![]() |
Ångerrätt för företag?
Jag vet vad lagen säger, men brukar ni medge detta till företag ändå? Vi säljer främst lite dyrare varor 3000-8000:- i snittköp, och vissa kunder som handlar genom företag vill ändå ångra köp och hänvisar till ångerrätten. Brukar i sällsynta fall neka dom detta med hänvisning till lagen, men rent generellt så godkänner vi oftast det trots att dom handlat produkten i sitt företag, är detta dumt? Eller är det bra, just för "goodwill" grejen?
|
Vi brukar neka om det inte är en storkund vi ändå tjänar så mycket pengar på, allt handlar om du kan sälja den "begagnade" varan till någon annan kund utan förlora pengar på det.
Jag personligen är emot ångerrätten för privatpersoner med, för är man så korkad så man inte vet vad man handlar bör man kanske inte ha rätt att få handla ens. |
Det beror på, skulle jag säga.
Kan du sälja produkten igen, i det fall att du tar tillbaks den, utan besvär eller krångel? Eller är det prylar i snygga förpackningar som du inte kan paketerare om på ett enkelt och snyggt sätt? Ett alternativ är att du erbjuder återköp till 85 % (eller någon passande siffra) av varans värde. Det är ganska vanligt bland företag som huvudsakligen säljer till andra företag. Men glöm inte att skriva i din villkor vad som gäller. Sen kan du naturligtvis göra undantag för särskilt viktiga eller trevliga kunder. |
Vi kör i princip samma regler för företag som för privatpersoner, med skillnaden att företag får betala returfrakten själva.
Ångerrätten är godwill och ett mycket billigt sätt att få nöjda kunder. Nöjda kunder tipsar andra potentiella kunder. |
Jag som kund irriterar mig ofta på att olika villkor tillämpas för företagare och privatpersoner trots att priset är samma, så det är inte ovanligt att jag beställer som privatperson för att få bättre villkor.
Jag kan inte komma på en enda anledning att en företagare som betalat samma pris ska få sämre villkor. |
Citat:
|
Citat:
|
Som bra företagskund har man oftast bättre villkor än privatpersoner. Tänk själva, om ni har en kund som genererar 100k per år, skulle ni ta tillbaka en pryl för 1000 kr eller bråka?
|
Citat:
|
Citat:
|
Vilken charmig attityd. Vet du vad följden skulle bli med ditt tänkt, att ingen skulle våga handla. Jag tro snarare personligen på hellre fria än fäll, bero på vad man kränger och vad man har för kostnader.
Citat:
|
Det finns skydd emot idioter, det är information och information. Visst kommer de finnas människor som ändå gör fel.
Många företag fulsäljer också, särskilt inom telefoni branschen. Det är många som bli på lurade grejer som de inte kan hantera, så ängerrätten är nog ett måste. Att de inte finns ångerrätt för företag, gör att många småföretagare bli lurade då de bli uppringda av oseriösa företagare. Citat:
|
Citat:
Allt enligt forumets sökfunktion. Är väldigt intresserad av att höra hur du finner dina kunder efter alla verkar vara oerhört korkade. Är det något specifikt med era tjänster som lockar just dessa mindre begåvade människor? Alternativet vore ju att ert företag kommunicerar dåligt med era kunder och att dom därför gör fel som får dom att framstå som idioter. Ursäkta för mitt offtopic-inlägg. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson