![]() |
Svanströms E-handel uppgradering 2012
Efter ett stort uppgraderingsprojekt där många hundra timmars utveckling har gått åt till en ny face-lift, bättre användarvänlighet, massa back-end kod och PIM uppgradering etc har vi produktionssatt Svanströms E-handel (som blir Office Depot strax). http://www.svanstroms.com/
Skulle vara kul och höra spontana reaktioner på det visuella och interaktionen. Buggar och fel test-case rapporteras gärna :) |
Personligen så tycker jag inte designen är så snygg, men den framhäver att företaget är stort och seriöst. (om så är fallet har jag ingen aning om).
Ett stort + är att sajten går riktigt fort att navigera i. Vad har ni för plattform? |
I den här uppgraderingen var egentligen inte meningen att skapa en helt ny design, bara att förbättra några detaljer från den gamla. Det finns mer man kan göra där som vi förhoppningsvis kommer göra också.
Dem använder Ofbiz som e-handel lösning och vårat egna CMS Cycube. För att den är snabb har nog att göra med servarna sajten ligger på. |
Tycker att du har lyckats bra med sidan men det jag reagerade på var att det tog flera sekunder att hitta Köp-knapp inne på sidan. Tycker du ska ha en extra CTA under produkttexten också.
Sidan ger annars ett seriöst intryck, gillar speciellt hur färg och gränssnittet är utformat! |
Oklart vad "(fraktfritt)" uppe i högra hörnet betyder. "Måste jag bocka för alternativet 'Exkl. moms' för att få beställda grejer fraktfritt", undrar kanske några webbsurfare.
|
daniel.s, tack för feedbacken. Nu är jag lite lost men vad menar du med CTA?
Loffy, fraktfritt är fraktfritt hehe.. Nä det beror lite vad för roll du har. Ibland kan det stå 99:- kvar till fraktfritt. Tack för kommentaren. All bra eller dålig feedback från er tas seriöst och kommer rapporteras in till utvecklingsteamet och Svanströms. |
Citat:
Var nog lite otydlig men menade att du kan behöva en tydligare Köpknapp (Call to Action) som exempelvis kan ligga direkt under beskrivningstexten. |
Jag gillar sidan! Bra gjort!
|
daniel.s, det är en bra poäng som vi har brottas lite med och beslutet blev att lägga den till höger om produkttexten. Dock så är "Läs mer" knappen samma färg där kan det uppkomma en förvirring.
jonssondesign, tack för kommentaren :) |
Umpa-lumpa
Först av allt, viste inte att Svanströms hade E-handel, trevligt. :)
Dock är detta den första gången på länge jag behövt Ctrl-plussa en sida. Varför i hela friden ska all text och alla bilder vara så liten? Speciellt då jag antar att personer ansvariga för kontorsmaterial kan vara lite äldre i genomsnitt? Att ha lite större kontr ast på endel färger(text/bakgrund), öka font-size och letterspacing med någon pixel hade gjort stor skillnad. Detta störde mig speciellt på produktbilderna i kategorierna som var väldigt svåra att uttyda, att visa produktbilden i större storlek antingen när man klickar på den, för musen över den, klickar på visa artiklar eller ha en länk under "Stor bild" skulle hjälpa. Var på jakt efter en penna utan att komma ihåg namnet, men gav upp eftersom jag inte orkade besöka varje produktsida för att lista ut vilken penna det var. Lättare att gå till en Svanströms butik... :) En annan liten detalj är att den klickbara produktbilden i listningen inte fyller upp hela den vita rutan som omger den. Om man ska kunna klicka på produktbilden bör man kunna klicka var som i den vita rutan. En del av produkterna bör även centreras vertikalt i rutan då en del är väldigt intryckta i toppen. Ush, nu klagar jag bara en massa. Sidan ser ju i övrigt väldigt seriös och trevlig ut, trots att den är lite svåranvänd. (kollade nu precis på 3 andra webbshoppar som säljer kontorsmaterial, alla verkar ha samma upplägg och fascination för små typsnitt, kanske är någon branch-grej som jag inte känner till) |
Första gången jag fick in tog det väldigt lång tid innan något ritades ut på sidan över huvudtaget och en kategorisida tog 20-30 sekunder att ladda; cachar ni ingenting?
kolla in bildinläsningen, flera av produktbilderna tar mer än 2 sek att ladda in, så det bör man ta en titt på varför det är så. Den olivgröna knappen känns sådär. Lite spy-aktig. Röda knappar ska man akta sig för. Röd signaleras som "fel", "varning" m m. Förstår att ni fått efter profilen men tycker ändå att detta ska ses över |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Tack för bra inputs. Kommer skick dessa vidare för framtida fixar. |
Citat:
Gröna knappen var beslut från Svanströms och den röda är taget som du sa från deras profilfärg. Som ska vara en call-to-actions knapp. |
Tycker det ser riktigt bra ut! Finns en del saker som kan förbättras (se pontus inlägg) men utöver dom sakerna tycker jag sidan är bra och ger en trygg feeling!
|
Tackar och noterar kommentaren @mavraj :)
|
Endast valet av den starka röda färgen överallt gör att jag drar mig för att handla där.
|
Deras profilfärg, styrelsebeslut eller inte, det är inte rätt.
Det gäller främst röda knappar eller röd text. Vit text på röd bakgrund däremot (som i footer) känns inte som det gör ngt. Färger talar ett visst språk vilket man måste ta hänsyn till, för att sajten ska uppfattas som lättnavigerad och lättförstådd. Vidare, när man klickar på KÖP så är indikationen att varan är tillagd i varukorgen för otydlig, speciellt då man inte ser varukorgen i headern. |
Hej Cosma,
Jag kan väl bara instämma i att den röda designen inte är någon hit. Ni borde använda den till loggan men sedan tona ner det på resten av sidan. Det blir alldeles för mycket, stelt och skrämmande. Röd är ingen bra färg, och särskilt inte den röda nyansen. Med nuvarnade vit/röda är mitt huvud mer här: http://www.fotoakuten.se/albums/userpics/stoppskylt.jpg @Allstars, vad är det för fel på röda CTAs (vilket de inte har, men en fråga till dig)? I övrigt tycker jag det finns en del att jobba med på sidan. Det är för lite sälj och för mycket "teknisk" tänkande bakom. Detta lyser igenom hela sajten. Kollar man på era banner (sliden) så är det väldigt intetsägande och icke-säljande slides. Varför lyfter ni inte upp kampanjer? Att det dessutom inte går att klicka på slidsen gör ju inte det mycket bättre :) Sen blir jag lite konfunderad över vissa saker som titel-taggen "Svanströms E-handel". Är det meningen att ni ska kanibalisera på de fysiska butikerna eller vill ni nå nya kunder med satsningen?.. Det som även får mig att undra över detta är att ni inte lyfter fram några "trygghetsrelaterade"-symboler eller USPar. En liten petitess jag stör mig på är "hitta butik". Man ska ange gatuadress OCH postnr.. Inte så användarvänligt direkt. Använd istället bara stad. Sen är där massa andra saker inom SEO, färger, textstorlek med mera.. Men hoppas det går bra för er! |
Allt som har nämnds så långt har skickats till utvecklingsteamet. Vi tar allt seriöst och kommer titta över åsikterna. Dock så är allt en ständig process och kommer bättras på hela tiden.
Tack för eran tid och bra kommentarer @daniel_, @allstars, @Erik Stenman. :) |
Passar på att nämna en funktion som jag saknar, vore underbart att se lagerstatus för de olika varorna i butikerna på respektive produktsida. Skönt att slippa ringa kundtjänst och fråga... :)
|
Tack Pontus och noterat :)
Ju mer ni kommer med förslag ju mer kan vi uppdatera sajten :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:08. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson