WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vad är det egentligen som är problemet hos Binero? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1051778)

gregoff 2012-01-10 20:06

Vad är det egentligen som är problemet hos Binero?
 
Nu har jag på allvar tappat räkningen över antalet fel som jag haft med Binero.

Det första felet började för ett par år sedan. Någon bestämde sig för att bygga en vägg av sirap mellan webbservern och databasen som jag använde. Det var inte ens fråga om något tungt CMS eller liknande, utan en enkel PHP-applikation där databaskopplingen var av simplaste laget. En SQL-fråga kunde ta 10 sek innan den returnerades till webbserven från databasen. Lösning: Fick lösa hostingen på egen hand då kundtjänst lyckades lösa problemet åt mig mig. Den simplaste VPS'en hos Glesys fixade biffen bättre än galant, och då är jag inte ens något serverproffs.

Sen kom den underbara 2.0-kontollpanenel. I flera omgångar tappade domäner (olika varje gång) sina pekningar, inklusive mailpekningar till min primära mail men även andra domäners mailpekningar. Flera hemsidor nere, inte bra.

Lite senare beslutar sig min mail att sluta fungera. Helt plötsligt ligger den nere i flera dagar. Inkommande mail studsar och det tar 3 dagar att fixa. Ingen logg på inkommande studsande mail fanns inte heller.

Nu kommer vi till det intressanta problemet (som delvis är pågående). Ärendet rör sig om domänerna A.nu B.nu och C.com. För en tid sedan överläts domänen A.nu till mig via Binero. Jag var inte sugen på nunames' överlåtelseavgift på A.nu så enl. överenskommelse med säljaren (vi kallar honom KG) och Binero så gjorde vi kontobyte hos Binero men lät KG stå kvar som registrerad ägare hos nunames. Jag skulle således själv kunna peka som jag ville från mitt konto och stå för förlängningarna.

En tid senare (efter "överlåtelsen" av A.nu) så nyregistrerade jag domänerna B.nu och C.com. Började använda tjänsten Domainz där jag uppmärksammade att A.nu stod på KG som registrerad ägare (vilket tekniskt sett är korrekt och där har Binero inte gjort nåt fel), men även B.nu och C.com hade KG som ägare. Att B och C skulle stå på KG är för mig helt obegripligt så jag kontaktade Binero. Tydligen har dom inte ens loggning på att jag nyregistrerade domänerna B och C för dom började undra om det tidigare skett en överlåtelse. Därefter var jag själv tvungen att göra en överlåtelse hos Nunames av B.nu så att jag skulle bli ägare igen. Det sistnämnda backade dom på sen och fixade på något sätt. C.com löste sig utan större problem för det var "bara att skriva om ägaruppgifterna". A.nu är en annan historia där Binero inte gjort något fel.

Jag vet inte vad jag ville komma med detta inlägg. Ville mest avreagera mig.

Binero: Om någon från er läser detta så snälla ring inte upp mig. Jag är trött på att det alltid är någon som ska ringa och beklaga saker och ting varje gång jag skriver om er på nätet. Det är bättre att ni se till att skaffa er verktyg som faktiskt löser problemen innan de inträffar. För så som det ser ut nu så spelar det uppenbarligen ingen roll vad som felar för oavsett vilken tjänst man har hos er så är det alltid något som fallerar på något sätt (oftast flera sätt).

Jag drömmer om den dagen där man kan kontakta en ny leverantör och säga. "Hej, jag vill bli kund hos er. Ta över mina tjänster är ni snälla". Att flytta en drös med domäner/webbplatser och e-posttjänster är inte kul i dagsläget.

//Några ord från en helt vanlig bitter kund...

njoy 2012-01-11 02:25

Jag har alltid stöttat Binero. Tycker de har bra personal och är hjälpsamma. Men jag rekommenderar dig att byta leverantör. Mina problem började med Binero 2.0. Flera buggar i kontrollpanelen och den värsta tog bort alla DNS poster. Sirap i alla kabelkanaler. Binero 1.0 var blixtsnabbt för mig. Svarstiden var extremt låg.

FSData som jag ligger på har bra prestanda. Men jag skulle inte rekommendera deras kontrollpanel. Den känns som ett garageprojekt från sent 90-tal.

gregoff 2012-01-11 07:52

Citat:

Ursprungligen postat av njoy (Inlägg 20429602)
Jag har alltid stöttat Binero. Tycker de har bra personal och är hjälpsamma. Men jag rekommenderar dig att byta leverantör. Mina problem började med Binero 2.0. Flera buggar i kontrollpanelen och den värsta tog bort alla DNS poster. Sirap i alla kabelkanaler. Binero 1.0 var blixtsnabbt för mig. Svarstiden var extremt låg.

FSData som jag ligger på har bra prestanda. Men jag skulle inte rekommendera deras kontrollpanel. Den känns som ett garageprojekt från sent 90-tal.

Jo är med inställd på att byta, men i dagsläget är det ett rent hel**** att flytta domäner/mail från ett ställe till ett annat.

Men men, man får ta dem en i taget helt enkelt.

pelmered 2012-01-11 08:22

Citat:

Ursprungligen postat av gregoff (Inlägg 20429605)
Jo är med inställd på att byta, men i dagsläget är det ett rent hel**** att flytta domäner/mail från ett ställe till ett annat.

Men men, man får ta dem en i taget helt enkelt.

Domäner flyttar man oftast snabbt och enkelt med s.k. auth-koder. Det brukar inte ta speciellt många sekunder per domän. Har du inte flera hundratals domäner är det gjort på någon timme och det kan det nog vara värt låter det som.

gregoff 2012-01-11 09:03

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20429608)
Domäner flyttar man oftast snabbt och enkelt med s.k. auth-koder. Det brukar inte ta speciellt många sekunder per domän. Har du inte flera hundratals domäner är det gjort på någon timme och det kan det nog vara värt låter det som.

Principen och tanken bakom auth-koder är det inget fel på. Har flyttat 5-6 domäner den senaste månaden och det är alltid något som strular. Tror jag fick en enstaka att flyttas smärtfritt.

Alla problem som kan ske när man flyttar mailen vågar jag inte ens tänka på, men man får väl testa och ta lärdom av hindren på vägen. Synd är bara att Google kör med sitt label-system istället för vanliga mappar. Jag avskyr verkligen label-systemet, annars hade lösningen varit "enkel".

Fredrik K 2012-01-11 11:11

Har också stora problem med Binero.
Just nu ringer kunder om vart annat att dom inte kommer in på vår sida.
Och har börjat tappa order.

Tidigare var det bekräftat problem med Telia.
Kunder som ringde tidigare hade tele2.

Just nu kommer jag inte själv åt mina sidor från vårt kontor där vi har 3.
Endast om jag går via Googles DNS.

Så nu börjar det bli dyrt, när man tappar order. :-(

Någon annan som haft dns problem?

Mvh
Fredrik

Fredrik K 2012-01-11 11:19

Flytta som diskuterats ovan har jag också funderat på många gånger.

Men känns väldigt osäkert och väldigt mycket jobb, när man har många domäner.
Några tips vart man ska vända sig?

Är nu upplagt till 2.0 dessutom. Blev orolig när jag läste om problemen ovan.
Var det tidigare problem eller är det fortfarande så?

Mvh
Fredirk

gregoff 2012-01-11 12:02

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik K (Inlägg 20429621)
Flytta som diskuterats ovan har jag också funderat på många gånger.

Men känns väldigt osäkert och väldigt mycket jobb, när man har många domäner.
Några tips vart man ska vända sig?

Är nu upplagt till 2.0 dessutom. Blev orolig när jag läste om problemen ovan.
Var det tidigare problem eller är det fortfarande så?

Mvh
Fredirk

Vet inte om det fortfarande är så, men mina dns-poster föll bort en bra stund efter att jag migrerades till 2.0

Westman 2012-01-11 12:46

Citat:

Ursprungligen postat av gregoff (Inlägg 20429567)
Jag drömmer om den dagen där man kan kontakta en ny leverantör och säga. "Hej, jag vill bli kund hos er. Ta över mina tjänster är ni snälla". Att flytta en drös med domäner/webbplatser och e-posttjänster är inte kul i dagsläget.

Ja du det har funnits längre än det har funnits kontrollpaneler. Problemet är att du (och de flesta webbhotellskunder) inte vill betala vad det kostar med personlig fullservice.

Jag har (snart har haft) ett par såna kunder nämligen och de får en intressant upplevelse nu när de ska byta till andra leverantörer. Allt från Binero till One.

gregoff 2012-01-11 12:48

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20429627)
Ja du det har funnits längre än det har funnits kontrollpaneler. Problemet är att du (och de flesta webbhotellskunder) inte vill betala vad det kostar med personlig fullservice.

Jag har (snart har haft) ett par såna kunder nämligen och de får en intressant upplevelse nu när de ska byta till andra leverantörer. Allt från Binero till One.

Sant. Kostnader skulle säkerligen öka med ett par 100%.

johan1234 2012-01-11 14:01

Kan säga att jag tror detta med authkoder kommer mogna under 2012. Vet att vi själva har hittat några buggar som ni nu helt får bort den 18.e när vi uppdaterar och jag kan tänka mig att fler än oss har haft liknande saker i sina relativt nybyggda system runt detta.

Med helt fungerande authkoder så skall man kunna köra copy och paste och på minutrar faktiskt flytta många domäner.

KristianE 2012-01-11 15:03

Citat:

Ursprungligen postat av gregoff (Inlägg 20429629)
Sant. Kostnader skulle säkerligen öka med ett par 100%.

Några hundra procent räcker inte långt. Vår timtaxa ligger på 675 exkl. moms/h och det är en
ganska normal konsulttaxa. Att göra stora flyttjobb åt en kund kan man knappast göra annat
än på löpande räkning. En enkel sida kanske kan rymmas i månadsavgiften men när folk här skriver
om hundratals domäner som ska flyttas så kan nog inget webbhotell i Sverige bjuda på en sådan
flytt. Oavsett månadsavgift.

gregoff 2012-01-11 15:38

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20429649)
Några hundra procent räcker inte långt. Vår timtaxa ligger på 675 exkl. moms/h och det är en
ganska normal konsulttaxa. Att göra stora flyttjobb åt en kund kan man knappast göra annat
än på löpande räkning. En enkel sida kanske kan rymmas i månadsavgiften men när folk här skriver
om hundratals domäner som ska flyttas så kan nog inget webbhotell i Sverige bjuda på en sådan
flytt. Oavsett månadsavgift.

Det beror helt och hållet på vad för system man har till sitt förfogande.

mister 2012-01-11 15:59

Det jobbigaste problemet är deras webmail!
När man svarar på mail via explorer så skickas det TOMT!

Börjar gå mig på nerverna!

Westman 2012-01-11 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20429627)
Jag har (snart har haft) ett par såna kunder nämligen och de får en intressant upplevelse nu när de ska byta till andra leverantörer. Allt från Binero till One.

Jag ska förklara mig så det inte blir fler missförstånd. "Allt från Binero till One" avser "andra leverantörer" och inte att de byter från Binero till One. Det är/var ju mina kunder, inte Bineros (men nu är några det). :)

gregoff 2012-01-12 07:56

Då var mailen och tillhörande domän flyttat från Binero till CityNetwork. Flytt av .se-adresser var något smidigare än övriga toppdomäner (denna gången i alla fall).

Enda strulet var att min Outlook bestämde sig för att hänga sig när jag skulle kopiera mailen från mailservern hos Binero till min lokala datafil i Outlook så att drygt hälften försvann. Orsaken vet jag inte men surt var det.

SEAPelle 2012-01-12 12:57

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20429649)
Några hundra procent räcker inte långt. Vår timtaxa ligger på 675 exkl. moms/h och det är en
ganska normal konsulttaxa.

Skulle till och med säga att den är ganska låg i min värld...

johan1234 2012-01-12 15:29

Väkommen till City gregoff!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson