WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Dags att sätta press - kräv ipv6! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1051081)

mister 2011-11-22 12:34

Dags att sätta press - kräv ipv6!

Ip-adresserna är slut och den digitala världen måste gå över
från internetprotokoll version 4 till version 6. Men ännu är inte alla leverantörer med i matchen.

http://www.idg.se/2.1085/1.415263/da...ess--krav-ipv6

frecka 2011-11-22 12:39

Är det därför vissa sidor är nere ibland?

Oscarip 2011-11-22 12:43

Citat:

Ursprungligen postat av frecka (Inlägg 20424786)

Jo, det stämmer tyvärr.

frecka 2011-11-22 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av Oscarip (Inlägg 20424788)
Jo, det stämmer tyvärr.

Kan det också vara därför vissa skolors nätverk inte fungerar för vissa.

emilv 2011-11-22 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av frecka (Inlägg 20424786)

Troligtvis inte då detta bara påverkar nya IP-tilldelningar. Många ISP:er har redan de IP-adresser de behöver den närmsta framtiden, och redan existerande webbplatser har givetvis redan en IP.

frecka 2011-11-22 13:33

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20424791)
Troligtvis inte då detta bara påverkar nya IP-tilldelningar. Många ISP:er har redan de IP-adresser de behöver den närmsta framtiden, och redan existerande webbplatser har givetvis redan en IP.

Men om webbplatser som finns inte funkar så borde det ju vara likadant med våra nätverk. En stor del av nätverken på Gotland har slutat fungera sen igår. Det funkar ibland för vissa och ingen vet varför. Gotland Högskola är en av dom.

Westman 2011-11-22 13:59

Citat:

Ursprungligen postat av frecka (Inlägg 20424796)
Men om webbplatser som finns inte funkar så borde det ju vara likadant med våra nätverk. En stor del av nätverken på Gotland har slutat fungera sen igår. Det funkar ibland för vissa och ingen vet varför. Gotland Högskola är en av dom.

Och varför skulle det bero på brist på ipv4adresser? Det enda som teoretiskt skulle kunna hända är att DHCP-klienter inte får någon ip-adress om de inte har en lease eller om deras lease gått ut men hur många kör infrastruktur med DHCP och då lyckas få leasen att gå ut? Låter inte troligt för fem öre.

BarateaU 2011-11-22 14:03

Tvivlar att de har att göra med att "ip adresserna är slut" då det är som emilv säger att de är tilldelade redan. Sen har vi väll litet spann kvar för våran del av värden? I Kina har de varit slut ett tag.
Vi kanske ser en trend att leverantörer börjar kör mer NAT'at samt DHCP leasen minskar tills de introducerar ipv6 helt.

Inte många operatörer som erbjuder ipv6 idag utan alla väntar på varandra typ. Har man comhem så kan man ej få det.
Har du telia adsl lär du inte kunna få det heller, men har du Telia 4G får du ipv6.

Har du banhof så kan du få ipv6.

Myndigheter har till någon gång på 2012 på sig att aktivera dnssec och ipv6.

mister 2011-11-22 16:06

Egentligen borde man kolla över de problemet snarast för massor påverkas säkerligen negativt ekonomiskt.... utav detta problemet?

Adestro 2011-11-22 17:47

Undrar om man i framtiden kan berätta för ungdomar att på min tid "skrev man minsann in IP-adresser manuellt". Att komma ihåg adresser som 2001:0db8:85a3:08d3:1319:8a2e:0370:7334/64 lär ju inte bli lika lätt som med IPv4. :D

Spindel 2011-11-22 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20424822)
Undrar om man i framtiden kan berätta för ungdomar att på min tid "skrev man minsann in IP-adresser manuellt". Att komma ihåg adresser som 2001:0db8:85a3:08d3:1319:8a2e:0370:7334/64 lär ju inte bli lika lätt som med IPv4. :D

IP-adresser är grymt överskattade. Kommer inte ihåg IPv4-adresser men kommer däremot ihåg domän-adresser.

Så kör på med IPv6 säger jag! :) Bättre Internet och fler domäner åt folket!

emilv 2011-11-22 18:57

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20424824)
IP-adresser är grymt överskattade. Kommer inte ihåg IPv4-adresser men kommer däremot ihåg domän-adresser.

Så kör på med IPv6 säger jag! :) Bättre Internet och fler domäner åt folket!

När jag jobbade på Levonline kunde jag en hel del IP-adresser. De är ju bortskämda med att ha varit med länge (sedan 1998) och har adresser i samma subnät (= lätt att komma ihåg), och till med i överflöd (= inga knepiga nätindelningar på grund av adressbrist). Det är också här det största problemet finns: de som redan har adresser har inget behov av att anpassa sig för att fler ska få plats. Det är ju till och med så att det är lönsamt för exempelvis Levonline och andra etablerade aktörer om konkurrensen inte får tag på adresser. RIPE uppmanar sina medlemmar att förbereda för uppgradering till IPv6 men påtrycknignarna är inte speciellt starka. Det finns alltså stor brist på incitament för uppgradering till IPv6: i stort sett ingen vinst för etablerade aktörer, samt relativt stora omkostnader. Den tid som teknikerna måste lägga på detta lägger man hellre på annan utveckling. All ekonomisk teori pekar alltså på att detta kommer ta lång tid om inte spelreglerna ändras.

Det är rätt onödigt att komma ihåg IP-adresser, särskilt om det innebär att inte alla kan få. Med IPv6 har notationen byggts så att man kan ha så långa eller korta adresser man själv har behov av genom att oanvända okteter kan dras ihop. Det är dock inte här problemet i huvudsak ligger, utan som sagt i ekonomin.

Adestro 2011-11-22 19:06

Jag vet inte hur mitt inlägg tolkades som bakåtsträvande men givetvis är jag för IPv6... Det var mest en kul detalj.

Westman 2011-11-23 00:20

Bredbandsbolaget delade ut IPv6 när jag hade dem och det gör ComHem där jag bor nu. Vissa applikationer spårar dock ur när en request kommer via ipv6 så det finns lite att göra där med. T.ex. så finns det massor med ip-filter som inte kan hantera ipv6.

Sen finns det ipadresser man bör komma ihåg för sin egen skull och det är till dns-er. Utan ipadress till en dns kan livet bli surt. :D

AndreasS 2011-11-23 08:54

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20424842)
Bredbandsbolaget delade ut IPv6 när jag hade dem och det gör ComHem där jag bor nu. Vissa applikationer spårar dock ur när en request kommer via ipv6 så det finns lite att göra där med. T.ex. så finns det massor med ip-filter som inte kan hantera ipv6.

Sen finns det ipadresser man bör komma ihåg för sin egen skull och det är till dns-er. Utan ipadress till en dns kan livet bli surt. :D

Är ju dock lätt med Googles DNS, räcker att man minns 8.8.8.8 så har man alltid en som fungerar.

emilv 2011-11-23 09:28

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasS (Inlägg 20424856)
Är ju dock lätt med Googles DNS, räcker att man minns 8.8.8.8 så har man alltid en som fungerar.

Det är ju å andra sidan IPv4...

Alpha 2011-11-23 10:27

Hur många procent av alla IPv4 domäner används till något vettigt?

Med vettigt menar jag något som verkligen används....

Föredrar IPv4!

mvh

Adestro 2011-11-23 11:16

Det bästa med IPv6 är väl kanske att priserna lär sjunka rejält. Redan idag kostar IPv6-adresser 1kr/mån hos många leverantörer, stor skillnad mot IPv4. Trevligt om man har några servrar och kan negligera den kostnaden helt.

Bear 2011-11-23 18:12

Njaäe... Av nån anledning har ja svårt att tänka mej att ISP-hövdingarna inte har koll på detta. Atorbolagen har ju staber med folk som ska analysera marknaden, framtiden, tekniken, världen, det ena med det fjärde. Och som sagt, att de skulle riskera att hamna på efterkälken medvetet tror ja inte riktigt på. Problemet är ju välkänt, å ja tror de har koll på läget. Vill iaf väldigt gärna tro det.

patrikweb 2011-11-23 23:16

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20424869)
Det bästa med IPv6 är väl kanske att priserna lär sjunka rejält. Redan idag kostar IPv6-adresser 1kr/mån hos många leverantörer, stor skillnad mot IPv4. Trevligt om man har några servrar och kan negligera den kostnaden helt.

Att ta betalt per IPv6 adress är det dummaste jag har hört, skulle även verkligen undra hur dom subnätar ut 1 IPv6 adress till en kund.

Enda jag skulle sett det då är på shared hosting eller möjlighet OpenVZ plattform det det går hantera smidigt så.

Vi har IPv6 men väldigt få kunder som efterfrågar det, vi har några kunder som delat ut IPv6 till. Och då delar vi ut /48 per kund.

IPv4 har man aldrig ens tagit betalt för ut till kunder, men blivit med petig på att dela ut IPv4 adresser just för att det börjar ta på dom.

Ripe RIR IPv4 space tror jag tar slut om 6-9 månader, sista månaderna har dom rensat upp och tagit tillbaka många oanvända nät.

Westman 2011-11-23 23:19

Vi kör IPv6 på jobbet parallellt med IPv4 och för vanlig kommunikation i windowsmiljö fungerar det bra men vi har också märkt en del problem där applikationer tar emot på ipv6 men svarar på ipv4 och det knasar sig. Lite förvånande men det tar sig.

Vi har faktiskt också börjat köra med DHCP på servrar och annan infrastrukturutrustning för att se om vi märker någon skillnad i tillgänglighet. Det finns naturligtvis vissa prylar som kräver fast ip men de är faktiskt relativt få.

patrikweb 2011-11-23 23:54

Problemet med IPv6 är att det bara är ett problem och kostnad, ingen vinst med det.

Så ingen vill investera pengar i något som inte genererar pengar, så det slutar med när väl operatören måste dela ut IPv6 adresser så kommer det att ske.

Problemet är att det ändå inte kommer finnas någon innehåll på "IPv6 internet"

Många tjänster/sidor har ingen vinstintresse alls att fixa IPv6 stöd, inte förens det finns så pass många IPv6 användare.

Problemet blir att det inte blir några IPv6 användare för det inte finns något innehåll, medan det inte blir något innehåll för det inte finns några IPv6 användare.

Westman 2011-11-24 07:48

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20424939)
Problemet med IPv6 är att det bara är ett problem och kostnad, ingen vinst med det.

Så ingen vill investera pengar i något som inte genererar pengar, så det slutar med när väl operatören måste dela ut IPv6 adresser så kommer det att ske.

Problemet är att det ändå inte kommer finnas någon innehåll på "IPv6 internet"

Många tjänster/sidor har ingen vinstintresse alls att fixa IPv6 stöd, inte förens det finns så pass många IPv6 användare.

Problemet blir att det inte blir några IPv6 användare för det inte finns något innehåll, medan det inte blir något innehåll för det inte finns några IPv6 användare.

Sant. Det som skulle kunna bli ett incitament är om IPv6-trafik prioriterades högre än IPv4 och därmed gav högre hastigheter.

emilv 2011-11-24 09:36

Citat:

Ursprungligen postat av Bear (Inlägg 20424905)
Njaäe... Av nån anledning har ja svårt att tänka mej att ISP-hövdingarna inte har koll på detta. Atorbolagen har ju staber med folk som ska analysera marknaden, framtiden, tekniken, världen, det ena med det fjärde. Och som sagt, att de skulle riskera att hamna på efterkälken medvetet tror ja inte riktigt på. Problemet är ju välkänt, å ja tror de har koll på läget. Vill iaf väldigt gärna tro det.

Fast det handlar inte om att hamna "på efterkälken". IPv6 kommer inte bli ensamt dominerande över en natt, vilket betyder att IPv4 kommer fortsätta vara i drift, så det finns helt enkelt annat som man tjänar mer på att utveckla. Att skjuta IPv6-uppgraderingen på framtiden är därför ett rätt så säkert strategiskt val, medan man lägger sin tid och sina pengar på utveckling av inkomstbringande koncept istället.

Vidare säger du att storbolagen har staber som följer marknad och utveckling, och ja, det är just det jag menar: de flesta duktiga analytiker ser att IPv6 inte är något att satsa på för tillfället. Det är mycket få bolag som ständigt satsar på att ligga i framkant och satsar på obeprövad teknik (ja, ur många företags perspektiv är IPv6 obeprövat som marknadskoncept, även om det fungerar rent tekniskt). Det är också svårt att motivera för sin chef varför man ska uppgradera till IPv6 istället för att, exempelvis, förbättra driftsäkerheten i sitt VPS-kluster.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson