WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Egen Server (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1052039)

extra-c 2012-01-31 13:22

Egen Server

Hejsan, vet inte om det är rätt kategori men det får duga, mod får flytta över det sen om det är fel.

Det är så att jag är intresserad utav att köpa/bygga en egen server men saken är att jag vet väldigt väldigt lite om Servers. Så jag undrar om du/ni vet var man kan hitta nybörjarguider som man kan läsa lite om. Bara för att få mer erfanheter osv?

Tackar.

gusti 2012-01-31 13:55

Har du bestämt dig för vad du ska använda servern till?

Vilken serverplattform tänker du köra? windows eller linux?

Om du bara tänker "leka runt" och inte vill spendera för mycket pengar, så tänker jag rekommendera att du tar en begagnad dator, installerar en linux-distribution.

Mitt tips till distribution (förkortas dist) är Ubuntu alternativt debian.

Men ska du köra den varianten, så bör du plugga lite unix-kommandon innan.

men som sagt, det är om du tänker köra en unix/linux-plattform.

extra-c 2012-01-31 21:28

Mest för att lagra filer hade jag tänkt mig. Har aldrig kört innan med linux, endast med windows. Men vilken rekommenderar ni? Jag har en gammal dell dator hemma, 9GB på den. Hade dock tänkt mig att lagra massa saker där, även sedan använda det till filuppladdnings tjänst om det är möjligt.

gusti 2012-02-01 09:44

Om du har en windows server-licens, så skulle jag köra på den.
men har du inte det, så är linux helt gratis och det alternativet jag rekommenderar, dock så kommer det ta mer tid eftersom du inte har erfarenhet av det.

random 2012-02-01 09:58

Ska du köra server så är linux det ända rätta, att rulla t.ex en webbserver på windows håller aldrig.

Westman 2012-02-01 13:26

Citat:

Ursprungligen postat av random (Inlägg 20431447)
Ska du köra server så är linux det ända rätta, att rulla t.ex en webbserver på windows håller aldrig.

Sämsta rådet enligt mig om man inte har använt linux innan. Ang. webbserver på windows så fungerar det alldeles utmärkt och ditt påstående är i samma kaliber som "pc är skit, mac är bäst".

gusti 2012-02-01 15:48

ja, Linux är extremt tidskrävande att lära sig för en nykomling i området, och är något du bör vara beredd på om du vill köra på det alternativet.

zenda 2012-02-01 16:43

Citat:

Ursprungligen postat av gusti (Inlägg 20431464)
ja, Linux är extremt tidskrävande att lära sig för en nykomling i området, och är något du bör vara beredd på om du vill köra på det alternativet.

Att lägga upp en LAMP-server är ju inte direkt svårt - Och om inte annat så kommer man att lära sig mycket nytt som man kommer ha nytta av senare, vilket man verkar vara ute efter? :)

Windows behöver verkligen inte i min mening vara lättare där. Däremot om man har planer på att utveckla i Microsoft-miljö och dess produkter så är inte Linux ett så bra alternativ!

Westman 2012-02-01 17:24

Citat:

Ursprungligen postat av zenda (Inlägg 20431467)
Att lägga upp en LAMP-server är ju inte direkt svårt - Och om inte annat så kommer man att lära sig mycket nytt som man kommer ha nytta av senare, vilket man verkar vara ute efter? :)

Windows behöver verkligen inte i min mening vara lättare där. Däremot om man har planer på att utveckla i Microsoft-miljö och dess produkter så är inte Linux ett så bra alternativ!

Om man aldrig har använt linux men är normal windowsanvändare vad är då lättast, att installera en linuxserver eller en windowsserver? Det är en retorisk fråga för svaret är windows - det är inte en tvekan om det.

Sen om man ska lära sig något nytt ja då måste ändå första valet bli operativsystem. Därefter kan förslag på vad som ska installeras och hur göras.

zenda 2012-02-01 18:23

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20431469)
Om man aldrig har använt linux men är normal windowsanvändare vad är då lättast, att installera en linuxserver eller en windowsserver? Det är en retorisk fråga för svaret är windows - det är inte en tvekan om det.

Sen om man ska lära sig något nytt ja då måste ändå första valet bli operativsystem. Därefter kan förslag på vad som ska installeras och hur göras.

Vet inte om jag håller med där. Visst, kanske lättast att slänga upp IIS men senast jag höll på med det, vilket var flera år sen så upplevde jag ändå det enklare att använda Ubuntu Desktop och installera Apache, PHP, MySQL och phpMyAdmin (vilket då var helt nytt för mig). Mitt behov var PHP och MySQL - Vilket jag faktiskt upplevde var lite bökigt att installera på IIS vid den tiden. Vet inte hur det lirar idag. Om man snabbt vill få upp en server på Windows och köra PHP, MySQL så finns det alternativ som EasyPHP och WAMP men jag rekommenderar inte att köra det i produktion.

Som jag försökte säga i mitt tidigare inlägg så beror det helt på vad man vill utveckla i. Om man vill pilla med .NET etc så är Windows självklart.

Detta är min åsikt och jag kan mycket väl tänka mig att andra tycker olika :)

Westman 2012-02-01 23:04

Citat:

Ursprungligen postat av zenda (Inlägg 20431475)
Vet inte om jag håller med där. Visst, kanske lättast att slänga upp IIS men senast jag höll på med det, vilket var flera år sen så upplevde jag ändå det enklare att använda Ubuntu Desktop och installera Apache, PHP, MySQL och phpMyAdmin (vilket då var helt nytt för mig). Mitt behov var PHP och MySQL - Vilket jag faktiskt upplevde var lite bökigt att installera på IIS vid den tiden. Vet inte hur det lirar idag. Om man snabbt vill få upp en server på Windows och köra PHP, MySQL så finns det alternativ som EasyPHP och WAMP men jag rekommenderar inte att köra det i produktion.

Som jag försökte säga i mitt tidigare inlägg så beror det helt på vad man vill utveckla i. Om man vill pilla med .NET etc så är Windows självklart.

Detta är min åsikt och jag kan mycket väl tänka mig att andra tycker olika :)

Ja nog har du väldigt lite koll på hur IIS fungerar numera. Nu kan man installera PHP, MySQL, Joomla, Drupal etc. med hjälp av Web PI (Web Platform Installer). Ett par klick är allt som krävs. Hur enkelt som helst.

gusti 2012-02-02 09:20

Eftersom det handlar om en privatperson, så blir det juh en kostnadsfråga också, inte säkert att man vill punga ut med 7000:- för ett server-os.
Kostnaden inkl. motsvarande tid att lära sig, är mindre med en Linux-dist.
(priset kommer från webhallen)

Westman 2012-02-02 12:40

Citat:

Ursprungligen postat av gusti (Inlägg 20431521)
Eftersom det handlar om en privatperson, så blir det juh en kostnadsfråga också, inte säkert att man vill punga ut med 7000:- för ett server-os.
Kostnaden inkl. motsvarande tid att lära sig, är mindre med en Linux-dist.
(priset kommer från webhallen)

180 dagar (om jag inte minns fel) evaluation är gratis om man nu väljer ett server-os (för övrigt så är web edition billigare men det är en bisak). IIS finns även till desktop-os:en.

Köper man en begagnad DELL- eller HP-server så brukar en OEM-licens ingå. Det finns rätt bra maskiner för ett par tusenlappar t.ex. DELLs 2800/2850 osv.

gusti 2012-02-02 16:33

Vet inte om Extra hade tänkt sig en långvarig serverlösning, vilken budget han har, eller om han kanske tom vill slippa starta om servern varje gång något strular ;)

Men låt oss anta att det finns 4 möjligheter.

1. Extra (fortsättningsvis skriven som OP) Är ute efter en serverlösning, som inte kostar något, eller så lite som möjligt, och håller i mer än ett halvår.
Samtidigt är ute efter att lära sig något helt nytt och har gott om tid.

Då är Linux alternativet.

2. OP vill ha någonstans att ha sina filer, apache/IIS och kanske en ftp-server
alternativet är en windows xp/vista/7-maskin, räcker gott och väl.

3. OP vill bara testa ett serverOS. En 180dagars trial för windows server räcker gott och väl till detta.

Fjärde alternativet är att pengar inte är ett problem, och eftersom OP inte har någon linux-erfarenhet, och möjligen vill igång snabbt, att då köpa Windows server eller en server med OEM-Licens.

Westman 2012-02-02 17:08

Bra sammanfattning.

gusti 2012-02-02 17:30

Tackar jag för :)

extra-c 2012-02-09 17:47

Hejsan! Tackar för all svar och åsikter! Nu har jag ca 3000 KR att spendera. Vad borde jag köpa för något om jag vill köra på en linux server? Om jag vill köra på en windows? Borde jag köpa en gammal DELL stationär dator utan skärm och använda det? Fungerar det? Hittat några datorer utan skärm för ca 700-1500 kr (a) Tänkte man kunde nå servern via fjärr om det skulle vara möjligt sen?

Westman 2012-02-09 18:03

Ska du ha servern stå hemma så bör du absolut köpa en vanlig pc med tanke på ljudnivåer och kylning. Minne är relativt viktigt, processor mindre viktigt tror jag i ditt fall.

Att nå servern "remote" går om du installerar t.ex. vnc. Vill du nå den från internet så måste du antagligen göra lite portmappning i din router (om du har en sådan).

abergman 2012-02-09 19:39

Citat:

Ursprungligen postat av extra-c (Inlägg 20432265)
Hejsan! Tackar för all svar och åsikter! Nu har jag ca 3000 KR att spendera. Vad borde jag köpa för något om jag vill köra på en linux server? Om jag vill köra på en windows? Borde jag köpa en gammal DELL stationär dator utan skärm och använda det? Fungerar det? Hittat några datorer utan skärm för ca 700-1500 kr (a) Tänkte man kunde nå servern via fjärr om det skulle vara möjligt sen?

I ditt fall så hade jag struntat i att köpa hårdvara och testat med VPSer istället, för du kommer inte lära dig något om en server rent hårdvarumässigt av att köpa någon billig desktop.

- Måndagspeng med en VPS
- Ominstallation, ta bort, skapa ny etc går fortare
- Gör du fel? Bara börja om med en ny instans

Jag labbar aldrig på hårdvara, det tar bara tid.

extra-c 2012-02-09 21:21

hmm, skulle denna fungera? http://www.blocket.se/goteborg/Dell_....htm?ca=15&w=1

Då menar jag att jag köper den, kopplar en skärm åt den som jag har hemma installerar följande program och sedan kopplar ut skärmen och har den på 24/7 nästan. Skulle det fungera?

Alternativ 2: Skulle det även fungera på bärbar datorer? Med tanke på att när man stänger ner skärmen på bärbar datorer så släck datorn typ och går i viloläge.

För att jag äger ju redan 2 VPS och har börjat tröttna på dem, jag menar vad ska man göra när man har köpt 1 VPS? Jag kan ju lagra mina filer på den, skulle man kunna testa saker på den? Jag vill ju börja någonstans och utvecklas. Sedan finns ju det alltid chansen att dom stänger ner din VPS med mera, eller att saker o ting händer med deras servers.

oddholst 2012-02-09 22:34

Jag vill belysa energiaspekten också. Om en gammal Dell stationär drar kanske 150W i genomsnitt så drar en liten EEE Box kanske 30 W. En skillnad på 120W gör att man kan spara 1500 kr per år bara i el.
Asus EEE Box EB1007-B0840 Atom D410 kostar 2300kr på webhallen. Jämfört med en gammal dator så lönar den sig efter ett och ett halvt år om man klarar sig prestandamässigt.

Tobbe! 2012-02-09 22:46

Citat:

Ursprungligen postat av extra-c (Inlägg 20432295)
hmm, skulle denna fungera? http://www.blocket.se/goteborg/Dell_....htm?ca=15&w=1
Alternativ 2: Skulle det även fungera på bärbar datorer? Med tanke på att när man stänger ner skärmen på bärbar datorer så släck datorn typ och går i viloläge.

Kontrollpanel -> Ström -> Skärm -> När locket stängs
På bärbara finns även en knapp där du kan trycka om du behöver hjälp med extremt simpla frågor. Det brukar även finnas en bild på den med t.ex. ett frågetecken på så du hittar den.
Bra att tillägga är även att det inte är någon skillnad på bärbara och stationära os-mässigt.

gregoff 2012-02-09 23:22

Citat:

Ursprungligen postat av oddholst (Inlägg 20432304)
Jag vill belysa energiaspekten också. Om en gammal Dell stationär drar kanske 150W i genomsnitt så drar en liten EEE Box kanske 30 W. En skillnad på 120W gör att man kan spara 1500 kr per år bara i el.
Asus EEE Box EB1007-B0840 Atom D410 kostar 2300kr på webhallen. Jämfört med en gammal dator så lönar den sig efter ett och ett halvt år om man klarar sig prestandamässigt.

Just exakt detta fick mig att fundera på en sak idag. Jag har själv en VPS hos Glesys idag. Kör på 1 kärna. Vad motsvarar detta egentligen om man skulle vilja köra egen hårdvara?

Jag är nöjd med min VPS och ser många fördelar med VPS. Det går snabbt att klona om man bara vill testa en grej för att se vad som händer etc etc. Blev dock lite fundersam just på hårdvarubiten.

Westman 2012-02-10 09:32

Citat:

Ursprungligen postat av extra-c (Inlägg 20432295)

Då menar jag att jag köper den, kopplar en skärm åt den som jag har hemma installerar följande program och sedan kopplar ut skärmen och har den på 24/7 nästan. Skulle det fungera?

Ja, du bör dock vara uppmärksam på att om hårddisken börjar tjuta/gnissla/låta så byt ut den kvickt. Det är enligt min erfarenhet rätt vanligt fel i de där maskinerna nu när de börjar bli riktigt gamla. Jag har 4 st. som står i bokhyllan varav 2 har trasig disk.

extra-c 2012-02-10 10:16

Citat:

Ursprungligen postat av oddholst (Inlägg 20432304)

Där ingår det väl en hårddisk? Så att jag inte behöver köpa till något?
http://www.webhallen.com/hardvara/14...gb-os_ingar_ej

Isåfall har jag en fråga, hur installerar jag OS på den sedan?
Citat:

Ursprungligen postat av Tobbe! (Inlägg 20432305)
Kontrollpanel -> Ström -> Skärm -> När locket stängs
På bärbara finns även en knapp där du kan trycka om du behöver hjälp med extremt simpla frågor. Det brukar även finnas en bild på den med t.ex. ett frågetecken på så du hittar den.
Bra att tillägga är även att det inte är någon skillnad på bärbara och stationära os-mässigt.

Tackar, det visste jag inte om!
Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20432335)
Ja, du bör dock vara uppmärksam på att om hårddisken börjar tjuta/gnissla/låta så byt ut den kvickt. Det är enligt min erfarenhet rätt vanligt fel i de där maskinerna nu när de börjar bli riktigt gamla. Jag har 4 st. som står i bokhyllan varav 2 har trasig disk.

Okej bra att veta! Får hålla koll om det låter om jag kör på det alternativet.

Gimbo 2012-04-13 12:27

Hej,

Går det att i en windows 2008 servre att både hosta PHP sidor samt .NET sidor och ha mssql och mysql databas?

goose 2012-04-13 16:53

Hej Gimbo,

Ja det funkar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson