![]() |
Webbhotell utanför EU
Hej.
En vän & jag är i fasen av att köpa en populär webbplats men p.g.a av "lagens långa arm" måste vi placera servern utanför EU (nej, det är inget olagligt :) ). Det jag önskar veta är era tips på bra och pålitliga webbhotell utanför EU, gärna i USA eller liknande. Vi har kikat lite på http://www.hostgator.com/ och undrar ifall någon har erfarenhet av detta. Hittade lite information om det På HostGator, ett av de mest prisbelönta webbhotellen i USA, får man t.ex. obegränsat med bandbredd och utrymme, livesupport 24/7 och en garanterad 99.9% upptid. Här får man även det grymma admingränssnittet C-Panel, där man enkelt kan konfigurera allt som krävs. Detta till det blygsamma priset av 35 kr/månad. |
Varför tar ni inte en VPS istället och får IP på köpet? Finns många i USA.
|
|
Det är mest för "lagens långa arm" som vi väljer att söka oss till USA och vi vill försöka hitta ett bra alternativ. Bra stabilitet till en billig peng.
Har googlat lite på "VPS USA" och funnit en hel del men vet inte riktigt vilket som är bäst. Vi har inga direkta höga krav då webbplatsen som vi har köp ligger mellan 1000-1500 unika i veckan och har bara tre undersidor med text och ett forum. |
Tänkte nog mer på www.vpslink.com
|
Om det inte är något olagligt så finns det ju inte heller någon "lagens långa arm" att oroa sig för. Does not compute :-/
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Hostgator är outstanding. Bra prestanda och fantastisk support som är tillgänglig per chat 24 timmar om dygnet och 365 dagar om året. Har aldrig haft ett problem som tagit mer än tio minuter att lösa via deras chatsupport.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag misstänker att de har något likande. |
Citat:
Edit: Nu har jag varit i kontakt med både Hostagator och cirtexhosting och båda rekommendera en Dedikerad Server eller en VPS till oss. |
Jag har nyligen migrerat till dreamhost.com
Dundernöjd! |
Det känns väldigt märkligt när man läser på webbhotell i USA "unlimited disc space".
Menar det, att man kan väl inte ha obegränsat med diskutrymme, upp mot 10 TB och endast betala kanske 800-900:-/år? I så fall, om det stämmer, så är det underbart.. Då kan man fråga sig, varför erbjuder inte de svenska webbhotellen obegränsat med diskutrymme för kanske 2000-2500:-/år? |
Därför att det finns ingenting som är unlimited.
|
Citat:
Låt oss säga att vi lagrar foton på vår server och är uppe 3 TB i bilder då borde webbhotellet kontakta oss eller liknande. |
Jag skulle gissa att de raderar ditt konto hellre än att försöker kontakta dig.
|
Ok, då vet jag :)
Då får man helt enkelt ha en VPS och på sidan om den ha "enkel lagring". |
Om du är ute efter icke-eu-hosting med VPS kan jag ge en rekommendation till ServInt (www.servint.net) (USA-baserat). Det var nu ett par år sedan jag gjorde affärer med dem, men det var åtminstone då ett mycket proffsigt företag med fantastisk support.
|
Citat:
|
Citat:
Att kan det inte stå lite finstilt längst ner "lagrar du mer än 3 TB så får du börja betala ex: 400 kronor i månaden". |
Citat:
|
Sökte och fann den här tråden.
Vi undrar, om man driver en sida med 60.000-80.000 besök i veckan, 3-4 TB bilder som dagligen uppdateras med 5-10 GB i bilder. Vart ska man lägga sin sida utan att den dör (inte tillgänglig) flera gånger i veckan? Finns det några dedikerade server som erbjuder detta utrymme som vi har med en månadskostnad på mellan 4000-6000 kronor? Vi har kontaktat utländska företag och ingen verkar kunna ta emot vår trafik och storlek på disk mot en månadskostnad av 4000-6000 kronor. Vill poängtera med att sidan omsätter 70.000-90.000 i månaden inkl. moms. Som exempel så kan vi redan till våren kanske ligga på 6-7 TB i disk med bara bilder. |
Måste grejerna vara utomlands? Annars kan du ju hyra ett kvartsskåp i din stad.
Du behöver någon kärra eller två med en separat NAS. En SAN-låda blir nog overkill utan köp en QNAP 8-12-diskars-NAS och tryck in 2 TB-diskar i den. Diskpriserna kommer kosta plenty i säkert ett halvår till så om du kan vänta så gör det. En switch och en brandvägg så är du igång. Köp en extra när du ändå är igång. |
Jag ser inga problem att du även skulle kunna ha det i Sverige, 2U server med 12 diskplatser och sedan köra 3TB diskar.
Skulle inte se något problem att komma på runt 4-6k per månad. Nu skrev du inte vilken trafikmängd eller så du har utgående. Men anser att du bör klara dig även med en del trafik i din budget. Enda jag skulle kunna se det att du kan få betala lite startavgift för varje extra disk som behöver stoppas in i servern. Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:50. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson