![]() |
Lite frågor om aktier
Hej! Aktier har börjat intresserat mig och jag tränar med virtuella pengar. Jag har några allmänna frågor som ni gärna får svara på:
1. Är det nödvändigtvis krångligt att köpa och sälja aktier, eller innebär bankernas olika lösningar att man enkelt kan köpa och sälja aktier? Jag har Nordea som verkar erbjuda en sådan tjänst. 2. Om vi säger att jag investerar 1000 KR i en aktie som sedan går väldigt bra, och ger mig en balans på 1800, kan jag då när som helst begära en utbetalning av pengarna eller är det speciella perioder, datum eller tider man måste förhålla sig till? 3. Jag antar att man behöver skatta på det man tar ut i vinst. 4. Sker försäljningar/inköp i "realtid" eller åtminstone utan en lång fördröjning eller väntetid? Dvs. är det enkelt att sälja andelar och sedan dagen efter till exempel begära ut det man har som balans just då? Sedan en liten sidofråga: När bör man sälja sina aktier? I ett spel så har jag en aktie som går väldigt bra. Bör jag hålla mig fast vid den och chansa på hoppet eller sälja den innan den går neråt? |
3. Det finns Kapitalförsäkring samt nya Investeringssparkonto som gör att du istället för att betala 30% (är det väl?) i skatt på vinsten, så betalar du en schablonskatt som då blir lägre.
|
1: Använd inte de vanliga bankernas aktiehandel. De har extremt höga avgifter. Handlar det om små belopp rekommenderar jag Avanza Mini.
2: Du kan sälja när du vill förutsatt att det finns en köpare. En fond kan du sälja när du vill men till aktier krävs en köpare. Handlar du med stora aktier som Volvo, Ericsson, etc. så finns det alltid tusentals köpare/säljare och du blir av med dem på någon sekund. Men mindre aktier med liten omsättning kan dröja timmar eller kanske dagar innan någon matchar ditt bud. 3: Du deklarerar aktier i din deklaration varje år där du kvittar vinst mot förlust. Givetvis är alla avgifter inblandade i dina köp avdragsgilla. 4: Se svar 2. Sidofrågan: Du ska sälja när du tror du får som bäst betalt för den. Tror du företaget presenterar en bra rapport kan det vara bra att sälja efter rapporten, annars kan det vara läge att sälja före. |
Citat:
Dvs. i alla spel så står de typ: Mcdonalds 41,5/share och så köper man t.ex 300 stycken andelar för det priset. Sedan när man säljer så kanske det ökat till 42,5. Osv. Men som du beskriver det så kan jag alltså sälja en aktie för 2000 kr och om någon accepterar detta så är det ok? Dock har jag min teori om vad du menar, dvs. att en aktie har ett fast värde som helt och hållet baseras på hur bra aktien går. Men alla kan sälja aktierna de äger för ett pris de själva sätter? |
Jo det är sant, du kan sätta vilket pris du vill på aktien. Det heter att du lägger en säljorder. Vad aktien står i för kurs är ju vilket pris någon betalade senast. Dvs kursen står i 40kr, du lägger in en säljorder på 42kr. Först går ju de aktierna åt som har en säljorder på 40kr, sen de som har 41kr osv. Skulle folk dock tycka att aktien inte är värd 40kr så lägger de ju en säljorder på 39 osv och aktiekursen sjunker därmed.
|
Aktiehandel fungerar som en auktion i realtid.
Ett antal aktieägare som vill sälja lägger ett antal säljordrar per aktie/värdepapperskod (exempelvis för Volvo Stam B): Volvo B hade en senaste betalkurs på 90,75 Kr igår och det omsattes 12146469 aktier, (Börspost 1). Kalle lägger säljorder 1000 Volvo B och vill ha minst 92 kr/aktie. Greta lägger säljorder 500 Volvo B och vill ha minst 91 kr/aktie. Sune lägger säljorder 1500 Volvo B och vill ha minst 90 kr/aktie. Följande köpordrar läggs: Anna lägger köporder 1000 Volvo B och vill betala max 91 kr/aktie. Olle lägger köporder 500 Volvo B och vill betala max 90 kr/aktie. Karin lägger köporder 1500 Volvo B och vill betala max 89 kr/aktie. När det sker handel så jämförs alla bud som finns upplagda i börsens handelssystem och de högsta köpbuden matchas med de lägsta säljbuden, I ovanstående exempel skulle det innebära att: Sune lägger säljorder 1500 Volvo B och vill ha minst 90 kr/aktie. Anna lägger köporder 1000 Volvo B och vill betala max 91 kr/aktie. Anna har bjudit mer än vad Sune begär och då blir betalkursen ett genomsnitt dvs 90,50 kr/aktie. Anna vill bara köpa 1000 aktier och då sker ett asvlut av 1000 aktier till kursen 90,50 kr. Sune har då 500 aktier kvar att sälja. Olles köporder 500 Volvo B och vill betala max 90 kr/aktie. Sunes säljorder har kvar 500 Volvo B och vill ha minst 90 kr/aktie. En matchning sker och avslut sker med 500 aktier med betalkurs 90 kr. Sen finns inga fler matchande bud. Men den kvarvarande högsta köpkursen är Karins bud på 89 kr och Gretas säljbud på 91 kr. I börslistan kommer det då att stå Volvo B Köpkurs 89 kr, Säljkurs 91 kr, senast betalt 90 kr: Avslutskurs 90,50 kr 1000 aktier. Avslutskurs 90 kr 500 aktier. |
Citat:
Dessutom beskattas båda sparformerna kontinuerligt under året, vilket inte är fallet med vanligt depå. En stor fördel med KF/ISK är att du slipper deklarera avräkningsnotor i all oändlighet varje vår... |
Långsiktigt sparade av aktier ger en avkastning i regel på 4-6%, om man inte är väldigt bra portfölj.
Har man en hög pengar att spendera och vågar riskera lite så är CFD handel att föredra, när jag har tid att orka sitta med det brukar jag dra in 1-4 tusen på någon/några timmar. Men krävs i regel att du sitter i realtid och är väldig aktiv för det ska gå bra och inte förlora på det. |
Angående kapitalförsäkring så är väl vinsten närmast skattefri där? Eller har jag missuppfattat? Men att förluster ej är avdragsgilla?
Hade för mig att det var 1% av värdet per år. Någon som kan mer här? |
Citat:
Det finns vissa skillnader i rätt att rösta på bolagsstämmor, insättningsgaranti (gäller bara om du ligger likvid och institutet konkar) och avdrag mot räntor. Här finns en lättförståerlig jämförelse av KF och ISK: http://blogg.avanzabank.se/hemberg/2...talforsakring/ |
Tack för era svar! I så fall så borde man 1. kunna sälja aktier till folk OCH 2. växla in aktierna för den aktuella kursen. Har jag förstått det rätt? I så fall: Kan en person köpa aktier direkt från företaget istället för från vanliga personer som kan sätta vilket pris de vill?
|
De andra sakerna har blivit besvarade. Men nedan är inte lika självklar. Mitt tips är att ha en investeringshorizont. Att du noterar när du köper på vilken sikt du köper och varför. Sedan utvärdera vid det datumet. Annars blir det lätt så att man säljer för tidigt (efter snabb upp eller nedgång), eller håller för länge för att man inte kom ihåg orsaken till köpet från början.
Citat:
|
Citat:
Du säger åt t.ex. Avanza vad de ska köpa åt dig sen sköter deras servrar detta helt automatiskt åt dig. Fungerar precis likadant när du vill sälja. |
Citat:
En aktie är en andel av ett företag (Aktiebolag). Det är ett konstant antal aktier hela tiden. Bolaget kanske har gett ut 50000 aktier med parivärdet 100 kr när det bildades. Varje aktie har alltid en ägare. När bolaget bildas så betalar aktieägarna in en summa ("parivärdet" förr kallades det "nominella" värdet) till bolagets bankkonto. Dessa pengar kallas aktiekapital och används i bolagets verksamhet enligt vissa regler som jag inte går in på nu. När en aktiägare vill ha pengar för sin aktie så måste han sälja aktien till en ny aktieägare. Säljare och köpare förhandlar om priset, och kommer det överens så blir det ett "avslut" dvs en betalkurs som jag skrev i mitt tidigare inlägg. I normalfallet kan du alltså inte "lösa in" aktier. (Det finns undantag men de är ovanliga, bolaget kan i vissa fall köpa sina egna aktier enligt vissa strikta regler). När företaget vil göra stora investeringar så kan bolaget ge ut fler aktier som de kan sälja till befintliga eller nya aktieägare, detta kallas Nyemission och är en ganska omständig procedur för börsbolag. Både privatpersoner och företag/organisationer kan äga aktier. I börbolag brukar det i normalfallet vara tillåtet att sälja/köpoa aktier för vem som helst, men det sker för det mesta genom en fondkommissionär som Avanza eller annan. Bankerna brukar alltid ha egna fondkommissionärsbolag. Att handla i "kommission" betyder att man köper/säljer i eget namn men för annans räkning. Att mäkla betyder att man förmedlar en affär utan att själv vara en del i affären. Så begreppet "börsmäklare" är direkt felaktigt mer rätt vore "börskommissionär", men det heter "fondkommissionär". Det är bara godkända fondkommissionärer som får handla direkt på börsen (krävs oft amycket pengar för att starta). Du som privatperson/företag handlar börsnoteradeaktier via en fondkommissionär som Avanza eller Erik Penser, Handelsbanken, mfl.... |
Conny: Tack för ett riktigt utförligt och förklarande svar!
|
Så tipsen är:
- Lägg upp en strategi och var rationell. Följ dina uppsatta regler för när du ska köpa/sälja. - Om en förlust drar iväg, ligg inte och vänta på att det ska återhämta sig. Följ dina regler för stop-loss och analysera vad som gick fel. - Undvik Aktietorget och i viss mån NGM där handeln i många bolag är nästan obefintlig, du har dålig insyn i bolagen och kurserna lätt kan manipuleras. - Läs på om både teknisk och fundamental analys. Då börsen handlar lika mycket om masspsykos och flockrörelser som fundamentala parametrar är enklare TA bra att ha i bakhuvudet. - Handla inte med optioner, warranter/turbo-warranter, CFDs, ETFs och övriga certifikat innan du är riktigt, riktigt påläst om respektive instrument och vet vad du gör. - Handla inte efter någon annans råd, och särskilt inte på vad som skrivs på exempelvis borssnack.di.se där många bara vill haussa sina egna innehav. - Gå med i det partipolitiskt obundna riksförbundet Aktiespararna. Är du 27 år eller yngre finns Unga Aktiesparare för någon hundring per år. Du får gå på träffar, undervisning och får dessutom en bra tidning. - Läs ekonominyheter dagligen för att ha en uppdaterad helhetsbild. Avanza erbjuder ett gratis nyhetsbrev, Signallistan (gratisvarianten), via SIX som varje vardag sammanfattar dagens händelser. - Klassiska tipset "Lägg inte alla ägg i samma korg", som syftar på att sprida riskerna över främst olika branscher, har en bra grundtanke men är inget man ska följa slaviskt som nybörjare. Men med tiden är det bra att lära sig balansera portföljen, både vad gäller aktier och genom att hedga positioner med certifikat. |
Citat:
Börja med ett mycket enkelt aktiesparande. Mitt tips är att använda följande enkla investeringsstrategi (tills du är mogen att göra din egen strategi som är ännu bättre): - Leta endast aktier som är stiora eller medelstora bolag på Stockholm OMX-börsen, strunta i de mindre listorna till en början. - Gör en lista med de aktier som uppfyller följande krav: - Ett prognostiserat P/E (Price/Earnings) på mellan 5-9 - En prognostiserat Direktavkastning (aktieutdelning) på mellan 4-9 procent av aktiekursen. - P/E ska ha lägre värde eller lika jämfört med förra året - Prognos för aktieutdelningen i kr ska vara högre än förra året Det finns bara en drygt handfull bolag som uppfyller dessa krav men det brukar vara en stabil investering som har stor chans till uppgång för aktien. Det finns dock aldrig några garantier!!! Det här kan vara en bra startstrategi för dig i dina första stapplande steg mot ett livslångt och lönsamt aktiesparande. Var ALLTID beredd att ompröva dina strategier och placeringsbeslut, tänk långsiktigt, akta dig för att ta för stora risker. Ta bara kalkylerade risker. JAg har med kravet på att bolaget ska ge aktieutdelning för de bolagen är ofta mogna bolag. Tar du bort det kravt får du fler bolag att välja på men till något högre risker/chanser. Köp endast aktier i bolag som genererar vinster som du kan köpa till en billig penning, dvs företag med lågt P/E. Price => Aktiekursen, Earnings är Vinsten. |
Jag undrar om det är så klokt att gå in på marknaden när det är så himla volatilt på marknaden. Har man som nybörjare koll på nerverna och känslorna? Oftast inte. Det kan ta år att lära sig hålla känslorna i styr.
Du vet väl att det finns andra strategier än trading? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
En fråga till er: Finns det någon minimum-summa som man bör hålla sig efter när man köper aktier eller går det bra att investera mindre summor också? |
Citat:
Men det är ändå inte rekommenderat att handla med ojämna börsposter. För att ordern ska gå igenom måste en matchande, ojämn order hittas. Alla jämna order har förtur före dig, då börsen vill hålla orderdjupet på tal utan decimaler. Vad gäller små affärer får du aldrig glömma courtage avgiften. På en standarddepå hos Avanza/Nordnet kan du aldrig betala mindre än 99kr per orderavslut. Båda aktörerna har speciella konton där minimumcourtage är 9kr (https://www.nordnetdirekt.se/ och https://www.avanza.se/mini/hem/). Men dessa har istället en hög procentsats så prismodellen är bara lönsam om du handlar för struntsummor, vid en viss punkt blir det sedan dyrare än en vanlig depå. Men jag skulle absolut råda dig att börja med någon av dessa "billiga" varianter, så du kan köpa 1 börspost här och där för att lära känna marknaden. Men jämför sedan courtageavgifter, när du börjar handla för femsiffriga belopp blir nog standarddepå billigare (har du ett gediget sparkapital kan du få ner denna ytterligare genom mäklarnas olika medlemsnivåer baserat på kapital/avslut). |
Frågan är ju också vad som är små pengar och vad som lönar sig, men jag kan tycka att mindre än 5 000 kr per affär gör affären lite för liten. Samtidigt är det nog bra om du börjar med att göra små affärer ett tag. Du kan i normalfallet inte förlora mer än du satsat.
Försök hitta en vettig bok som tar upp det hela för nybörjare. Det finns många facktermer som kan göra det svårt att förstå till en början. |
Inser att jag kanske läste lite för mycket mellan raderna i mitt första inlägg. Ingenstans står det i klartext att det är trading som gäller men jag råkade visst tolka tråden så.
Citat:
Till sist: Försök skriv ner vad dina mål är och hur du skall nå dem. Tänk igenom det ordentligt och skriv ned det nånstans. Det kan vara lite småluddigt men bör vara någorlunda konkret så att det går att följa och ev. förfina. Tänk på att marknaden både rasar och rusar och därför behöver man ha en strategi så att man vet vad man ska göra i olika lägen. Utan en strategi tar känslorna över och då går det åt helvete. Även med en strategi är det svårt att hålla känslorna i styr men man lär sig med tiden, hoppas jag. :) |
0,5% i courtage? :)
Inte ens storbankerna tar ut 0,5% på sina standarddepåer. Avanza ligger på mellan 0,085 % - 0,055% beroende på kapital/omsättning. Nordnets och Avanzas "minidepåer" med 9kr minimi courtage har väl 0,15% eller så. |
Citat:
|
Jag har börjat köra med "plus500", de e smidigt att både köpa och sälja och de har gränsnitt för webb, windowsprogram & iOS app. De tar inget courtage om man stänger sin possition samma dag, det de kostar är bara spreadern. Man kan handla med hävstång, dvs att har du 1000 kan du köpa EUR/USD för 50'000... Så man kan få vinsten av 50'000 men man tar &så risken av 50.000...
Körde på demokonto en månad ungefär innan jag kände mej mogen att köra på riktigt. |
Citat:
|
Citat:
Ang. nybörjarböcker vet jag inte om det finns någon bättre bok än TradingGuiden. Som en första bok i ämnet får man en ganska bred grund att stå på. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson