WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Förtal att publicera klipp på YouTube? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1050972)

kw_wasabi 2011-11-15 11:20

Förtal att publicera klipp på YouTube?

Jag har en fråga som jag nog egentligen redan vet svaret på, men jag vill gärna ha lite input från er.

Det är så att jag laddade upp ett klipp på YouTube för några år sedan. En tid därefter blev jag kontaktad av en av de medverkande i klippet som ville att jag skulle ta bort det omedelbart. Anledningen var enligt honom att han blev mordhotad i kommentarerna till klippet. Efter lite övervägande valde jag att ta bort klippet eftersom endel av kommentarerna var i grövsta laget.

För några veckor sedan skickade jag återigen upp klippet och det dröjde till igår innan han hörde av sig igen. Denna gång är kommentering avstängd. Idag går hans tidsfrist ut och han stolpar iväg till polishuset med sin CD-R-skiva där förra omgångens kommentarer finns sparade.

Det har dessutom förekommit lite förtäckta hot i stil med att han vet var gatan jag bor på ligger o.s.v.

Leverera era synpunkter om ni känner för det!

Klippet i fråga är: http://www.youtube.com/watch?v=vrNeORG807w

Kentsson 2011-11-15 11:33

Känns nästan som man förstår vem som blir hotad.
Det har ju varit visat på TV så jag förstår inte riktigt varför han skulle kunna tvinga bort det? Tror inte det går speciellt långt i systemet.

kw_wasabi 2011-11-15 11:37

Citat:

Ursprungligen postat av Kentsson (Inlägg 20423878)
Känns nästan som man förstår vem som blir hotad.
Det har ju varit visat på TV så jag förstår inte riktigt varför han skulle kunna tvinga bort det? Tror inte det går speciellt långt i systemet.

Jag tänker detsamma. Är det någon som skulle kunna driva det så är det ju Kanal Lokal, men de har ju gått i konkurs vad jag förstått.

tartareandesire 2011-11-15 12:51

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20423879)
Jag tänker detsamma. Är det någon som skulle kunna driva det så är det ju Kanal Lokal, men de har ju gått i konkurs vad jag förstått.

Även om bolaget gått i konkurs så kan ju mycket väl rättigheterna finnas i annan ägo. Du måste ta reda på vad som gäller innan du publicerar inslaget. Med detta i åtanke så är det väl bäst att ta bort det tills vidare.

jonny 2011-11-15 13:28

Förtal känns väldigt långsökt, rättigheterna kan möjligen ställa till det men jag kan tycka att YouTube också har ett ansvar här.

Onpu 2011-11-15 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20423888)
Även om bolaget gått i konkurs så kan ju mycket väl rättigheterna finnas i annan ägo. Du måste ta reda på vad som gäller innan du publicerar inslaget. Med detta i åtanke så är det väl bäst att ta bort det tills vidare.

Det är långsökt att de skulle ha något emot att det här inslaget publiceras. Det är inte direkt en Metallica-konsert. Frågan är snarare om han som gäst i programmet har något att säga till om i det här fallet.

Om nu Kanal Lokal skulle välja att återsände detta inslag kl. 11 varje förmiddag, skulle de göra sig skyldiga till något brott?

tartareandesire 2011-11-15 14:48

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20423891)
Förtal känns väldigt långsökt, rättigheterna kan möjligen ställa till det men jag kan tycka att YouTube också har ett ansvar här.

YouTube gör ju ingenting förrän någon påpekar det för dem. Det är inte alls ovanligt att någon från ett skivbolag lägger upp ett klipp som sedan tas bort när någon annan på samma skivbolag talar för YouTube att det inte har där att göra bara för att ta lite märkligare exempel.

tartareandesire 2011-11-15 14:50

Citat:

Ursprungligen postat av Onpu (Inlägg 20423895)
Det är långsökt att de skulle ha något emot att det här inslaget publiceras. Det är inte direkt en Metallica-konsert. Frågan är snarare om han som gäst i programmet har något att säga till om i det här fallet.

Om nu Kanal Lokal skulle välja att återsände detta inslag kl. 11 varje förmiddag, skulle de göra sig skyldiga till något brott?

Va? Äger de rättigheterna så förstår jag inte alls frågeställningen?

Vad gäller rättigheterna så finns det som sagt var tveksamheter. Med det i åtanke så känns det väldigt onödigt att ha kvar klippet om den medverkande (som har stort utrymme i inslaget) verkligen vill ha bort det, om det nu inte av någon anledning är extremt viktigt för TS utav någon anledning. Då kan man väl vara lite schysst och slippa bekymret. Känns inte som det är mycket att bråka om helt enkelt med givna förutsättningar.

kw_wasabi 2011-11-15 14:53

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20423888)

Frågan är snarare hurvida han har rätt att kräva att det tas bort. Han är ju knappast upphovsrättsinnehavare. Om Kanal Lokal (eller ny rättighetsinnehavare) tar kontakt med mig så får jag göra en annan bedömning.

kw_wasabi 2011-11-15 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20423900)
Va? Äger de rättigheterna så förstår jag inte alls frågeställningen...

Vi kanske ska ta och bena ut det här litegrann.

Personen i fråga äger inte några som helst rättigheter till materialet. Han känner sig bara kränkt och förtalad av det och vill koppla in polis och advokat för att få bort det.

Onpu gör nog liknelsen med om en liknande förtalsprocess skulle kunna drivas mot TV-kanalen om de nu fick för sig att återutsända inslaget.

Det handlar alltså inte om upphovsrätt, utan om förtal. Vi kan bortse från upphovsrätten eftersom det inte handlar om det just nu.

tartareandesire 2011-11-15 15:31

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20423901)
Frågan är snarare hurvida han har rätt att kräva att det tas bort. Han är ju knappast upphovsrättsinnehavare. Om Kanal Lokal (eller ny rättighetsinnehavare) tar kontakt med mig så får jag göra en annan bedömning.

Fast så funkar det ju inte. Du måste ha explicit tillstånd. Du kan till exempel inte lägga ut en skiva "till dess någon klagar" och sen kan du gå på nästa skiva eller så kan nästa person göra samma sak. Att han själv inte äger rättigheterna är jag väl medveten om, det skrev jag aldrig.

Han kan själv inte kräva något alls men han kan ju fortsätta jävlas om han så önskar. Det känns som sagt var inte som att det är något värt att bråka om under rådande omständigheter. Gör det schyssta och ta bort klippet helt enkelt så är du av med problemet.

Gustav 2011-11-15 18:31

Nej, det är inte förtal. Med reservation för att du inte har lagt upp massor av olika videoklipp med det enda syftet att framställa honom i dålig dager.

Vad är syftet med att du lägger upp filmen? Jag frågar inte av ren nyfikenhet, utan det är exakt den frågan som du kommer att få av polis och åklagare (senare tingsrätten) om det går vidare till åtal. Jag är dock ganska hundra på att polisen kommer att lägga ned förundersökningen då brott inte kan styrkas. Möjligen får du ett telefonsamtal av en trött polis som undrar om du inte bara kan plocka ner videofilmen, för allas trevnad.

kw_wasabi 2011-11-15 22:22

Tack för alla synpunkter och råd. Jag valde till slut att göra klippet privat. Det är som sagt inte värt att bråka om, men jag var aldrig särskilt rädd för några rättsliga påföljder.

Anledningen till tt jag lade upp det var att det är ett av ganska få klipp från Kanal Lokal. Bra och underhållande intervju. Syftet var aldrig att framställa honom i dålig dager, det gör han så bra på egen hand.

Davve 2011-11-15 22:27

Klippet är borta, blev nyfikevad det var för klipp ju ;) vad handlade det om?

klein 2011-11-16 08:08

Vore bra om youtube klippet förblev public så man kunde se.

Men det är väl lite olika lagar också.. Kanal Lokal har antaligen utgivningbevis. Medan vem som har ansvaret för youtube vet jag inte, eftersom youtube sänder inte från Sverige och man kan vara ganska anonym. Antaligen är det Amerikansk lag som gäller.

För några år sedan drev jag ett websajt emot biltullarna i Stockholm, då publicerade jag ingresser till tidnings-artiklar om biltullar. Då var de någon miljömupp politiker som hade lite tvielaktiga affärer, han hotade att polisanmäla mig. Men jag sket i detta, eftersom jag resonerade så att originalartikel var publicera hos DN och jag hade åter citerat innehållet

Samma rensnomag kan man här också.... ( Vet inte om jag gjorde juridisk korrekt.. )

Citat:

Ursprungligen postat av Onpu (Inlägg 20423895)
Det är långsökt att de skulle ha något emot att det här inslaget publiceras. Det är inte direkt en Metallica-konsert. Frågan är snarare om han soFedral US Law och CA Delstats lag som gäller.m gäst i programmet har något att säga till om i det här fallet.

tartareandesire 2011-11-16 09:36

Citat:

Ursprungligen postat av Davve (Inlägg 20423975)
Klippet är borta, blev nyfikevad det var för klipp ju ;) vad handlade det om?

Kort och gott var det representanter för två östgötska lokalband som anordnade en fritidsgårdsturné och pratade om denna, rock, tjejer och det som "hör till". Den mer yvige av de bägge skulle väl anses vara en udda typ av många och är påtagligt nervös under den drygt 5 minuter långa intervjun. Det andra bandet har sedan dess fått ett skivkontrakt med ett hyfsat välkänt svenskt bolag.

kw_wasabi 2011-11-16 15:56

Eftersom det utbröt en diskussion om upphovsrätt i denna tråd inledde jag ett litet spaningsarbete. Jag har varit i kontakt med en person på det bolag som ägde Kanal Lokal när det försattes i konkurs. Han kunde inte svara på var de eventuella rättigheterna tagit vägen. Det verkar inte vara en särskilt prioriterad fråga.

kw_wasabi 2011-11-18 14:32

Här kommer lite mer för den som är intresserad.

Idag fick jag ett MMS med en bild av Mjölby polisstation.
Bildtexten var kort och träffande - "Skyll dig själv".

http://www.wasabi.nu/polisen-mjolby.jpeg

Magnus_A 2011-11-18 17:33

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20424364)
Här kommer lite mer för den som är intresserad.

Idag fick jag ett MMS med en bild av Mjölby polisstation.
Bildtexten var kort och träffande - "Skyll dig själv".

http://www.wasabi.nu/polisen-mjolby.jpeg

Att hota med att polisanmäla är ett hot som inte är olagligt.
Att tala om att han vet vilken gata du bor på närmar sig gränsen för vad som är åtalbart. Verkar inte vara en så kul typ.

Westman 2011-11-18 17:41

Du kan ju känna dig förföljd av personen i fråga och göra en polisanmälan och ange som skäl att du vill slippa få otrevliga och, som du upplever det, hotfulla mail, sms, mms osv. Det skulle få en trött polis ännu tröttare.

Gustav 2011-11-18 17:55

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20424401)
Du kan ju känna dig förföljd av personen i fråga och göra en polisanmälan och ange som skäl att du vill slippa få otrevliga och, som du upplever det, hotfulla mail, sms, mms osv. Det skulle få en trött polis ännu tröttare.

Dumt att belasta polisen i onödan. Hur skulle det se ut om de bara har resurser att skicka sju poliser nästa gång de hämtar in Patrik? Åtta sägs vara ett minimum vid gripandet av servertekniker.

kw_wasabi 2011-11-18 18:08

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20424400)
Att hota med att polisanmäla är ett hot som inte är olagligt.
Att tala om att han vet vilken gata du bor på närmar sig gränsen för vad som är åtalbart. Verkar inte vara en så kul typ.

Nej, hota med polisen får han gärna göra hur mycket han vill. Det är jag inte särskilt orolig för. Tyckte mest MMS:et var lite komiskt.

När det kommer till det som jag uppfattar som ett hot (att tala om att han vet var jag bor) blir det däremot lite obehagligare. Att anmäla för den lilla kommentaren är däremot inte aktuellt nu. Känns onödigt att dra igång något pga det.

Westman 2011-11-18 18:21

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20424403)
Dumt att belasta polisen i onödan. Hur skulle det se ut om de bara har resurser att skicka sju poliser nästa gång de hämtar in Patrik? Åtta sägs vara ett minimum vid gripandet av servertekniker.

Tack! Jag behövde ett gott skratt. :D

tartareandesire 2011-11-18 20:06

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20424403)

Hade det varit Mjölby så hade kanske en praktikant ringt honom på kvällen :)

Tror knappast du behöver vara orolig. Det värsta som kan hända är att polisen kontaktar dig och ber dig ta bort klippet för allas trevnads skull men det har du ju redan gjort. Det är långt ifrån säkert att han ens gjort någon polisanmälan utan bara passat på att ta ett kort när han hade vägarna förbi polisstationen :)

Håller med om att det inte verkar vara en särskilt kul person att ha att göra med. Om det är någon som har närmat sig gränsen för vad som är olagligt så är det han.

kw_wasabi 2011-11-19 03:38

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20424409)
Hade det varit Mjölby så hade kanske en praktikant ringt honom på kvällen :)

Tror knappast du behöver vara orolig. Det värsta som kan hända är att polisen kontaktar dig och ber dig ta bort klippet för allas trevnads skull men det har du ju redan gjort. Det är långt ifrån säkert att han ens gjort någon polisanmälan utan bara passat på att ta ett kort när han hade vägarna förbi polisstationen :)

Håller med om att det inte verkar vara en särskilt kul person att ha att göra med. Om det är någon som har närmat sig gränsen för vad som är olagligt så är det han.

Det låter skönt att ha dig på sin sida för en gångs skull :-D

Det som triggar igång mig mest är hans "ta bort eller ta konsekvenserna"-attityd. Jag ringde polisen i fredags eftermiddag av ren nyfikenhet men fick inget tydligt svar. Hon jag pratade med fick tydligen inte säga om det kommit in någon anmälan eller ej, eventuellt skulle utredande poliser kontakt mig.

Captain Thailand 2011-11-19 08:19

Hej,

Herregud, polisanmäla någon för att han har postat ett inslag från en lokalkanal.

Fiskdammen Sverige kan vara ack så "underhållande".

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson