WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Ångerrätt för företag? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1050568)

dannel77 2011-10-22 14:22

Ångerrätt för företag?
 
Jag vet vad lagen säger, men brukar ni medge detta till företag ändå? Vi säljer främst lite dyrare varor 3000-8000:- i snittköp, och vissa kunder som handlar genom företag vill ändå ångra köp och hänvisar till ångerrätten. Brukar i sällsynta fall neka dom detta med hänvisning till lagen, men rent generellt så godkänner vi oftast det trots att dom handlat produkten i sitt företag, är detta dumt? Eller är det bra, just för "goodwill" grejen?

patrikweb 2011-10-22 15:21

Vi brukar neka om det inte är en storkund vi ändå tjänar så mycket pengar på, allt handlar om du kan sälja den "begagnade" varan till någon annan kund utan förlora pengar på det.

Jag personligen är emot ångerrätten för privatpersoner med, för är man så korkad så man inte vet vad man handlar bör man kanske inte ha rätt att få handla ens.

Gustav 2011-10-22 16:47

Det beror på, skulle jag säga.

Kan du sälja produkten igen, i det fall att du tar tillbaks den, utan besvär eller krångel? Eller är det prylar i snygga förpackningar som du inte kan paketerare om på ett enkelt och snyggt sätt?

Ett alternativ är att du erbjuder återköp till 85 % (eller någon passande siffra) av varans värde. Det är ganska vanligt bland företag som huvudsakligen säljer till andra företag. Men glöm inte att skriva i din villkor vad som gäller. Sen kan du naturligtvis göra undantag för särskilt viktiga eller trevliga kunder.

elf98 2011-10-23 08:16

Vi kör i princip samma regler för företag som för privatpersoner, med skillnaden att företag får betala returfrakten själva.

Ångerrätten är godwill och ett mycket billigt sätt att få nöjda kunder. Nöjda kunder tipsar andra potentiella kunder.

robertsson 2011-10-23 08:26

Jag som kund irriterar mig ofta på att olika villkor tillämpas för företagare och privatpersoner trots att priset är samma, så det är inte ovanligt att jag beställer som privatperson för att få bättre villkor.

Jag kan inte komma på en enda anledning att en företagare som betalat samma pris ska få sämre villkor.

vco-systems 2011-10-28 11:58

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20421139)
Jag personligen är emot ångerrätten för privatpersoner med, för är man så korkad så man inte vet vad man handlar bör man kanske inte ha rätt att få handla ens.

Problemet är väl att i många fall har man ingen möjlighet att kolla tex. kvalitet innan man beställer så det kan vara svårt att veta vad man handler.

patrikweb 2011-10-28 21:56

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems (Inlägg 20421880)
Problemet är väl att i många fall har man ingen möjlighet att kolla tex. kvalitet innan man beställer så det kan vara svårt att veta vad man handler.

Visst finns det dåliga och oseriösa företag, problemet är att företagen inte har något skydd mot idioter till konsumenter.

Davve 2011-10-28 22:23

Som bra företagskund har man oftast bättre villkor än privatpersoner. Tänk själva, om ni har en kund som genererar 100k per år, skulle ni ta tillbaka en pryl för 1000 kr eller bråka?

kw_wasabi 2011-10-29 00:50

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20421959)
Visst finns det dåliga och oseriösa företag, problemet är att företagen inte har något skydd mot idioter till konsumenter.

Du kan väl be alla kunder fylla i ett IQ-test och därefter avgöra om du vill sälja till dem?

Conny Westh 2011-11-01 02:43

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson (Inlägg 20421175)
Jag som kund irriterar mig ofta på att olika villkor tillämpas för företagare och privatpersoner trots att priset är samma, så det är inte ovanligt att jag beställer som privatperson för att få bättre villkor.

Jag kan inte komma på en enda anledning att en företagare som betalat samma pris ska få sämre villkor.

Jag brukar också beställa som privatperson och sen ta ut pengar som utlägg från företaget just för att företagfår sämre villkor änprivatpersoner. Ta telefonabbonnemang som ett typexempel. De har mycket längre öppettider till kundtjänst för privatkunder än för företag. Ändå brukar företag betala betydligt mer pengar för samma/sämre tjänster.

klein 2011-11-01 05:09

Vilken charmig attityd. Vet du vad följden skulle bli med ditt tänkt, att ingen skulle våga handla. Jag tro snarare personligen på hellre fria än fäll, bero på vad man kränger och vad man har för kostnader.

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20421139)
Vi brukar neka om det inte är en storkund vi ändå tjänar så mycket pengar på, allt handlar om du kan sälja den "begagnade" varan till någon annan kund utan förlora pengar på det.

Jag personligen är emot ångerrätten för privatpersoner med, för är man så korkad så man inte vet vad man handlar bör man kanske inte ha rätt att få handla ens.


klein 2011-11-01 05:11

Det finns skydd emot idioter, det är information och information. Visst kommer de finnas människor som ändå gör fel.

Många företag fulsäljer också, särskilt inom telefoni branschen. Det är många som bli på lurade grejer som de inte kan hantera, så ängerrätten är nog ett måste.

Att de inte finns ångerrätt för företag, gör att många småföretagare bli lurade då de bli uppringda av oseriösa företagare.

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20421959)
Visst finns det dåliga och oseriösa företag, problemet är att företagen inte har något skydd mot idioter till konsumenter.


MikaelB 2011-11-10 00:24

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20421959)
Visst finns det dåliga och oseriösa företag, problemet är att företagen inte har något skydd mot idioter till konsumenter.

Visste du att du står för nästan 20% av användandet för ordet "idioter" på detta forum?
Allt enligt forumets sökfunktion.

Är väldigt intresserad av att höra hur du finner dina kunder efter alla verkar vara oerhört korkade. Är det något specifikt med era tjänster som lockar just dessa mindre begåvade människor? Alternativet vore ju att ert företag kommunicerar dåligt med era kunder och att dom därför gör fel som får dom att framstå som idioter.

Ursäkta för mitt offtopic-inlägg.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson