![]() |
Lasttesta webbservrar?
Hejsan!
Har ni några bra tips på effektiva och billiga tjänster som kan lasttesta (räcker med 25-50 samtidiga användare för mina behov) ens webbserver? Hur brukar ni göra för att lasttesta era servrar? Hur mycket brukar ni testa? // grunkan |
curl-loader fungerar bra för lastbalansering. Det är dock inte lika smidigt att testa specifika saker med (t.ex. lägg det här i en varukorg -> lägg en order).
http://curl-loader.sourceforge.net/ |
Apache benchmark, siege, httpload, jmeter, perfmeter ett par andra med varierande enkelthet och omfattning.
|
Jag skulle testa med Siege om jag vore du, det är smidigt och bra.
|
varsgoo, loadimpact.com
|
LoadUI är ett av de mest intuitiva verktygen jag har sett.
|
Vi har använt av oss JMeter för att göra lasttester. Detta anser jag är väldigt bra på många sätt, då du kan bygga egna script som du kan anpassa exakt som du själv vill.
Har använt det där väldigt mycket för en just lanserad tjänst på jobbet för att kolla kapaciteten. |
Citat:
Det som jag inte gillade med JMeter var att gränssnittet är så bökigt och att stegen man behöver utföra för att komma igång är långt från självklara. Visst finns det funktioner i JMeter som saknas i LoadUI - t.ex. att ställa in webbläsaren att gå via JMeter så att anropen spelas in - men LoadUI är mycket mer användarvänligt. Det finns plugins för LoadUI också btw men säkert inte i samma utsträckning som för JMeter som ju har funnits längre. |
Har testat LoadGUI lite snabbt och det verkar ju toppen. Men den läser väl inte in bilder, css, javascript etc? Hur får man LoadGUI att även läsa in resurser som html-sidan använder sig av?
|
Citat:
|
|
Citat:
|
Efter att ha latjat med de olika funktionerna i Visual Studio Ultimate undrar jag om det finns några andra liknande, lite mer omfattande system? LoadUI är trevligt men väldigt basic i jämförelse. Pro-versionen finns iofs så den kanske man skulle kika på. Finns det nån här som använt den och kanske kan göra en jämförelse med funktionaliteten i VS?
Förtydligande: det är alltså Windows-baserade system jag är ute efter. Priset spelar ingen roll. Det är önskvärt att programmen inte bara kan testa webbsajter. Det är också önskvärt att man kan mäta t.ex. .NETs garbage collector, processor- & minnesanvändning m.m. vilket troligen begränsar utbudet. Det som är så himla trevligt med hur testerna funkar i VS är dels integrationen med IDE:n generellt men även att man kan se, ändra och lägga till mätvärden (s.k. counters) från perfmon i realtid - dvs under tiden testen körs - samt att man kan få ut rapporter och jämföra med tidigare körningar vilket gör det himla trevligt att jämföra ändringar. Både för en själv och för kunderna. :) Antar att det blir svårt att toppa detta men tänkte att jag kunde slänga iväg en chansning här ändå. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:50. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson