara starkt till din nackdel längre fram.

razta 2012-02-16 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20432897)
Erbjud dem INTE att köpa den, eftersom det kan vara starkt till din nackdel längre fram.

Ok , vad menar du med längre fram ? ev. rättslig tvist eller liknande ?

Har tagit bort allt på siten och den består nu bara av lite text : " site paused for the moment"
samt några länkar , ingen kan hävda att det har med spelföretaget att göra .

har just precis fått detta korta mail:

"Tack för mejlet. Du behöver nu stänga ner sajten helt och hållet."

Funderar vad man ska göra , kanske sätta den på park via google eller bara låta det vara lite rosa färg tills den här tvisten är över.

några råd i detta nu ?

kippex 2012-02-16 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av razta (Inlägg 20432941)
Ok , vad menar du med längre fram ? ev. rättslig tvist eller liknande ?

Har tagit bort allt på siten och den består nu bara av lite text : " site paused for the moment"
samt några länkar , ingen kan hävda att det har med spelföretaget att göra .

har just precis fått detta korta mail:

"Tack för mejlet. Du behöver nu stänga ner sajten helt och hållet."

Funderar vad man ska göra , kanske sätta den på park via google eller bara låta det vara lite rosa färg tills den här tvisten är över.

några råd i detta nu ?

Rådet är att sluta svara på deras mail.

ost 2012-02-17 09:34

varför tagit bort allt på siten? det är ju det bästa beviset på att du bedriver en seriös sida på domännamnet?

Isak 2012-02-25 03:52

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20432957)
Rådet är att sluta svara på deras mail.

Instammer. Innan du vet exakt vad som galler och vad du ska gora sa ar det bast att inte svara alls. Stor risk att du gor misstag som att erbjuda dem att kopa namnet eller annat som KAN vara till din nackdel. Hot om advokat etc ar standard men det betyder inte att de har ratt till namnet.

Captain Thailand 2012-02-25 09:11

Hej,

Jag håller absolut med de två sista inläggsskaparna. Nu ser det ut som du är "skyldig".

Personligen hade jag "ignorerat dem" och hade det blivit en domännamnstvist hade jag tagit den smällen då det blev aktuellt.

buran 2012-04-27 23:21

Skyddar inte Vanerätten dig i det här fallet?

Tomma hot om kontakten är per mail, fundera inte ens över detta om du inte får ett brev från en advokat.

iws 2012-04-28 12:52

Verkar ju inte vettigt att man kan registrera namnet som ett varumärke och dessutom ha ensamrätt på det, när någon annan redan använder/använt det åratals innan dess att någon annan valt att registrera märket på ett annat företag.

Det är som att ta patent på något som redan finns, eller?

jonny 2012-04-28 13:19

Om du registrerat domännamnet innan de registrerat sitt varumärke eller firmanamn har de i normalfallet ingen som helst rätt till domännamnet.

Du bör genast återställa din sida och fortsätta som vanligt och avvakta. Det är min uppfattning.

MRDJ 2012-04-28 18:32

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20439141)
Om du registrerat domännamnet innan de registrerat sitt varumärke eller firmanamn har de i normalfallet ingen som helst rätt till domännamnet.

Du bör genast återställa din sida och fortsätta som vanligt och avvakta. Det är min uppfattning.

Man kan registrera domäner som är varumärken även efter att dem skapades, sen får företaget som äger varumärket göra en ATF om dem tycker dem har rätt till domänen, men det är som sagt absolut inget olagligt att registrera en varumärkesdomän under .SE.

jonny 2012-04-28 19:28

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20439166)
Man kan registrera domäner som är varumärken även efter att dem skapades, sen får företaget som äger varumärket göra en ATF om dem tycker dem har rätt till domänen, men det är som sagt absolut inget olagligt att registrera en varumärkesdomän under .SE.

Om du läser tråden skriver han att han var först med namnet och att de verkar försöka en reverse domain hijacking

Conny Westh 2012-04-29 02:44

Hur gick det för TS?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson