WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Fångar Catch.info lediga domäner fort? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1050443)

Shaaw 2011-10-13 04:24

Fångar Catch.info lediga domäner fort?

Catch.info är ett företag som fångar eller snappar upp domäner som går ut, som folk glömt att betala eller tagit bort. Jag gick in på deras sida och såg att det fanns riktigt bra sidor som släpps!! men jag undrar ifall någon annan prövat dom och hur det gick. dom verkar billiga och bra men det vore bra om jag fick höra något från nån annan först! : ) Det finns en domän där som släpps snart som jag vill ha som är så sjuuuukt bra ;D

hnn 2011-10-13 08:39

Testat o söka?

Pake 2011-10-13 09:05

Är det reklam för din egen tjänst eftersom du har lagt det som länk i din signatur?

frecka 2011-10-13 12:13

Tror inte att det är hans för när man gå in på sidan så står det på kontakt att man ska kontakta nån Sandra om inte befinner sig i Sverige.

Gustav 2011-10-13 14:20

Det verkar som om de gärna stoppar fingrarna i kakburken själva:

http://www.dan.se/catchinfo.html

Sen finns det så klart de som är värre och som "stjäl" bra domäner själva, utan att informera kunderna om det.

kippex 2011-10-13 14:55

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20420372)
Det verkar som om de gärna stoppar fingrarna i kakburken själva:

http://www.dan.se/catchinfo.html

Sen finns det så klart de som är värre och som "stjäl" bra domäner själva, utan att informera kunderna om det.

Stjäl domäner? Man kan inte tvinga ett företag att försöka snappa en domän åt kund. Däremot tror jag de skulle tappa marknadens förtroende ganska fort om de systematiskt plockade bort domäner från bokningslistan.

Däremot uppstår ju lite problem när registrarer vill regga domäner på sig själva, men allting är ju en defintionsfråga om vilket förhållande registraren har till "registranten".

Det är väl bara att läsa Catch's terms och de går inte emot .SE's nuvarande policy.

Shaaw 2011-10-13 19:39

nej jag gör inte reklam åt mej själv. anledningen till att jag har den i signaturen är att en domän jag vill ha är snart ledig och jag funderar på att använda catch.info för dom verkar bäst hittills. dock vill jag inte betala och sen inte få något så jag vill veta lite innan.

Och visst kan man söka. men då kanske man bara hör en sida. skulle vilja att någon som hade testat kunde säga hur mkt den betalade och vilken domän dom lyckades fixa.

Alto 2011-10-13 20:25

15 år gräns på wn kanske? Hade nog varit något.

MRDJ 2011-10-14 09:30

Citat:

Ursprungligen postat av Shaaw (Inlägg 20420415)
nej jag gör inte reklam åt mej själv. anledningen till att jag har den i signaturen är att en domän jag vill ha är snart ledig och jag funderar på att använda catch.info för dom verkar bäst hittills. dock vill jag inte betala och sen inte få något så jag vill veta lite innan.

Och visst kan man söka. men då kanske man bara hör en sida. skulle vilja att någon som hade testat kunde säga hur mkt den betalade och vilken domän dom lyckades fixa.

Vem som är bäst beror helt och hållet på hur många bokningar som finns. vissa domäner har uppåt 5-10 olika ställen som domänen kan vara bokad på. Det går inte att säga att en viss tjänst är bäst, dem kanske är bäst ena veckan men nästa vecka har någon annan "tweekat" sin algoritm och blir lite bättre. Dock finns det vissa tjänster som ligger i framkant och är duktiga. Catch.info hade väldigt hög successrate för någon månad sedan, dock har dem inte lika hög success rate just idag. men detta förändras som sagt hela tiden.

Ara 2011-10-14 13:32

Citat:

Ursprungligen postat av Alto (Inlägg 20420419)
15 år gräns på wn kanske? Hade nog varit något.

+1 på den.

Sen betalar man ju inte om dom inte lyckas snappa domänen.

Shaaw 2011-10-15 15:47

Var kan man se successrate?
och jag tänker då såklart på om alla företag som sysslar med sånt här får var sin order på till exempel X.se på 10000 kronor. vem levererar då bäst och skaffar hem den? någon måste ju vara "snabbare" än någon annan. Det är det enda jag vill ha reda på. Jag vill inte buda på tusen olika sidor utan vill välja dom bäst som sysslar med snapback

Ara 2011-10-16 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av Shaaw (Inlägg 20420543)
och jag tänker då såklart på om alla företag som sysslar med sånt här får var sin order på till exempel X.se på 10000 kronor. vem levererar då bäst och skaffar hem den? någon måste ju vara "snabbare" än någon annan. Det är det enda jag vill ha reda på. Jag vill inte buda på tusen olika sidor utan vill välja dom bäst som sysslar med snapback

varför inte bjuda på alla, då är chansen betydligt större att du får den.

EvaF 2011-10-17 10:14

Citat:

Ursprungligen postat av Shaaw (Inlägg 20420543)

http://www.domainstat.se/domains/stats

kippex 2011-10-17 12:47

Citat:

Ursprungligen postat av EvaF (Inlägg 20420651)

Antal snaps säger inget om successrate, bara antal snaps. Det är omöjligt att veta vilka domäner som är bokade hos olika snapombud.

MRDJ 2011-10-17 13:25

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20420658)
Antal snaps säger inget om successrate, bara antal snaps. Det är omöjligt att veta vilka domäner som är bokade hos olika snapombud.

Skall man beräkna successrate får man kolla på dem tjänster som erbjuder snapbacks och se vilka det är som är bokade. och efteråt gå in på min sida och kolla vem som fick den. men som kippex säger så går det nästan inte att veta då många väljer att inte visa vilka domäner som är bokade.

alipang 2011-10-17 13:30

Jag funderar på att visa vinstprocenten för oss. För att den ska gå att verifiera på något sätt så skulle jag behöva redovisa vilka domännamn vi fått beställning på och vilka vi vunnit. Det känns inte som känslig information att bara lista domänerna, men jag undrar om ni har nån synpunkt på det?

Det intressanta är ju dock vinstprocenten på de domäner där många är inblandade. Eftersom vi ofta får beställningar på sånt som listas på domainsnapper.se och snapback.se så kan man utgå från att de hamras hårdast. Läge att bygga en specialstatistik för dem på http://www.domainstat.se/domains/?

MRDJ 2011-10-17 14:15

Citat:

Ursprungligen postat av alipang (Inlägg 20420664)
Jag funderar på att visa vinstprocenten för oss. För att den ska gå att verifiera på något sätt så skulle jag behöva redovisa vilka domännamn vi fått beställning på och vilka vi vunnit. Det känns inte som känslig information att bara lista domänerna, men jag undrar om ni har nån synpunkt på det?

Det intressanta är ju dock vinstprocenten på de domäner där många är inblandade. Eftersom vi ofta får beställningar på sånt som listas på domainsnapper.se och snapback.se så kan man utgå från att de hamras hårdast. Läge att bygga en specialstatistik för dem på http://www.domainstat.se/domains/?

Skicka data till mig, så visar jag successrate. :)

EvaF 2011-10-17 15:06

Citat:

Ursprungligen postat av kippex (Inlägg 20420658)

Korrekt, men det är det närmaste du kommer idag.

kippex 2011-10-17 18:27

Successrate blir ju rätt svårt att beräkna när aktörer som "NN" och "Helo" tar fram hagelbrakarna som sagt.

Men det man kan göra är att mäta snap-success vid de fall då domänen är bokad hos minst 3 ombud eller något. Men känns som ett orka :)

Shaaw 2011-10-17 19:15

Tack för många bra svar! (och några dåliga)

Men i princip alla snapback tjänster kostar inget så länge de inte skaffar dom? så jag kan lika gärna lägga ett bud på domänen hos catch.info och sen lägga ett bud hos övriga och sen se vilken som fångar den åt mig? :)

Men på vissa kostar det som *** att köpa. Tänk om man beställer där och sen hos någon billigare och sen får man den precis före den billiga. då måste man betala massor. men jag antar att det är den risken man får ta med dyra/billiga snapback tjänster. Hur som helst lägger jag ett bud på domänen hos catch.info och ska försöka hitta andra som tillhandahåller likadana tjänster med snapback så får vi se vem som vinner. om någon annan gör likadant vill jag gärna att den postar här vilket företag som fick domänen åt dig!

frecka 2011-10-18 11:22

Är inte catch.info en sida där man bara kan se när domäner går ut som har varit registrerade förut?

Internet Sweden 2011-10-18 13:41

Citat:

Hur som helst lägger jag ett bud på domänen hos catch.info och ska försöka hitta andra som tillhandahåller likadana tjänster med snapback så får vi se vem som vinner. om någon annan gör likadant vill jag gärna att den postar här vilket företag som fick domänen åt dig!
Jag fårstår verkligen inte hur det är ämnat att hjälpa dig i din frågeställning..

Om person 1 lagt bud hos 10 registrarer och en av dessa 10 registrerar den åt dig, så betyder det VERKLIGEN INTE att resterande 9 är mindre lyckosamma.

Vissa av dessa registrarer försöker snappa 30-40 domäner vissa dagar, medan vissa andra ett mycket litet antal.

Vissa domäner är dessutom mer eftertraktade än andra domäner och det innebär att fler registranter lägger snapbackorders.

Vissa registrarer erbjuder endast att försöka registrera domänen till en unik registrant, medan andra registrarer erbjuder snapbackbokning av samma domän till ett flertal registranter och genomför sedan en "round robin" för att slumpa till vem de försöker snappa domänen.

Det finns även de "snapbackregistrarer" som registrerar ett mycket stort antal "mindre eftertraktade" domännamn under dessa tider, vilket, som sagts i tråden, ger ganska missvisande statistik, sett till "totalen" för de två första timmarna varje morgon för frisläppta domäner (de 2 första timmarna brukar vara "praxis" att räkna som snapback.

Det jag menar kan vara missvisande är att även om en registrar registrerat xxx antal frisläppta domäner, så behöver det inte funnits någon som helst konkurrens från annan registrant/registrar..

Shaaw 2011-10-29 19:11

Jo men om 100 personer använt sig av 10 olika snapback tjänster och 99 av dom fått domänen genom catch.info så måste det väl ändå betyda att catch.info är bäst?
Försökte få igång en diskussion här där folk delar med sig av vilka snapback tjänster dom använt sig av vid et tillfälle, hur mycket de betalt, vilken domän och av vilken snapback tjänst dom fick domänen av.

Det är klart att det inte går att säga när man använder sig av ett företag en gång och det är därför jag vill ha fleras synpunkter!

Internet Sweden 2011-10-30 12:55

Citat:

Ursprungligen postat av Shaaw (Inlägg 20422027)
Jo men om 100 personer använt sig av 10 olika snapback tjänster och 99 av dom fått domänen genom catch.info så måste det väl ändå betyda att catch.info är bäst?
Försökte få igång en diskussion här där folk delar med sig av vilka snapback tjänster dom använt sig av vid et tillfälle, hur mycket de betalt, vilken domän och av vilken snapback tjänst dom fick domänen av.

Det är klart att det inte går att säga när man använder sig av ett företag en gång och det är därför jag vill ha fleras synpunkter!

Nej det behöver det inte betyda - och det är dessutom inte någon enda på WN som KAN veta..(mer än mig själv, eftersom ingen annan har vetskap om hur loggen ser ut i form av antal försök/konkurrens mm) ..och jag har ingen anledning eller intresse att berätta vilken eller vilka registrarer som är bäst intrimmade, speciellt eftersom det hela också innehåller en skopa tur - även om den turen i många fall är nere på ms-nivå..

Att Catch sedan började erbjuda .se-domäner i början av augusti efter flera års uppehåll kan vara intressant att veta. Men precis som många andra här inne så kan jag berätta att de snappar genom .se:s ende Österrikiska registrar..
https://www.iis.se/domaner/registrer...sta?country=AT

Sedan behöver du vara medveten om att betalningsmodellerna kring bokning/beställning varierar friskt med alltifrån hur lång tid innan du lägger en beställning till ren budgivning om att kunna lägga en beställning av ett specifikt domännamn..

Shaaw 2011-10-31 17:39

Nä men eftersom inte du vill berätta för oss så är det väl upp till oss att ta reda på det? ;)

Shaaw 2011-10-31 17:42

Citat:

Ursprungligen postat av frecka (Inlägg 20420725)
Är inte catch.info en sida där man bara kan se när domäner går ut som har varit registrerade förut?

Näe man kan beställa domäner som har tagits bort eller någon glömt att betala för. :) Jag har iaf lagt ett bud. Sen får jag se om jag får den eller inte xD ;D

Internet Sweden 2011-10-31 22:21

Citat:

Ursprungligen postat av Shaaw (Inlägg 20422214)
..så är det väl upp till oss att ta reda på det? ;)

ok, vet inte om du förstod innebörden av vad jag skrev, men det är väl bara att önska dig lycka till då.. :)

Shaaw 2011-11-01 00:30

Jag tror ändå att man skulle kunna ta reda på ungefär vilka som är bästa när det gäller snapback genom att alla berättar sina erfarenheter. Visserligen inte om det bara är ett fåtal men är det många borde man kunna få sig en bild. x) dock verkar det inte vara så många här som delar med sig (A)

kippex 2011-11-01 08:16

Citat:

Ursprungligen postat av Shaaw (Inlägg 20422247)
Jag tror ändå att man skulle kunna ta reda på ungefär vilka som är bästa när det gäller snapback genom att alla berättar sina erfarenheter. Visserligen inte om det bara är ett fåtal men är det många borde man kunna få sig en bild. x) dock verkar det inte vara så många här som delar med sig (A)

Till en början tyckte jag I.S var en aning otrevlig, men det är fan befogat.

Hur svårt kan det vara att kolla vilka registrarer som fått de bra domänerna? Titta t.ex. på Domainstat.se o så får du avgöra själv vilka som troligtvis är "premiumdrops" och därefter se vilka registrarer som varit framgångsrika..... Catch(Haddad) är en av de sämsta FYI.

Shaaw 2011-11-02 18:16

Men hur svårt kan det vara att skriva vilka tjänster som man upplevt som bra och de man upplevt som dåliga? Det är ju inget tvång för dig kippex att läsa den här tråden (A)

alipang 2011-11-02 19:09

De som pysslar regelbundet med att snappa kanske ogärna delar med sig av sina smultronställen. Det ligger i sakens natur att man inte vill ha konkurrens om bokningsutrymmet. Vill du ha uppdaterad kunskap så får du följa släppen kontinuerligt. Som exempel kan jag nämna att när vi tog vår första fina domän i somras så låg det 4 mail med förfrågningar i mailboxen på morgonen.

Vår statistik ligger ute nu förresten.

kippex 2011-11-02 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av Shaaw (Inlägg 20422478)
Men hur svårt kan det vara att skriva vilka tjänster som man upplevt som bra och de man upplevt som dåliga? Det är ju inget tvång för dig kippex att läsa den här tråden (A)

Vad är en bra tjänst? Den som vinner domänen eller den där du får betala lägst.

Som nån skrev, gardera dig och regga hos ALLA ombud, du lär dock få vänta dig att pynta 10-15k till den som lyckas ta den om det är en domän som fler kan tänkas vara intresserade av.

Shaaw 2011-11-13 02:28

En bra domäncatchare är i mina ögon detta:
Den som snappar upp domänen om man lägger samma bud hos samtliga företag som sysslar med snapbacks. Det måste ju ändå betyda att den som då får den är bäst? eller? Internetsweden är få gärna du komma in med lite extrakunskaper ifall du vet något vi andra inte vet ;)

alipang 2011-11-13 13:34

Ja, om du är ute efter en enda jättepopulär domän så är det givetvis så. Om du handlar väldigt många domäner så kanske den bästa fångaren är den som har störst chans att fånga 7 av 10, och det behöver alltså inte vara samma sak som att man har 70% chans i första fallet. Lägg därtill priset.

En kul sak jag noterar med catch.info är att de skriver att de har vinstprocent på 33 medan alla andra har 67 :-) Ja, summan blir ju 100 precis som den bör vara när man räknar procent...

Internet Sweden 2011-11-13 17:10

Citat:

Ursprungligen postat av Shaaw (Inlägg 20423670)
En bra domäncatchare är i mina ögon detta:
Den som snappar upp domänen om man lägger samma bud hos samtliga företag som sysslar med snapbacks. Det måste ju ändå betyda att den som då får den är bäst? eller? Internetsweden är få gärna du komma in med lite extrakunskaper ifall du vet något vi andra inte vet ;)

Extrakunskaper? Du verkar inte vara speciellt mottagligt för basicnivå som jag jag redan har förklarat..

Inga snapregistrarer går 100%-igt att jämföra med varandra;
- dels har de helt olika prismodeller och sätt att "boka"/buda
- de har olika mycket bokade domäner

Dessutom finns det registrarer som tar in hur många beställningar som helst för en och samma domän, som de sedan lottar i vilken ordning de försöker registrera domänen.

Sammantaget gör att det är lika rimligt att säga att registrar X är bäst för att han lyckas registrera flesta domäner - samtidigt som man kan hävda att registrar X är sämst eftersom domänerna han snappar inte har någon konkurrens.

Ingen domän är lika värderad av marknaden och ingen domän har således inte lika mycket konkurrens.

Den andra parametern att tänka till kring är att varje registrar har ett numeriskt tak för hur många anrop/försök de kan/får göra mot registret.
MÅNGA registrarer är SÅKLART mest intresserade av att snappa de mest värdefulla domänerna - och det är först när dessa är släppta/reggade som de prövar med de längre ner på sin lista.

ähh orkar inte förklara mer.. pröva att boka genom flera registrarer och bilda din egen uppfattning.
(De du registrerat domäner genom fram till idag, erbjuder ju inte ens snapback..så pröva dig fram!)

Shaaw 2011-11-15 06:36

Haha :) Det var en bra förklaring dock!
Jag håller med om att det är svårt att jämföra. Dock kan man bilda sig en uppfattning vilka som är dyra, har bra service, billiga (i utgångspriset), eller vilka som faktiskt får den domänen man är ute efter. Budar man hos 10 olika registrarer varje gång för 100 domäner och en av registrarerna fångar 90% av alla så är min mening i alla fall att man kan säga att den registraren är "bättre" än dom andra. Sen behöver du inte hålla med.
Jag låter tråden ligga med din förklaring tills vidare!

MRDJ 2011-11-15 22:24

Citat:

Ursprungligen postat av Shaaw (Inlägg 20423845)
Haha :) Det var en bra förklaring dock!
Jag håller med om att det är svårt att jämföra. Dock kan man bilda sig en uppfattning vilka som är dyra, har bra service, billiga (i utgångspriset), eller vilka som faktiskt får den domänen man är ute efter. Budar man hos 10 olika registrarer varje gång för 100 domäner och en av registrarerna fångar 90% av alla så är min mening i alla fall att man kan säga att den registraren är "bättre" än dom andra. Sen behöver du inte hålla med.
Jag låter tråden ligga med din förklaring tills vidare!

Det finns ingen som snappar som har 90 % successrate..
Dem som är bäst ligger runt 50%

Ser man dem senaste 30 dagarna så är inte catch.info bland dem.. Ifall du vill ha svar på din fråga.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson