![]() |
Fartkameror
Någon som vet om dom stänger av fartkamerorna när det är mörkt ute? Jag har hört att dom gör det så man inte ska blir rädd när det blixtrar och köra av vägen. Eller kör dom utan blixt?
|
De få bilder jag sett (i press osv) har varit tagna i mörker iaf, det är väl nattkamera som de kör så det ska funka utan blixt.
|
Okej. Hur lång tid tar det innan man får hem en lapp i brevlådan om man torskat på en kamera? Nu blir jag lite orolig.. :P
|
Varierar nog rejält mellan olika län, har aldrig åkt dit själv. Polaren fick vänta ~1.5 månader på att få sin.
Men kamerorna körs inte alltid, iaf inte här uppe. |
Du märker om du blir skjuten. Fick en blixt i ansiktet även när de va ljuts ute. Som de säger, inte alltid på. Och även om de tar ett kort är det bara ca en tredjedel som får en bot pga dåliga bilder eller att de inte kan identifiera föraren osv.
|
Vad jag har hört från andra (har själv inget körkort eller bil) så får du hem en förfrågan om det är du på bilden, och om nej, vem det då kan vara.
detta hörde jag dock för c:a 4-5 år sen, vet inte om det ändrats något med rutinerna sedan dess. |
De stängs inte för att det är mörkt, men har du blivit fotad så borde du märkt av blixten :)
Men det är inte alltid de är igång så du kan ha haft tur. Du får skaffa en fartkameravarnare vettu. www.navirad.se |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Körde om en lastbil i somras, när jag kommer om han ser jag en fartkamera, blixtrade till på kameran men ännu ej fått något hem.
Det var i somras och det var mitt på dagen. |
De tar alltid med blixt så du märker om du blir fotad. Föraren måste kunna identifieras på bilden för att det ska hända något.
Vid omkörningar där två fordon kommer med på bilden avskrivs ärendet alltid eftersom man inte kan säga med säkerhet vilket fordon som uppmätts av kameran. Jag har varit med om att det blixtrat, men aldrig fått något brev efteråt. |
Jag har fått brev om det och det tog 6v ungefär.
Och det var kl 1.30 på natten och kolsvart ute. Dessutom var kortet så pass klockrent att det inte var tvivel om vem som var vän. Tom. bättre kvalitet på kortet än på mitt körkort. |
Jag fångades på bild av en mobil kamera (vit skåpbil) i september 2011 när jag körde 78 på en 70-sträcka. Det tog 4-5 veckor innan jag fick brevet med en tydlig bild (trots skymning och utan blixt). Erkände, signerade och returnerade. Fick inbetalningskortet (1500 kr) efter ytterligare ett par veckor. Ett tekniskt effektivt system.
|
Kort sammanfattning: Kids, don't try this at home ;)
|
Det räcker med att ha solskyddet nedfällt för att föraren skall bli oidentifierbar...
|
Citat:
|
Jag har vinkat och blivit fotad en gång. (Fördelen med MC, och ja det blixtrade)
|
Ja alla som har MC slipper ju trakasseras av polismyndigheten genom fartkameror.
|
Bor brevid en fartkamera, och visst blixtrar det dyget runt...
|
Citat:
Numera kör jag dock extremt sällan över hastighetsgränsen. Fördelen med att vara med om en singelolycka antar jag. |
Citat:
|
Citat:
Om man verkligen vill få ner olycksstatistiken bör man ha återkommande kontroller där körkortet måste tas om med vissa intervall. Körkort för tung trafik måste förnyas när föraren fyllt 45 (osäker på exakt gräns) och det vore vettigt om även B-kort behövde tas om åtminstone vart 10:e år. Att storhelgerna är mer olycksdrabbade beror inte bara på att det är mer trafik utan för att det är ovana förare ute, gärna i hyrbil, som inte kör bil mer än ett par gånger om året. Kombinera en ovan förare med dåligt väglag och en dåligt underhållen bil så är katastrofen snarare regel än undantag. |
Citat:
|
Farligt beteende är väl i det här fallet något som också är brottsligt. Det kan också vara i kombination med fortkörning.
|
Farligt beteende klassas väl ändå som vårdlöshet i trafiken och det är ett trafikbrott. Jag håller helt och hållet med dig jonny om att man borde behöva göra något typ av prov kontinuerligt, var 5:e år eller så för att se om personen i fråga är en lämplig bilförare.
|
Citat:
Tex. att en person ligger och trycker i 30 på en motorväg i rusningstrafik. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson