WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Varumärkesskyddat domännamn (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1051039)

Knös 2011-11-19 10:44

Varumärkesskyddat domännamn

Hej,

Kanske en usel rubrik men kan inte komma på nåt bättre.

Jag tror ett företag kommer snart spekulera att köpa ett domännamn. Det skulle inte överraska mig om domännamnet blir varumärkesskyddat inom något år eller två. Får jag registrera detta domännamn? Om de nu på något sätt har varumärkesskyddat namnet men inte i Sverige, får jag fortfarande äga .se?

Och näe, jag är inte särskilt intresserad av att äga domänen, detta är bara för kunskapens skull, eller tja, får se.

Danke

MRDJ 2011-11-19 18:39

Citat:

Ursprungligen postat av Knös (Inlägg 20424452)
Hej,

Kanske en usel rubrik men kan inte komma på nåt bättre.

Jag tror ett företag kommer snart spekulera att köpa ett domännamn. Det skulle inte överraska mig om domännamnet blir varumärkesskyddat inom något år eller två. Får jag registrera detta domännamn? Om de nu på något sätt har varumärkesskyddat namnet men inte i Sverige, får jag fortfarande äga .se?

Och näe, jag är inte särskilt intresserad av att äga domänen, detta är bara för kunskapens skull, eller tja, får se.

Danke

Det går INTE att varumärkesskydda en .SE domän, oavsett vad en jurist eller liknande säger..

Så länge du inte känner till det andra bolaget när du köper domänen eller att du lägger upp något innehåll som kan kopplas till dem så lär dem inte kunna vinna en ATF ( tvist ).

Detta är lite av en standard om man läser ATF: er där t.e.x name navigation varit inblandade.

Knös 2011-11-19 19:12

Intressant info. Tack för det. :) Jag förlorar väl inte annat än domännamnet om en ATF tvist skulle uppstå och dem vinna?

Tompa 2011-11-26 23:25

Lånar tråden lite här.

Om jag t.ex registrerar playstation4.se innan playstation själva gjort det, kan jag på något sätt bli fälld för något då? Kan dom enligt lag kräva tillbaka domännamnet helt utan ersättning, eller måste dom inleda en förhandling med mig om dom är intresserade av domännamnet?

Tackar på förhand!

EDIT: Hittade detta på verksamt.se. Så jag antar att det är lugnt att äga detta namnet, sålänge jag inte använder det domännamnet till att promota min, eventuellt, egna tvspelskonsol?

"Användning av annans varumärke eller företagsnamn som domännamn kan utgöra varumärkesintrång eller firmaintrång. Det gäller om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med ett skyddat varumärke eller företagsnamn och det finns branschlikhet eller om domännamnsanvändaren på annat sätt drar en uppenbar fördel av att använda kännetecknet.

Själva registreringen och ett passivt innehav av sådant domännamn utgör troligtvis inte intrång i annans rätt eftersom ingen direkt användning av namnet sker i det fallet."

MRDJ 2011-11-27 01:06

Citat:

Ursprungligen postat av Tompa (Inlägg 20425285)
Lånar tråden lite här.

Om jag t.ex registrerar playstation4.se innan playstation själva gjort det, kan jag på något sätt bli fälld för något då? Kan dom enligt lag kräva tillbaka domännamnet helt utan ersättning, eller måste dom inleda en förhandling med mig om dom är intresserade av domännamnet?

Tackar på förhand!

EDIT: Hittade detta på verksamt.se. Så jag antar att det är lugnt att äga detta namnet, sålänge jag inte använder det domännamnet till att promota min, eventuellt, egna tvspelskonsol?

"Användning av annans varumärke eller företagsnamn som domännamn kan utgöra varumärkesintrång eller firmaintrång. Det gäller om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med ett skyddat varumärke eller företagsnamn och det finns branschlikhet eller om domännamnsanvändaren på annat sätt drar en uppenbar fördel av att använda kännetecknet.

Själva registreringen och ett passivt innehav av sådant domännamn utgör troligtvis inte intrång i annans rätt eftersom ingen direkt användning av namnet sker i det fallet."

Allt handlar om dem kan bevisa att du köpt domänen i ond tro. dvs att du kände till varumärket "playstation" då du reggade domänen.

Nu är ju det säkert lite skillnad på stora företag för det blir nog svårt att säga "varumärket playstation har jag alldrig hört talas om" :)

Anders Larsson 2011-11-27 19:53

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20425293)
Allt handlar om dem kan bevisa att du köpt domänen i ond tro. dvs att du kände till varumärket "playstation" då du reggade domänen.

Nu är ju det säkert lite skillnad på stora företag för det blir nog svårt att säga "varumärket playstation har jag alldrig hört talas om" :)

Ond tro är 1 av 3 krav där du måste uppfylla 2 för att bli av med den.

jonny 2011-11-28 10:39

Att betänka är att om du registrerar ett domännamn och bygger upp en webbplats som inkräktar på ett varumärke kan det bli frågan om varumärkesintrång och därmed traditionella stämningar utanför ATF.

Tompa 2011-11-28 11:43

Så att endast äga ett domännamn i sig självt är ingenting som företagen kan göra någonting åt? Det är om jag använder mig utav domännamnet som detkan börja hetta till?

För det är nämligen så att jag nyligen registrerade ett minst sagt stort företags produktnn under en .se domän, och undrar därför om jag kan bli av med domänet enligt lag.

kippex 2011-11-28 12:12

Citat:

Ursprungligen postat av Tompa (Inlägg 20425396)
Så att endast äga ett domännamn i sig självt är ingenting som företagen kan göra någonting åt? Det är om jag använder mig utav domännamnet som detkan börja hetta till?

För det är nämligen så att jag nyligen registrerade ett minst sagt stort företags produktnn under en .se domän, och undrar därför om jag kan bli av med domänet enligt lag.

Du kan bli av med det dels via ATF(genom .SE) samt civilrättsligt. ATF är bara en lättare juridisk process men det är alltså fullt möjligt att driva vidare/överklaga ett mål rent civilrättsligt, med t.ex. ekonomiska påföljder för registranten.

Dvs, teoretiskt kan du bli stämd och ersättningsskyldig för de förlorade intäkter som uppkommit genom ditt ägande av domännamnet i fråga. Rätt dåligt på prejudikatfronten för detta i dagsläget men kan nog komma domar framöver när lagstiftaren anpassat sig till nutiden.

Tompa 2011-11-28 14:02

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20425399)
Du kan bli av med det dels via ATF(genom .SE) samt civilrättsligt. ATF är bara en lättare juridisk process men det är alltså fullt möjligt att driva vidare/överklaga ett mål rent civilrättsligt, med t.ex. ekonomiska påföljder för registranten.

Dvs, teoretiskt kan du bli stämd och ersättningsskyldig för de förlorade intäkter som uppkommit genom ditt ägande av domännamnet i fråga. Rätt dåligt på prejudikatfronten för detta i dagsläget men kan nog komma domar framöver när lagstiftaren anpassat sig till nutiden.

Okej, då kanske jag gör klokast i att låta bli att förnya domännamnet nästa gång, och helt enkelt bara låta det löpa ut? Vill ju inte få en stämmning på halsen :p

Internet Sweden 2011-11-30 11:12

Tänkte bara svara generellt vad beträffar registrering av domännamn, utan att gå in på topics exempeldomän specifikt.

.SE mfl registryn erbjuder registrering av domäner enligt först-till-kvarn, utan förprövning. Det finns inte heller någon möjlighet till att "tinga" ett domännamn eller ha någon förtursrätt till ett eller flera domännamn.
(Undantagen är vissa reserverade geografiska domäner som är reserverade för respektive land, i den mån de inkommer med för registreringen adekvata intyganden).

Domännamn och varumärken är inte samma sak och ger alltså inte förtur till endera.

Vid en ATF har en (eller tre tvistlösare) till uppgift att utifrån inlagor ta ställning till vem han/hon/de anser har mest rätt till ett registrerat domännamn.

Ett civilsrättsligt förfarande sker oftast med anledning av att innehållet/"på det sätt som domänen använts" har gjort ett intrång i annan registrerad namnrätt alt. en namnrätt som av allmänheten uppfattas som synonymt med verksamheten (inarbetat).

Kort sagt - i de allra flesta fall kommer ingen ATF väckas för att någon registrerat ett domännamn - utan det är först när domänen används och/eller på vilket sätt domänen används som ...

Kika även på http://wp.nu/doman

Tompa 2011-12-01 06:26

Tack för informationen Internet Sweden.

Domänet jag tidigare pratade om var xbox720 punkt se. Och jag kom igår på att xbox inte ännu har någon konsoll som heter så officiellt, detta lär väll vara en fördel för mig?

Mvh

kippex 2011-12-01 08:50

Citat:

Ursprungligen postat av Tompa (Inlägg 20425776)
Tack för informationen Internet Sweden.

Domänet jag tidigare pratade om var xbox720 punkt se. Och jag kom igår på att xbox inte ännu har någon konsoll som heter så officiellt, detta lär väll vara en fördel för mig?

Mvh

Hur tänker du här? Vill dom ha det så tar dom det. Troligtvis bryr dom sig inte.

Microsoft har varumärkesskydd i OAMI/OHIM för lydelsen XBOX

Anders Larsson 2011-12-01 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20425780)
Hur tänker du här? Vill dom ha det så tar dom det. Troligtvis bryr dom sig inte.

Microsoft har varumärkesskydd i OAMI/OHIM för lydelsen XBOX

... och hur tänker du här? Ett varumärkesskydd ger dem fortfarande ingen rätt till en domän.

kippex 2011-12-01 18:00

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20425864)
... och hur tänker du här? Ett varumärkesskydd ger dem fortfarande ingen rätt till en domän.

Ingen automatisk rätt, dom måste givetvis processa en ATF, det finns många solklara fall, detta hade varit ett av dom. Till och med en junior jurist hade ju fått anstränga sig för att få avslag.

Nu tror jag knappast att dom skulle ansöka, men ändå.

Anders Larsson 2011-12-01 21:24

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20425868)
Ingen automatisk rätt, dom måste givetvis processa en ATF, det finns många solklara fall, detta hade varit ett av dom. Till och med en junior jurist hade ju fått anstränga sig för att få avslag.

Nu tror jag knappast att dom skulle ansöka, men ändå.

Till och med en junior jurist hade vetat att inte uttala sig tvärsäkert i juridiska frågor. Domänen xbox720.se är på inget sätt ett varumärkesintrång i Microsofts varumärke Xbox om domänen handlar om något annat än de klasser som Microsoft har skyddat - http://www.prv.se/vmi/info/jsp/infoS...stC=&pres=text

Wackerberg 2011-12-02 01:49

Nu har jag inte tillgång till din länk Anders Larsson - då det kräver inloggning. Jag kan ju instämma i att det första juristen sagt är att det inte går att säga solklart. Men xbox, enskilt är ju ett ganska udda namn. Lite som kodak, inget man kommer på rakt upp och ner. Att hänvisa till klasser är ju inte enbart relevant, utan vi får expandera till att titta på inom vilka områden där varumärket är inarbetat.

Anders Larsson 2011-12-02 16:18

Länken kräver ingen inloggning, möjligen att man inte kan "hoppa in" i den mitt i, men testa att gå in via prv.se och deras sök.

Kul att du tar upp just Kodak som ett exempel, som har namngett en specialform av varumärkesskydd. Har dock mycket svårt att tro att Xbox lever upp till de kraven.

Xbox är registrerat inom vissa klasser, inom de klasserna får du inte använda det.
Xbox är utöver det inarbetat inom underhållning, konsol etc, där får du inte använda det.

Tompa 2011-12-04 14:42

Det är intressant ämne detta. Jag har läst på lite angående detta, och jag behåller domännamnet tillsvidare iallafall!

Men en sak fick jag inte riktigt svar på när jag läste IIS websida. OM det blir ATFtvist, och man skulle förlora den mot ett företag. Vad blir följderna? Måste jag betala kostnaderna för tvisten, eller är det den som begär ATFtvist som alltid betalar för kalaset, oavsett om dom vinner tvisten eller inte? Och kommer jag som förlorande part behöva betala någon form utav skadestånd?

Tack på förhand,

Tom

jonny 2011-12-05 10:29

Som jag förstått det riskerar du bara att bli av med domännamnet så länge det handlar om en ATF. Däremot kan du kräva tre tvistlösare och behöver då betala en tilläggsavgift.

duras 2011-12-12 21:41

www.trademarkia.com kanske hjälper till lite.

Conny Westh 2011-12-18 18:27

Citat:

Ursprungligen postat av Tompa (Inlägg 20425285)
Lånar tråden lite här.

Tackar på förhand!

"playstation" är väl ett registrerat varumärke, följaktligen gör du dig skyldig till brott mot varumärkesskyddet....

Conny Westh 2011-12-18 18:30

Citat:

Ursprungligen postat av Tompa (Inlägg 20426150)
Det är intressant ämne detta. Jag har läst på lite angående detta, och jag behåller domännamnet tillsvidare iallafall!

Men en sak fick jag inte riktigt svar på när jag läste IIS websida. OM det blir ATFtvist, och man skulle förlora den mot ett företag. Vad blir följderna? Måste jag betala kostnaderna för tvisten, eller är det den som begär ATFtvist som alltid betalar för kalaset, oavsett om dom vinner tvisten eller inte? Och kommer jag som förlorande part behöva betala någon form utav skadestånd?

Tack på förhand,

Tom

Det andra företaget kan stämma dig för brott mot varmärkeslagen och begära skadestånd om de tycker det är värt det. De har ju inte domänen så de är inte bundna av reglerna för ATF enligt avtalet du har med IIS.

Skadestånd för välkända varumärken kan bli riktigt kännbart, så jag har ingen förståelse för varför man över huvud taget ska ta risken....

Anders Larsson 2011-12-18 20:00

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20427824)
"playstation" är väl ett registrerat varumärke, följaktligen gör du dig skyldig till brott mot varumärkesskyddet....

ENBART om man använder varumärket inom en klass som det är skyddat inom. Vill du göra en pizza som heter Playstation (förutsatt att Sony inte skyddat det i just de klasserna) kan de inte hindra dig.

Du begår inte varumärkesintrång genom att starta ett flygbolag som heter PlayStation heller (med samma reservation).

Sen är det fritt fram att stämma någon, det går inte alltid att förutse ett domslut, men grundtolkningen är så. Bara för att det finns ett varumärke gäller det inte för allting i hela världen.

jonny 2011-12-19 10:39

Roligt att vi är inne på playstation.se. Jag blev inte stämd när jag registrerat det. Vi kom överens ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson