![]() |
Ipadress 83.185.17.234 hos Tele2 svartlistad som spam
Jag har Tele2 mobil Surf och alla mina utgående mejl markeras som svartlistade. Jag får dem i retur och inga mejl kommer fram till mottagaren, sedan någon vecka tillbaka.
http://www.mxtoolbox.com/SuperTool.a...a83.185.17.234 Idag söndag kl 10 så ringde jag Tele2 kundtjänst på 0772-212121 och valde 2 dvs Mobilsurf. Fick prata med Elin Åberg i kundtjänst. Jag blev hänvisad att ringa till deras "Kundsäkerhet" i morgon mellan 08:15 och 16:00. Det märkliga var att de inte kunde ta emot en felanmälan och att Tele2 internt löser problemet och meddelar mig som kund när det är åtgärdat. Hon vägrade ta emot ett meddelande och vidarebefodra det internt. Skitdålig kundservice av Tele2 tycker jag! |
1) Använd din internetleverantörs utgående SMTP-server:
Kod:
Tele2 har implementerat ett säkert antivirusprogram och förbättrat e-postsystemet genom att införa SMTP autentisering. Detta gör att du kan skicka e-post till dina vänner med andra e-post leverantörer och dessutom skyddas din dator från att utnyttjas för att skicka spam. Du som har e-post med Tele2 och använder ett e-postprogram (t ex Outlook Express) måste ändra dina inställningar för att kunna skicka e-post. Detta gäller inte dig som bara använder Webmail. Du som använder en annan e-postleverantör än Tele2 måste skicka din e-post via en annan port än port 25. Om inte din e-postleverantör stödjer detta kan du skicka din e-post via Tele2s mailserver. Observera att du då måste registrera ett e-postkonto hos oss för att få ett användarnamn och lösenord. Dessa använder du sedan i inställningarna för att logga in på den utgående servern när du skickar e-post i din e-postklient eller med din telefon. Din vanliga e-postadress syns fortfarande som avsändare. IP-adress. Sådana är "alltid" svartlistade för att slippa mycket spam på ett enkelt sätt. Operatörerna rapporterar in sina DHCP-ranges till dessa listor. Lösningen om man har egen mailserver är att skicka sin mail genom operatörens SMTP. 3) Skulle du haft en statisk IP-adress och blivit svartlistad är det ditt jobb att kontakta listorna och avlista dig själv. Detta brukar vara väldigt enkelt på svartlistans site. Det är inte din internetleverantörs fel om du fått in skadlig kod och därmed svartlistat dig själv. |
Tele2 verkar inte vidarebefodra meddelanden internt. Jag var med om samma sak när jag inte kunde logga in på deras "Mina sidor" med mitt OpenID. Jag fick felmeddelande 500 från deras webbserver och tänkte vara snäll och meddela dem detta. Istället blev jag hänvisad att själv ringa deras teknikavdelning dagen efter på dagtid, och de vägrade skicka ett internt meddelande eller ens ge mig en e-postadress.
Resultat: Jag lät bli att ringa och felet kvarstod i ett par veckor så att ingen kunde logga in med OpenID. |
Har bara haft mycket bra erfarenheter hos tele2's kundtjänst.
Senaste året har jag haft problem med efaktura och inga räkningar kommit i posten när det gäller mitt bredband. Alltså inte betalat internet räkningen på 9 - 12 månader, Efter flera samtal då jag fått förklara min historia och be få prata med chefen så plockar dom bort ALLA fakturor. Det kallar jag kundvård! |
Citat:
|
Namn och sånt spelar väl ingen roll? Om man tror att man har skyddad identitet på internet så tror man väldigt fel :)
|
Är det inte så att Tele2 outsourcat majoriteten av sin kundtjänst till externa bolag runt om i landet? Det är därför man inte kan ta meddelanden eller koppla.
|
Citat:
Jag har råkar få en ip-adress som är svartlistad på flera listor (troligen pga att någon annan skickat spam tidigare med denna ip-adress). Det är inte mitt ansvar att kontakta dessa svartlistor och få svartlistningen hävd. Det är Tele2s ansvar. Det funkar INTE att använda Tele2s mejlserver då jag har bärbardator och ständigt byter plats och uppkopplat nätverk. Det är inte praktiskt möjligt för mig att ändra inställningarna, varje gång jag byter uppkoppling, på de 30-tal mejlkonton jag läser av regelbundet. Jag känner till att ISP-operatörerna rekommenderar elelr til och med propsar på att man ska använda deras respektive mejlserver, men det funkar inte rent praktiskt för mig, jag har provat. |
Funkar det inte med att använda de smtp-servrar som hör till själva mailkontot? Alltså samma server som för inkommande e-post, på en annan port än 25 som Tele2 skriver?
Själv använder jag denna lösning. Har själv 4 mailkonton på min bärbara som jag använder med många olika uppkopplingar. Har bara dåliga erfarenheter att använda egen ("lokal") smtp-server. |
Det finns spårningsinfo om vilket fysiskt nät jag är ansluten genom och det är den infon som är spärrad i svartlistorna. Jag använder mitt webbhotells mejlserver (Sajthotellet och deras ip-port) som funkat klanderfritt i alla sammanhang hittils. Det är inte Sajthotellets ip-adress som är spärrad utan den fysiska Ip-adress som jag har på mitt mobila bredband (genom Tele2/Comviq).
|
Aha, då är det ju märkligt. Då tycker jag absolut Tele2 borde lösa detta.Spam-skydd i all ära, men när legitimt folk kommer i kläm kan man ju börja fundera...
|
Conny:
Vilken IP-adress du har är ganska ointressant i sammanhanget. Det är avsändandes mailserver som checkas mot svartlistor - inte din adress. Du har något annat som är fel. |
Det är Tele2s Ip-adress som är med på svartlistan inte webbhotellets mejlserver, så är det bara....
|
Min erfarenhet är att om man inte "kommer hela vägen" med en kundtjänst så går det oftast snabbt om man twittrar. De flesta vill nog inte ha obesvarade ärenden liggande ute på nätet.
(Sedan är det väl skit till företag som inte kan ta emot en felanmälan en söndag förmiddag.) |
Citat:
Kan du skicka ett mail (till en extern adress) och sedan klistra in alla headers här så man ser hur det ser ut? |
Citat:
använder man sin leverantörs utgående mailserver via antingen port 25 (då måste man ligga på samma nät som operatören, dvs Tele2:s nät för att nå smtp.tele2.se), eller en annan port (oftast 587). Denna kräver ofta autentisering innan man kan skicka mail. Då brukar man kunna använda vilket nät man vill och webhotellen brukar köra på denna varianten. Om däremot den utgående mailservern skulle vara svartlistad så är det upp till Tele2 att lösa detta. |
Citat:
Det funkar som sagt inte med port 25 för då måste jag ställa om alla mina 30 mejlkonton varje gång jag kopplar upp min PC via olika nät, vilket sker titt som tätt. Som sagt så är det Tele2 som inte vill inse att deras IP-adress är svartlistad. Men det värsta är inte att IP-adressen är svartlistad i sig utan Tele2s attityd i kundtjänsten, att de vägrar ta tag i problemet och de vägrar ens att koppla mig till de som har som uppgift att lösa dessa problem. Jag tycker numer att Tele2/Comviq är ett skitföretag för de börjar få samma attityd som Televerket/Telia hade tidigare. Jag kan fortfarande inte skicka mejl utan nu senast så studsar även mina mejl jag skickar till [email protected] ..... Citat:
|
Conny:
Det låter ju riktigt galet. Maila till mig: kristi an@sec urenet wor ks.se så ska vi se vad vårt spamfilter säger. Man kanske kan få ut något från mail headern. |
Citat:
|
Conny, det brukar vara lättare om man använder deras twitternamn och @, dvs i ditt fall får in @tele2sweden. Då kommer det att poppa till hos dem.
|
Jag fattar dock inte hur twitter funkar, har konto där men har aldrig fattat hur det funkar.....
|
Citat:
|
Fick följande retur nyss:
Citat:
IP-adressen [83.185.24.98] hör ju till Tele2s fysiska nät (Comviq Surf) så sajthotellet är ju inte ansvarigt för detta. IP-Adressen är ju spärrad både hos Barracuda-listan och RATS-Dyna. Har kollat på mxtoolbox.com: http://www.mxtoolbox.com/SuperTool.a...3a83.185.24.98 |
Citat:
Jag håller med dom andra om att blacklist sker på SMTP nivå, inte sender-ip nivå. Att din Ip-adress råkar vara svartlistad har inget med saken att göra. |
Det är inte så att din domän har ett SPF record som pekar fel?
|
Citat:
Läs tråden en gång till från början så ser du att det är sender IP-adress som är de facto svartlistad och det har inte ett skvatt med SMTP-servern att göra. Jag har även provat med att skicka med andra konton som använder andr aSMTP-servrar som Webbplats.nu/Binero med samma resultat. Det funkar däremot om jag använder Webbmejl från Sajthotellet för då används inte mitt mobila bredbands IP-adress som sender-ip i spårningsinfo i mejlet, men det funkar inte att gå öbver till det i praktiken utan jag vill köra från min Outlook som jag alltid gjort och vill göra även i fortsättningen. Problemet är att Tele2s IP-adress är svartlistad och Tele2 vägrar ta tag i och lösa problemet! De vägrar att lyssna på att det är deras IP-adress som är spärrad, de föreslår hela tiden lösningar på helt andra problem. TELE2s KUNDTJÄNST ÄR OKUNNIGA IDIOTER SOM VÄGRAR LYSSNA PÅ KUNDENS PROBLEM. |
Citat:
Problemet är att Tele2s kundtjänst vägrar lösa problemet på det sätt man ska göra, nämligen ta kontakt med Barracuda-lsitan och få dem att häva spärren. Samt att se till att Tele2s Ip-adresser inte används för att skicka spam i fortsättningen. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
v=spf1 a mx ip4:194.32.151.185 ~all |
Citat:
Jag har idag även testat att skicka mejl från Sajthotellets webbmejl (konto [mitt förnamn].[efternamn]@verimentor.se) och jag får studs då också... Men jag går hela tiden fysiskt från mitt mobila bredband hos Tele2/Comviq. |
Citat:
Den här typen av problem, med att kundtjänst vägrar lyssna på kunden och vägrar att lämna ärendet vidare till mer kompetent personal, ska inte existera i ett företag som Tele2. Förhoppningsvis kanske någon på Tele2 läser denna tråd och börjar lyssna på mig som kund, men jag har inga stora förhoppningar om att det ska ske. Jag är skitförbannad, kort sagt. Man ska då även komma ihåg att jag varit kund hos Comviq/Tele2 sedan 1994 och de har säkert fått flera 100 000 kr i intäkter, av mig eller bolag jag ägt, under denna tid (dvs ca 17 år). |
Citat:
|
Jag får endast de mail från Conny som skickat från hans förening. De som skickas från verimentor
verkar inte ens nå våra spamservrar.. Helt galet. |
Citat:
|
Utan att fundera alltför mycket så verkar sajthotellets epostmiljö vara felkonfigurerad.
Någon sa att det funkade om mailet kom från föreningen (antar det är vrcsk.se) och det gick via annan leverantör. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Eftersom en av alla adresser Conny försöker maila till ligger på Binero är det inte konstigt om mail från Connys konto på vrcsk.se till det andra kontot hos Binero som troligen är samma mailserver kommer fram.
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson