![]() |
loopias mail har stora problem
att det kan strula någongån förstår man men inte över ett dygn kanske två enl dem själva:
http://www.driftbloggen.se/ |
Trodde inte det var någon som använde webbhotellens mejl längre :)
Ett tips är att gå över till Google Apps. |
Fyfan vad uselt!
2011-12-06 19:00: Arbetet med prestandan på e-postsystemet fortgår och beräknas pågå hela natten. |
Jepp, jobbigt. Verkar vara delay på 10-12 timmar.
Google apps, kan man ha multipla domäner där utan att behöva logga in på många konton? |
@Thomas: Japp. Lägg upp dom i Google Apps Dashboard
|
daniel och JLE - För alla leverantörer så är mailen om inte viktigast så i alla fall absoluta toppen av viktiga tjänster de erbjuder. Har vi ett underhåll på webbmailen som varar mer än 2 minuter har vi 250 samtal i telefonkö. Något som gjort att vi (och säkert många med oss) insett att man måste lägga enorm kraft att skapa en driftsäker e-post-miljö.
Vi har (och säkert många leverantörer med oss) bättre upptid på vår mail än Google har. Det har ju hänt ett antal malörer där för att inte tala om förlorad data i deras senaste stora nertid. I början av året var det upp till tre dagar innan de fick bukt med problem i deras tjänst. Det får en fördröjning på 12 timmar att se ut som ett önskvärt problem. http://www.idg.se/2.1085/1.371655/go...nnu-inte-fixat Att flytta till Googles tjänster innebär också en hel del andra problem. Alla känner till Patriots act där Amerikanska regeringen kan utan din vetskap gå in och titta på allt du egentligen gör. Bara det är lite skrämmande - även om jag inte tror amerikanska regeringen har som avsikt spionera på allt och alla. För Salems kommun (som fått bakläxa att läsa lagarna igen) och alla offentliga institutioner innebär det direkt brott mot lagen dessutom. Så blint rekommendera Googles mailtjänster för att Loopia har problem en dag - känns som vi alla kanske ska begrunda mer än en gång. Vi har olika behov. Sedan kanske det är fel på mig - men oj vad tråkigt det är att läsa bara om dessa Amerikanska tjänster - Microsoft, Google och Amazon. 93% av infrastrukturomsättningen i världen går till amerikanska företag i år. Ställ krav på era svenska leverantörer. Om inte annat gör du en Sverige en viktig tjänst då vi behöver leverantörer som inte bara är konkurrenskraftiga här på hemmaplan - utan även utomlands. Att flytta är förstås ett sätt att göra det men kommunicera gärna till din leverantör varför - så lyfter du frågan hos dem internt. |
Kloka ord från Johan som vanligt. Håller med dig till 110%.
|
Citat:
|
Det är inte en dag, det är tredje dagen nu. Jag får en hel del beställningar via mail, vilket jag lär tappa pga loopias hanterande av detta.
|
Citat:
Flera dagar går ju inte obemärkt förbi för nån som använder mailen i jobbet. |
De fick mig att se rött när de skickade en jättefaktura till en av mina kunder för de använde mer än 500mb. Men nu har jag tröttnat helt, satt upp google apps åt dem nu, ska bara vänta tills loopia är på banan igen så jag kan plocka ner alla gamla mejl som ligger där och sen trycker jag in avtryckaren.
|
Hur funkar google apps för mailen? Jag använder gmail nu men den hämtar ju mail från loopia via imap
|
Loopias sida för driftinformation fungerar ej - Haha?
- eller?... |
Bara undrar, hur man kan lägga front-end och back-end i samma system? Jag skulle låta MTA och MDA vara avskilda från varandra och låta "edge" ligga helt separerat. Nu verkar varken inkommande mail eller redan levererad mail fungera, verkar korkat. Dessutom är det inte speciellt redundant på MDA, borde man inte ha grupperat användare så inte ALLA blir av med mailen. Inget verkar speciellt genomtänkt.
|
Bra där Johan, väldigt vettig post!
|
@johan1234: Håller också med dig. Det handlar så klart om att väga de olika fördelarna och nackdelarna med respektive tjänst mot varandra. Att främja lokala företag och tjänster är så klart något som vi bör göra mer och oftare. Att valet föll för Google Apps för mig var två saker, dels One Time Passwords (OTP) och för att jag använt gratistjänsten GMail länge.
|
MailCom? What? Varför raderar du? Vi har en dialog om mailleverantörer? Försöker ha en vettig dialog om leverantörer och du raderar?
|
Citat:
|
JLE - förstår helt och tycker valet är bra många gånger. Det är självklart en jättebra tjänst. Min tanke var dock att belysa att det är mycket mer som bör tas i beaktning samt att gmails upptid är under vad många svenska leverantörer levererar idag.
Lider samtidigt med Loopia. Alla som jobbar i branschen har någongång haft större haveri - och det är inte kul för någon. Med risk att bli raderad igen så önskar vi på City all lycka och att de får upp det blixsnabbt! FredrikNas - tack! Tyckte också det var ett bra inlägg som kunde skapa lite dialog - men det tyckte inte Mailcom? |
Man kan ändra/radera sitt inlägg inom 15 minuter.
|
Thomas: Finns det någon anledning att radera sitt inlägg? Annars kan man få ganska intressanta diskussioner om man raderar...
Fast det är kanske så man ska göra i fortsättningen. |
Sorry, sorry, sorry! :-) Har någon en stor röd ångerknapp! Trodde det var mitt inlägg som raderades. Min miss - självklart kan han radera sitt eget inlägg.
Ber om ursäkt igen! |
Citat:
Att man kan editera sitt inlägg under en period känns okey. Stavfel etc. Det innebär ju i praktiken att man kan ta bort allt (radera) även. |
Citat:
|
Är det nån som varit i kontakt med Loopia och hört med dom hur läget är?
Vad är fel, varför tar det dagar att avhjälpa? |
Citat:
|
Mailen finns ju kvar kan man hoppas för de som har sin mail där,
för jag antar att dom har backupservrar som tar emot och lagrar inkommande mail. |
Citat:
Vore intressant att veta exakt vad som hänt. Det här lär tyvärr kosta Loopia mycket pengar och många kunder har jag en känsla av... |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Naturligtvis håller jag med dig om att det är illa, det tror jag Loopia gör också även om de kanske inte säger det rakt ut. Många kunder som skriver på Facebook beter sig dock riktigt illa och dessa kan de gott vara utan :) |
Citat:
Hade dom skrivit för 3 dagar sedan att det kommer ta 3 dagar att lösa problemen hade förmodligen många kunder bytt. Frågan är löser dom det inom 3 dagar från och med nu? Att inte snacka för mycket är nog strategi. Frågan är om vi snackar dataförluster. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
Många kunder undrar om mail har gått förlorade eller inte men har inte fått svar på den frågan vilket naturligtvis upprör. |
Citat:
Vi har därför lagt till www.facebook.com/loopia som ytterligare en kanal för detta. Gällande e-posten så fortsätter vi att jobba för fullt med den del vi lokaliserat felet till. I dagsläget kan vi dock inte säga när det kommer vara löst. /Jimmie Eriksson |
Kan ansluta nu men inkorgen är tom, blir spännande detta. Får hoppas att den inte är tom på riktigt.
|
Citat:
|
Citat:
Hur svårt ska det vara att fixa? Vad som nu är fel? Jimmie Eriksson på Loopia, får vi som kunder ersättning för detta om det har tagit skada för oss och våra kunder? För jag tänker, nu ska vi betala en årsfaktura med snart förfallo, frågan är om man vill betala när det är såååå dålig uppdatering, jag förstår att fel kan ske, men bättre uppdateringar? Ni uppdaterar ju i princip med samma text, inget nytt direkt som får mig att hoppa till och skrika wow, snart är det klart.. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:35. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson