WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Google+ nu öppet för alla (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1050129)

Thir13teen 2011-09-21 10:14

Google+ nu öppet för alla

Diskutera.

hnn 2011-09-21 11:05

Har väl varit öppet ett bra tag nu?

tartareandesire 2011-09-21 11:11

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20418236)
Har väl varit öppet ett bra tag nu?

Nope, de öppnade igår. Bara för inbjudna tidigare.

hnn 2011-09-21 11:15

OK

(utfyllnad ............... )

Captain Thailand 2011-09-21 11:15

Hej,

Off topic:

Jag har gillat Google sedan slutet av nittiotalet, men vägrar tjuraktigt Google+. Tror Facebook gjort att jag fått nog av motsvarande sociala medier överlag (jag är förvisso rätt aktiv där). Jag orkar inte bry mig om FLER statusuppdateringar och bilder på folks luncher helt enkelt.

Ps. Ni yngre förmågor skulle säga att jag är en gammal stöt ;-)

Anders Larsson 2011-09-21 11:39

Öppet för alla, förutom för de som använder Googles företagstjänster!
http://www.google.com/support/plus/b...answer=1407609

Det är patetiskt att inte låta oss kunder som tom betalar för att använda Google Apps, komma in på Google+ :(

tartareandesire 2011-09-21 11:44

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20418241)
Hej,

Off topic:

Jag har gillat Google sedan slutet av nittiotalet, men vägrar tjuraktigt Google+. Tror Facebook gjort att jag fått nog av motsvarande sociala medier överlag (jag är förvisso rätt aktiv där). Jag orkar inte bry mig om FLER statusuppdateringar och bilder på folks luncher helt enkelt.

Jag är nog yngre än dig men använder knappt Facebook alls annat än API i jobbet :) Blir mest telefon, Skype och mail. Lekte runt lite i Google+ när det släpptes för inbjudna men har svårt att se att de i nuläget skulle kunna konkurrera med Facebook på allvar. Situationen kan dock säkerligen förändras.

Någon gång hoppas jag folk tröttnar på att läsa om vad deras 500 "vänner" äter till frukost :) Facebook är lite som en gigantisk offentlig dagbok, bara det att det mesta av intresse är borttaget.

Westman 2011-09-21 11:50

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20418241)

Jag är därmed ännu äldre som inte ens använder Facebook. :D

pelmered 2011-09-21 12:48

En annan intressant och relaterad nyhet är att facebook nu till ganska stor del har kopierat konceptet med cirklar(hos dem kallat listor).
G+ kommer få det väldigt svårt i konkurrensen med facebook. Att byta från ett socialt nätverk där man har alla sina vänner och kontakter till ett nytt är en stor grej och ett stort hinder för G+. Visserligen kan man exportera och importera data mellan olika nätverk, men det är inte riktigt där skon klämmer.

Anders Larsson 2011-09-21 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20418254)
En annan intressant och relaterad nyhet är att facebook nu till ganska stor del har kopierat konceptet med cirklar(hos dem kallat listor).
G+ kommer få det väldigt svårt i konkurrensen med facebook. Att byta från ett socialt nätverk där man har alla sina vänner och kontakter till ett nytt är en stor grej och ett stort hinder för G+. Visserligen kan man exportera och importera data mellan olika nätverk, men det är inte riktigt där skon klämmer.

Listor har funnits i flera år, men de var lite undangömda och inte så lätta att använda.

Ciffan 2011-09-21 19:59

Testade under invite-tiden (tror jag bjöd in några härifrån)
Tanken är god men det blev för krångligt* och när väl "nördarna" fått sina invites så var det stopp för mig att kunna dela ut fler. Folk sa att de hade tillräckligt med att ha koll på facebook och/eller twitter. Hade väl som mest ett 30-tal i mina kretsar men det hände inte så mycket
Så föll mitt användarnamn för deras real name-policy och jag beslöt mig för att ta radera mitt konto - har inte saknat det

*Förutom kretsarna finns här en bild över vem som kan se ens poster
http://www.99.se/attachments/interne...lopp-gplus.jpg

digiArt 2011-09-21 21:20

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20418326)

Kan man trycka "gilla" på den där? :D

frankw 2011-09-21 21:54

har g+ någon funktion i våra alldagliga liv överhuvudtaget?
räkna bort geekfaktorn som finns hos oss att man vill testa osv, är det något som kommer att användas? google wave var jätte hett i början..

pelmered 2011-09-21 23:45

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20418316)
Listor har funnits i flera år, men de var lite undangömda och inte så lätta att använda.

Njae, innan var det kategorier för att kategorisera kontakternal. De hade inte någon direkt funktion förutom att man kunde skicka meddelande till alla i en grupp. Kanske något mer. Idén med facebooks nya listor är ju samma som med cirklarna i G+, dvs att man ska kunna kontrollera vilka man delar informationen med.

pelmered 2011-09-21 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av frankw (Inlägg 20418338)
har g+ någon funktion i våra alldagliga liv överhuvudtaget?
räkna bort geekfaktorn som finns hos oss att man vill testa osv, är det något som kommer att användas? google wave var jätte hett i början..

G+ fyller väl samma behov som facebook gör rent funktionsmässigt.
Om det är något som kommer användas beror inte på funktionerna utan på om användarna på facebook är beredda att gå över till G+. Just nu finns det inte några speciellt bra anledningar till varför man skulle göra det så jag tror det blir svårt för G+.

Anders Larsson 2011-09-21 23:57

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20418358)
Njae, innan var det kategorier för att kategorisera kontakternal. De hade inte någon direkt funktion förutom att man kunde skicka meddelande till alla i en grupp. Kanske något mer. Idén med facebooks nya listor är ju samma som med cirklarna i G+, dvs att man ska kunna kontrollera vilka man delar informationen med.

Jodå, du kunde välja att dela/inte dela med folk i dina listor även tidigare. Samma funktion, jobbigare gränssnitt.

Ciffan 2011-09-21 23:57

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20418358)

Fast ger inte detta en falsk säkerhet? Man tror att man delar till en viss grupp men har sedan ingen koll på hur det delas vidare. Ok för att man inte ska skicka saker till folk som man inte tror att vill läsa men någon kontroll har man ju inte

Kimppa 2011-09-22 16:22

Jag ogillar hela Google+ konceptet. Räcker fint med Facebook.

Och nu har funktionen +1 för hemsidor, har även dykt upp i Adsense-annonser också.

jonsson 2011-09-22 23:31

Deras "hangout" eller vad den kallas videokonferens funkade riktigt bra iallafall. Klart bättre än Skype

davan 2011-09-26 12:29

Vill Google konkurrera ut Facebook med detta så lär det bli tufft även om det innehåller en del funktioner som är bättre såsom hangout och huddle och bildhanteringen med picasa. Men tiden får utvisa hur det går antar jag.

Erik Stenman 2011-09-26 17:40

Jag använde det ett tag tills jag inte kunde längre med mitt Apps-konto så nu kommer jag inte åt min profil längre.. lite misslyckat..

Jan Eriksson 2011-09-26 18:09

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20418765)
Kan man koppla på det här via sitt Google Apps konto? Jag råkar sitta med typ dubbla konton och får upp text varje gång jag loggar in via min Google apps domän men orkar inte riktigt göra något åt det, bööökigt sedan dom gjorde om något.

När jag slog samman mina konto dvs Google Apps med Google+ så slutade det med att jag inte längre kunde använda Googel+....

Nu när jag ska logga in på mitt Google+ konto så går det inte.
http://www.google.com/support/plus/b...answer=1407609

catch 2011-09-29 17:33

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20418764)
Jag använde det ett tag tills jag inte kunde längre med mitt Apps-konto så nu kommer jag inte åt min profil längre.. lite misslyckat..

Håller med, något som google borde försöka fixa.

Bear 2011-10-25 16:24

dagens dikt:
Önskar att FB och G+ oss lämna
Så ja får tillbaka min laptop där hemma.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson