WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   .SE lämnar ut information (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1050872)

JLE 2011-11-08 22:26

.SE lämnar ut information

Tydligen så har .SE (IIS) lämnat ut information om domänägare till Skatteverket tidigare: "Svaret har hitintills alltid varit ja och .SE har då lämnat ut uppgifterna till Skatteverket."

Men nu sätter dom ner foten och tycker att det är nog:

https://www.iis.se/blogg/se-har-satt-ner-foten

Man kan ju undra om .SE får informera kunder att Skatteverket varit av just dem?

Johan H 2011-11-08 23:10

Tycker det är bra om skatteverket får informationen. Försvårar för dom som inte beskattar sina försäljningar.

Synd bara att skatteverket inte lägger ner större vikt och energi i andra branscher där det finns större summor pengar att hämta.

JLE 2011-11-09 09:04

@Johan H: Håller helt klart med dig. Dock ställer jag mig frågande huruvida information bör lämnas ut utan att informera vederbörande.

Någon som vet vad lagen säger?

klein 2011-11-09 09:21

Men domänägaren kanske inte samma person som säljer varor och tjänster.. Så det kan bli fel, det är inte vassades knivar som jobbar på skateverket.

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H (Inlägg 20423192)
Tycker det är bra om skatteverket får informationen. Försvårar för dom som inte beskattar sina försäljningar.

Synd bara att skatteverket inte lägger ner större vikt och energi i andra branscher där det finns större summor pengar att hämta.

kippex 2011-11-09 09:36

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H (Inlägg 20423192)

Ursäkta språket och eventuellt missförstånd, men det vore ju helt hål i huvudet att tro att man ska beskatta varje enskild försäljning. Det är ungefär som att beskatta varje vunnen pokerhand kring ett pokerbord. Det är givetvis eventuell VINST varje år som är skattepliktig. Det gäller, fastigheter, finansiella instrument, whatever.

Citat:

Ursprungligen postat av JLE (Inlägg 20423229)
Någon som vet vad lagen säger?

Lagen säger det som Anders Hultqvist skriver. Att det skall finnas misstanke om brott, sen är ju det givetvis en definitionsfråga. Likt polisen får ju SKV givetvis genomföra en utredning utan att informera personen/företaget i fråga, däremot håller jag med dig JLE, det vore ju skandal att .SE, en privat institution, lämnat ut denna typ av information utan att meddela registranten, fast det kanske dom gjort? - Någon som vet nån som utsatts för utredning?

Integriteten blir ju totalt skjuten i spillror om SKV ska få sätta upp egna algoritmer och scanna folks bankkonton, domäninnehav osv. Om så nu varit fallet hoppas jag att Elisabeth städar upp efter sig och att .SE tillslut besegrar de onda.

Westman 2011-11-09 09:37

En privat institution med lagskydd borde avkrävas att omfattas av offentlighetsprincipen.

patrikweb 2011-11-09 10:06

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20423240)
En privat institution med lagskydd borde avkrävas att omfattas av offentlighetsprincipen.

Du menar att även banker och sjukhus borde ha offentliga register då?

JLE 2011-11-09 10:13

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20423243)

Sjukhus har offentliga register då många lyder under offentlighetsprincipen (ej privata). Citat från Centralsjukhuset i Kristianstad: "E-post som skickas till oss blir en allmän handling och kan vid begäran göras offentlig.".

Dock känns detta lite OT?

MRDJ 2011-11-09 10:26

Då borde dem lämnat ut information gällande detta:
http://www.wn.se/t1050068.html

Johan H 2011-11-09 12:34

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20423239)
Ursäkta språket och eventuellt missförstånd, men det vore ju helt hål i huvudet att tro att man ska beskatta varje enskild försäljning. Det är ungefär som att beskatta varje vunnen pokerhand kring ett pokerbord. Det är givetvis eventuell VINST varje år som är skattepliktig. Det gäller, fastigheter, finansiella instrument, whatever.

Lagen säger det som Anders Hultqvist skriver. Att det skall finnas misstanke om brott, sen är ju det givetvis en definitionsfråga. Likt polisen får ju SKV givetvis genomföra en utredning utan att informera personen/företaget i fråga, däremot håller jag med dig JLE, det vore ju skandal att .SE, en privat institution, lämnat ut denna typ av information utan att meddela registranten, fast det kanske dom gjort? - Någon som vet nån som utsatts för utredning?

Integriteten blir ju totalt skjuten i spillror om SKV ska få sätta upp egna algoritmer och scanna folks bankkonton, domäninnehav osv. Om så nu varit fallet hoppas jag att Elisabeth städar upp efter sig och att .SE tillslut besegrar de onda.

Vem har sagt att varje domänöverlåtelse ska beskattas? Detta skapar bara möjligheter för skatteverket att lättare kunna få tag på dom som INTE beskattar.

Westman 2011-11-09 13:26

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20423243)

Det har sjukhusen (se svar ovan) och det finns dessutom sekretessparagrafer. Jag ser ingen som helst anledning varför det ska vara någon skillnad mellan om du äger en bil och ett domännamn.

KristianE 2011-11-09 18:00

Är inte .SE nån stiftelse? Deras verksamhet finansieras väl via bl.a. skattemedel?

kippex 2011-11-09 18:10

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20423330)
Är inte .SE nån stiftelse? Deras verksamhet finansieras väl via bl.a. skattemedel?

.SE är en privat stiftelse...

".SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) är en oberoende allmännyttig organisation som verkar för positiv utveckling av Internet i Sverige."

.SE får ju in ungefär 115 MSEK i årliga registreringsavgifter för 2011. Det klarar dom sig gott på, överskottet investerar dom i utveckling av svenskt internet, bl.a. genom Internetfonden, under 2010 avsattes t.ex. 40 MSEK till dessa ändamål.

tartareandesire 2011-11-09 19:27

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20423330)

Stiftelser har ju normalt sett ingenting med skattemedel att göra, om det var det du menade.

digiArt 2011-11-09 19:50

Om jag får spekulera: det är inte de som handlar med enstaka domäner SKV är ute efter, de söker efter de som driver det som huvudsaklig syssla, alltså större mängder transaktioner. Kan också handla om att koppla ihop verksamhet som bedrivs på domäner med den person som står som ansvarig på domänen (vilket inte behöver likställas med att den personen är ansvarig för näringsverksamheten).

Det här betyder inte att jag är för deras metoder och ser fram emot domslutet.

KristianE 2011-11-09 23:15

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20423342)
Stiftelser har ju normalt sett ingenting med skattemedel att göra, om det var det du menade.

Ja, jag hade ingen koll alls. Trodde det var nåt halvstatligt som allt annat i vårt land.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson