WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   loopias mail har stora problem (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1051315)

matzii 2011-12-06 19:41

loopias mail har stora problem
 
att det kan strula någongån förstår man men inte över ett dygn kanske två enl dem själva:
http://www.driftbloggen.se/

daniel_ 2011-12-06 19:58

Trodde inte det var någon som använde webbhotellens mejl längre :)

Ett tips är att gå över till Google Apps.

MKÖ 2011-12-06 20:23

Fyfan vad uselt!

2011-12-06 19:00: Arbetet med prestandan på e-postsystemet fortgår och beräknas pågå hela natten.

Thomas 2011-12-06 21:12

Jepp, jobbigt. Verkar vara delay på 10-12 timmar.

Google apps, kan man ha multipla domäner där utan att behöva logga in på många konton?

JLE 2011-12-07 08:33

@Thomas: Japp. Lägg upp dom i Google Apps Dashboard

johan1234 2011-12-07 09:06

daniel och JLE - För alla leverantörer så är mailen om inte viktigast så i alla fall absoluta toppen av viktiga tjänster de erbjuder. Har vi ett underhåll på webbmailen som varar mer än 2 minuter har vi 250 samtal i telefonkö. Något som gjort att vi (och säkert många med oss) insett att man måste lägga enorm kraft att skapa en driftsäker e-post-miljö.

Vi har (och säkert många leverantörer med oss) bättre upptid på vår mail än Google har. Det har ju hänt ett antal malörer där för att inte tala om förlorad data i deras senaste stora nertid. I början av året var det upp till tre dagar innan de fick bukt med problem i deras tjänst. Det får en fördröjning på 12 timmar att se ut som ett önskvärt problem.

http://www.idg.se/2.1085/1.371655/go...nnu-inte-fixat

Att flytta till Googles tjänster innebär också en hel del andra problem. Alla känner till Patriots act där Amerikanska regeringen kan utan din vetskap gå in och titta på allt du egentligen gör. Bara det är lite skrämmande - även om jag inte tror amerikanska regeringen har som avsikt spionera på allt och alla. För Salems kommun (som fått bakläxa att läsa lagarna igen) och alla offentliga institutioner innebär det direkt brott mot lagen dessutom.

Så blint rekommendera Googles mailtjänster för att Loopia har problem en dag - känns som vi alla kanske ska begrunda mer än en gång. Vi har olika behov.

Sedan kanske det är fel på mig - men oj vad tråkigt det är att läsa bara om dessa Amerikanska tjänster - Microsoft, Google och Amazon. 93% av infrastrukturomsättningen i världen går till amerikanska företag i år. Ställ krav på era svenska leverantörer. Om inte annat gör du en Sverige en viktig tjänst då vi behöver leverantörer som inte bara är konkurrenskraftiga här på hemmaplan - utan även utomlands. Att flytta är förstås ett sätt att göra det men kommunicera gärna till din leverantör varför - så lyfter du frågan hos dem internt.

tartareandesire 2011-12-07 09:13

Kloka ord från Johan som vanligt. Håller med dig till 110%.

hnn 2011-12-07 09:16

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20426458)
...

Tummen upp!

Davve 2011-12-07 09:41

Det är inte en dag, det är tredje dagen nu. Jag får en hel del beställningar via mail, vilket jag lär tappa pga loopias hanterande av detta.

Thomas 2011-12-07 10:19

Citat:

Ursprungligen postat av Davve (Inlägg 20426464)
Det är inte en dag, det är tredje dagen nu ...

Japp, burkar säga att mailen inte är kritisk länge, är den nere en halvdag för mej så är det lugnt.

Flera dagar går ju inte obemärkt förbi för nån som använder mailen i jobbet.

Viktor 2011-12-07 10:25

De fick mig att se rött när de skickade en jättefaktura till en av mina kunder för de använde mer än 500mb. Men nu har jag tröttnat helt, satt upp google apps åt dem nu, ska bara vänta tills loopia är på banan igen så jag kan plocka ner alla gamla mejl som ligger där och sen trycker jag in avtryckaren.

Davve 2011-12-07 11:25

Hur funkar google apps för mailen? Jag använder gmail nu men den hämtar ju mail från loopia via imap

MKÖ 2011-12-07 11:27

Loopias sida för driftinformation fungerar ej - Haha?
- eller?...

studiox 2011-12-07 12:21

Bara undrar, hur man kan lägga front-end och back-end i samma system? Jag skulle låta MTA och MDA vara avskilda från varandra och låta "edge" ligga helt separerat. Nu verkar varken inkommande mail eller redan levererad mail fungera, verkar korkat. Dessutom är det inte speciellt redundant på MDA, borde man inte ha grupperat användare så inte ALLA blir av med mailen. Inget verkar speciellt genomtänkt.

FredrikNas 2011-12-07 13:05

Bra där Johan, väldigt vettig post!

JLE 2011-12-07 13:24

@johan1234: Håller också med dig. Det handlar så klart om att väga de olika fördelarna och nackdelarna med respektive tjänst mot varandra. Att främja lokala företag och tjänster är så klart något som vi bör göra mer och oftare. Att valet föll för Google Apps för mig var två saker, dels One Time Passwords (OTP) och för att jag använt gratistjänsten GMail länge.

johan1234 2011-12-07 13:54

MailCom? What? Varför raderar du? Vi har en dialog om mailleverantörer? Försöker ha en vettig dialog om leverantörer och du raderar?

tartareandesire 2011-12-07 14:02

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20426500)
MailCom? What? Varför raderar du? Vi har en dialog om mailleverantörer? Försöker ha en vettig dialog om leverantörer och du raderar?

Naturligtvis har man rätt att radera sina egna meddelanden om man ångrar sig... Det var inget elakt inlägg eller något sådant utan helt enkelt bara en kort kommentar som kanske inte tillförde så mycket till diskussionen varför han antagligen ångrade sig :)

johan1234 2011-12-07 14:05

JLE - förstår helt och tycker valet är bra många gånger. Det är självklart en jättebra tjänst. Min tanke var dock att belysa att det är mycket mer som bör tas i beaktning samt att gmails upptid är under vad många svenska leverantörer levererar idag.

Lider samtidigt med Loopia. Alla som jobbar i branschen har någongång haft större haveri - och det är inte kul för någon. Med risk att bli raderad igen så önskar vi på City all lycka och att de får upp det blixsnabbt!

FredrikNas - tack! Tyckte också det var ett bra inlägg som kunde skapa lite dialog - men det tyckte inte Mailcom?

Thomas 2011-12-07 14:15

Man kan ändra/radera sitt inlägg inom 15 minuter.

hnn 2011-12-07 14:19

Thomas: Finns det någon anledning att radera sitt inlägg? Annars kan man få ganska intressanta diskussioner om man raderar...

Fast det är kanske så man ska göra i fortsättningen.

johan1234 2011-12-07 14:24

Sorry, sorry, sorry! :-) Har någon en stor röd ångerknapp! Trodde det var mitt inlägg som raderades. Min miss - självklart kan han radera sitt eget inlägg.

Ber om ursäkt igen!

Thomas 2011-12-07 14:30

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20426507)
Thomas: Finns det någon anledning att radera sitt inlägg? Annars kan man få ganska intressanta diskussioner om man raderar...

Det är en inställning i VB som lämnats orörd gissar jag på. Eller om den kommer från när vi körde IPB.

Att man kan editera sitt inlägg under en period känns okey. Stavfel etc. Det innebär ju i praktiken att man kan ta bort allt (radera) även.

hnn 2011-12-07 14:31

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20426509)
Det är en inställning i VB som lämnats orörd gissar jag på. Eller om den kommer från när vi körde IPB.

Att man kan editera sitt inlägg under en period känns okey. Det innebär ju i praktiken att man kan ta bort allt (radera) även.

Möjligheten att radera i IPB fanns inte. Däremot fanns möjligheten att ändra, men med krav på anledning.

Thomas 2011-12-07 14:57

Är det nån som varit i kontakt med Loopia och hört med dom hur läget är?

Vad är fel, varför tar det dagar att avhjälpa?

Viktor 2011-12-07 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20426514)
Är det nån som varit i kontakt med Loopia och hört med dom hur läget är?

Vad är fel, varför tar det dagar att avhjälpa?

Enligt artiklarna på IDG så har de slutat svara i telefon. "Locket på" tror jag rubriken var på artikeln.

hundserver 2011-12-07 15:12

Mailen finns ju kvar kan man hoppas för de som har sin mail där,
för jag antar att dom har backupservrar som tar emot och lagrar inkommande
mail.

tartareandesire 2011-12-07 15:34

Citat:

Ursprungligen postat av Viktor (Inlägg 20426515)
Enligt artiklarna på IDG så har de slutat svara i telefon. "Locket på" tror jag rubriken var på artikeln.

Med tanke på hur många som ringt så är det inte så konstigt att inte alla kommer fram. En rubrik i sann Aftonbladet-anda :) Det är ju inte så att Loopia försöker mörka det här, det kan de omöjligt göra. De försöker lösa problemet så snabbt som möjligt, att sätta all personal på att svara i telefon hjälper knappast någon :)

Vore intressant att veta exakt vad som hänt. Det här lär tyvärr kosta Loopia mycket pengar och många kunder har jag en känsla av...

kippex 2011-12-07 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20426520)
Vore intressant att veta exakt vad som hänt. Det här lär tyvärr kosta Loopia mycket pengar och många kunder har jag en känsla av...

Som sveriges största webbhotell är inte en nedtid på 3 dagar i närheten av acceptabelt. Borde ha både tre, fyra och fem backup-lösningar som snurrar igång. Det här är ju förödande för väldigt många företag - undra vilken kompensation detta resulterar i för dess kunder...

hnn 2011-12-07 15:45

Citat:

Ursprungligen postat av Viktor (Inlägg 20426515)
Enligt artiklarna på IDG så har de slutat svara i telefon. "Locket på" tror jag rubriken var på artikeln.

Och om IDG skriver att tomten finns och att elefanter är rosa så stämmer det?

tartareandesire 2011-12-07 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20426523)
Som sveriges största webbhotell är inte en nedtid på 3 dagar i närheten av acceptabelt. Borde ha både tre, fyra och fem backup-lösningar som snurrar igång. Det här är ju förödande för väldigt många företag - undra vilken kompensation detta resulterar i för dess kunder...

Är de verkligen störst fortfarande?

Naturligtvis håller jag med dig om att det är illa, det tror jag Loopia gör också även om de kanske inte säger det rakt ut. Många kunder som skriver på Facebook beter sig dock riktigt illa och dessa kan de gott vara utan :)

Thomas 2011-12-07 16:06

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20426526)
Är de verkligen störst fortfarande?

Omsätter 65 miljoner, Fsdata 30 och Binero 16.

Hade dom skrivit för 3 dagar sedan att det kommer ta 3 dagar att lösa problemen hade förmodligen många kunder bytt. Frågan är löser dom det inom 3 dagar från och med nu? Att inte snacka för mycket är nog strategi. Frågan är om vi snackar dataförluster.

Rvn 2011-12-07 16:10

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20426528)
Omsätter 65 miljoner, Fsdata 30 och Binero 16.

Hade dom skrivit för 3 dagar sedan att det kommer ta 3 dagar att lösa problemen hade förmodligen många kunder bytt. Frågan är löser dom det inom 3 dagar från och med nu?

Då är ju space2u större än binero ;P trodde binero var ett av de 3 största

tartareandesire 2011-12-07 16:13

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20426528)
Omsätter 65 miljoner, Fsdata 30 och Binero 16.

Ja, fast det är ju förra årets bokslut. Jag tror ganska mycket har hänt det senaste året, City Network har t.ex. vuxit en hel del. Loopia har iofs varit väldigt stabila så de kan mycket väl behålla ledningen.

Thomas 2011-12-07 16:16

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20426530)
Ja, fast det är ju förra årets bokslut.

Även om CN verkar vara på frammarsch är det är en lång väg från 12 till 65 miljoner. Jag skulle säga att det är omöjligt på ett år om branschen är Webbhotell.

tartareandesire 2011-12-07 16:28

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20426532)
Även om CN verkar vara på frammarsch är det är en lång väg från 12 till 65 miljoner. Jag skulle säga att det är omöjligt på ett år om branschen är Webbhotell.

Jo, du har nog rätt. Skulle vara om Loopia tappat en hel del också men det är nog inte särskilt troligt.

Citat:

2011-12-07 14:50: Arbetet som pågått under natten och förmiddagen fortgår. Vänligen observera att vår Supportavdelning inte kan svara på när detta kommer vara löst.
Den där uppdateringen bådar ju inte gott. Om de har lokaliserat problemet och vet vad som behöver göras så borde man också kunna uppskatta tidsåtgången. Det kan ju förstås vara så att de bara vet ungefär var felet ligger. Loopia är hur som helst långt ifrån ensamma om det här. Alla de stora webbhotellen har fått problem vid större uppdateringar i systemen. Så här varaktiga problem för så många kunder är dock extremt ovanligt.

Många kunder undrar om mail har gått förlorade eller inte men har inte fått svar på den frågan vilket naturligtvis upprör.

LoopiaAB 2011-12-07 16:38

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20426520)
Med tanke på hur många som ringt så är det inte så konstigt att inte alla kommer fram. En rubrik i sann Aftonbladet-anda :) Det är ju inte så att Loopia försöker mörka det här, det kan de omöjligt göra. De försöker lösa problemet så snabbt som möjligt, att sätta all personal på att svara i telefon hjälper knappast någon :)

Vore intressant att veta exakt vad som hänt. Det här lär tyvärr kosta Loopia mycket pengar och många kunder har jag en känsla av...

Jag hann tyvärr inte svara när journalisten ringde så jag får ta på mig rubriksättningen. Annars fortsätter vi att svara via våra vanliga kanaler. Telefonen och driftbloggen.se är dock väldigt hårt belastade vilket gör att det är svårt att komma fram.
Vi har därför lagt till www.facebook.com/loopia som ytterligare en kanal för detta.
Gällande e-posten så fortsätter vi att jobba för fullt med den del vi lokaliserat felet till. I dagsläget kan vi dock inte säga när det kommer vara löst.
/Jimmie Eriksson

Thomas 2011-12-07 16:52

Kan ansluta nu men inkorgen är tom, blir spännande detta. Får hoppas att den inte är tom på riktigt.

studiox 2011-12-07 16:56

Citat:

Ursprungligen postat av Rvn (Inlägg 20426529)
Då är ju space2u större än binero ;P trodde binero var ett av de 3 största

Kul att staten kan investera i våra norrländska bolag.

MKÖ 2011-12-07 17:05

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20426541)
Kan ansluta nu men inkorgen är tom, blir spännande detta. Får hoppas att den inte är tom på riktigt.

Det "roliga" i en av våra e-handel är att kunderna inte kan få kvitton på köpen, kom på det förens nu. Har fått sjukt mycket klagomål på telefonen.
Hur svårt ska det vara att fixa? Vad som nu är fel?

Jimmie Eriksson på Loopia, får vi som kunder ersättning för detta om det har tagit skada för oss och våra kunder?
För jag tänker, nu ska vi betala en årsfaktura med snart förfallo, frågan är om man vill betala när det är såååå dålig uppdatering, jag förstår att fel kan ske, men bättre uppdateringar? Ni uppdaterar ju i princip med samma text, inget nytt direkt som får mig att hoppa till och skrika wow, snart är det klart..


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson