![]() |
Aktivt godkännande av användarvillkor på siter
Tjo!
Har en fråga till de som har bättre koll på dessa bitar. Sett en del olika åsikter kring det med så tänkte jag kollar här. När man registrerar sig brukar det ofta finnas en kryssruta för "jag godkänner användarvillkoren" typ. I vissa fall har jag sett man gör det ännu tydligare med att man manuellt måste skriva typ 'i agree' etc.Dock även sett andra som i princip bara skriver i formuläret 'genom att klickar på 'registrera' intygar du att du läst, förstått och godkänt våra användarvillkor' typ. I samband med att man börjar nyttja loginproviders och liknande så blir detta kanske mer diffust. Skulle det lagligen räcka att göra en 'genom att klicka på registrera' eller 'använda våra tjänster så accepterar du våra användarvillkor' på registrering och loginsidor? Någon som är insatt i detta. Skiljer regler beroende på svenska eller utländska användare? |
Jag vill minnas mig ha läst att ingen av dessa lösningar håller juridiskt i Sverige. Endast Bank ID och liknande håller. Kan vara helt ute och cykla dock.
|
Aha ok. Det jag tänker är mest på avsägande av ansvar för den information som användare skickar till en site. Skulle man hårdra det du säger så skulle i princip tex alla leverantörer av gratistjänster av olika slag på nätet vara skadeståndsskyldiga ifall dom blev hackade eller råkade ut för en whipe pga diskkrasch eller liknande i Sverige?
Alltså jag förstår att det från siteägarens sida säkert skulle vara mycket svårt driva en process mot en användare för han gjort x när det stod i avtalet att han enbart fick göra y (så länge användaren ej gjort något direkt brottsligt då). Min funderan gällde främst friskrivning av ansvar ifall man tex tillhandahåller en tjänst. |
Citat:
Menar du att alla köpvillkor på varje e-handelssida är värdelösa med andra ord? |
Det finns en klar koppling mellan hur hårt du kan använda villkoren i en eventuell tvist och hur aktiv handling som användaren tog för att godkänna avtalet.
Min personliga uppfattning är att det är stor risk att rätten ser ett "automatiskt" godkännande som ogiltigt. Sen brors det ju på vad det är du bortskriver dig från, vissa saker regleras ju oavsett i lag. Oskäliga villkor blir håller inte heller i rätten, hur mycket användaren än har godkänt dem. Ang att bara BankID är godkänt, det handlar inte om att acceptera avtalet, det handlar om att bevisa vem som ingått avtal. Nekar jag till att ha registrerat konto på mega-super-gratis-godis-och-tummummin-gott-i-gott.se så finns det troligen lite för den sajtägaren att göra. Samma sak för en e-handlare om jag nekar till att ha genomfört beställningen, vilket då givetvis blir ett bedrägeri. |
Denna fråga bör du nog ta upp med en jurist istället för ett forum på webben. Mycket av det som skrivs i forum är sådant man antar är vedertaget eftersom det är konsensus på just det forumet eller bland folk i allmänhet.
Min gissning är ändå att din friskrivning från ansvar borde hålla. Givet att man måste skapa ett konto för att använda tjänsten, och att skapande av ett konto kräver att man godkänner avtalet (till exempel genom en kryssruta) så har du ju vad som behövs för att bevisa att ett avtal ingåtts. Om användaren har ett anspråk på dig så har det antagligen uppstått genom användande av tjänsten <=> kräver konto <=> kräver godkännande av avtal. Sedan är det en annan sak om du har anspråk mot användaren. Där är det mycket svårare att bevisa vem användaren faktiskt är. Men det är ju inte vad du frågar om. |
Citat:
|
Finns det några exempel på att kryssrute-varianten tagits upp i rätten? Normalt sett brukar man ju bara lista självklarheter - dels effekten av lagar som gäller oavsett om användaren godkänt villkoren eller inte och dels regler för tjänsten som gör det moraliskt legitimt för ägaren att kasta ut användare som inte sköter sig. Det är mer information än avtal det handlar om.
|
Citat:
|
Citat:
Det råder på det stora hela avtalsfrihet i Sverige och avtal får i största allmänhet slutas på vilket sätt som helst, muntligt, skriftligt, konkludent handlande osv. Detta innebär dock inte att man kan sluta vilka avtal som helst då oskäliga avtal kan jämkas eller lämnas utan avseende enligt bland annat 36 § Avtalslagen. Det Anders Larsson skriver är helt korrekt; Desto mer aktiv användaren var tvungen att vara när avtalet godkändes desto lättare blir det att hävda att avtalet är skäligt vid en eventuell tvist. Hänsyn tas till vilket medium som avtalet ingåtts via, har det skett via telefon är det mer rimligt att hela avtalet inte läses upp för kunden. Däremot finns det ingen anledning till att inte ha avtalet tydligt läsbart på en hemsida då det finns både tid och rum för användaren att ta del av detta. Kort och gott: Ha en kryssruta som användaren aktivt måste klicka i (opt-in) och visa avtalet tydligt. Att skriva "genom att registrera dig så accepterar du våra villkor" (soft-opt-in) är mer riskabelt, så varför göra på det sättet? Läraren jag hade i rättsinformatik sa alltid följande: "IT-killar gör saker för att man kan göra det, inte för att man får bör eller ska göra det." Du måste även ta hänsyn till Personuppgiftslagen, främst 9, 10, 22, 23, och 36 §. All behandling av personuppgifter som är helt eller delvis automatiserad ska anmälas till datainspektionen enligt 36 §. Underlåtenhet att följa PuL kan leda till skadestånd enligt 48 § och böter/fängelse vid exempelvis underlåtenhet att anmäla sig till datainspektionen, 49 §. Se lagen.nu för att få författningarna i sin helhet. |
Citat:
|
Citat:
|
Problemet med kryssrutan är att det blir svårt att visa vem man har ingått avtalet med. Att det finns ett avtal är uppenbart. Men eftersom vem som helst (som har haft tillgång till en dator), kan ha kryssat i rutan, så går det aldrig att visa vem man har ingått avtalet med.
Men det här är i det flesta fall inte ett stort problem. I samband med att man använder en tjänst så antas man ha godkänt användarvillkoren (förutsatt att de är rimliga, som ddaarrudddee var inne på). Och senast när någon drar dig till tinget bör det med all önskvärd tydligen framgå vem det är som har använt sig av din tjänst (man kan inte stämma någon anonymt). Så länge som dina villkor är skäliga, så behöver du inte ens någon kryssruta. Är dina villkor å andra sidan oskäliga, så hjälper dig inte heller en kryssruta. Den är med andra ord ganska onödig. Däremot kan den bidra till att dina användare faktiskt läser villkoren. Som e-butik är det tex alltid trist att få klagomål på att man inte skickade beställningen på söndagen, som beställaren trodde att man skulle göra - trots att de i villkoren framgår att beställningar skickas nästföljande vardag. |
Nej alltså det jag tänker på är i princip de vanliga villkor som siter som tar emot användare brukar ha, inget specifikt. Och jag förstår att man tex ej bara kan friskriva sig från gällande lagstiftning hur som helst. Så helt rätt, var mest inne på vanliga användarvillkor och vad som egentligen krävs för att användarna ska ses som informerade. Sen är det möjligt att det normalt ej ses som att en siteägare tex ej har något direkt ansvar för användares information annat än om ett avtal ingåtts som säger annorlunda?
|
Citat:
Vad gäller annan information än personuppgifter så är det väl snarare så att om en informationsläcka uppstår, eller om informationen försvinner på grund av till exempel en hårddiskkrasch, så kan du ha fullt skadeståndsansvar ifall användaren lider någon form av ekonomisk förlust eller liknande. Detta är normalläget ifall det inte finns något avtal som reglerar ansvaret. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:12. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson