WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bo och driva företag utomlands? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1051311)

Dickie 2011-12-06 16:45

Bo och driva företag utomlands?

Jag har funderat lite på att göra något kul och annorlunda med mitt liv. Eftersom jag jobbar med affiliate-marknadsföring så kan jag jobba från varsomhelst där det finns en Internet-anslutning.
Allt ska gå 100% lagligt till.

Jag ska säga upp lägenhet och allt annat i Sverige så att jag kan räknas som utflyttad om jag bor utomlands mer än 6 månader per år. Jag är inte gift och har inga barn.

Kan jag tex lagligt öppna ett företag i Seychellerna med tillhörande bankkonto och med det köra vidare som jag alltid gjort? Jag kommer inte befinna mig i Seychellerna utan kommer bo inom EU men inte i Sverige mer än max 3 månader per år.

Grejen med Seychellerna är ju vad jag förstått att man inte behöver föra bokföring och det är heller ingen skatt på inkomster från utlandet.
Men frågan är, skulle ett sånt här upplägg vara lagligt? Kan jag bo lite här och där sålänge jag bor större delen av året utomlands?

Hur blir det med Svensk sjukvård om jag blir dödssjuk och räknas som utflyttad? Jag är ju fortfarande Svensk medborgare...

Inget klag på etik, moral osv, tack. Jag har betalat en äckligt hög skatt i flera år nu och har fått nog, dessutom vill jag inte bo i Sverige.

edit: stavfel

Erik Stenman 2011-12-06 20:19

Angående sjukvården om jag har uppfattat situationen för en bekant korrekt så är det så att man inte har rätt till något mer än akutsjukvård om man flyttat ut från Sverige. Jag är dock inte helt hundra på det och det skiljer sig möjligtvis mellan landsting.

MKÖ 2011-12-06 20:41

Citat:

Ursprungligen postat av Dickie (Inlägg 20426379)
Grejen med Seychellerna är ju vad jag förstått att man inte behöver föra bokföring och det är heller ingen skatt på inkomster från utlandet.
Men frågan är, skulle ett sånt här upplägg vara lagligt? Kan jag bo lite här och där sålänge jag bor större delen av året utomlands?

Jag har haft samma tankar, dock har jag inte haft någon avsikt att inte betala Svensk skatt dock. Jag hade tänkt mig att om jag tar det steget att: Jobba från utlandet men fortfarande betala Svenska momsen, egen avgifter etc.

Ciffan 2011-12-06 21:58

När det gäller sjukvård har SKL gjort en översikt http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc38192_1.pdf

Om jag läser rätt så gäller att om du skriver ut dig till Seychellerna så är det bara sjukvård för akut sjukdom/skada som uppstår under besök i Sverige som subventioneras. Blir du dödssjuk utomlands lär du få betala både för transporten och sjukvården i Sverige.

Sedan kan det bli problem att bosätta sig i annat EU-land om du "skrivit ut" dig från ett EU-land. Du riskerar att skrivas där men då kan du å andra sidan få subventionerad vård i Sverige.

dalesue 2011-12-06 22:06

Du bör nog klart och tydligt bosätta dig i något annat land (t ex ett land som har bra dubbelbeskattningsavtal med Seychellerna) så att du kan hävda att du verkligen är utflyttad och är skattskyldig i det landet. Det är dessutom en klar fördel om du spenderar mer än sex månader varje år i det landet.

I annat blir det lite "flygande holländaren" över dig som far från hamn till hamn och då är det nog risk för att den svenska skattmasen krasst anser dig vara skattskyldig i Sverige vilket är mindre lyckat om man har ett bolag på Seychellerna.

Dessutom är det du som har bevisbördan under de fem första åren efter utflytten och det 'r således du som skall styrka att du verkligen är utflyttad och inte har en väsentlig anknytning till Sverige. Rent praktiskt innebär detta att skattmasen gör det enkelt för sig och skönsbeskattar dig med ett belopp som vida överstiger vad du egentligen tjänat varefter skattmasen lutar sig tillbaka och låter dig arbeta i ditt anletes svett för att styrka att utflyttning verkligen skett.

Dickie 2011-12-07 10:02

Tack för alla svar!

Jag har även funderat på ett bolag i Estland, det vore kanske bättre med tanke på dubbelbeskattningsavtalet med Sverige? Visst tillkommer det skatt på pengar jag tar ut + bokföring men det kanske är värt det.

Citat:

Ursprungligen postat av dalesue (Inlägg 20426424)

Dessutom är det du som har bevisbördan under de fem första åren efter utflytten och det 'r således du som skall styrka att du verkligen är utflyttad och inte har en väsentlig anknytning till Sverige. Rent praktiskt innebär detta att skattmasen gör det enkelt för sig och skönsbeskattar dig med ett belopp som vida överstiger vad du egentligen tjänat varefter skattmasen lutar sig tillbaka och låter dig arbeta i ditt anletes svett för att styrka att utflyttning verkligen skett.

Vad är det för bevis egentligen? Kvitton med mera?

Gustav 2011-12-07 13:04

Citat:

Ursprungligen postat av Dickie (Inlägg 20426466)
Vad är det för bevis egentligen? Kvitton med mera?

Det är "fri bevisföring" som gäller. Du kan använda kontoutdrag, eller något annat. Vad som helst som klart visar att du bor utomlands duger som bevisning. Eller en massa småsaker som alla antyder att du skulle göra det och som tillsammans ställer det utom rimligt tvivel.

dalesue 2011-12-08 06:26

Vad gäller bevisbördan behöver det inte "vara ställt utom rimligt tvivel", vilket är en bevisbörda som används i brottmål för att ange åklagarens bevisbörda för att en tilltalad skall kunna befinnas skyldig. Så högt är inte beviskravet i skattemål även om det är illa nog att det är omvänd bevisbörda som gäller.

I skattemål brukar man istället använda sig av termen att den man skall göra det sannolikt vilket är ett betydligt lägre krav än ställt utom rimligt tvivel. Även om kravet är lägre skall det dock inte nonchaleras. En skatteprocess (även om man får rätt i slutändan efter ett antal år) är definitivt något man kan vara utan.

Enkelt förklarat skall du med hjälp av t ex uppgifter om utskrivning från den svenska folkbokföringen, inskrivning vid “folkbokföring” i det nya landet, hyresavier från ditt utländska boende, vatten- och elräkning från dito, utländska deklarationer, bankkontoutdrag som visar att Du tagit ut och använt pengar löpande i det nya landet etc. Kort sagt - allt mellan himmel och jord som kan styrka att du inte längre har väsentlig anknytning till Sverige och att du rent faktiskt stadigvarande vistas i det land som du uppgett att du flyttat till.

Din “lösning” med ett bolag i Estland tror jag inte heller löser dina problem. Nu kan jag i och för sig inte dubbelbskattningsavtalet mellan Estland och Sverige men anser den svenska skattemyndigheten att du sitter i Sverige och driver verksamheten i det estländska bolaget kommer skattemyndigheten anse att det estländska bolaget har sin faktiska företagsledning i
Sverige och att bolaget därmed är skattskyldigt i Sverige.

Så funderar du på att flytta ut - flytta ut enligt konstens alla regler och skapa därefter en verksamhet med utgångspunkt i de regler som gäller i det land som du flyttat till.

Dickie 2012-08-12 17:12

Jag har lite funderingar. Bolagsskatten i Estland är 0%.

Sociala avgifter i Estland är 33% och inkomstskatten är på 21%.
Innebär detta att jag får betala 54% i skatt på det jag tar ut i lön eller hur räknas detta ut?

Citat:

Ursprungligen postat av dalesue (Inlägg 20426621)
Din “lösning” med ett bolag i Estland tror jag inte heller löser dina problem. Nu kan jag i och för sig inte dubbelbskattningsavtalet mellan Estland och Sverige men anser den svenska skattemyndigheten att du sitter i Sverige och driver verksamheten i det estländska bolaget kommer skattemyndigheten anse att det estländska bolaget har sin faktiska företagsledning i
Sverige och att bolaget därmed är skattskyldigt i Sverige.

Men jag ska ju inte bo i Sverige och inte äga något här eller ha andra anknytningar så jag kommer enligt skatteverket att räknas som utflyttad.

jonny 2012-08-12 22:48

Du kan inte summera procentsatserna så.

Säg att du vill ta ut 100 000 kr i handen.
Du ska då betala inkomstskatt cirka 26 582 kr.
Och Sociala avgifter 33% på 126 582 kr = 41 772 kr

Kostnaden blir alltså 26K + 41K + 100K = 168 354 kr och du betalar totalt 40% i skatt om jag inte räknade fel.

coredev 2012-08-13 08:50

Citat:

Hur blir det med Svensk sjukvård om jag blir dödssjuk och räknas som utflyttad? Jag är ju fortfarande Svensk medborgare... Inget klag på etik, moral osv, tack. Jag har betalat en äckligt hög skatt i flera år nu och har fått nog, dessutom vill jag inte bo i Sverige.

Du bör också fundera på din framtida pension - betalar du inga sociala avgifter i Sverige så blir det inte mycket i pension. Räkna med att lägga undan en hel del pengar och se gärna till att låsa dem så att de inte kan nallas av. En annan sak du bör lägga undan till är omställningskapital utifall att marknaden förändras (tänk a-kassa).

Citat:

Grejen med Seychellerna är ju vad jag förstått att man inte behöver föra bokföring

Att bokföra är något man till stor del gör för sin egen skull. Det är ett riktigt bra sätt att ha koll på vad som händer i ditt företag ekonomiskt.

Captain Thailand 2012-08-13 09:52

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20447225)
Du bör också fundera på din framtida pension - betalar du inga sociala avgifter i Sverige så blir det inte mycket i pension. Räkna med att lägga undan en hel del pengar och se gärna till att låsa dem så att de inte kan nallas av. En annan sak du bör lägga undan till är omställningskapital utifall att marknaden förändras (tänk a-kassa).

Att bokföra är något man till stor del gör för sin egen skull. Det är ett riktigt bra sätt att ha koll på vad som händer i ditt företag ekonomiskt.

Hej,

Jag bor utomlands sedan nästan tio år och har inga planer att flytta tillbaka (har absolut inget emot Sverige, men trivs utmärkt i Asien).

Jag har dock två "förbehåll":

1. Min privata försäkring skall täcka så mycket att jag skall kunna få bra vård där jag bor. Man skall ALDRIG förlita sig på att Sverige kommer ta hand om en om man skadas, eller bli sjuk. Det kan innebära en personlig konkurs. Det finns mängder av människor som ligger på utländska sjukhus med höga räkningar som de inte kan betala. Svenska staten betalar INTE dessa.

2. Jag räknar med NOLL kronor i pension (allt mer än detta kommer jag se som en välkommen bonus). Därför måste jag spara själv. Jag sparar eller investerar minst 25% av inkomsterna jag har, för framtiden.

Dickie 2012-08-13 13:17

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20447198)
Du kan inte summera procentsatserna så.

Säg att du vill ta ut 100 000 kr i handen.
Du ska då betala inkomstskatt cirka 26 582 kr.
Och Sociala avgifter 33% på 126 582 kr = 41 772 kr

Kostnaden blir alltså 26K + 41K + 100K = 168 354 kr och du betalar totalt 40% i skatt om jag inte räknade fel.

Oj, det blev mycket mer i skatt än jag trodde. Jobbigt om man ska behöva börja fiffla för att kunna driva vidare sitt företag och slippa gå på bidrag.

Citat:

Jag tar för givet att den pension jag byggt upp i Sverige finns kvar även efter min utflytt?

Om jag skattar i Estland, jag jag senare överföra min pension till Sverige vid eventuell tillbakaflytt till Sverige?

Jag kanske redan om 2 år vill flytta tillbaka, hur gör jag då?

jonny 2012-08-14 11:57

Citat:

Ursprungligen postat av Dickie (Inlägg 20447266)
Oj, det blev mycket mer i skatt än jag trodde. Jobbigt om man ska behöva börja fiffla för att kunna driva vidare sitt företag och slippa gå på bidrag.

Du hade räknat fel och fått fram 54%, jag räknade förhoppningsvis rätt och hamnade på ungefär 40% - alltså mindre i skatt än du själv räknat med.

patrikweb 2012-08-14 12:19

Citat:

Problemet är att det finns en max summa som beräknas på antal basbelopp typ, så om du har en väldig hög inkomst får du betala samma % som är för pension men du får dom inte som pension utan staten snor dina pengar rakt av där.

Så väldigt ful att ta betalt för pension sparande fast det finns en max gräns.

Jag hade fått betala runt 80% skatt i Sverige, jag får ut betydligt mer privat sparande och privata försäkringar än att betalat 1.6mille i inkomstskatt varje får få ut samma nettoinkomst.

Sedan A-kassan så så jävla låg så det är fika pengar man får ut som max där, typ räcker ju knappt för en dag.

Staten är ju ändå värdelös för dom som har pengar, enda som tjänar på staten är låginkomsttagare.

coredev 2012-08-14 13:39

...och DÄR kom de politiska slagdängorna om hur värdelös staten är och hur synd det är om alla höginkomsttagare. Tack Patrikweb, jag började faktiskt undra... :-P

Och för att ingen vilsen själ faktiskt skall tro att Patrikwebs "verklighetsbeskrivning" stämmer så kommer här även lite motargument till att "allt är värdelöst med Sverige":

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20447335)
Sedan A-kassan så så jävla låg så det är fika pengar man får ut som max där, typ räcker ju knappt för en dag.

Du har rätt att man inte får så mycket i A-kassa, men att säga att det bara räcker för en dag är direkt respektlöst. Det är många människor som lever på A-kassa och för dem är det inte fikapengar - det är pengar som går till hyra, mat, etc. Det är jävligt tufft för dessa människor, att säga att deras månadsinkomst är fikapengar för dig är rätt svinigt.

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20447335)
Staten är ju ändå värdelös för dom som har pengar, enda som tjänar på staten är låginkomsttagare.

False. De som tjänar på staten är majoriteten av befolkningen - höginkomsttagare är ett särintresse. Vänd på det, självklart kan man inte anpassa samhället efter de 20% av befolkningen som har det bäst - för de har ju det redan bra. Jag är själv höginkomsttagare + egen företagare, och trots att jag lever i Sverige och följer systemet och betalar min skatt lever jag riktigt gott. Det är inte oss det är synd om - det är de stackarna som sliter ut sig på Carema för 14.000 kr / månad det är synd om.

tartareandesire 2012-08-14 13:54

Citat:

Om du inte får ut en vettig inkomst som möjliggör sparande (du bör, som Captain Thailand redan antytt, ha en ordentlig buffert om du flyttar utomlands) så bör du se över din verksamhet och kanske komplettera med en vanlig anställning eller dylikt. Även om du mer eller mindre precis klarar dig just nu så måste man alltid tänka på framtiden, detta gäller extra mycket när man är företagare.

patrikweb 2012-08-14 14:02

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20447340)
...och DÄR kom de politiska slagdängorna om hur värdelös staten är och hur synd det är om alla höginkomsttagare. Tack Patrikweb, jag började faktiskt undra... :-P

Och för att ingen vilsen själ faktiskt skall tro att Patrikwebs "verklighetsbeskrivning" stämmer så kommer här även lite motargument till att "allt är värdelöst med Sverige":

Du har rätt att man inte får så mycket i A-kassa, men att säga att det bara räcker för en dag är direkt respektlöst. Det är många människor som lever på A-kassa och för dem är det inte fikapengar - det är pengar som går till hyra, mat, etc. Det är jävligt tufft för dessa människor, att säga att deras månadsinkomst är fikapengar för dig är rätt svinigt.

False. De som tjänar på staten är majoriteten av befolkningen - höginkomsttagare är ett särintresse. Vänd på det, självklart kan man inte anpassa samhället efter de 20% av befolkningen som har det bäst - för de har ju det redan bra. Jag är själv höginkomsttagare + egen företagare, och trots att jag lever i Sverige och följer systemet och betalar min skatt lever jag riktigt gott. Det är inte oss det är synd om - det är de stackarna som sliter ut sig på Carema för 14.000 kr / månad det är synd om.

Nu vet jag inte vad du räknar för summa som höginkomsttagare, man vill ju ha ut 1 miljon netto inkomst per år alla fall. Och då inte få betala väldigt många miljoner i skatt för få ut det.

Och 1 miljon netto är ändå långt ifrån någon extrem hög inkomst, det är ändå väldigt lång ner på listan om man ska räkna som höginkomst.

Problemet är när staten straffbeskattar alla höginkomsttagare, vilket gör att man inte ha något val än lämna landet. Varför ska största delen behöva betala medel 120-200k i skatt och höginkomsttagare flera miljoner till flera 100 tals miljoner skatt.

Vem vill betala 80% skatt, vi ger ju bort gratis boende och bidrag för hela världens flyktingar ska komma hit o leva och aldrig bidra med något alls troligtvis under hela sin livstid.

Om man slösar andras pengar till folk som aldrig kommer bidra tillbaka så är det väldigt lite intresse att betala pengar i skatt.

Ser man det ekonomiska läget i världen och EU så ser det inte bra ut, nu gäller det att säkra sina egna tillgångar.

Man kommer aldrig låta staten ta in mer pengar för dom som sköter länder dåligt, man ser ju redan idag att folk med pengar börjar säkra sin tillgångar för staten inte ska börja straffbeskatta ännu mer.

Orsaken varför svenska folket har så höga skulder mot tillgångar är att folk inte tar något eget ansvar utan slösar andra pengar genom lån och krediter.

Inte någon annans fel om man överbelånar sig extremt och sedan inte har råd betala sina skulder. Om man väljer åka på en dyr semesterresa på kredit istället för se till man har sparade pengar vid kris så kan man inte tycka så synd om personen.

Problemet är att man inte behöver ta eget ansvar, du får alltid pengar av staten i värsta fall. Även om det är fika pengar så är det ändå pengar att överleva även om man ställt till med problemen själv utan tagit något ansvar.

Skulle man bedriver företag så skulle man åkt in flera år i fängelse troligtvis.

mephisto73 2012-08-14 14:49

Vad Patrik inte fattar mitt i allt sitt förakt är att han inte skulle kunna tjäna sina pengar om det inte var för alla de låginkomsttagare som han spyr galla över.

Sen att han gillar att provocera genom att som en papegoja upprepa att man inte kan leva på mindre än en miljon netto om året kan väl passera.

Man ska dock ta Patrik för vad han är, en provokatör.

patrikweb 2012-08-14 15:01

Citat:

Ursprungligen postat av mephisto73 (Inlägg 20447346)
Vad Patrik inte fattar mitt i allt sitt förakt är att han inte skulle kunna tjäna sina pengar om det inte var för alla de låginkomsttagare som han spyr galla över.

Sen att han gillar att provocera genom att som en papegoja upprepa att man inte kan leva på mindre än en miljon netto om året kan väl passera.

Man ska dock ta Patrik för vad han är, en provokatör.

Jag personligen skiter i vad folk har för inkomst, så länge jag slipper betala för det.

Dock är man trött på behöva betala för alla andra hela tiden som aldrig kommer ge något tillbaka. Höginkomsttagare kommer aldrig i hela livet få något tillbaka som motsvarar deras skattenivå.

Anders Larsson 2012-08-14 16:56

Citat:

Don't quit your dayjob!

Dickie 2012-08-14 17:49

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20447342)
Om du inte får ut en vettig inkomst som möjliggör sparande (du bör, som Captain Thailand redan antytt, ha en ordentlig buffert om du flyttar utomlands) så bör du se över din verksamhet och kanske komplettera med en vanlig anställning eller dylikt. Även om du mer eller mindre precis klarar dig just nu så måste man alltid tänka på framtiden, detta gäller extra mycket när man är företagare.

Ja, jag har tänkt på det. Jag har cirka 300,000 kr sparade så jag klarar mig iaf ett tag. (jag lever normalt rätt snålt så pengarna borde räcka cirka 3 år iaf)

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20447361)
Don't quit your dayjob!

Jag har aldrig haft något "vanligt jobb", jag har drivit mitt företag i mer än 10 år nu men nu efter Google Panda och Penguin så börjar det gå lite tungt.
Det kan ju även ha att göra med att jag enbart jobbar ett par minuter varje dag, vem vet. :o

patrikweb 2012-08-14 19:30

Citat:

Ursprungligen postat av Dickie (Inlägg 20447365)
Ja, jag har tänkt på det. Jag har cirka 300,000 kr sparade så jag klarar mig iaf ett tag. (jag lever normalt rätt snålt så pengarna borde räcka cirka 3 år iaf)

Jag har aldrig haft något "vanligt jobb", jag har drivit mitt företag i mer än 10 år nu men nu efter Google Panda och Penguin så börjar det gå lite tungt.
Det kan ju även ha att göra med att jag enbart jobbar ett par minuter varje dag, vem vet. :o

Det är väldigt mycket folk som börjar flytta utomlands, sista månaderna har jag sett väldigt mycket folk som vill starta företag på Malta och Cypern på många ställen.

Finns väldigt många Svenskar på Malta med, har en hög kunder som bor på Malta med. Främst SEO och spelföretag.

tartareandesire 2012-08-14 20:41

Citat:

Ursprungligen postat av Dickie (Inlägg 20447365)

Det låter inte som en lyckad strategi. Om du inte jobbar på så kommer intäkterna garanterat att sjunka gradvis, oavsett vilket land du väljer att bo i :)

patrikweb 2012-08-14 20:59

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20447374)
Det låter inte som en lyckad strategi. Om du inte jobbar på så kommer intäkterna garanterat att sjunka gradvis, oavsett vilket land du väljer att bo i :)

Fast kan man minska sin skatt ner till 0-5% med rätt struktur så kan man minska sina inkomster mer än 10 gånger och ändå få ut samma summa som att bo i Sverige.

Så det är ändå en bra lösning att flytta.

Dickie 2012-08-15 13:33

Om man driver ett Estniskt bolag och är bosatt på Malta, då ska man väl betala sociala avgifter på Malta och inte i Estland, korrekt?

(Man är alltså anställd av det Estniska bolaget men är folkbokförd och bor på Malta.)

patrikweb 2012-08-15 13:47

Citat:

Ursprungligen postat av Dickie (Inlägg 20447436)
Om man driver ett Estniskt bolag och är bosatt på Malta, då ska man väl betala sociala avgifter på Malta och inte i Estland, korrekt?

(Man är alltså anställd av det Estniska bolaget men är folkbokförd och bor på Malta.)

Vissa delar brukar avtalas i olika dubbelbeskattningsavtal.

Men du betalar ingen inkomst på inkomster som tillkommer utanför Malta som inte remitteras till Malta.

Så har du ett bolag utanför Malta i ett land som är 0% skatt så beskattas du inte för dom pengarna så länge du inte överför dom till Malta.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson