WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Facebook, ganska stor bugg. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1051767)

StefanW 2012-01-10 00:01

Facebook, ganska stor bugg.

Det är alltså så att man kan se privata meddelanden mellan personer från tiden 2008-2009 Rakt i deras logg.

Först tänkte jag att det var helt vanliga logginlägg men icke. På min profil såg jag själv meddelanden som definitivt var privat skickade.

Detta gäller både tidslinjen samt den gamla profilen.

Jag länkar till tråden på flashback istället.

https://www.flashback.org/t1763964

Jag kan bekräfta att detta fungerar.

När fixar Facebook detta tro?

aDonis 2012-01-10 02:55

Har också kollat detta, verkar stämma... :/

foks 2012-01-10 06:47

Diskussionen på Flashback verkar (som vanligt) vara mellan förvirrade människor och troll. Jag lyckades inte hitta något trovärdigt exempel där person A kan se en privat konversation mellan B och C. Däremot var det rätt många som verkar ha hittat sina egna meddelande i sina walls. Om det är bug eller feature (om det stämmer) kan man diskutera, men det är inte direkt något säkerhetsproblem.

Pake 2012-01-10 08:15

Har också tittat på det här. Man kan inte se konversationen utan endast meddelande som den personen har fått, inte den personens svar.

pelmered 2012-01-10 08:50

Jag har inte lyckats återskapa detta.

Kan man se detta på andra personers wall eller bara på sin egen? Dvs kan andra se vad jag fått för meddelanden?
Kan man se hela meddelandena(dvs inte avkortade)?

Är svaren ja på så är det ju minst sagt allvarligt

Edit: Detta gäller alltså bara gamla profiler och inte de nya timeline-profilerna, eller?

Pake 2012-01-10 09:11

Om man går in på en väns profil och skrollar ner till man hittar inlägg från 2008 så ligger där meddelande som andra har skickat till den här personen. Du ser alltså inte konversationen utan endast meddelande som har skickats till den personen du tittar på. Det kan vara lite svårt att se eftersom meddelandena ligger blandade med inlägg på wallen.

StefanW 2012-01-10 10:12

Man kan se andras konversationer om man väljer "Visa vänskapssida". Då ser man folks svar till varandra också.

Det fungerar även hos folk med Timeline.

Lime 2012-01-10 10:49

Ja det såg onekligen ut som svar på gamla inlägg när jag testade.

Så här inaktiverar man sitt Facebook-konto:
http://www.facebook.com/help/search/?q=inaktivera

Detta borde väl kosta någon miljard för dem i minskat "börsvärde"?

Lime 2012-01-10 11:09

Ja det såg onekligen ut som svar på gamla privata meddelanden när jag testade.

(Det var för sent att korrigera ovan.)

StefanW 2012-01-10 12:45

Yes det är garanterat privata meddelanden man ser, och om man är inne på någons vänskapssida så är kan man se svar även. (Konversationer).

Jag kollade min egen wall och såg meddelanden som jag VET och är 100% säker på är privata meddelanden och inte logginlägg. Även på andras sidor.

gregoff 2012-01-10 12:58

Känns som att detta kommer trigga att fler använder G+...

foks 2012-01-10 13:10

Aftonbladet slår på stort i sin artikel, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14188881.ab.

Enligt artikeln har problemet varit känt sen 19 december, Facebook svarade då:
"Ett litet antal användare har hört av sig med frågor, efter att de trott sig se privata meddelanden på sin timeline. Våra ingenjörer har undersökt rapporterna och kommit fram till att meddelandena var äldre logginlägg som hela tiden varit synliga på användarnas profilsidor. Facebook är nöjda med att ingen överträdelse av privatlivet har skett"

pelmered 2012-01-10 16:10

http://www.idg.se/2.1085/1.425636
Citat:

Frida Löwengren på Facebooks svenska pr-byrå, uppger att det hela handlar om en missuppfattning från användarna och inte en bugg.

– Facebook har tidigare utrett detta då användare har uppfattat det som att privata meddelanden har blivit synliga. Det som syns är dock inte privata meddelanden utan istället meddelanden postade mellan vänner på deras sida, alltså öppna meddelanden, säger Frida Löwengren.

Innan 2009 valde många användare att skriva på sina vänners profilsidor istället för via privata meddelanden på grund av tjänstens dåvarande utformning. Dessa meddelanden var inte privata utan kunde läsas av en användares vänner på tjänsten.

– Tidigare använde användare "wall posts" som meddelanden i större utsträckning än idag vilket kan göra att några användare upplever det som att det var privata meddelanden. Det är alltså ingen bugg i systemet, säger Frida Löwengren vidare.

Ciffan 2012-01-10 16:35

Gäller det bara när man har den nya "timeline"?
Jag har suttit och klickat "older" men kan inte hitta en enda post som är ett privat meddelande
Inte heller hittat något när jag kollat konverationer

hnn 2012-01-10 16:45

Det roliga är att Simon Sundén (joinsimon.se) slår på trumman att det är en bugg ;)

Varför behöva scrolla ner? Finns ute till höger under annonserna där man kan välja årtal :)

chatroulette 2012-01-10 20:30

men det är ingen bugg?

nosnaj 2012-01-10 20:53

Ibland undrar man om Aftonbladet eller folket på WN är mest källkritiska.
Humor på alla som gnällt över den allvarliga buggen som inte ens finns :)

foks 2012-01-10 20:56

Aftonbladet har nu ändrat rubrik på sin artikel från "Facebook läcker dina privata meddelanden" till "Privata meddelanden tycks läcka på Facebook"...

jkwebb 2012-01-10 21:25

Det är privata meddelanden som har läckt.

Gick själv tillbaka till 2008 i min logg och där fann jag PM som jag fått och kunde läsa i loggen.

nosnaj 2012-01-10 21:35

Citat:

Ursprungligen postat av jkwebb (Inlägg 20429582)
Det är privata meddelanden som har läckt.

Gick själv tillbaka till 2008 i min logg och där fann jag PM som jag fått och kunde läsa i loggen.

Fast om det är privata meddelanden du har skrivit och du kan se det på din logg är det ju ingen bugg.
Däremot om t.ex. jag såg dina privata meddelanden vore det en bugg. Det handlar ju bara om hur saker presenteras och de har tydligt gått ut om att de gjort om hela meddelandesystemet för ett bra tag sedan.

jkwebb 2012-01-10 21:37

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20429584)
Fast om det är privata meddelanden du har skrivit och du kan se det på din logg är det ju ingen bugg.
Däremot om t.ex. jag såg dina privata meddelanden vore det en bugg. Det handlar ju bara om hur saker presenteras och de har tydligt gått ut om att de gjort om hela meddelandesystemet för ett bra tag sedan.

Jag såg även min flickväns privata meddelanden på hennes logg och även mina vänner, deras privata meddelanden som dom fått från andra vänner.

nosnaj 2012-01-10 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av jkwebb (Inlägg 20429585)
Jag såg även min flickväns privata meddelanden på hennes logg och även mina vänner, deras privata meddelanden som dom fått från andra vänner.

Är du säker på att den ens varit privata från början?
Känns extremt osannolikt. Vid varje inlägg finns en ikon som anger om det är privat, publikt, delas med vänner osv.
Enligt uttalande från Facebook finns åtminstone inget fel utan det har varit publika meddelanden från början men som nu är mer tillgängliga då man kan backa bakåt i tiden på sin timeline.

Alex 2012-01-10 22:25

Festligt! Jag hittade inget som var "privata meddelanden". 2009 så kunde man inte svara på andras wall posts utan man skickade helt enkelt en ny wall post tillbaka för att svara.

pelmered 2012-01-11 08:17

Citat:

Ursprungligen postat av Alex (Inlägg 20429591)
Festligt! Jag hittade inget som var "privata meddelanden". 2009 så kunde man inte svara på andras wall posts utan man skickade helt enkelt en ny wall post tillbaka för att svara.

Exakt!
I början skrev man oftast bara på varandras wall helt öppet. Det är meddelanden som har varit öppna hela tiden så detta är med andra ord ingen bug även om vissa kanske trodde att detta var privata meddelanden då.

ddaarruuddee 2012-01-11 12:35

Det är inga privata meddelanden. Det är wall-to-wall conversationer som man hade förut. Det är nu på senare tid som folk slutat skriva så mycket öppet på Facebook, man inser att det kanske inte är så bra i längden. När folk då läser sina gamla wall-to-wall posts tror de att det måste vara privata meddelanden för "inte skulle jag skriva så där helt öppet", men jo, det gjorde man då, inte idag.

Anders Larsson 2012-01-11 16:52

Konstigt att det finns en massa privata meddelanden på vift, från en period när det inte var möjligt att skicka privata meddelanden :D

Ciffan 2012-01-11 18:40

Tack Anders!
Men jag gick på det och satt och klickade och letade. Inte så mycket för egen del som för att jag hade en kompis som mådde väldigt dåligt då och såhär i efterhand skulle jag inte sett det som osannolikt att vi skulle kunnat ha talat om det i privata meddelande, om de funnits ;)

Captain Thailand 2012-01-12 08:26

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20429666)
Konstigt att det finns en massa privata meddelanden på vift, från en period när det inte var möjligt att skicka privata meddelanden :D

Hahaha, svar på tal. Case closed!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson