![]() |
Påminnelse - ej betald faktura
Hej
Om en kund inte betalar kan jag om inget annat sagts ta ut en påminnelseavgift på max 50 kronor. Frågan är, kan jag även ta ut en fakturaavgift om jag skickar påminnelsen med post? Tidigare har jag skickat fakturan på faktura men den har kunden inte betalt. |
skicka faktura på faktura - coolt, men du menar nog epost?
Ring upp kunden och fråga om de fått den och nämn att den gått ut. |
Du kan inte ta ut fakturaavgift om inte detta avtalats.
|
Inte heller påminnelseavgift kan tas ut utan att det avtalats i förväg. Inkassoavgift får däremot tas ut om du skickat det på inkasso.
Tänk även på att du behöver ge minst 30 dagars betalningsvillkor innan du kan dra det vidare. Du får inte ta ut vare sig påminnelseavgift eller dröjsmålsränta innan 30 dagar från det att kunden fått fakturan (inte fakturadatum som många tror). |
om det är 20 dagar och han får fakturan på email? Dvs exakt samma dag som fakturadatumet?
|
Vänta 30 för att vara på säkra sidan.
|
Citat:
|
vid beställning fick han information om 20 dagar och efter det gjorde han en beställning så det räknas som ett avtal.
|
Sälj fakturan om du inte orkar hålla på med det :)
Finns flera "företag" som köper fakturor. mvh |
de köper inte fakturor som har förfallit
|
Citat:
Ska du ha det som argument i tingsrätten så har du förlorat redan nu. Följ reglerna och den praxis som finns, så kommer du längre.... |
Lite kan jag om lagar och om kund godkänner dessa förutsättningar är dessa giltiga.
Annars vore det lite konstigt att så många företag kör med 10,12,20 dagar, eller hur? Det skulle innebära att ALLA företag skulle förlora i tingsrätten och så är det knappast nu. |
Citat:
|
Citat:
Det står i räntelagen att man inte får ta ut dröjsmålsränta förrän det gått 30 dagar efter att kunden mottagit fakturan. Det spelar ingen roll att leverantören skriver 10, 12, 20, 8, 2 eller 0 dagar på fakturan eller informerar om det på annat sätt. I tingsrätten måste du kunna bevisa att du har ett avtal, det kan du sällan med muntliga avtal (det som står på fakturan är inget avtal över huvud taget). Det är dessutom så att kunden måste uppfatta att han ingått ett avtal, annars har du ytterligare en tröskel att bestiga i bevisningen. Varför agera som en jävla buffel mot kunderna, var vettig och generös och ha justa villkor i stället, det vinner du på i längden. |
Citat:
|
I tingsrätten måste du kunna bevisa att du har ett avtal, det kan du sällan med muntliga avtal
Du har missförstått vad jag skrivit tidigare. Det finns ett skriftligt avtal i form av email som kunden godkänt, så där är ingenting oklart. Sen måste jag säga att i detta fallet är kunden otrevlig och arrogant så att jag skulle vilja göra affärer med honom igen, faller med dessa två anledningar, upprepade försenade betalningar samt mycket arrogant bemötande. Därför har jag mindre förståelse för hans skitsnack på denna sida till exempel där de har koll är det ju inte glasklart att man inte skulle kunna ta ut efter 20 dagar http://www.verksamt.se/portal/web/gu...ingspaminnelse Du får gärna ge källa till dina påståenden |
Citat:
|
Citat:
Först utfärdad 1975-06-05 Lagtexten uppdaterad med alla ändringar t.o.m. SFS 2002:352. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19750635.HTM Läs HELA lagen! I lagtexten står först en sak och sedan kommer en slutkläm som kullkastar det som stod i första delen. Typexempel är §4 första stycket, sista meningen. |
Citat:
|
Med tanke på hur länge den här tråden har pågått så kan knappast 20 dagar vara ett
problem längre. Vi är ju fan uppe i 30 nu... Om trådskaparen inte klarar av att vänta i 10 ynka extradagar för att få ett nära på vattentätt case, ja, då vet jag inte hur vi ska kunna hjälpa honom. Ett mail är knappast vettigt som bevisning. Vem som helst kan svarat på det mailet. Ett mail är som ett vykort och en duktig advokat kommer såga av trådskaparen vid fotknölarna. |
Har en likadan fråga fast i omvänt läge.
Missade att en faktura enbart hade 7 dagars betalningstid och fick således en påminnelse en vecka senare. På påminnelsen står det inget datum där den senast ska vara betald och både ränta och påminnelseavgift finns med. (Jag vet att jag egentligen kan slippa räntan eftersom det inte gått 30 dagar, och det finns ingen angivelse om räntan på första fakturan.) Men för att slippa problem betalar jag den 2 dagar efter jag fått den. Eftersom det sker mitt helgen så skickas det inte förrän måndag. Nu på tisdag får jag ett inkasso-krav där ränta, påminnelseavgift och inkasssoavgift är påslagen. Frågan är om dom har rätt att begära att en faktura ska inom 2 dagar efter att dom skickat den (via post) om man ska undvika inkassoavgiften. |
Citat:
|
"xxx har 7 dagars betalningsvillkor"
"Vid utebliven betalning debiteras dröjsmålsränta med 2 procentenheter per månad samt påminnelseavgift med 50 kronor tillkommer. Sker inte betalning efter påminnelse lämnas ärendet till inkasso och avgift för inkasso tillkommer med 160 kronor samt ränta." Det är inte själva räntan eller påminnelseavgiften som jag har problem med. Det är att dom skickar ett inkasso brev utan att man haft en chans att betala påminnelsen. Påminnelse kom torsdag. Inkassot skickades på måndag. |
Får man gissa att det var Svea ekonomi och Svea inkasso som hade hand om fakturan? De brukar göra allt för att få lägga på inkassoavgifter.
|
Jag har för mig att jag läst att datainspektionen tycker att tio dagar är skälig tid från påminnelse till inkasso, men jag är inte säker.
Om du betalt innan inkassokravet utställts ska inkassoavgiften krediteras enligt god inkassosed. Jag hade troligen bestridit inkassokravet. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:39. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson