![]() |
Skattediskussion - utflyttade inlägg
Man vill få ut runt 800-950k per 1 miljon, inte mindre.
|
patrik: jag tycker att du alltid verkar förespråka skatteflykt i varje tråd som kommer upp. trevligt att du är villig att betala 5-20% i skatt, tror du att det räcker? Ska vi andra betala infrastruktur, sjukvård, utbildning och annat som du utnyttjar? Lycka till att få ut 900k per miljon på ett lagligt sätt.
|
Citat:
Medan det är vanliga personer som faktiskt kostar skattepengarna i största delen. Neh man får inget alls extra att betala mycket skatt, bara försörja alla misslyckade. Jag betalar bra mycket redan i privata sjukvårdsförsäkringar och privat sparande, och får betydligt bättre service än vad man får för skattepengarna. Fast borde lära mig inte börja diskutera det med personer som inte har några pengar, är lätt att tycka att andra ska betala jävla massa skatt när man själv aldrig kommer betala in närheten av samma summa. |
Citat:
Det som Patrik ständigt misslyckas med att förstå är att om inte svenskarna överlag (det vill säga de han föraktfullt kallar för "vanligt folk") hade det bra ställt genom att ha tillgång till bra och billig sjukvård, varierande och kvalitativa utbildningar, dagis, förskolor etc. så hade han, i likhet med många andra företagare, förlorat många av sina kunder och inte blivit så framgångsrik som han anser sig vara. Sen håller jag visserligen med om att man inte ska ta ut alltför höga skatter men var bästa nivån ligger är väldigt svårt att avgöra. 5-20% är ju dock helt klart alldeles för lågt för ett välmående företag. Att det är en mycket dålig idé kan man ju ganska enkelt se i majoriteten av de länder som har dessa nivåer. |
Citat:
Det är ju ändå kostnaderna vanlig folk får ta, alla större/stora företag skatteplanerar ju ändå. Samt jag tål inte folk som har åsikter om skatteplanering som ändå betalar betydligt mindre skatt i landet. Är lätt att ha åsikter om saker när man inte betalar så mycket skatt men tycker andra ska betala betydligt mer. Jag är inte emot dom grundläggande sakerna som bör ligga på stat/kommun. Och det bör bara vara infrastruktur/sjukvård/utbildning och dom avgränsande delarna som kan tillhöra det. Sedan missar många det grundläggande, 1 miljon i skattepengar ger ett dåligt resultat. Det skulle ge betydligt mer för tillväxt att spendera 1 miljon på tjänster/produkter i landet. Om man får mindre skatt och mer pengar över så kommer ju dom ändå in i rullning, skatt ger inte folk jobb. Det är tillväxt och att folk spenderar mer pengar som ger jobb och tillväxt i det stora hela. |
Citat:
Om vi ska kunna ha gemensamma lagar och bestämmelser för att exempelvis underlätta för företag som verkar över nationsgränserna så krävs organisationer såsom EU. Nu tycker jag visserligen att ett globalt samarbete är betydligt bättre än alla dessa regionala men detta är förhoppningsvis bara ett mellanskede. Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Sedan är sanningen att många problem är skapade av folks totalt egna dumhet, någon gång får folk lära sig att lösa sina egna problem och inte alltid hoppas andra ska lösa dom hela tiden. Grekland är senaste bra exempel, dom vill att andra ska lösa deras problem men inte ta konsekvensen för det. Sedan tycker jag inte det är en rättighet att kunna få saker, man får leva efter den standard man har råd med. Citat:
Då tycker jag personen även ska gå till skatteverket och säga att han vill ha ännu högre skatt. Citat:
Skatter ger självklart en viss del jobb, men det är jävligt dyra jobb då extremt mycket försvinner på vägen rent i administrativt. Hade varit betydligt billigare ha lägre arbetsgivaravgifter så företagen kan anställa mer personer än företagen ska betala hög skatt som samtidigt ska gå igenom hela systemet till socialen som sedan ska betala ut det till någon person. |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Håller med till en del, jag har varit halft arbetslös ett bra tag, och aldrig haft en stabil inkomst, jag tycker fortfarande inte att de som tjänar mer ska få betala så hög skatt vi idag har.
Men samtidigt är det väl självklart att några människor ska kunna leva som kungar, och trycka ner resten till ghetton, bara för att dom kanske har problem (jag lider av ADHD och kommer nog aldrig få chansen till något då jag dagligen lider av oerhörd stress även att jag inte har något att stressa för). Blev faktiskt lite chockad när jag fick veta hur mycket skatt jag skulle bli tvungen att betala på jobb när man har eget företag. Men samtidigt måste det väl kännas självklart att någon med mer lön, bör betala mer skatt, dom klarar sig ju ändå! Det finns ju människor som inte klarar sig på sin lön och måste få något slags bidrag för att överleva vardagen, du kan väl inte mena att det är rätt åt dom? |
Citat:
Skulle även formulera det som "dom resurser samhället snor från folks konton". Är rätt orimligt att betala över 1 miljon i skatt om man vill få kvar 1 miljon, vilket du inte får ett jävla skit för. Du får ju inget förmåner bara förluster. Citat:
Så har det alltid varit, i många fall så löser inte bistånd några problem utan förlänger folks lidande bara. Lösningen är att minska befolkningen inte föda mer barn, jag personligen tycker man är bra jävla dum att man vill föda barn som kommer dö och svälta. Där är även bra exempel på många problem skapas av folks egna dumhet. Mycket pengar åt helvete för saker som inte löser grundproblemet, bara kolla på FN & Nato, kostar jävla massa pengar men dom får inte lägga sig i konflikter. Många problem hade kunnat lösas med militära medel i många länder, men då hade folk gnällt över det istället. Det är bara att bränna pengar, mycket politik och skitsnack men ingen som faktiskt gör något i verkligheten. Alla är så jävla fega, och kollar bara på och tycker dom är så duktiga när dom skickar lite mat när dom låtit folket svälta nästan till döds. Citat:
Eller ha råd att vara ute och roa sig. Samtidigt tror jag stor del av samhället löser det bra, tror nästan alla ställer upp för egna vänner och släkt. Är mer rimligt att kompisen kan bjuda på pizza än att staten ska betala ut skattemedel för personen ska kunna äta pizza. Citat:
Om vi ska vara ärliga, hur många % av större/stora företag skatteplanerar INTE? Så är ju verkligheten. Börjar man få stora överskott så åker pengarna ut från landet så är ju ändå verkligheten och har ju alltid varit så. Citat:
Medicin och läkemedel är dyrt just för det är privata företag som äger patentet och som vill ha så stor avkastning som möjligt. Hade forskningen stannat inom staten och landet äger patenten så hade det blivit något bra för skattepengarna. Men att staten ska behöva betala dyra pengar för medicin från dom privata företagen är rätt dåligt sätt. Där blir det fel på något sätt. [/QUOTE] Citat:
Men har åsikten att skattepengar endast ska gå till landet, inte att pengarna ska gå till bistånd eller för betala massa pengar på dyra flyktingkostnader. Sedan om folk väljer att skänka pengarna till röda korset eller andra sådana ställen om dom får mer pengar över om staten slutar hantera skattepengar för sådant. Jag tycker det är väldigt dåligt att ge pengar till andra än till det egna folket när landet har hög arbetslöshet och andra problem. |
Citat:
Så är ju rimligt att folk som utbildar sig kanske 5-10 år mer än andra ska ha högre lön men utan att bli straffade med statliga extra skatter. Om det är rätt åt någon att få mindre lön, om man vänder på frågan är det rätt åt folk som studerat 5-10 år extra att inte ha rätt till mer pengar? Det handlar inte om att klara sig, om folk inte hade fått mer pengar för vissa saker så hade hela världen stått still. Även dom som driver företag tycker jag har rätt till sina pengar, du ska veta hur många som jobbar 12-18h om dagen i flera år utan någon inkomst knappt innan det blir något vettigt resultat. Sedan som arbetsgivare bidrar man genom anställa folk och även betala arbetsgivaravgifter. Jag tror om det skulle bli så att det inte går att skatteplanera alls, så skulle många företag direkt lämna landet helt. Då hade många företag tyckt att det inte är värt vara kvar. Jag driver företag för att tjäna pengar, och samtidigt som att jag vill bestämma över mitt eget liv och få göra det som är kul. |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-...a-jamstalldhet |
Citat:
|
Jag har jobb så jag klarar mig, och självklart ska folk som utbildar sig ha högre lön!
Att säga något annat vore dumt. Jag menar att det inte ska vara så svårt att starta ett företag. Just p.g.a alla höga avgifter och att jag (tror att jag) avsäger mig från en eventuell framtida a-kassa så kan jag inte starta eget företag. Jag anser verkligen inte det är rimligt att man ska behöva betala 1 miljon i skatt för att få ut 1 miljon, om man nu skulle ha möjlighet till att plocka ut så höga pengar varje år, bör man åtminstonde betala 300-400k i skatt. Återigen det är bara vad jag anser, men sen måste vi ändå tänka på dom som faktiskt är sjuka och inte klarar av att jobba, t.ex. folk med handikapp, vi kan ju inte bara skita i dom för att dom inte kan jobba och försörja sig själva? Citat:
|
Nej, enligt Patrik behöver man inte alls tänka på de som är sjuka, har det sämre ställt eller annat misslyckat folk. Han tror nämligen att det finns en relation mellan storlek på lön och arbetsinsats (medan det snarare är tvärt om). För vi vet ju alla att det krävs mer jobb, ansvar och svett att sitta och pilla på servrar än att vara sjuksköterska, lärare, polis, personlig assistent, soc-tant etc (för Patrik tjänar mer än alla dem).
Ärligt talat undrar jag om han spelar djävulens advokat eller om han verkligen ÄR oförmögen att lista ut hur det hade sett ut om de styrande höll med honom. De fattiga har sig själva att skylla. Patrik tillhör nämligen den så kallade 1-procenten, medan jag tillhör 99. Occupy Växjö någon? ;) |
Citat:
På allt annat än skatt så har man rabatt vid större volym, vilket även bör vara på skatt. Fast du kanske tycker det ska vara samma procent på allt övrigt med? Så att alla företag hade fått ha samma pris till kunden och att det inte hade blivit någon konkurrens alls? På den punkten gissar jag du tycker det är orimligt, men lika orimligt som på skatten. Citat:
Fast av den orsaken varför jag aldrig skulle bli politiker eller diplomat. Citat:
En gång i tiden så var även vi rätt outvecklade, dom får väl själva utvecklas själva på egen hand. Nu är vi inte lika korkade längre, en gång ägde ju Svenska kyrkan allt folk och var totalt hjärntvättade. Nu är dom nordiska länderna lika illa längre. Och tycker inte det är rätt att låta folk bosätta sig valfritt land. Att gå från ett lerhydda till ett land som Sverige är extremt stor uppgraderingen, lika vettig som att jag skulle kräva få bo i ett slott och få 10 miljarder. Vilket jag hade själv tyckt var helt ovettigt att försöka få eller kräva, men om man ska se storleken på skillnaden i mitt exempel så är den på samma nivå. Och är som att spotta på dom som bor i Sverige som jobbar halva sitt liv kanske för få råd med en egen villa sedan får vissa folk komma hit och få gratis boende. |
Citat:
Om man ser till dom grupper som du räknar upp så är det ju deras eget val, hade dom velat tjäna bättre med pengar hade dom ju valt något annat yrke. Men samma sak där, deras eget beslut och val. Jag personligen skiter i vad andra har för inkomster, men mina egna pengar vill jag ha kvar. Är man sjuk så har man självklart svårt att påverka vissa saker, men är man frisk så kan man alltid ta egna beslut. Man har ju alltid gjort ett val vad man vill utbilda sig som, vad man vill och kan tänka jobba som. Det jag alltid blir så arg på är att folk alltid gnäller på dom som har bättre ställt och hur dom placerar sina pengar. Kolla bara på rubrikerna om IKEA och Kamprad, dom som faktiskt blev förvånad över hans skatteplanering måste levt i en helt annan värld. Folk blev förbannade över hans skatteplanering medan ingen ens tänker på hur många anställda och arbetstillfällen IKEA faktiskt skapar och vilken offentlig stor mängd skatt dom betalat i arbetsgivaravgifter. |
Personligen så ser jag skatt som vilken utgift som helst och som sådant så vill jag minimera den, helst utan att bryta mot några lagar.
Vad jag tror Patrikweb vill komma till att det är mellansegmentet som blir hårdast drabbade av den nuvarande skattesituationen. De fattiga får främst fördelar av höga skatter och de rika tjänar på och kan skatteplanera så de inte behöver betala speciellt mycket skatt (Kamprand med 0,0006% skatt är ett exempel). Mellansegmentet, som rör många egna företagare, är de som förlorar mest, då de får betala väldigt höga skatter då de inte har moderbolag i skatteparadis samtidigt som de inte får lika mycket tillbaka som de fattigare. |
Citat:
|
Citat:
Men om man hade gått tillbaka i tiden en del år och folk faktiskt betalade några % skatt alla fall så tror jag inte dom hade hamnat i detta läget. Men orsaken är inte att dom inte har haft 60% skatt |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Finns det något mer tragiskt än att läsa svammel från en ultra-kapitalist/fascist som kallar andra "hjärntvättade" samtidigt som han blundar för ALLT som händer runt omkring i världen. Eller du kanske kan argumentera för dina uttlanden ryckta ur luften? Citat:
För övrigt tror jag inte alls att du har koll på procent och relativitet som du påstod tidigare. Då hade du nämligen förstått att människor har grundläggande RÄTTIGHETER enligt lag. Exempelvis tak över huvudet, vatten, mat, säkerhet etc. Jag förstår att ditt drömscenario är att bo i slott som miljardär, men du är välkommen ner på jorden till oss andra om du känner för det. Citat:
Edit: sorry för övertändning. Menade inte det sista givetvis men låter det stå kvar |
Citat:
|
Jag är inte någon politiker så kan säga att jag tycker många är korkade, och det är alltid någon annans fel och är alltid någon annan som ska lösa andras problem.
Vi har lika villkor, alla kan starta företag och välja inriktning på utbildning. Men staten kan inte vara ansvarig för folks egna misstag eller dåliga beslut. Och lika villkor i hela världen, ja lika troligt att det hade fungerat som att gud finns. Korruption och övriga problem i världen är ju ändå en annan sak att diskutera, grunden i tråden var ju skatt. Men sanningen är ju att utan fattiga finns inga rika, måste alltid finnas något motsatts för att något ens ska existera. Folk har alltid ett mål att utvecklas, tjänar man inget på mer jobb eller sina insatts så skulle folk inte gjort det. Men är fel att straffas med stora mängder med skatt för det, och finns extremt många som har extremt mycket mer pengar än mig. Och inget jag bryr mig om, eller ens får för mig tanken att dom ska betala mer skatt så jag kan få det bättre. Skulle vilja se dom personerna i verkligheten om dom fick 10 miljoner rakt av att dom skulle sagt att dom betalar 6 miljoner av dom i skatt och tycker det är rättvist och bra. |
Citat:
Här i stan har 4 skolor sålts till privata och en skola drivs fortfarande av kommunen.. |
|
Citat:
Har Anders 40.000:- i bruttolön så får han betala mer skatt än Pelle som har 22.000:- i bruttolön. Så vitt jag vet så funkar det så idag i Sverige. Att dom som tjänar över en viss gräns får betala mer i skatt. Och det är inte mer än rätt. Vill man inte betala mer i skatt, då är man en snål och girig människa som varken bör skaffa familj, bil eller hus. Bygg en koja i skogen och lev ditt giriga liv där säger jag. Finns ett ordspråk "mycket vill ha mer". Skulle jag tjäna väldigt bra med pengar, kanske 100.000-150.000:- brutto månaden så skulle jag med glädje betala 60-70% i skatt för pengarna går till bra ting. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
Det brukar vara så här, det är mycket snack på olika diskussionsforum om ämnen som rör politik men när folket ska gå till valstugorna så blir resultatet något helt annat än vad majoriteten talar om. Till exempel. Det sticker i ögonen på väldigt många människor att våra politiker är överbetalda men vi gör ingenting. Vi sitter bara på olika diskussionsforum och gnäller. Men som en god vän sa till mig. Svenskarna har alltid varit så, vi kommer aldrig att bli som några andra länder där vi går ut på gator och torg för att visa vårt missnöje. Vi sitter istället snällt hemma i våra stugor och diskuterar på olika forum om hur dåligt det är och sedan går vi motsatt riktning när vi ska rösta i val. Om vi inte satt hemma i stugorna och gnällde anonymt bakom skärmarna för att istället klä på sig och visa lite jävlar anamma på gator och torg så kan vi styra politikerna till slut. Men tyvärr accepterar vi hur våra politiker delar ut våra skatter. |
Citat:
Citat:
Citat:
|
En sak som alltid utmärker sig när man pratar om skatt är att det alltid är folk som inte har så mycket pengar eller inte betalar så mycket skatt som tycker alla övriga ska betala mer bara.
Är alltid lätt att tycka saker när man själv inte betalar samma nivå av skatt, tror inte jag träffat någon som har mycket pengar som frivilligt betalar skatt på den nivån. Jag säger bara tjäna era egna pengar och sluta leva på andra. Om man tycker någon ska betala flera miljoner i skatt gör det själv istället. |
Är inte skatt lite som din "Garanterade Tillgänglighet 99,95%"
Jag menar vad är 0,05 % ? För dig 10 minuters otillgänglighet? För en annan 10 år? Samma sak med skatt relativt |
Citat:
|
Citat:
|
Intressant diskussion. Kommunisten mot kapitalisten.
Jag håller faktiskt med er båda även om jag inte simmar i era extrema utkanter. Patrikweb har en poäng i att procentsatsen ökar ju mer man tjänar. Det är riktigt orättvist. Alla ska betala samma procent, t.ex. för inkomst av tjänst. Då bidrar alla propotionellt lika med sin inkomst. Låginkomsttagaren bidrar med 3000 kr/mån medan höginkomsttagaren bidrar med 15 000 kr/mån - och får precis lika mycket samhällsservice. Jag tror inte på ett så skattefritt samhälle som PW verkar förespråka. Det finns många som av olika anledningar behöver hjälp, det behöver inte vara slapphet. Med en trygg befolkning slipper de välbeställda upplopp och att en arg folkmassa lynchar några rika knösar. |
Citat:
Tycker inte alls det är orättvist, att folk kan bli såpass rika medans de fortfarande jobbar lika mycket som andra kan då också ses som orättvist, eller? Varför tjänar en advokat som jobbar 9-5 mer än en byggare som jobbar 9-5, de "jobbar" lika mycket timmar, båda har en 3-5 årig utbildning, bör de då inte tjäna like mycket? Nej, så klart inte..., det finns mindre advokater per plats för att utbildningen är svårare och kräver viss intelligens som större delen av befolkningen inte besitter, men är det rättvist? Detta medföljer då, eftersom systemet kan utnyttjas på sådant sätt att folk kan tjäna mer pengar än de behöver, att dessa som tjänar så pass mycket ger en större del tillbaka. Ingen "behöver" en inkomst på 50k+ i månaden, det vore extremt orättvist att låta såna som oss betala exakt lika mycket skatt(%) som någon som tjänar 25k i månaden. Ja, det kanske kan se lika ut på papper, men om vi tar i lite lösa nummer så kan man väl säga att 10-15k i månaden behöver man efter skatt man för ett bra välmående liv, så ju närmare du är dessa nummer desto mer är varje krona värd i %. Så även om du tjänar 25k, skattar 30%, så betalar du fortfarande mer skatt än någon som tjänar 50k och skattar 44%. Så, Patrikweb är väl ett bra exempel på vad många skulle klassa som extremfall av egoism, jag antar att du tyckte om att ha gratis skola, säkerhet utomhus och rena gator - det minsta du kan göra är att ge tillbaka utan att whina om att du tjänar för mycket pengar. Sverige är verkligen ett fantasikt land att bo i jämnfört med resten av världen, och stor del av detta kommer från skatten. Jag skiter fullständigt i hur framgångsrik han tror han är, i slutet på dan är det 24 timmar på dygnet, och det är bara han som tycker att just hans tid är värd mer än andras. |
Citat:
|
Citat:
har universitetsexamen. Gymnasie möjligen - men det är gratis. Högskola är det som kostar. Den ende med utbildning är byggchefen. 2: Byggare börjar oftast kl 7 och går hem (officiellt) 15:30 men de brukar lämnat byggena redan kl 15. 3: Advokat är ingenting man kan läsa sig till. Man kan bli jurist på universitet men sen krävs det yrkeserfarenhet för att få bli advokat. 4: Som advokat kan du få ett samtal kl 23 på kvällen när en snubbe blivit plockad och behöver hjälp i förhör.. Du tror väl inte polisen väntar till morgonen bara för att du vill ha din skönhetssömn? Citat:
på boendekostnader enl. alla ekonomer. Betydligt dyrare i större städer eller om huset är från tidigt 90-tal och framåt. Har du hus med lån på några miljoner så har du lätt boendekostnader på över 10k per månad. 10-15k klarar man sig på när man bor hemma eller första lyan. Men man behöver komma upp för att kunna ligga på ekonomernas siffror och ha egen bil, skaffa barn, etc. |
Citat:
Och 50k+ är ingen konstig summa för många i lön idag, du får inte alls mycket för 50k i lön efter skatt. Jag har satt som mål att alla fall ha en inkomstökning på 200-300k per år, vilket inte är något större summa eller orimlig summa. Det är inte alls många tusenlappar i ökning i vinst per månad för komma upp i dom summorna per år. Jag lägger ner betydligt mer timmar än en byggarbetare, och bidrar betydlig mer i skatt och även har anställda som man betalar skatt för. |
Citat:
Inte så konstigt att väldigt många har betalningsanmärkningar i Sverige när man tar allting på avbetalning. Man faller för frestelsen - "köp nu och betala till påsk" eller "köp nu och betala i augusti". Är man två stycken som jobbar och får netto tillsammans 35.000:-, det är rätt bra med pengar varje månad. Sen väljer man också om man vill köpa en kåk för 2 miljoner eller en kåk för 800.000-1.000.000. Det är ingen som tvingar en att köpa en kåk på 2 miljoner kronor. Men jag förstår ditt tänk PW :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson