![]() |
Dyr Groupon kampanj!
|
Dom kanske skulle ha satt en gräns:P
|
Som alltid underlättar det att tänka efter före.
|
Otroligt korkat gjort. Bageriet kan inte ha tänkt i huvudtaget. Men lika stort, eller kanske ännu större, ansvar faller på Groupon. De vet ju hur många katastrofer de har orsakat historiskt, och ändå fortsätter de med sina aggressiva försäljningsmetoder.
Groupon vill övertyga investerare om att deras enorma marknadsföringskostnader ger näst intill oändligt långt värde. Samtidigt agerar man hela tiden extremt kortsiktigt. Allt som gäller är maximal intäkt på kort sikt, strunt samma att man bränner hälften av sina relationer varje månad. Det fungerar ju i början allt är ny jaktmark, men det blir jobbigt i längden när man hela tiden har brännt en allt större delen av marken. |
Utan att ha någon större insikt i Groupons prismodell tycker jag deras deal och upplägg verkar vara rätt kass för småföretagare:
http://www.pcworld.com/businesscente...usinesses.html I ovanstående artikel nämns ett liknande fall: http://www.businessinsider.com/how-a...usiness-2010-9 Där står bland annat: Citat:
|
Hahaha ojdå!
|
Såväl Groupon som Let's Deal är relativt värdelösa för de flesta företag.
|
Jag är väl en av dom få som är rätt nöjd med de deals jag kört med Letsdeal=)
har en till som startar inatt:) |
De kanske åkte på en smäll nu, men vem säger att de flesta av kunderna inte kommer tillbaka? 75& rabatt är väl till att ta i så båda är ansvariga för det, men i längden tror jag inte företaget har förlorat på det.
|
Tycker dom som kör deals och sedan blir missnöjda får skylla sig själva lite...
Man får ju all information i ett avtal som man skriver på och där står ju allt om dealen. Deras mål är ju att sälja så mycket som möjligt för ett så bra pris som möjligt och om man går in i en sån deal utan att ha räknat på vad det kan kosta en ja då får man ta den smällen och inte gnälla:P |
Alla kan väl råka köpa reklam utan att ha superanalyserat resultatet av det. Blir man uppringd av Groupon så låter det säkert alldeles förträffligt bra och Groupon lär knappast upplysa om verkligheten.
Det de flesta inte känner till är att de som köper dessa erbjudanden är en kultur i sig, dvs. folk som hoppar från det ena erbjudandet till det andra. De blir näst intill aldrig en återkommande kund. Många frisörer och andra som håller på med skönhet har en fast kundkrets. De vill öka den och går på det här med Groupon. Vad händer. 1. De får erbjuda sina tjänster billigt till personer som aldrig återkommer. Finns således ingen chans att tjäna igen rabatten. 2. De får tacka nej till fullbetalande kunder för de är uppbokade av rabattkunder. Här förlorare de kunder som kunde ha blivit återkommande kunder. 3. De får tacka nej till återkommande som blir förbannade. Här riskerar de att bli av med sina återkommande kunder. Frågan är hur många år det tar innan Groupon har betat sig igenom alla småföretager i Sverige och därmed hela deras affärsmodell faller i bitar? Alla idéer har en produktlivscykel. Gäller bara att hopp av den i starten på nedförsbacken, om ni funderar på att köpa aktier i Goupon. |
Jag förstår mig inte på den här typen av försäljning. Oftast är erbjudandena inte ens bra för mig som kund. Jag tycker mig spara mer pengar genom att handla direkt av de företag vars produkter och tjänster jag vill åt, och slipper då stressas att handla saker jag egentligen inte behöver för tillfället.
|
Termen groupon "Need a Cake" ger i skrivande stund 57800 resultat på Google. Oavsett vad dealen kostade bageriet är det en struntsumma med tanke på uppmärksamheten de fått.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Om jag förstått allt rätt så finns det ingen försäljningsgräns på dessa deals ?
|
Citat:
|
Sådana här kampanjer lämpar sig inte för alla typer av företag. Syftet är så klart att få fler kunder på bekostnad av lönsamheten per kund. Det kan fungera, men inte om kostnaden per kund ökar exponentiellt. Om kund nr 1000 kostar lika mycket att hantera som kund nr 1, så kan det däremot vara en bra deal, förutsatt att man har marginaler att rabattera sin priser så kraftigt, samtidigt som man betalar provision per sale.
Det är märkligt hur många företagare som inte ens har grundläggande kunskaper i företagsekonomi. Nästan alla yrkesaktiva personer har idag utbildning inom sitt yrkesområde. Men inte egenföretagare. Många skulle höja på ögonbrynen om en läkare aldrig hade satt sin fot på läkarutbildningen. Men ingen tycker det är konstigt med en egenföretagare som inte ens har läst en termin företagsekonomi. Man behöver ingen flashig utbildning för att lyckas som egenföretagare. Men det här exemplet visar att många entreprenörer skulle tjäna på att i alla fall gå en grundkurs i ekonomi. Så alla ni som driver eget och som läser den här tråden. Gör er själva en stor tjänst och anmäl er till en distanskurs i FEK A :). |
Citat:
Nej det är inte riktigt samma sak. Du kan inte stå utanför din butik och dela ut värdecheckar då tappar du fokus på din försäljning och det är ju inte så roligt? Har du sedan en e-handel så är det inte så lätt om du inte står på stan men då klassar jag det som spam. Groupon är bra, men är inte lämpad för alla branscher. E-handel och restauranger är två bra kategorier. Det du nämner med hit n run kunder stämmer inte riktigt. Meningen med groupon är att fånga kundens intresse. Tänk dig om du har en produkt som du via groupon tjänar 75 kr. 750 Köper. 150 ångrar sig. 600 lägger order. Om jag räknar lågt så kommer 20 st av dessa att handla igen. Eller så kan du göra en merförsäljning på hälften av alla som har köpt. |
Jag är mest glad om vi blir av med eländet :) De har spammat Adwords länge och jag skulle inte ta i ett sådant företag med tång ens.
Det är fler som tappar förtroendet för Groupon: http://www.e24.se/business/internet-...rn_3201522.e24 Lite déjà vu från den gamla goda tiden med luftslott som övervärderas. |
Citat:
Dessutom: om inte Facebook redan har börjat med sina deals ska det vara på g vad jag har läst. Google har också något liknande på gång. Likaså Amazon. Kan Groupon stå emot konkurrensen? Vad kan de erbjuda som konkurrenterna inte kan? |
Citat:
|
Citat:
|
Tack för info. Är det känt varför Facebook lade ner sina deals och hur det har gått för Google med sin motsvarighet? Om några borde lyckas med den här grejen borde det vara någon av dessa två. Amazon borde också ha goda förutsättningar med all erfarenhet de sitter på.
Enligt Affärsvärlden verkar Kinnevik (som äger ett litet hörn av Groupon) se över om de kan sälja sin andel: http://www.affarsvarlden.se/hem/it_t...cle3338800.ece |
Citat:
Börjar personligen tröttna på företag som "hakar på" det mesta nya som kommer. De "kan" inte uppfinna hjulet på nytt. Eniro deals, Facebook Deal, Google Deals, Lokala deals, etc. |
Citat:
|
Nu har Groupon gjort bort sig igen med redovisningen. Ser illa ut när ett nyligen börsintroducerat bolag misslyckas med sin första kvartalsrapport:
http://blog.svd.se/wallstreet/2012/0...anska-groupon/ Dessutom är det ingen liten förlust man redovisar. Många investerare börjar nog bli lite rädda om sina pengar nu kan jag tänka mig. Undrar hur det går för Let's Deal i Sverige? |
Och nu uppger DN att aktieägare tänker stämma Groupon för att de vilselett dem:
http://www.dn.se/ekonomi/aktieagare-stammer-groupon Svenska Kinnevik har tydligen investerat en slant i bolaget. Rejäl miss. |
Vi fick besök av Groupon's marknadsavdelning i vårt forum. Genom en fejkad användare delade de med sig av "tips" som de hade hittat.
http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=84293 |
Citat:
|
Citat:
I senaste rapporten står det att de har investerat ca 20 MSEK och att bedömt marknadsvärde (vad som nu menas med det?) är dryga 1 200 MSEK. Även om värdet på Groupon gått ned kraftigt på senaste skulle jag nog inte kalla detta för en rejäl miss. Men du kanske syftade på nånting som jag inte känner till? |
|
Citat:
|
Citat:
Utfallet blev som sagt väldigt bra men visst hade det kunnat bli ännu bättre med tur och tajming... Börskurser är utanför bolagens kontroll så att jämföra med toppnoteringar tycker jag inte ger så mycket. Det viktiga är vad man faktiskt skapar för värde för aktieägarna - inte vad man kunde ha skapat. Kolla på Industrivärden, ett annat svenskt investmentbolag som har misslyckats med tajmingen ganska ordentligt ett flertal gånger de senaste åren. Man kan lugnt säga att det där med tajming inte är helt lätt om det öht är möjligt. :) Citat:
Citat:
När du skriver att man inte ligger i framkant är jag inte riktigt med på vad du menar. Har du lust att förtydliga vore det toppen. |
Typiskt, nu går det inte längre att redigera inlägget så vi får leva med felaktig fakta i föregående inlägg för all framtid.
800% var visst rejält i underkant. Dumt av mig att ta siffror från huvudet och inte kontrollräkna. Jag skyller på att det är fredag. Investering: 20 MSEK Försäljning: 569 MSEK Avkastning: 2745% |
Jag skrev att de gjorde en rejäl vinst och menade att de tappade hälften mot det tidigare beräknade marknadsvärdet :)
|
Citat:
I april skriver du att investeringen varit en rejäl miss från Kinneviks sida, ett påstående som jag ställde mig lite frågande till. Först nu i augusti svarar du på detta och pekar på att de förvisso tjänat bra på affären men inte så bra om man jämför med tidigare bedömt marknadsvärde, vilket iofs är sant. VD:n kan/vill inte svara på om de har gjort någon bättre affär tidigare men du gav den betyget "rejäl miss" redan innan den var realiserad. Kan du utveckla vad du menar när du skriver: 1. att investeringen i GroupOn varit en rejäl miss 2. att bolagets trovärdighet har rubbats iom investeringen 3. att man inte ligger i framkant vore det toppen. Jag får nämligen inte ihop dessa one-liners. |
Hepp, det var tydligen för mycket begärt. :/
|
En liten uppdatering med lite reflektioner som kanske kan intressera någon.
2013 har hittills varit ett år som behandlat Kinneviks aktieägare väl. Aktien har stigit över 70% exkl. utdelning, ganska anmärkningsvärt för att vara ett Large Cap-bolag får man väl ändå säga! Jämförelsevis är OMXS30 upp ca 15%. Aktieägare kan glädjas åt en omvärdering av bolaget men även en reviderad utdelningspolicy som verkar lägga mer vikt vid stadiga och ökande utdelningar jämfört med tidigare, något som jag tycker påminner om hur man ser på utdelningar på andra sidan Atlanten. Det var inte särskilt länge sedan aktien handlades med substansrabatt på 30-40% och man fick online-satsningarna (Zalando, Avito etc) på köpet. Först nu på senaste verkar marknaden ha fått upp ögonen för segmentets potential och främst Zalando misstänker jag. Vid senaste rapporten framgår att online utgör 30% av Kinneviks portfölj. Ägarandelen i Zalando har blivit större och numera direktäger man nästan 38% av aktierna. Några tvivel från ledningens sida verkar det inte finnas. Marknaden tycks också vara förtjust men det återstår att se hur det blommar ut. Handelsbanken har spått att Zalando går med vinst nästa år om jag inte missminner mig. Omsättningen växer kraftigt men verksamheten är fortfarande inte lönsam. Kan man vända till vinst och göra det uthålligt? Det känns som att marknaden redan svarat ja på den frågan, vad annars förklarar uppvärderingen? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson