WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Att sparka på någon som ligger ner? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1051351)

johan1234 2011-12-08 11:37

Att sparka på någon som ligger ner?

1 bifogad(e) fil(er)
Ser att många här på WN sprider Bineros "flytthjälpinlägg" där de rider på Loopias mindre lyckade vecka. Flytta till ett bättre webbhotell är tanken från Binero.

Min första tanke var förstås om Binero hade glömt alla deras egna haverier, men sedan gick jag vidare i tänket just om det där med moral och etik. Är det ens sanning att skriva: "Vi drabbas inte av översvämningar eller strömavbrott och våra telefoner fungerar alltid." Ordet stabilt och säkert lyfts fram... men med både avbrott och hackningar (se artiklar nedan) kändes även det väldigt fel...

http://www.idg.se/2.1085/1.360655/br...slog-ut-binero

http://www.idg.se/2.1085/1.361999/bi...kunder-hackade

I branschen har jag själv alltid tyckt det finns en oskriven regel - man sparkar inte på den som ligger ner. Vi utgår alltid från denna regel själva även om det är mycket lockande att trycka ut erbjudanden som i detta fallet är så uppenbart riktat och även skrivet mot Loopias kunder (om er email är nere).

En sak är vad bossen på Binero tycker - och alla vi som jobbar i branschen - men en annan är vad kunder och användare tycker. Så vem bättre än att fråga er här på WN. Tror alla konkurrenter tänker tanken men de flesta håller sig borta från att gå rakt emot någon som har problem. Binero skyr inga medel som vi vet men frågan är - ska alla leverantörerna börja jobba så. Ju fler som gör det - desto mer "tvingas" det fram att man agerar.

Då många retweetar detta blogginlägg, som är en direkt spark mot en liggande konkurrent, (men kanske kan hjälpa någon också) känns det som det är relativt accepterat. Ser just nu att Sulo och Gabor från FS Data fyller på med fler flyttguider...

Så till frågan - tycker du det är helt ok att attackera en leverantör som är nere? Dvs komma med erbjudanden och göra allt för att få arga kunder att flytta?

tartareandesire 2011-12-08 11:53

Jag tycker det är riktigt fult och kommer själv aldrig någonsin att nappa på sådant. Att Gabor & Co på FS Data följer hack i häl på Binero nu är väl föga överraskande då samma sak gjordes på Surftown tidigare...

Sen om det funkar eller inte är en annan femma. Den stora massan låter sig ofta ledas runt av blindhundar om det inte är alltför extremt. Det är dessutom många som tipsat om just Binero i klagotrådarna på Facebook med IDG:s sista "webbhotelltest" i färskt minne :)

Westman 2011-12-08 11:58

Sparka och sparka, att framföra väl underbyggd kritik är en helt annan sak än att sparka på någon.

I det här fallet så handlar det väl om skadeglädje och att försöka sko sig på någon annans olycka. Det känns inte helt rätt. Framförallt inte för Binero som har sina egna problem, precis som alla andra.

Skrattar bäst som skrattar sist?

EDIT: Bibeln kan också användas: "Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen"

abergman 2011-12-08 12:00

Det är enkelt som leverantör att lockas att rida på någon annans våg, i det här fallet svallvågorna av ett haveri, men som kund och konsument men framförallt som yrkesman så tycker jag inte att det är särskilt snyggt att använda det som en del i marknadsföringen eller som ett säljargument, framförallt så är det väldigt farligt att hävda att man själv är ofelbar.

Vi jobbar med IT, och det är inte en fråga OM det kommer strula, utan NÄR det kommer att strula, och då är man nog tacksam om ens branschkollegor stöttar istället för att stjälper.

wingen 2011-12-08 12:10

Din fråga är ju väldigt konstigt ställd. Jag tycker inte det är OK att "sparka på en konkurrent som ligger" men jag tycker inte att Binero sparkat på någon konkurrent i det här fallet. De erbjuder flytthjälp från andra webbhotell till deras egna.
Vad är problemet?

Sen att Loopia råkar ha problem just nu är väl en helt annan sak?

magnusthornblad 2011-12-08 12:12

Jag tänkte precis samma sak när jag läste bineros blogginlägg igår kväll. att det var värst vad dom slår sig för bröstet. det är extremt kaxigt och lite väl vågat att gå ut så hårt som dom gör och lova guld och gröna skogar.
Jag tycker det är risigt att sparka på Loopia och försöka få deras kunder att gå över i ren affekt bara för att allt inte funkar som det ska just nu.

Jag ska inte försvara FSDatas tilltag som sulo och gabor retweetar, men dom har faktiskt ett stående erbjudande om flytthjälp som dom åtminstone bara "påminner" om, inte som Binero, som pushar ut det här BARA just nu under en begränsad tid, även där för att få folk att handla i affekt? mao, i just det här fallet beter sig fs liiite bättre, om än inte helt renhårigt.

det var mina fem cent, som jag kanske inte fick fram så bra egentligen, men ville iaf få något sagt.

tartareandesire 2011-12-08 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av wingen (Inlägg 20426669)
Din fråga är ju väldigt konstigt ställd. Jag tycker inte det är OK att "sparka på en konkurrent som ligger" men jag tycker inte att Binero sparkat på någon konkurrent i det här fallet. De erbjuder flytthjälp från andra webbhotell till deras egna.
Vad är problemet?

Sen att Loopia råkar ha problem just nu är väl en helt annan sak?

Alltså, det är ju helt uppenbart för de allra flesta som läser den texten att det knappast är en slump med tanke på vissa formuleringar och tidpunkten... Så naiv får man bara inte vara :)

Conny Westh 2011-12-08 12:17

Att utnyttja en konkurents haveri som säljargument för sin egen verksamhet är bara arrogant och elakt. Man är som sagt inte ofelbar, "inte ens jag".... :-))

Att kritisera med saklig grund vid dålig service och rutten affärsmoral är en helt annan sak.

Men jag tycker bara det en dålig eftersmak när man utnyttjar en konkurents olycka för egen vinning, det ökar inte fötroendet för den leverantören i mina ögon.

Vi ser ju dock exempel på företag som Tieto som nu, troligen tack vare ren girighet och dåliga rutiner (därmed rutten affärsmoral) har lurat i kunderna att de har den stabilaste driftlösningen, men som mest har visat sig vara tomt prat. Kunderna drabbas hårt av detta. Men det får de kunderna själva avgöra hur de värderar sin leverantörs förmåga och hur förtroendet påverkas.

Som leverantör ska man fokusera på att framhäva sin egen verksamhet i relation till kundens behov, inte peka på brister hos konkurenter (i syfte att sälja mer själv). Det är min åsikt i alla fall.

Jag vill inte att mina konkurenter ska hacka på mig när jag är nere för räkning, därför undviker jag att hacka på mina konkurenter när de är nere för räkning.

Däremot är jag allergisk mot dålig service och rutten affärsmoral.

Som kund förbehåller jag mig dock rätten att kritisera.

Jag hjälper ofta konkurenter att bli bättre genom att jag ger råd och stöd här på WN för att ta ett exempel. Men jag går inte in och försöker själa marknad (dvs konkurentens kunder) med dålig affärsmoral. Jag försöker i stället framhäva min egen förträfflighet och förståelse för kundens behov, jag kanske inte vinner alla affärer jag borde på det sättet men jag känner att jag gör det jag tror på och har gott samvete. Jag säljer inte min själ till Mammon (pengaguden/djävulen).

tartareandesire 2011-12-08 12:23

Conny, det är nästan lite dubbelmoral där :) "Dålig service" är ju ytterst subjektivt, många av Loopias kunder anser att det är dålig service när inte e-posten fungerar som den ska och det är svårt att nå dom på telefon när alla kunder försöker ringa samtidigt. "Rutten affärsmoral" är också extremt subjektivt, så länge man följer lagen har man inte gjort något egentligt fel anser många. Det snyggaste är att aldrig hacka på konkurrenter så länge de inte angriper dig själv på något vis. Bryter de mot lagen är det ju också bara att anmäla.

SEAPelle 2011-12-08 12:25

Johan, bra att du tar upp det.

Grundfrågan är ju självklar, det är ALDRIG okej att sparka på en som ligger.
Sen kan manvända och vrida å vad som anses att spraka elelr ligga.
men det tycker jag e egalt.

Det gäller ju i kärlekslivet, sportlivet likväl som i vår bransch, man skall framhäva sina egna BRA egeneskaper istället för att försöka framhäva konkurrenternas nackdelar.

Självklart vill vi alla påstå vi har stabilast tjänst etc, men handen på hjärtat är vi alla beroende av såå många yttre omständigheter vi inte kan stuyra öäver hur mycket dubblering, tripplering av redundans vi än bygger in. Vi sysslar med teknik och den kommer tyvärr aldrig vara ofelbar.

Däremot kan man ju diskutera hur vår bransch rent generellt jobbar, jag har många års erfarenhet från större företags IT-avdelningar och dom skulle aldrig ens drömma om att göra saker som många av oss i branschen gör på det sättet. Där kör man utvecklingsmiljöer, testmiljöer, integrationsmiljöer och acceptansmiljöer innan produktionsmiljön, bara som ett litet exempel.

Tack Johan för att du lyfte frågan och värderar moralen hos oss alla...

Conny Westh 2011-12-08 12:37

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20426675)
Conny, det är nästan lite dubbelmoral där :) "Dålig service" är ju ytterst subjektivt, många av Loopias kunder anser att det är dålig service när inte e-posten fungerar som den ska och det är svårt att nå dom på telefon när alla kunder försöker ringa samtidigt. "Rutten affärsmoral" är också extremt subjektivt, så länge man följer lagen har man inte gjort något egentligt fel anser många. Det snyggaste är att aldrig hacka på konkurrenter så länge de inte angriper dig själv på något vis. Bryter de mot lagen är det ju också bara att anmäla.

Med bra service menar jag även leverantörens "inställning" till kundens problem. En leverantör som får en synpunkt från kunden, måste ta synpunkten på allvar och försöka hjälpa kunden efter bästa förmåga. Om man ignorerar kunden eller hela tiden skyller på att det är kundens eget fel (utan orsak), eller vägrar lyssna på kunden så anser jag det är dålig service.

Om leverantören har problem med sin tjänst/produkt men ändå tar kundens problem på allvar och lägger manken till för att lösa problemet så är det ett ett bra bemötande/service.

Självfallet är en tjänst som inte fungerar inte en bra service heller men jag skiljer på leverantörens inställning och bemötande av kunden och produktens kvalitet.

Men "rutten affärsmoral" skulle man kunna ta som exempel att någon här på WN frågar om hjälp med ett kundcase och jag svarar att visst det kan jag hjälpa dig med. Sen när jag fått vet vem kunden är så går jag till kunden och erbjuder denne kund att göra jobbet och ta över kundkontakten. Det kallar jag dålig affärsmoral. Jag hjälper gärna min konkurent som behöver hjälp och jag visar respekt över vem som "äger kunden", det är en ren överlevnadsinstinkt, för då kanske min konkurent anlitar mig igen när denne behöver hjälp. Skulle jag ta över kunden mot konkurentens vilja så skulle den relationen vara bränd och det är inget bra sätt att bygga relationer och samarbeten. Jag har själv drabbats av detta så jag vet vad det innebär och jag har givetvis helt brutit kontakten efter en sån händelse.

tartareandesire 2011-12-08 12:40

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20426678)
Med bra service menar jag även leverantörens "inställning" till kundens problem. En leverantör som får en synpunkt från kunden, måste ta synpunkten på allvar och försöka hjälpa kunden efter bästa förmåga. Om man igorerar kunden eller hela tiden skyller på att det är kundens eget fel, eller vägrar lyssna på kunden så anser jag det är dålig service.

Om leverantören har problemmed sin tjänste men ändå tar kundens problem på allvar och lägger manken till för att lösa problemet så är det ett ett bra bemötande/service.

Självfallet är en tjänst som inte fungerar inte en bra service heller men jag skiljer på leverantörens inställning och bemötande av kunden och produktens kvalitet.

Ja, fast då lägger du in en massa personliga värderingar som skulle ge just dig rätten att klanka ner på konkurrenten. Med det resonemanget ger du i praktiken Binero rätt. Är det ur ett kundperspektiv du resonerar så är jag med dig men nu var det ju inte det det handlade om i det här fallet.

mister 2011-12-08 12:50

Seriöst ni lever ju i en drömvärld, klart fan man sparkar på en konkurrent för att den ligger nere för tillfället klart man vill tjäna pengar hade världen sett ut så som ni säger så hade det inte funnits några vinstdrivande företag, alla tjänar något på någon annans bekostnad.

Sen att DITT samvete inte tillåter det är ju din förlust. Jag har själv varit med om konkurrenter som tjänar på MIN bekostnad kan jag inte leverera något som gör min kund nöjd klart kunden går vidare och avslutar samarbetet med mig.

tartareandesire 2011-12-08 12:56

Citat:

Ursprungligen postat av mister (Inlägg 20426683)
Seriöst ni lever ju i en drömvärld, klart fan man sparkar på en konkurrent för att den ligger nere för tillfället klart man vill tjäna pengar hade världen sett ut så som ni säger så hade det inte funnits några vinstdrivande företag, alla tjänar något på någon annans bekostnad.

Sen att DITT samvete inte tillåter det är ju din förlust. Jag har själv varit med om konkurrenter som tjänar på MIN bekostnad kan jag inte leverera något som gör min kund nöjd klart kunden går vidare och avslutar samarbetet med mig.

Nu vet jag inte riktigt om du läst eller förstått det som skrivits i den här tråden. Det handlar om vad som är okej eller inte för ett företag, specifikt webbhotell i det här fallet. Majoriteten av alla människor anser att det inte är okej att göra vad som helst för att tjäna pengar, därför är denna diskussion av intresse för samtliga företagare. Du förlorade just mig som potentiell kund till exempel, om det nu inte var illa formulerad sarkasm :) Naturligtvis vill alla företag tjäna pengar men det är inte alls det vi diskuterar.

Westman 2011-12-08 13:23

Citat:

Ursprungligen postat av mister (Inlägg 20426683)

Ja varför ska man vara snäll och omtänksam när man kan vara en elak, egocentrisk skitstövel.

mister 2011-12-08 13:26

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20426685)
Nu vet jag inte riktigt om du läst eller förstått det som skrivits i den här tråden. Det handlar om vad som är okej eller inte för ett företag, specifikt webbhotell i det här fallet. Majoriteten av alla människor anser att det inte är okej att göra vad som helst för att tjäna pengar, därför är denna diskussion av intresse för samtliga företagare. Du förlorade just mig som potentiell kund till exempel, om det nu inte var illa formulerad sarkasm :) Naturligtvis vill alla företag tjäna pengar men det är inte alls det vi diskuterar.

Ni diskuterar om Binero gjort rätt med att sätta in resurser för att flytta över kunder från i detta fallet Loopia till deras hotell, Citynetwork hade säkerligen gjort samma sak men de har visst inte samma resurser på en sådan kort tid, därför sätter de upp en tråd om det hela.

Tycker att det är ett ganska bra sett finns säkerligen en massa pengar att tjäna in på det.

mister 2011-12-08 13:28

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20426690)
Ja varför ska man vara snäll och omtänksam när man kan vara en elak, egocentrisk skitstövel.

Ha ha ha, kolla bara på alla miljonärer de blev inte rika på att vara snälla.
Men som den vanliga Svensson avundsjukan så gillar ni aldrig att andra lyckas med något som ni inte lyckas med, aldrig hört någon vara glad när andra lyckas.

hnn 2011-12-08 13:37

Citat:

Ursprungligen postat av mister (Inlägg 20426692)
Ni diskuterar om Binero gjort rätt med att sätta in resurser för att flytta över kunder från i detta fallet Loopia till deras hotell, Citynetwork hade säkerligen gjort samma sak men de har visst inte samma resurser på en sådan kort tid, därför sätter de upp en tråd om det hela.

Tycker att det är ett ganska bra sett finns säkerligen en massa pengar att tjäna in på det.

Jag tror CN har tid och resurser. Men frågan är om moral. Att du är en egocentrisk skitstövel vet nog alla här numera.

Helix 2011-12-08 13:42

Ibland blir trådar på WN så extremt roliga. Varför skall vi ha konstruktiva trådar inom serverteknik, programmering, marknadsföring mm.? Det är väl bättre med trådar som dessa, som tillför lite humor och skratt i vardagen.

Först har vi trådskaparen, johan1234, från CityNetwork, som erbjuder webbhotell för småpengar för att de inte kan hänga med andra konkurrenter på marknaden. När det inte går, går de ut med pekfingret och kritiserar Binero för att de marknadsför sig på "fel" sett gentemot Loopia och samtidigt påpekar Bineros egna, tidigare problem.

Så inte bara slår de ett slag mot Binero, men får alla att minnas Loopias tekniska problem. Riktigt lågt, men samtidigt mycket bra marknadsföring! Det bästa sättet att slå ner på två konkurrenter! Detta är inte en tråd om moral utan ett billigt sätt för CityNetwork att sparka på andra och i detta fallet Binero och delvis Loopia. Hade det handlat om moral hade man beskrivt ett "case" och inge hängt ut en konkurrent.

Till johan1234: om du anser att Binero sparkar på en kunkurrent, gör fel och borde hamna på botten av Atlanten, så vad skall man säga om CityNetwork som skapar denna tråd? I mina ögon ligger du inte bara på botten av Atlanten, men t.o.m. lååågt under, nedgrävd så djupt att ingen vill ens ta tag i er med tång.

Vet inte hur många kunder som attraheras till de olika webbhotellen från just WN, men ibland blir man så trött på representanter från webhotellen.

Sedan har vi i tråden "de vanliga gamla kärringar" som gärna pekar med sitt långa finger som vanligt, alltid gjort det, och som själva måste vara änglar, aldrig ta ut en krona extra av en kund, aldrig ta några genvägar i livet, har aldrig gått mot rött gubbe, kört mot gult, aldrig ljugit, aldrig lurat någon, serverar varm soppa till hemlösa varje helg, betalar pengar till alla fonder som finns, bygger hem åt fattiga, betalar för att rädda regnskogen, cyklar endast och kör inte bil ....

tartareandesire; det måste vara svårt att vara så perfekt som du brukar utmåla dig själv här på forumet. Under många år har jag ibland funderat om din moraliska kompass är så extremt perfekt, eller om du på forumet försöker kompensera för det verkliga livet. Dessutom har du ju alltid rätt. Så snälla berätta mer, så vi kan nominera dig för någon sorts Nobelpris ... :)

nosnaj 2011-12-08 13:50

Undra när vi kunder hos Binero ens ska hamna i deras nya bra plattform som de tjatat om i åratal. De verkar fokusera på 1 miljard andra saker än ta hans om oss trogna.

Jag kör både Loopia och Binero för den delen, tror ingen av dom är felfri så är bara löjligt detta.

mister 2011-12-08 13:51

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20426695)
Jag tror CN har tid och resurser. Men frågan är om moral. Att du är en egocentrisk skitstövel vet nog alla här numera.

Haha tack :) tar emot all kritik med ett smile, bevisar bara ni har ett hat gentemot Binero, och inte gillar deras stil men inget emot FS Data som kör på samma kampanj ?

hnn 2011-12-08 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av mister (Inlägg 20426701)
Haha tack :) tar emot all kritik med ett smile, bevisar bara ni har ett hat gentemot Binero, och inte gillar deras stil men inget emot FS Data som kör på samma kampanj ?

Jag gillar varken loopia, surftown eller binero.. Det är pest eller kolera..

Advocacy 2011-12-08 13:52

Att det är "OK" är väl rätt uppenbart, så länge som det inte handlar om brott mot den skrivna lagen. Sedan lever vi alla efter våra egna "oskrivna" lagar, vi strävar efter att agera utfrån vad vi själva anser vara rätt.

Att börja blanda in moral och etik i marknadsföring borde antingen ha gjorts från början, i skrivna lagar (vilket vore omöjligt), eller så får man inse att det är näst intill omöjligt att försöka upprätta ett oskrivet ramverk för moral och etik inom affärsverksamheter. För mig är "business" omoraliskt per definition, eftersom man eftersträvar största möjliga avkastning på bekostnad av allt annat, med minsta möjliga ansträngning att hålla sig inom lagens gränser.

CSR och allt annat är till 99% bullshit, något som iskallt har kalkylerats på med goodwill i bakskallen.

Dra in alla corporate charters, och sedan endast dela ut dem till företag som på något sätt bidrar till allmännyttan (som det fungerade när corporationer uppkom som fenomen en gång i tiden). Detta fungerar dock knappt ens på en teoretisk nivå, eftersom "allmännyttan", bestämmanderätt, tolkningsrätt etc. ej går att definiera på ett rättvist sätt. Vad blir alternativen?

Edit: Glömde lägga till att jag, som aktiv konsument, blir oerhört äcklad av sånt här. Om jag inte redan hade bestämt mig för att migrera (från binero 1.0, tillåt mig att lolla) så hade nog detta bidragit. Sker snart.

mister 2011-12-08 13:53

Citat:

Ursprungligen postat av Helix (Inlägg 20426697)
Ibland blir trådar på WN så extremt roliga. Varför skall vi ha konstruktiva trådar inom serverteknik, programmering, marknadsföring mm.? Det är väl bättre med trådar som dessa, som tillför lite humor och skratt i vardagen.

Först har vi trådskaparen, johan1234, från CityNetwork, som erbjuder webbhotell för småpengar för att de inte kan hänga med andra konkurrenter på marknaden. När det inte går, går de ut med pekfingret och kritiserar Binero för att de marknadsför sig på "fel" sett gentemot Loopia och samtidigt påpekar Bineros egna, tidigare problem.

Så inte bara slår de ett slag mot Binero, men får alla att minnas Loopias tekniska problem. Riktigt lågt, men samtidigt mycket bra marknadsföring! Det bästa sättet att slå ner på två konkurrenter! Detta är inte en tråd om moral utan ett billigt sätt för CityNetwork att sparka på andra och i detta fallet Binero och delvis Loopia. Hade det handlat om moral hade man beskrivt ett "case" och inge hängt ut en konkurrent.

Till johan1234: om du anser att Binero sparkar på en kunkurrent, gör fel och borde hamna på botten av Atlanten, så vad skall man säga om CityNetwork som skapar denna tråd? I mina ögon ligger du inte bara på botten av Atlanten, men t.o.m. lååågt under, nedgrävd så djupt att ingen vill ens ta tag i er med tång.

Vet inte hur många kunder som attraheras till de olika webbhotellen från just WN, men ibland blir man så trött på representanter från webhotellen.

Sedan har vi i tråden "de vanliga gamla kärringar" som gärna pekar med sitt långa finger som vanligt, alltid gjort det, och som själva måste vara änglar, aldrig ta ut en krona extra av en kund, aldrig ta några genvägar i livet, har aldrig gått mot rött gubbe, kört mot gult, aldrig ljugit, aldrig lurat någon, serverar varm soppa till hemlösa varje helg, betalar pengar till alla fonder som finns, bygger hem åt fattiga, betalar för att rädda regnskogen, cyklar endast och kör inte bil ....

tartareandesire; det måste vara svårt att vara så perfekt som du brukar utmåla dig själv här på forumet. Under många år har jag ibland funderat om din moraliska kompass är så extremt perfekt, eller om du på forumet försöker kompensera för det verkliga livet. Dessutom har du ju alltid rätt. Så snälla berätta mer, så vi kan nominera dig för någon sorts Nobelpris ... :)

Binero Obama! YES WE CAN! haha

mister 2011-12-08 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20426702)
Jag gillar varken loopia, surftown eller binero.. Det är pest eller kolera..

Du glömde tillägga mig, du gillar inte heller mig för att jag gillar Binero men jag lutar mer åt kolera hållet...

Ciffan 2011-12-08 14:04

Under den sista kommentaren fanns reklamen med:
birero
Sveriges vänligaste webbhotell

Säga vad man vill med de har i alla fall humor

johan1234 2011-12-08 14:19

Först - låt mig klargöra ett par saker. Vi på City har våra åsikter i ämnet som kanske inte ligger helt i synk med Binero. Det innebär dock inte att vi är ute efter att kritisera någon - Binero eller annan. Vi lever i en fri marknad och alla gör som de önskar och det är bara kunderna som kan styra vad som funkar eller ej. Så detta var en helt öppen fråga där jag inte känner mig säker på att vår syn är så utbredd som jag kan ske tror. Det får vi intressant feedback på här dock.

Jag kan dock personligen (inte city) tillägga att jag gillar Bineros "fighting spirit". De är alltid "på" och trycker saker framåt och är generellt duktiga. Det är roligt och gynnar ofta kunderna när vi har våra marknadsduster. Kudos för detta. Känner samtidigt kanske att "vänligast" kanske inte rimmar väl med taktiken som de kör - men det är bara jag.

wingen - att Loopia "råkar" - ja där sa du det själv. :-)

mister - vi har långt ifrån samma åsikt i ämnet märker jag. Tror rätt hårt att kunder faktiskt uppskattar lite moral, etik och socialt ansvarstagande generellt. Din signatur är passande. :-)

helix - kanske uttryckte jag mig inte så bra som jag möjligen kunnat. Ingen kritik är menad men däremot har jag ett genuint intresse av att förstå vad allmänheten tycker om detta. Vi har alltid en dialog när kriser händer och hur vi skall agera. Där styr självklart vårt eget tycke till viss del - men även väldigt mycket hur våra kunder och andra runtomkring oss känner. Här ger ni oss än mer feedback till vad som är viktigt och hjälper oss agera "rätt" för oss som bolag.

advocacy - du för ett sunt resonemang och jag kan hålla med i vissa sammanhang. Dock tror jag ändå det är viktigt att vi konsumenter "röstar" med våra pengar i hur vi köper för företag som vi trots all tycker gör vettiga saker. Där ofta lite vett och etikett i alla fall spelar in. :-)

Diskussionen är nog relevant för många och jag tror det är bra med en öppen dialog som ger oss alla leverantörer en chans att lära.

Captain Thailand 2011-12-08 14:21

Hej,

Personligen kan jag tycka att det är lite småfult att tydligt åsyfta "den liggande konkurrenten" (för att citera TS) även om denna inte namnges. I övrigt kan jag inte säga att jag tycker detta var så väldans upprörande.

Som företagare tar man förstås en risk om man börjar kritisera konkurrenter (direkt eller indirekt) eftersom det kan uppfattas som ett oetiskt fulspel. Det kan nog skrämma mer än locka i vissa fall.

Utan att kunna speciellt mycket om den, krävs det knappast en matematikprofessor för att förstå att den svenska webbhotellbranschen HAR problem. Jag är glad för att jag INTE lyssnat på er som tyckt att jag borde byta flytta mina digitala små alster från amerikanska till svenska servrar.

Ja, det sista var (delvis) skämtsamt.

Helix 2011-12-08 14:39

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20426714)
helix - kanske uttryckte jag mig inte så bra som jag möjligen kunnat. Ingen kritik är menad men däremot har jag ett genuint intresse av att förstå vad allmänheten tycker om detta. Vi har alltid en dialog när kriser händer och hur vi skall agera. Där styr självklart vårt eget tycke till viss del - men även väldigt mycket hur våra kunder och andra runtomkring oss känner. Här ger ni oss än mer feedback till vad som är viktigt och hjälper oss agera "rätt" för oss som bolag.

När man går ut och ifrågasätter en konkurrents marknadsföring (moral, etik), länkar till äldre artiklar på IDG, klistrar in skärmdumpar, så har man sjunkit lägre än den man ifrågesätter. Det är vad du gjort. Du går ut öppet och med tråden försöker hänga ut Binero. Nej, det är tydligt i ditt initiala inlägg att det är inte själva "frågan" som är intressant, utan det är en tydlig ursäkt för att klanka ner på konkurrent/konkurrenter. Om du tycker detta var en "öppen fråga", så vet du inte vad en "öppen fråga" är.

Lite som Juholt med sina bostadshyror skulle klanka ner på Sahlin för hennes tablerone :) . Lycka till!

Vad är så himla oetiskt med Bineras marknadsföring? Varje svensk parti gör samma sak varje vecka, hela året. Så fort ett parti misslyckas med något, går ett annat ut och skall visa sig bättre i ämnet och kommer med nya lagförslag i det som de andra har misslyckats med.

entep 2011-12-08 14:42

Med risk för att hamna off topic..

Dom som utför detta tänker nog inte längre än det sista steget dom precis tagit.
Vad händer i nästa steg? Vi lockar kunder med att byta till oss för att konkurrenten har problem. Men vad kommer kunderna tycka när vi får problem?

Vad händer när kunder tycker nåt sånt här:
"jag bytte till ett webbhotell som sa att dom var bättre än dom andra. men dom här var lika dåliga"

Tror inte att en person som nappar på ett sådant här erbjudande är en kund för framtiden.
När webbhotellet som personen byter till får samma/liknande problem så kommer den med stor sannolikhet att byta webbhotell igen.

Det finns alltid och kommer alltid finnas dom som ska ha det billigaste och bästa på samma gång och bara utnyttjar leverantören. Så kallade Users.

Sen finns det dom som förstår att man inte kan få det billigaste och bästa på samma gång, utan förstår att man får vad man betalar för.

Att ha en hemsida och e-post hos en leverantör för under 3000 kr / år, och säga att hemsidan och e-posten är affärskritisk, bör tänka om.

binero, surftown, loopia, fsdata, space2u, ports & strongbox har jag erfarenheter (mer än 2 år som kund hos) av allihopa. Ingen av dom är tillräckligt bra för att lägga hela min verksamhets framgång på utan risk att det kommer att bli nertid på någon av tjänsterna.

Summa lussebulle: Se till att leverera de bästa tjänsterna, produkterna, hårdvaran, kundvården och bemötandet istället för att berätta vad andra gör för fel.

Sunburned 2011-12-08 14:42

Det är väldigt lätt att vara skadeglad, något som människan ser som enda sanna lyckan verkar det som.

Jag har arbetat med infrastruktur, dock aldrig webbhotell, men väl servrar och backbone, i nästan 10 år och det går aldrig att skaffa 100% tillgänglighet oavsett hur mycket pengar man lägger in eller hur fina avtal det än skrivs. Just därför ska man ta en återblick på sin senaste driftstörning och fundera på om man verkligen ska vara så kaxig när andra är mindre lyckosamma.

Det kan göra jävligt ont i arslet när vinden vänder åt andra hållet, vilket jag hoppas Binero inser nästa gång deras fiber rivs av, och redundansen helt plötsligt inte fungerar.

jgabor 2011-12-08 14:45

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20426665)
Att Gabor & Co på FS Data följer hack i häl på Binero nu är väl föga överraskande då samma sak gjordes på Surftown tidigare...

Hack i häl? Det är 7 månader sedan FS Data lanserade kostnadsfri flytthjälp åt nya kunder, dessutom långt före min tid: http://www.fsdata.se/blogg/vill-du-b...i-hjalper-dig/

Jag blandar mig inte i resten av diskussionen, ni får alla ha er åsikt. Men kom inte med påståenden som inte ens har ett korn av sanning i sig. Det är minst lika fult.

mister 2011-12-08 15:16

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20426714)
mister - vi har långt ifrån samma åsikt i ämnet märker jag. Tror rätt hårt att kunder faktiskt uppskattar lite moral, etik och socialt ansvarstagande generellt. Din signatur är passande. :-)

Givetvis jag personligen har värderar det högt, den kampanj Binero kör just är inget som har med det att göra, alla hotell har fin fina flytt tjänster. Men att Binero betonar sina mer går visst dig på nerverna.

MusikMixen 2011-12-08 15:58

Jag svarade "Om det görs snyggt"..
Nu är jag förvisso en Loopia fantast och tycker deras support och tjänster varit helt underbara. Fast andra tar 9 kr per domän så betalade jag gladligen 19 kr för ett domännamn för jag vet att det kommer fungera och jag vet att jag får en bra service om jag skulle fibbla till det..

I dagens läge måste man köra ful saker för att tjäna pengar, tyvärr. Det Binero i detta fallet har gjort är nog väldigt vanligt. Dock är jag rätt säker på att många som "sticker" från loopia till Binero kommer ångra sig mångfalt med tanke på alla deras tråkiga händelser.

Binero kör häftiga och smarta kampanjer och flyter med vågen, dock förstår jag inte hur man kan driva ett företag genom att ta in en MASSA nya kunder istället för att vårda om de man redan har och fixa sina fel. När det är klart tar man pengarna som finns kvar och satsar rejält på marknadsföring. Vi är väl som tur var olika som människor och tycker olika. Många tycker detta är fult gjort, andra tycker det är OK. Det finns bara en sak och det är att godta det och gå vidare... Man driver inte ett företag för att vara snäll, man driver det för att tjäna pengar!

Sunburned 2011-12-08 16:22

Citat:

Ursprungligen postat av jgabor (Inlägg 20426726)
Hack i häl? Det är 7 månader sedan FS Data lanserade kostnadsfri flytthjälp åt nya kunder, dessutom långt före min tid: http://www.fsdata.se/blogg/vill-du-b...i-hjalper-dig/

Jag blandar mig inte i resten av diskussionen, ni får alla ha er åsikt. Men kom inte med påståenden som inte ens har ett korn av sanning i sig. Det är minst lika fult.

Tror inte att någon hade sett blogginlägget självmant från i maj om de var inne på er sida igår, det låg för långt bak i tiden. En sån tur att ni gjorde en påminnelse idag! Den är fö mycket välskriven, den andas inte missunnande eller sura påhopp.

http://www.fsdata.se/blogg/paminnels...ta-webbhotell/

jgabor 2011-12-08 16:29

Citat:

Ursprungligen postat av Sunburned (Inlägg 20426734)
Tror inte att någon hade sett blogginlägget självmant från i maj om de var inne på er sida igår, det låg för långt bak i tiden. En sån tur att ni gjorde en påminnelse idag! Den är fö mycket välskriven, den andas inte missunnande eller sura påhopp.

http://www.fsdata.se/blogg/paminnels...ta-webbhotell/

Fast tartareandesire nämnde ju oss specifikt eftersom han hade läst om vår påminnelse, och därmed menade att vi följde någon "hack i häl" med en tjänst vi har erbjudit i över ett halvår. Det var det jag reagerade på.

Men tack för de vänliga orden, jag vidarebefordrar dem till Sulo. :) (Eller är det så att min ironimätare behöver byta batteri…? Man vet aldrig på WN nu för tiden.)

Sunburned 2011-12-08 16:50

Citat:

Ursprungligen postat av jgabor (Inlägg 20426736)
Fast tartareandesire nämnde ju oss specifikt eftersom han hade läst om vår påminnelse, och därmed menade att vi följde någon "hack i häl" med en tjänst vi har erbjudit i över ett halvår. Det var det jag reagerade på.

Men tack för de vänliga orden, jag vidarebefordrar dem till Sulo. :) (Eller är det så att min ironimätare behöver byta batteri…? Man vet aldrig på WN nu för tiden.)

Är övertygad om att du kunde tyda mina ord rätt. Ett förslag för framtida inlägg är att alltid hänvisa till en gammal post för att klargöra och undvika missförstånd i affekt ;-)

Anders Larsson 2011-12-08 17:32

Bineros flytthjälp är utmärkt! Själv hoppas jag få hjälp av dem att få loss mina domäner och få ut auth-koderna så att jag kan flytta bort dem.

Jag: Hur gör jag för att ändra den här e-postadressen som ni har satt på mina domäner
Binero: "gör såhär".
Jag: Det går inte, det alternativet finns inte.

Binero: Just det, du använder ju Binero 2.0. Då går det tyvärr inte.
Jag/Binero: Mailkonversation

Binero: Jag bollar vidare detta till vår domänavdelning.

Det var några dagar sedan. Fortfarande går jag och väntar.

Anders Larsson 2011-12-08 17:42

Lite mer konkret, är det verkligen laglig marknadsföring av Binero. Tittar man på deras påståenden:

"stabil, säker och lastbalanserad driftmiljö som är uppe dygnet runt, året runt"
Jag har haft nedtid hos Binero. Alltså stämmer inte påståendet.
Bonus: http://www.binerodrift.se/?p=160&m=201111

"eller strömavbrott"
Tror att ett av nedtillfällena berodde på problem med strömförsörjning. Tveksamt om påståendet stämmer.

"Vi har branschens generösaste avtal"
Kan man backa det påståendet? Jag vet inte, men det är ganska starkt påstående. Har någon oberoende påstått det, eller är det något man själv "tror"?

"vi betalar till och med för inbetald återstående avtalsperiod"
Efter flera mail och löften slutade jag bry mig om den hundralapp+ som jag skulle få tillbaks. Har fortfarande inte fått det efter flera år. Påståendet stämmer alltså inte.

"Sveriges bästa och vänligaste supportgäng"
Igen, det räcker inte att säga det, man måste kunna bevisa det när man kommer med påståenden som "bäst" elelr "vänligast".

teddyjohan 2011-12-08 18:24

Det vore uppfriskande om någon aktör ISTÄLLET gick ut och bara "Hej Loopia-kunder! Alla har vi problem, ingen är perfekt, och Loopia är mycket bra på det de gör. Vi hoppas de får ordning på sina problem och hjälper gärna till om vi kan. Tills dess vill vi erbjuda alla Loopia-kunder som har problem att byta till oss för 1 kr i månaden (t.ex. fram tills årsskiftet, därefter ord pris om ni vill stanna). Då kan ni få igång verksamheten igen nu för tillfället och hinner flytta tillbaka till Loopia när problemet är löst. Vem vet, om ni trivs hos oss kanske ni stannar, men det är helt och hållet upp till er. Det viktigaste just nu är att vi alla hjälps åt så att alla företag kan ta emot sin e-post, webbtutiker sina ordrar och att alla slutkunder kan få svar och beställa julklappar i tid!"

Men vad vet väl jag.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson