WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kund har inte betalat på ett halvår - liten summa (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1050216)

ahlberger 2011-09-27 15:48

Kund har inte betalat på ett halvår - liten summa

Det är så att jag har gjort ett jobb åt en kund som jag fick kontakt med här på forumet. Jag har sökt personen flertalet gånger och blivit lovad att få betalt. Detta har tyvärr aldrig inträffat och jag bestämde mig för att ta andra vägar.
Tyvärr inser jag att jag är alldeles för liten för att använda något inkassoföretag, vad jag funnit kostar det från 1000 :- per år. Den obetalda faktura ligger på ca 1500. Har jag missat något inkassoföretag som gör engångsjobb eller kan jag gå tillväga på något annat sätt?

patrikweb 2011-09-27 16:03

Skit i inkasso, skicka det direkt till KFM.

Men en kreditupplysning kan vara värt innan för ens se möjligheten att få in pengarna.

Gustav 2011-09-27 18:27

Inkassobolagen gör inte något annat än att jaga din kund lite. Man anlitar dem för att spara tid, inte därför att de alltid lyckas driva in skulderna.

Har du redan lagt tid på att jaga personen, så behöver du inte ett inkassobolag. Det du bör göra i en sådan situation är istället, som Patrik säger, att skicka fordran till Kronofogden. Observera att fordran inte får vara tvistig om du skickar den Kronofogden. Om din kund alltså har vägrat betala, därför att han anser att han inte enligt lag är skyldig dig några pengar, så kan du inte skicka fordran till KFM. Då måste du istället ta det i tingsrätten.

KristianE 2011-09-27 19:40

Jepp, en ansökan om betalningsföreläggande hos KFM är det som gäller. Det kostar 300 kr
och denna avgift lägger du givetvis på kund inkl. ränta enl. räntelagen (f.n. 10% men använd
KFM's räntekalkylator för att inte riskera att åka på ocker).

Väljer du att ta verkställighet kostar detta ytterligare 600 tror jag men då knackar de på
och lappar bil och grejer. Nu är det en mindre summa pengar så antagligen gör de en löne-
utmätning på honom.

Att du riskerar att betala 300-900 kr är inget du ska vara rädd för. Såna som han ska inte få
fortsätta och en betalningsanmärkning är det minsta han förtjänar.

Westman 2011-09-27 21:00

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20418866)
betalningsanmärkning är det minsta han förtjänar.

OT: Mjo så är det. Fast ibland kan det gå det fort om man är lite klantig (som jag). Jag fick en p-bot ett par veckor innan jag drog på semester och glömde att betala den. När jag kom hem från semestern hade jag en liten överraskning i brevlådan från KFM. Som tur var kom den samma dag som jag kom hem så jag hann rätta till allt innan det blev en anmärkning men jag fick en mindre prydlig förfrågan hos UC. :o

Davve 2011-09-27 21:34

Det beror vilket inkasso företag man väljer. Väljer man de stora så är det knappt något manuellt arbete de gör, skickar ut lite brev per automatik. Mindre byråer brukar ringar och jaga och kunderna betalar då oftare!

Magnus_A 2011-09-27 21:45

För 1500 är det inte värt att jobba med inkassobolag för en enstaka skuld. Har du 100 kunder av 1000 som inte betalar 1500 var så är det absolut läge för inkasso.
Men är fodran tvistig på det viset att kunden hört av sig och sagt att jobbet/varan inte uppfyller hans förväntningar så är dörren till KFM stängd.
Skicka ett nytt brev och säg tydligt att du drar det till KFM om han inte betalar inom typ 14 dar, sen släpp det till KFM.

KristianE 2011-09-28 08:32

Jepp. Hela min post förutsatte att det inte är en tvistig faktura på något sätt.

ahlberger 2011-09-28 08:59

Ja fakturan är helt utan tvist. Han har bara inte betalat trotts löften. Tack för alla svar, har bett om kreditupplysning och förberett ansökan hos kronofogden. Vi får se hur detta går.

klein 2011-09-28 09:01

Du får köra din egna inkasso, men läs på vad lagen säger. Du kan inte skicka något direkt till KFM utan att sicka ett antal varningsbrev. Inkassobolag är oftast större skurkar 1% klubbarna är.

Citat:

Ursprungligen postat av ahlberger (Inlägg 20418844)
Det är så att jag har gjort ett jobb åt en kund som jag fick kontakt med här på forumet. Jag har sökt personen flertalet gånger och blivit lovad att få betalt. Detta har tyvärr aldrig inträffat och jag bestämde mig för att ta andra vägar.
Tyvärr inser jag att jag är alldeles för liten för att använda något inkassoföretag, vad jag funnit kostar det från 1000 :- per år. Den obetalda faktura ligger på ca 1500. Har jag missat något inkassoföretag som gör engångsjobb eller kan jag gå tillväga på något annat sätt?

patrikweb 2011-09-28 10:09

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20418912)
Du får köra din egna inkasso, men läs på vad lagen säger. Du kan inte skicka något direkt till KFM utan att sicka ett antal varningsbrev. Inkassobolag är oftast större skurkar 1% klubbarna är.

Jo det kan du, du har inga krav för att skicka direkt till KFM. Enda du får tänka på är räntelagen när du ska beräkna ränta om du yrkar på någon sådan.

klein 2011-09-28 12:31

Läs paragraf 5 och 6 i inkassolagen

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740182.htm

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20418916)
Jo det kan du, du har inga krav för att skicka direkt till KFM. Enda du får tänka på är räntelagen när du ska beräkna ränta om du yrkar på någon sådan.

patrikweb 2011-09-28 13:00

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20418925)
Läs paragraf 5 och 6 i inkassolagen

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740182.htm

Jag skiter väl i inkassolagen, det gäller bara inkassobolagen.

Skickar du inte kunden till inkasso så går du inte under den lagen.

Westman 2011-09-28 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20418927)

Skickar du inte kunden till inkasso så går du inte under den lagen.

Öhm, har du läst paragraf 1?

patrikweb 2011-09-28 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20418928)
Öhm, har du läst paragraf 1?

Du kanske ska lära dig läsa, Lagen gäller ej Kronofogdemyndighetens verksamhet. Lag (2006:691).

"Denna lag gäller indrivning av egen eller annans fordran genom krav eller annan inkassoåtgärd (inkassoverksamhet)"

Sedan kanske du ska börja läsa vad inkasso är och omfattar.

Eller du kanske försöker åberopa sjölagen när du åker på järnväg istället för järnvägslagen? Det kommer säkert bli så jävla rätt och bra när man försöker gå efter andra lagar än den som gäller för området.

Westman 2011-09-28 13:53

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20418930)
Du kanske ska lära dig läsa, Lagen gäller ej Kronofogdemyndighetens verksamhet. Lag (2006:691).

"Denna lag gäller indrivning av egen eller annans fordran genom krav eller annan inkassoåtgärd (inkassoverksamhet)"

Sedan kanske du ska börja läsa vad inkasso är och omfattar.

Eller du kanske försöker åberopa sjölagen när du åker på järnväg istället för järnvägslagen? Det kommer säkert bli så jävla rätt och bra när man försöker gå efter andra lagar än den som gäller för området.

Jasså lagen gäller inte dig? "Denna lag gäller indrivning av egen eller annans fordran genom krav eller annan inkassoåtgärd" så jag undrar vem som ska lära sig läsa.

EDIT: Eller menar du att du är KFM? De är de enda som är undantagna.

patrikweb 2011-09-28 14:02

Nu är du bara korkad, du läser inkassolagen som rör inkassoverksamhet.

Lika lite som sjölagen gäller när du åker tåg.

Westman 2011-09-28 14:15

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20418935)
Nu är du bara korkad, du läser inkassolagen som rör inkassoverksamhet.

Suck, nej det är inte jag som är korkad. Inkassolagen gäller också alla som driver sina egna krav. Inkassoföretag driver in andras krav vilket kräver särskilt tillstånd och det framgår också av lagen. Du kanske borde fråga din revisor innan du återkommer med mer påhopp.

patrikweb 2011-09-28 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20418936)
Suck, nej det är inte jag som är korkad. Inkassolagen gäller också alla som driver sina egna krav. Inkassoföretag driver in andras krav vilket kräver särskilt tillstånd och det framgår också av lagen. Du kanske borde fråga din revisor innan du återkommer med mer påhopp.

Jag pratar inte om inkasso alls, jag pratar om att man kan skicka saker direkt till kfm utan behöva skicka några inkassokrav.

Jag vet väl förhelvete att man kan skicka egna inkassokrav och att inkassolagen då gäller, men vi pratar inte om inkasso alls utan kfm.

Westman 2011-09-28 14:23

TS bör läsa detta och inte något som patrikweb skriver: http://newsroom.blinfo.se/nar-din-ku...alar-20101220/

Westman 2011-09-28 14:29

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20418937)
Jag pratar inte om inkasso alls, jag pratar om att man kan skicka saker direkt till kfm utan behöva skicka några inkassokrav.

Jag vet väl förhelvete att man kan skicka egna inkassokrav och att inkassolagen då gäller, men vi pratar inte om inkasso alls utan kfm.

Först säger du att inkassolagen inte gäller dig, sen att den bara gäller inkassobolag (och att jag är korkad). Nu säger du inkassolagen visst gäller dig om du skickar ett inkassokrav men att du kan skicka saker direkt till KFM utan att inkassolagen skulle gälla.

I och med att du vidtar rättsliga åtgärder så måste du ha skickat någon form av krav och därmed gäller inkassolagen. Rätta mig om jag har fel men kom då med fakta och inget svammel om tåg.

patrikweb 2011-09-28 14:35

Ja om man inte kan läsa lagar så kan man ju alltid göra onödiga steg och slänga bort pengar.

En skuld är en skuld, en obetald faktura är ett krav. Du kan skicka direkt till KFM.

Rent juridiskt skulle du kunnat driva in en muntlig skuld även om det juridiskt svårare bevis det.

Jag sa att inkassolagen endast gäller vid inkassoverksamhet, att skicka en obetald skuld direkt till KFM räknas inte som inkassoverksamhet.

Så länge du inte anlitar ett inkassobolag eller agerar inkasso själv genom skicka ett inkassokrav så kan du torka dig i röven med inkassolagen för den gäller inte utan då gäller KFM.

Westman 2011-09-28 17:05

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20418942)
Ja om man inte kan läsa lagar så kan man ju alltid göra onödiga steg och slänga bort pengar.

En skuld är en skuld, en obetald faktura är ett krav. Du kan skicka direkt till KFM.

Rent juridiskt skulle du kunnat driva in en muntlig skuld även om det juridiskt svårare bevis det.

Jag sa att inkassolagen endast gäller vid inkassoverksamhet, att skicka en obetald skuld direkt till KFM räknas inte som inkassoverksamhet.

Så länge du inte anlitar ett inkassobolag eller agerar inkasso själv genom skicka ett inkassokrav så kan du torka dig i röven med inkassolagen för den gäller inte utan då gäller KFM.

Lika välpolerad och trevlig som alltid. Inkassolagens giltighet är inte avhängande av att du skickar ett formellt inkassokrav. Sen så skrev du att den endast gällde inkassobolag:
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20418927)

För övrigt är KFM ingen lag och om du vill använda inkassolagen för att sköta din personliga hygien så är det upp till dig, jag har råd med Lambi.

patrikweb 2011-09-28 17:25

Så klart KFM går under egen lagstiftning, i första hand är det Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning som gäller vid ansökan till KFM.

Den har inget med inkassolagen att göra. Inkassolagen gäller endast inkassohantering, sedan om du använder dig av rätten att bedriva egen inkassobolag inom dina egna kunder eller externt inkassobolag som har tillstånd.

För att det ska räknas som inkasso så måste du följa dom regler och utformning som gäller för inkassokrav.

Men finns ingen lag som säger att du måste skicka inkasso för att kunna skicka till KFM.

Westman 2011-09-28 18:12

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20418962)
Så klart KFM går under egen lagstiftning, i första hand är det Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning som gäller vid ansökan till KFM.

Den har inget med inkassolagen att göra. Inkassolagen gäller endast inkassohantering, sedan om du använder dig av rätten att bedriva egen inkassobolag inom dina egna kunder eller externt inkassobolag som har tillstånd.

För att det ska räknas som inkasso så måste du följa dom regler och utformning som gäller för inkassokrav.

Men finns ingen lag som säger att du måste skicka inkasso för att kunna skicka till KFM.

Ja KFM har andra lagar att rätta sig efter men KFM är ingen lag som du kan rätta dig efter och du försöker faktiskt ersätta en lag med en myndighet.

Man har ingen rätt att bedriva ett inkassobolag, du har rätt att sköta dina egna inkassoärenden. Ordning på begreppen är att föredra.

Ja men inkassolagen gäller även om du _inte_ skickar ett formellt inkassokrav.

Nej men du måste ha skickat faktura/krav med ett förfallodatum som måste ha passerats utan giltigt bestridande och skickar du ett krav så gäller inkassolagen enligt vad jag har fått lära mig.

jonny 2011-09-28 19:07

Om du har skickat en faktura och sedan skickat en påminnelse bör påminnelsen kunna antas utgöra ett krav om inte fakturan i sig var tillräcklig.

Men om du inte har gjort det så skicka en påminnelse.
Skicka också ett inkassokrav och lägg på 160 kr i avgifter. Därefter ansöker du hos KFM.

klein 2011-09-29 02:57

Det står på KFM blanketter , som man skall kryssa i, om man har följt paragraf si och så i inkassolagen. Kruxet är att det kostar x antal kronor att göra ansöka hos KFM, så man bör göra saker och ting rätt.

Bok för den som vill göra rätt :

http://www.bokus.com/bok/97891974178...assohandboken/

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20418969)
Om du har skickat en faktura och sedan skickat en påminnelse bör påminnelsen kunna antas utgöra ett krav om inte fakturan i sig var tillräcklig.

Men om du inte har gjort det så skicka en påminnelse.
Skicka också ett inkassokrav och lägg på 160 kr i avgifter. Därefter ansöker du hos KFM.

ahlberger 2011-09-29 07:53

Nu har det förhoppningsvis löst sig utan KFM. Vi har kommit överens om en betalningsplan där första betalningen åtminstone är gjord. Men en bra tråd hur som helst, kommer antagligen till användning någon annan gång!

/Ahlberger

patrikweb 2011-09-29 08:03

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20418979)
Det står på KFM blanketter , som man skall kryssa i, om man har följt paragraf si och så i inkassolagen. Kruxet är att det kostar x antal kronor att göra ansöka hos KFM, så man bör göra saker och ting rätt.

Bok för den som vill göra rätt :

http://www.bokus.com/bok/97891974178...assohandboken/

Om du vill ha ersättning för inkassokostnader (Om du har skickat sådant) så finns sådant fält på KFM blanketten. Men handlar ju bara om du har gjort det eller inte.

Men om du inte skickat något inkassokrav så fyller man inte i den delen.

klein 2011-10-02 19:56

Man bör dock göra en riskbedömning först, för om kunden inte kan betala, så står du där med "förlust" på KFM avgiften , eftersom KFM vill ha en löpande årlig avgift.

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20418986)
Om du vill ha ersättning för inkassokostnader (Om du har skickat sådant) så finns sådant fält på KFM blanketten. Men handlar ju bara om du har gjort det eller inte.

Men om du inte skickat något inkassokrav så fyller man inte i den delen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson