![]() |
Jag är Glaaaad!!!!
Hej alla på Wn!
jag sitter här inatt och är super glad! Känner för att skriva av mig lite, har letat domäner i ungefär 1 v aktivt de senaste dygnen för att hitta bra domäner att lägga i min portfolio. Jag har hittat domäner som är ruggigt bra och som jag är mycket nöjd med! Har precis fått igenom dessa på Binero och nu är jag så nöjd man kan bli! Vissa kanske kommer tycka att vissa domäner är dåliga, men det är upp till ägaren att avgöra vad som är bra och inte. Finns kanske de som är intresserade av domänen: Huslån.nu den finns ledig + en jävla massa andra bra, men dom ska jag ta själv sen. Trevlig kväll! Har edit pga av att jag vet annars hur tråden kommer att bli. Det finns många här på WN som har domäner som är "trademarks" så jag är inte ensam. Hur som helst, Ha en underbar kväll:) |
Det var väldigt många varumärken du snodde i domänerna.
Fast jag kan låtsas som inget om du vill vara glad. |
Tror ingen vill köpa dessa om det inte är företagen själva. Men då får du nog ingenting för det, snarare tvärtom.
Och vad skall du använda dom till? Att bedriva kommersiell verksamhet under ett varumärke är inte bra, vet inte om det är illegalt men bra är det då inte. |
Min tanke är väll att använda vissa för att marknadsföra bolagen själva via deras egna Affiliate program.
|
Det låter enligt mig bra. Är inte så insatt i sånt här men försöker bli det :)
|
Citat:
Lycka till med det! :) Får se då hur länge du kommer få några pengar av företagen. Kanske utbetalningen kommer tillsammans med brevet från företagets advokater ... |
Citat:
|
Det finns ett halvtrevligt keyword ledigt under .nu (enbart ledigt där, utöver .no och .fi) som jag haft span på, men det gäller ju att kunna göra något av det i slutändan. Utan att veta vad du avser för domännamn får man önska dig lycka till.
|
Ännu en sönderediterad tråd från koalan..
|
Citat:
Som vanligt många moralpredikningar från vissa, det är som TS skriver många här som sitter på trademark domäner! Kolla killarna som ex har Iphone.se det är också ett skyddat namn, såg vissa av TS domäner inann hans Edit, då borde väll : visakort.se vara samma? Den är ju kopplad till porr, mesans TS har visacard.se och säger att han vill köra affiliate, Kör hårt, och lycka till! Skicka pm om du vill sälja några av de du listade inatt :) |
Citat:
|
Sitter också på ett varumärke skyddad domän, har gjort det i 11 år.. Linux.se
Dock har jag haft gott uppsått hela tiden. Dock är jag förvånad att iPhone.se få leva utan att apple sparka in dörren med dragna Mp40. Citat:
|
Citat:
Annat är det om man köper en domän som är ett varumärke. Sen går med i deras affiliateprogram för att promota företaget i fråga, under domänen som innehåller varumärket. Så därför är det bättre att köra på någon annan domän, för förr eller senare kommer företaget reagera och då kan allt borta. |
Intressant,
Jag har ju även Visakort.nu där skuller jag "tekniskt" sätt kunna ha en sida med folk som får visa upp sina kort och bilder (Visakort.nu) Men hur är det med Swedbank/Forex etc ? Dessa är ju företag som alla erbjuder teckning av Visakort. Skulle man få sälja domänen till ett sådant bolag, som erbjuder visakort till sina kunder? |
Citat:
|
Angående varumärkesintrång så kan man aldrig veta. Med lite tur så kan du använda ett domännamn innehållandes någon annans varumärke i evig tid. Med lite otur så hamnar du i en lång rättstvist som kan dra ut på flera år och som kostar skjortan.
Det enda man kan säga generellt är att det aldrig är olagligt att äga ett domännamn. Det värsta man kan råka ut för då, är en ATF och en sådan kostar dig ingenting. Om du däremot använder en domän som innehåller någon annans varumärke i kommersiellt syfte, så riskerar du att bli stämd för varumärkesintrång. Helt avgörande är för vilka varumärkesklasser som namnet är skyddat. Det skulle förvåna mig om tex Visa inte är skyddat i alla klasser (orkar inte kolla). I så fall spelar det ingen roll om du säljer vykort eller kontokort, det är varumärkesintrång i båda fallen. Olika organisationer och företag har olika attityder till varumärkesintrång. Vissa bryr sig inte alls och andra går över lik för att skydda sitt namn. Skulle jag bedriva handel via tex linux.se så skulle jag inte vara särskilt orolig. Men skulle jag gjort det via microsoft.se så skulle jag förmodligen inte sova gott om nätterna. |
Det bero väl också på vad man gör med en domän. Hade jag gjort en porrsajt av linux.se , så kanske hade blivit något annan liv i luckan, men både Linux.nu och linux.se är Svenska fansajter..Dvs något som hela linux konceptet bygger på.
Citat:
|
Om nu TS skapar en fan sida till visa, tror jag inte det är problem.
Inte heller om han säljer domänerna, beror på vad han gör. Det är inte olagligt att regga domäner, upp till bolagen att skydda sina domäner. Kan dom inte köpa den från han? Eller har dom automatiskt rätt till namnet.? |
vilken site kör du för att hitta domäner? :)
|
Citat:
Om du frågar mig så kör jag på: Nameisp Och tycker dom har ruggigt bra söksystem ! Men köper via Binero. Jag fattar inte att vissa domäner kan vara lediga! Igår köpte jag upp extremt bra domäner, och nyss köpte jag upp dessa: Kreditlån.nu Kreditlan.nu Finanslån.se Finanslan.se Nu är jag jävligt nöjd med de nya domänerna i min portfolio från iåg och idag! Ps:Finns fortfarande några helt ok kvar, om ni är riktigt snälla och ber snällt i ett pm, så kanske jag tipsar om vissa :) |
Alla är vi barn i början. Men nyregistreringar var spännande för 20 år sedan. Det är alltså inte så att du missade tåget med en dag eller två, utan du är två decennier för sent ute.
Det går att hitta ok domäner. Men det går inte att hitta domäner som är så bra att det kan finnas ett allmänintresse för dem här på forumet. Du behöver alltså inte uppdatera oss andra då du har registrerat nya domäner. Vill du istället sälja domäner så gör det i för ändamålet avsett forum. |
Citat:
Peace out!;) |
Citat:
|
Det var roligare på den tiden, då det vara en sport att regga domäner. Först rigga bolag hos PRV och sedan eventuella få genom domänen hos .SE
Personligen har jag aldrig hållit på med det här i någon större skala, utan mest plockat domäner för jag ville ha dem och använda dem för olika projekt. Sedan har det blivit liggande i portföljen. Den domän jag har fått mest betalt för var ****store.com , på tiden $ kursen stog i 11:- och sedan fick även en slant för ssh.se :-) ( En domän som jag ångra att jag sålde ) Vet några bekanta var tidigt ute med e handel och men gav upp , och släppte domänen clockstore.com. Vet bekanta som plockade ett domännamn som är en benämning på en fordonstyp, det har bara låtit namnet ligga, om det hade byggt nätsamhälle på namnet och stoppat in lite innehåll, så google hade gilla namnet, så hade de haft en väldigt bra passiv inkomst. Citat:
|
Inte för att göra din glädje kort, men..
Kreditlån har 110 googlesök i månaden. Finanslån har 12... Ett tips är att basera dina inköp på statistik och inte vad som låter bra/ballt! Good luck huntin! Citat:
|
Citat:
Så du kan inte ENBART basera ett domän inköp på statistik! Jag har mer koll på mina domäninköp och planer för de flesta, så svaret på ditt påstående: Jag har mer koll på mina domäner, än att dom låter coolt! Att jag varit medlem sedan sep 2011 betyder inte att jag inte kanske varit medlem här tidigare. Jag vet hur domänhandel fungerar, så försök inte få mig att låta som en amatör :) |
Tyvärr får jag nog ställa mig i ledet och även säga att det inte är några kanondomäner år 2011. Men däremot kan de säkert vara mer värda 2021.
Men jag finner det inte konstigt att en tvåords IDN .nu domän är ledig. Statistik är en mycket bra parameter att ta med. Dock som du säger så ska man inte enbart gå på det, men då får vi nog prata lite mer premiumdomäner för att man ska förbise statistiken. Som det skrivits tidigare i tråden så gick tåget för ett antal år sedan. Med diverse bolagsregistreringar för att sedan kunna knyta värdefulla domäner till sig. Ett sådant roligt exempel är Bingo Rimér (om han inte bara står som "målvakt") som för att få hemsida.se registrerade bolaget "Hem & Sidå i Stockholm Handelsbolag" :) |
Oavsett domäner är det gott att se någon så glad! ;-)
|
Om du missat betydelsen på orden. Kredit är synonymt med lån, finans är synonymt med ekonomi...
kreditlån.se == lånlån.se (ledig) finanslån.se == ekonomilån.se (deaktiverad) Kul att du är glad men som många andra poängterat, det finns en anledning till att domänerna är lediga. Ingen annan har värderat dem till 80kr =) |
Kollar man dropplistan för .nu domäner finns det mängder med hyfsade domäner som droppar. problemet med .nu är ju att dem är väldigt svåra att sälja.
Dels på grund av att det kostar mellan 1600 och 2500 kr att göra ett ägarbyte samt att .nu inte är lika poppis som .se. Jag har lagt ner .nu-domäner av denna anledning. Men gott att ni hittat domäner som ni är nöjd med :) |
Ryktet säget att kostnaden för att göra ägarbyte på .nu kommer att sjunka rejält snart.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Säga vad man vill om moralpredikningar men etik och moral är viktigt i såväl privatlivet som affärsverksamheten om det ska fungera bra i längden. De flesta här har egna företag och då ser man ofta inte särskilt positivt på den typen av varumärkessnyltande. Ett tips för framtiden är att satsa på egna idéer istället för att härma och kopiera andra rakt av. Det kommer löna sig i längden. Du kan jämföra affärsvärlden med idrotten. Det finns såväl skrivna (= lagar, dvs. sådana som måste följas) som oskrivna regler (sådana som bör följas). |
Citat:
http://www.missdomain.se/finanslan.se_230268 |
Ja och??
Dom ligger med ett startbud som är ganska högt, visst får man rätt bud kanske man säljer. Om inte är det ganska roligt att se hur många som kikar på dom. Ser inget fel alls i det MR Ara:) |
Citat:
|
Han kanske var glad över att han hittat några som han eventuellt kan tjäna en slant på?
|
Denna tråden borde delas upp i en för egenreklam av domänamn som sedan tas bort :) Och en som diskuterar värdet i domäner rent allmänt, vilket för övrigt är intressant när det kommer till .nu.
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson