WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Min verksamhet under ditt företag (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1050168)

frecka 2011-09-23 17:53

Min verksamhet under ditt företag

Hej,

Jag har kommit en bit på min verksamhet, godisgrodan, men har upptäckt att det inte går att göra det privat.
Skulle det vara möjligt att få sätta godisgrodan under ett annat företags ägo och dela inkomsten 50/50?
Alla bekostnad kan jag stå för men jag vill bara kunna säga att det är ett företag som står vid GodisGrodan.

Är det möjligt? Kan man göra så?

Tacksam för svar.

nosnaj 2011-09-23 18:29

Varför startar du inte bara ett eget företag?
Kostar inte ett öre och du kan ansöka direkt på nätet.

frecka 2011-09-23 19:02

Jag är 17 år. Kan ej starta företag då. Men jag tror att jag kan starta enskild firma. Men jag vet inte hur. Är det någon som vill hjälpa mig med det?

frecka 2011-09-23 19:03

Alltså jag vill kunna tas som ett företag när jag registrerar mig på olika nätverk och sånt.

KristianE 2011-09-23 19:04

Vänta tills du blir 18 och kör så det ryker sen. Nu får du registrera F-skatt och moms med
målsmans godkännande men det är problematiskt för varenda avtal måste din mor skriva på.

frecka 2011-09-23 19:13

Okej, men hur gratis kan det då bli?
Alltså, vad kan jag exakt göra när jag blir 18. Blir det januari nästa år :)

Kostar det inte att starta ett företag?

KristianE 2011-09-23 19:28

Det kostar bara att namnskydda sitt företag (1000-2000 kr). För en enskild firma är det bara
att fylla i några formulär och signera med ditt bank-ID.

frecka 2011-09-23 21:04

Kan du eller någon hjälpa mig med det.
Du kan få ersättning för det.

KristianE 2011-09-23 22:59

Börja med att skaffa en internetbank så du kan få ett Bank-ID. Har du redan internetbank så
skaffa Bank-ID redan nu. Om det nu inte kräver att du fyllt 18.

Företaget startar du sedan på verksamt.se.

frecka 2011-09-23 23:29

Du menar e-leg.

Var inne hos nordea och jag uppfattade inte riktigt, men jag måste vara 18 år tror jag.
Men med målsmans tillåtelse går det.

Hur gör jag sen inne på verksamt?

Hur funkar det med skattning och sånt?
Sköter man det via webbsidan?

MickeH 2011-09-24 00:20

Hej
Tyvärr finns det inga genvägar när man vill starta och driva företag och tro inte att någon annan ska göra jobbet åt dig. Det är hårt arbeta som gäller. Innan man startar upp är det viktigt att man är förbered kortsagt det gäller att LÄSA på hur man driver och startar företag annars kan det bli en dyrköpt erfarenhet.
Mitt råd är att först och främst läsa böcker i ämnet sen kan man försöka gå några kurser i företagsekonomi och bokföring .
Här har du en länk till böcker som brukar vara bra.
http://www.blinfo.se/Go.do?path=/shop/books

frecka 2011-09-24 00:26

Måste det vara så avancerat. Det enda jag vill ha är ett org. nummer :)

Jontz 2011-09-24 04:23

Ja det är avancerat att driva företag. Men det är avancerat att cykla också för den som inte vet hur man gör det.
Mitt tips är att dra igång firman, söka upp någon som kan hjälpa dig med ekonomisk rådgivning gratis (släktning, vän osv) och sedan kommer bitarna falla på plats allt eftersom.

robaino 2011-09-24 04:45

Citat:

Ursprungligen postat av frecka (Inlägg 20418580)

Hej!

Sla en signal till SKV och beratta om din situation. Dom ar faktiskt mycket hjalpsamma aven om dom inte kommer overst pa min julklappslista :)

MVH

R

KristianE 2011-09-24 07:47

Citat:

Bokföring är det som är viktigast av allt i ett bolag. Sköter du inte denna åker du i finkan.
Kan du inte lära dig bokföring så får du lägga ut det på nån som kan.

Westman 2011-09-24 17:12

Citat:

Ha och ha. Du har aldrig funderat på att du kanske måste ge för att få?

frecka 2011-09-24 17:46

Okej, men alltså om jag signar ett företag. Kan man förlora något på det? Alltså nu räknar jag inte med några lån eller sånt från bank.

Men om man bara sitter och gör ingenting med ett företag. Går man back på det då?
Förutsett att man inte tjänar någonting igenom företaget?

KristianE 2011-09-24 18:40

Du måste ändå bokföra alla transaktioner och deklarera på särskilda blanketter varje år.

MKÖ 2011-09-24 18:44

Läs på i cirka ett halvår om EF innan du startar något. Min rek.

frecka 2011-09-24 20:54

Även om jag inte gör någonting?
Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20418646)
Du måste ändå bokföra alla transaktioner och deklarera på särskilda blanketter varje år.

Helix 2011-09-24 21:02

Citat:

Ursprungligen postat av frecka (Inlägg 20418650)
Även om jag inte gör någonting?

Ja.

Det är lätt att starta EF eller annan typ av företag, men med detta kommer skyldigheter som du inte hade innan. Bokföring, redovisning, momsredovisning (månad/kvartal/år), förenklat bokslut (minst för EF), deklaration.

Westman 2011-09-24 22:16

Det låter värre än vad det är. 995:- för SPCS Enskild Firma (eller liknande) och låna ett par böcker på biblioteket är allt du behöver. Sen ska du komma ihåg att skatteåterbäringen kommer till jul, inte till sommaren, om man har firma.

Gustav 2011-09-25 01:12

Citat:

Ursprungligen postat av frecka (Inlägg 20418644)
Okej, men alltså om jag signar ett företag. Kan man förlora något på det? Alltså nu räknar jag inte med några lån eller sånt från bank.

Det enda du riskerar är allt du äger och allting du någonsin kommer att äga. I alla fall om du startar enskild firma. Du blir personligen ansvarig för företagets alla åtaganden.

Innan du registrerar din firma så bör du hitta någon som kan hjälpa dig med bokföringen. När du har registrerat din firma så bör du skaffa dig en företagsförsäkring (det är billigt).

Det är inte direkt farligt att driva företag. Men det är lite annorlunda jämfört med att vara privatperson. Som företag kommer man inte undan med ursäkter som "jag visste inte" eller "jag är ung och oerfaren". Du förväntas i princip kunna allting om lagar och skatter från den dagen då du registrerar din firma.

Det är inte riktigt så läskigt som det låter dock. Det kryllar av enskilda firmor i det här landet. Det är alltså inte svårare än att vanligt folk klarar av det. Men det kräver engagemang och ansvarstagande.

robaino 2011-09-27 15:37

Citat:

Ursprungligen postat av MKÖ (Inlägg 20418647)
Läs på i cirka ett halvår om EF innan du startar något. Min rek.

Jag har drivit bolag i 20 år och ska fortfarande "sätta mig in i bokföringen"... Fungerar rätt bra ändå men se till att fokusera på att dra in pengar. har man pengar kan man köpa tjänster.

MVH

R

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson