![]() |
Tweaky.se - Användartester
Hej!
Skulle vilja få lite feedback på vårt startup-projekt som vi utvecklat i ca 2 års tid. Kolla gärna filmen för en kort introduktion om vad vi gör (filmen kommer att struktureras om lite med resultat först och how-to efteråt istället för tvärt om som nu). Är ytterst tacksam för all kritik vi kan få! /Pierre, Tweaky |
Sjukt bra tjänst. Denna kan komma att bli frekvent användbara. En sak jag skulle kunna efterfråga är att välja ut några e-postadresser, säg 5 st och betala en lägre summa. Använder gärna verktyget men i mitt fall har jag en speciell målgrupp vilket gör att jag bättre letar upp presumtiva kunder/användare och låter dem testa.
För andra sidor tror jag att det är bra att kunna få helt slumpade personer. Jag ska försöka få något test gjort inom någon vecka eller så. |
Riktigt snygg sida, och bra information.
Tjänsten i sig är inget unikt, men tillgångasättet verkar riktigt bra. Jag gillart! |
Användarvillkoren tomma (testa nu) ?!
Använder Chrome. Inga funderingar på att göra en combine på alla javascript som läggs in på sidan? Ni är inte så konsekventa vad gäller formulärknappar - åtminstone inte på Glömt lösen och aktivera konto. |
Tjänsten verkar intressant och du har säkert en bra målgrupp för den. Inte omöjligt att även vi kommer använda oss av den någon gång i framtiden.
Finns en sak som jag dock stör mig offantligt mycket på, och det är dollartecknen vid "Fyll på saldo". Att själva huvudikonen är en dollarsymbol är okej för min del, men jag blir förvirrad när jag ser $ 900 kr/st och måste tänka efter om det inte är så att jag helt plötsligt kommer få betala i USD istället för kronor. Annars ser det bra ut. |
Tack för all feedback!
Användarvillkoren ska fixas, den visas tydligen inte i vissa webbläsare. Bra feedback angående dollar-tecknet! Det var tänkt som en symbolisk ikon men förstår helt kalrt förvirringen så det skall fixas. Btw, ehandel.se skrev om oss igår. Tycker artikeln var bra. http://www.ehandel.se/Nytt-verktyg-f...utik,1134.html |
Tycker det är ofantligt irriterande med tjänster som inte visar priser på vad det kostar direkt. Har dock inte registrerat mig och sett om man får prisuppgifter efter? Är fallet så är det ännu mer irriterande. Generellt sätt så brukar jag lämna tjänster som inte publicerar sina priser öppet och enkelt och välja en konkurrent som gör det.
Tycker ni absolut bör ha ett menyval längst upp som heter "Pris" eller liknande. |
Bra tjänst, lite otydligt med priset, men själva tjänsten är bra. Kommer garanterat att prova den. Kanske några gratiskoder att dela med av på WN :)
|
Hur gör man med sekretess? Om man vill testa projekt som är under utveckling, måste vi ha garantier för testarnas sekretess.
Skulle även vilja, precis som nämnts i tråden ovan, ha möjlighet att ibland använda "egna" testare och enbart använda infrastrukturen till ett lägre pris. |
Citat:
Kanske är något som passar bättre? |
Återigen, tack för feedbacken.
Dollar-ikonen är utbytt och kommer att komma upp vid nästa release (troligtvis under dagen, annars ibörjan av denna veckan). Användarvillkoren ska vi uppdatera enligt dina önskemål med sekretess, det är något vi själva har haft i åtanke faktiskt. Vi kommer dessutom skicka ut massmail till alla användare som reggat sig tillochmed dagen vi uppdaterar användarvillkoren så att alla får ta del av dem. |
Citat:
Ghost Rec verkar snarare vara en kopia av t.ex. Clicktale. Det är rätt stor skillnad på att "se över axeln" på någon som fått 5 specifika uppgfiter att lösa medans de "tänker högt" och på så sätt se var de stöter på problem och varför, jämfört med att bara se hur någon rör musen och klickar på tangenterna när du inte äns vet personens motiv. De flesta kvantitativa metoderna svarar på var man stöter på problem. Vår tjänst är en kvalitativ tjänst som snarare svarar på varför man stöter på problem. Clicktale och liknande tjänster svarar mer i detalj på var problemen uppstår än t.ex. Analytics men inte varför. Ett bra exempel är den vi har i vår video, där användaren inte förstår om flugan ingår i skjortan. Det hade vart omöjligt att förstå med Ghost Rec. Alltså: Ghost Rec är säkerligen en riktigt bra tjänst, men det är en helt annan tjänst än vår. |
Citat:
|
På begäran så kommer vi att fixa en väldigt fördelaktig rabatt till er på WN.
Återkommer med den i veckan. Men tills dess tänkte jag ge de 5 första som skickar PM till mig 1 gratis testare. Detta är inte något som är tillräckligt att basera en studie på, men kan vara kul att få se hur tjänsten fungerar. |
Citat:
http://www.ghostrec.com/se/funktione...med-uppgifter/ :) Där sätter du upp mål som du vill att användarna ska utföra, och ser sedan hur dom gör för att uppnå målet. Du kan göra det på egna användare, egen publik och behöver inte ha speciella testare som får lön. Vad skiljer Tweaky mot t.ex. http://www.usertesting.com/ http://www.feedbackarmy.com/ etc etc etc? |
Citat:
Skillnaden mot Feedback Army är rätt uppenbar kan jag tycka, men däremot är tjänsten väldigt lik usertesting.com. Den stora skillnaden är dock att vi är en svensk tjänst med svenska användare medans de har engelsktalande användare. Återigen vill jag påpeka att jag tycker att GhostRec verkar vara en bra tjänst, men jag tycker inte att man ska jämföra den med vår. Usertesting.com däremot är samma typ av tjänst. |
Feedback army är en form av marknadsundersökning.
Tweaky är användbarhetsundersökning. Vid en första anblick är tjänsterna relativt lika. Sett till resultat är de vitt skilda. Tweaky och GhostRec har har likheter men även här skiljer sig slutresultatet. Med GhostRec får du musrörelsen. Med Tweaky sitter testpersoner och pratar högt då de genomför uppgifter som du är intresserad av att se dem genomföra, eller misslyckas med. Djupet i ett riktigt användartest är den stora skillnaden. Det finns sannolikt tillämpningar där GhostRec är den bästa lösningen, precis som för feedback army och Tweaky. Jag tror det viktigaste är att börja jobba med usability och hitta verktyg/metoder som lämpar sig bäst för just ditt företags mål och budget. Det är en av de fyra informationskällorna i webboptimering och en god förutsättning för att lyckas på nätet är att jobba med alla, inte bara statistik. :) Citat:
|
Vi har genomfört några tester och det har fungerat alldeles lysande för vårt behov. Tror också att det viktiga är att man hittar vägar som passar en själv, och att man sen drar nytta av det.
Man kan ju göra hur många användartest som helst, om man inte drar några slutsatser eller lär sig något av dem. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson