WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Offert och priser på nytt jobb, åsikter please :) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1050060)

stormfrog 2011-09-16 15:41

Offert och priser på nytt jobb, åsikter please :)

Hej!

Har precis varit i kontakt med ett nystartat företag som vill att jag ska bygg deras webbplats. Momenten som ingår blir följande:

* Skapa en design som ska implementeras i Wordpress.
* Anpassa Wordpress till deras behov.
* Skapa interaktiva gränssnitt för att söka i en databas, t.ex. ska man kunna klicka i en karta och välja län/städer och sedan söka på olika saker i dessa områden. Till det ska det finnas en "pris snurra" som visar hur mycket det kostar att köpa den här informationen från databasen
* Skapa en webbshop så att man kan köpa informationen direkt, t.ex. via PayPal eller liknande.
* Ansluta en hysteriskt stor MySQL databas till nämda gränssnitt så att man kan söka i den direkt från webbplatsen.

Företaget är nystartat har en begränsad budget men vill givetvis ha det bästa osv... jadda,jadda.

Mitt prisförslag blev följande:

Skapa en design för webbplatsen 7 000 SEK (11 h)
Skapa Webbplatsen i Wordpress 32 500 SEK (40h +några extra arbetsdagar)
nteraktiva gränssnitt, webbshop mm 26 000 SEK (40h)
Ansluta databas till Webbplatsen (ingen aning om detta ännu)

Vad tycker ni, är detta rimligt? Brukar försöka lägga mig på en konkurensmässig nivå. 650kr/h. Har totalt genomfört tre stora webbplatsprojekt där jag ensam gjort designen och all programmering. Har en akademisk utbildning med bla Design Teori mm i ryggen som jag har stor nytta av. Jag jobbar aldrig med generella "templates" som jag förändrar och säljer utan allt jag gör är helt unikt och företaget äger designen efter projektet avslutas.

Företaget kontrade med att de fått erbjudande från Webbyrå på 25.000:- för hela projektet vilket jag tycker låter helt bisarrt!

Vad tycker ni? Mycket tacksam för alla åsikter!!

StefanW 2011-09-16 16:50

Offerten ser ju ganska bra ut.

Enda jag har att kommenetra egentligen är väl ditt timprism, jag måste säga att 650kr/h låter ganska lite, men det avgör du själv.

Hade du tänkt ta betalt för någon projektering (möten, samtal, skisser osv)?

Priset på 25.000 som en annan webbyrå erbjudit är precis som du säger. Helt bisarrt.

tartareandesire 2011-09-16 18:02

Citat:

Ursprungligen postat av StefanW (Inlägg 20417766)
Priset på 25.000 som en annan webbyrå erbjudit är precis som du säger. Helt bisarrt.

Kan ju vara så att de har återanvändbara komponenter, t.ex. helt eller delvis egenutvecklat CMS etc. Priset brukar ju också ofta (men inte alltid) spegla resultatet vilket beställaren förhoppningsvis är medveten om.

StefanW 2011-09-16 20:16

Det där projektet hade nog landat på minst 90.000 på byrån jag jobbar på.

Höj din timpeng lite grann i alla fall! Om du inte är nöjd med den såklart, så kanske kunden blir extra nöjd!

Conny Westh 2011-09-17 01:28

Håller med övriga kommentarer här i tråden att din offert verkar Ok tidsmässigt, lite lågt timpris, men i övrigt rimlig.

Var noga med att speca ner alla möten och workshoppar så noga det går så de förstår vad du har att leverera.

25000 från den andr abyrån är ett fjantpris som du inte ska försöka matcha prismässigt. Visa istället på den kvalitet du kan leverera i form av dokumentation och att du är tydlig med vad du levererar. Den andr a webbyrån kommer troligen att misslyckas med uppdraget och det blir en tvist. Håll dig väl med kunden så att de ar dig i åtanke om de behöver återkomma.

daniel.s 2011-09-17 03:52

Citat:

Ursprungligen postat av stormfrog (Inlägg 20417763)
Skapa Webbplatsen i Wordpress 32 500 SEK (40h +några extra arbetsdagar)

Kan inte riktigt förstå hur det kan ta 40h att fixa ihop Html och Wordpress. Har du många avancerade funktioner som inte finns i någon form till wordpress sedan innan?

Anders Larsson 2011-09-17 10:59

Citat:

Ursprungligen postat av daniel.s (Inlägg 20417807)
Kan inte riktigt förstå hur det kan ta 40h att fixa ihop Html och Wordpress. Har du många avancerade funktioner som inte finns i någon form till wordpress sedan innan?

Du sätter fingret på ett problem. Vad ingår?

Är det att modifiera ett tema genom att byta ut headern? Är det att implementera en "unik" design i ett tema? Är det att lägga in innehåll i sajten? Ta bilderna som ska vara till sajten? Skriva copy?

Finns går det att göra en sajt för 25.000:-, men antingen är det någon som gör det till underpris för att "komma in på marknaden" (inte helt olikt en viss tysk hemelektronikkedja) eller så är det helt enkelt skit. Det första medför även det andra också.

Min erfarenhet är att kunden inte blir nöjd om de väljer 25.000:- alternativet, men att det inte är värt att priskriga. Släpp hellre projektet och lägg tiden på att sälja in ett annat! Annars blir inte du heller nöjd.

Yllas 2011-09-18 11:14

Jag tycker det är löjligt och ta 90 000kr för något som redan är färdigt såsom wordpress. Det tycker jag är att blåsa en kund....

Elactos 2011-09-18 11:45

Citat:

Ursprungligen postat av Yllas (Inlägg 20417892)
Jag tycker det är löjligt och ta 90 000kr för något som redan är färdigt såsom wordpress. Det tycker jag är att blåsa en kund....

Bra skrivet.

nosnaj 2011-09-18 11:50

Citat:

För Wordpress kommer ju färdigt med en kunds grafiska profil, texter, bilder, backup, installeras helt själv osv. Kanske i en drömvärld för kunden men knappat i verkligheten. Helt omöjligt säga om ett pris är fel utan att veta vad som ingår, jag tycker också priset är helt okej.

Anders Larsson 2011-09-18 14:05

Citat:

Som sagt beror det helt på vad som ska göras. Bortsett från att det ska finnas utrymme för möten med kunden, ta fram design, skapa tema, ha ännu fler möten etc etc. Ska det dessutom fungera i allt från IE6 till nyaste webbläsaren försvinner det ännu fler timmar.

Utan att vara alldeles för elak, men troligen hade inte kunden blivit nöjd om du hade gjort jobbet för 25.000. Det baserar jag helt enkelt på att du inte ens har läst tråden innan de svarade. 90.000:- är *inte* en Wordpressinstallation enbart, utan även en hel webbshop, betalflöden, gränssnitt för att söka mot deras databas etc.

qson 2011-09-18 15:06

Jag tycker att stormfrogs tidsbedömning verkar rimlig. Det är en sak att slänga ihop en design på en timma, och implementera den i wordpress eller Joomla på en halvtimma, men sen visar det sig att man stör sig på en marginal som är konstig, en border som har fel färg, att saker kommer i fel ordning samt andra småfix. Sen ska man skriva texter (eller justera kundens egna texter så de blir läsbara:D) och lägga in bilder osv. Helt plötsligt visar det sig att den "enkla" wordpress-sida man räknade med skulle gå att göra på en arbetsdag (och därmed offererat 10000 kr) tog visst en vecka och så har man jobbat för 80 kr/tim och tycker synd om sig själv.
Visst går det att bygga en wordpress-sajt på några timmar, men ska man göra det seriöst så är det inte gjort på en dag.

Ara 2011-09-18 17:23

40h för att skapa en site i wp? låter som galet mycket tid, du behöver nog speca lite mer exakt vad det är som tar så lång tid.

StefanW 2011-09-18 17:37

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20417924)
40h för att skapa en site i wp? låter som galet mycket tid, du behöver nog speca lite mer exakt vad det är som tar så lång tid.

Det kan ta 300 timmar att göra en site i WP också.

Nu skriver han ju "Anpassa efter deras behov", och om han räknat ut 40 timmar till det så tar det väl runt 40 timmar enligt honom.

Det beror ju helt på vad som ska göras. Att "göra en site i WP" kan ta allt från 1 timme till 300 timmar (och mer).

Till TS: Var beredd på att det kanske tar mycket längre tid än du först har tänkt. Lägg till några timmar för möten/telefonsamtal/projektering och höj timpriset :)

Ara 2011-09-18 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av StefanW (Inlägg 20417925)
Det kan ta 300 timmar att göra en site i WP också.

Nu skriver han ju "Anpassa efter deras behov", och om han räknat ut 40 timmar till det så tar det väl runt 40 timmar enligt honom.

Det beror ju helt på vad som ska göras. Att "göra en site i WP" kan ta allt från 1 timme till 300 timmar (och mer).

Till TS: Var beredd på att det kanske tar mycket längre tid än du först har tänkt. Lägg till några timmar för möten/telefonsamtal/projektering och höj timpriset :)

Det var ju därför jag skrev att han skulle speca tydligare............

StefanW 2011-09-18 17:50

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20417926)
Det var ju därför jag skrev att han skulle speca tydligare............

Jo men du skrev även "40h för att skapa en site i wp? låter som galet mycket tid".

Ara 2011-09-18 19:11

Citat:

Ursprungligen postat av StefanW (Inlägg 20417927)
Jo men du skrev även "40h för att skapa en site i wp? låter som galet mycket tid".

Det tycker jag om man sätter upp 40h på att bygga en site i wp, utan att speca exakt vad man ska göra.
Har du inte mer detaljer i offerten så betyder det i stort bara att du ska installera wp och det tar inte 40h, men specar man upp mer exakt vad man gör och hur lång tid låter det inte galet mycket.

Man kan inte beskriva 40% av projektet med en mening (det är galet mycket tid för att inte speca bättre), hoppas du fattar vad jag menar nu.

StefanW 2011-09-19 08:39

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20417936)
Det tycker jag om man sätter upp 40h på att bygga en site i wp, utan att speca exakt vad man ska göra.
Har du inte mer detaljer i offerten så betyder det i stort bara att du ska installera wp och det tar inte 40h, men specar man upp mer exakt vad man gör och hur lång tid låter det inte galet mycket.

Man kan inte beskriva 40% av projektet med en mening (det är galet mycket tid för att inte speca bättre), hoppas du fattar vad jag menar nu.

Jo, jag är med på vad du menar.

Det jag menade var mer att 40h inte alls behöver vara speciellt mycket för en WP-sida. Men jag håller med om att dessa 40h behöver specas bättre.

robaino 2011-09-19 10:01

Citat:

Ja verkligen!!

Kan bero på:

Citat:

Jag jobbar aldrig med generella "templates" som jag förändrar och säljer utan allt jag gör är helt unikt
Är det ditt ego som talar eller är det kundnyttan? Kan ju vara så att kunden fullständigt skiter i om det finns en hemsida i Uzbekistan som har samma template som han. Kan vara bra att lägga dina egna intressen åt sidan och fråga kunden vad han vill ha, kan och vill betala för.

MVH

R

stormfrog 2011-09-20 12:00

Citat:

Min erfarenhet är att WP och andra CMS i princip alltid tar längre tid att få att se vettiga ut än det tar att implementera sin design själv med bara html/css. En webbplats där det på något sätt lyser igenom att den kör WP är enligt mig rätt patetiskt.

(Och Joomla är djävulen själv i den bemärkelsen imho :) ).

SEAPelle 2011-09-20 12:52

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20417976)
Är det ditt ego som talar eller är det kundnyttan? Kan ju vara så att kunden fullständigt skiter i om det finns en hemsida i Uzbekistan som har samma template som han. Kan vara bra att lägga dina egna intressen åt sidan och fråga kunden vad han vill ha, kan och vill betala för.

Det finns massor av företag där deras grafiska profil är viktig och en design i 6-siffriga belopp inte är det minsta problemet, så det finns företag som skulle bli galna om du misast någon pixel mot deras grafiska profil.

Sen att du skriver om ego?? Jag vill att det jag levererar motsvarar en viss "kvalitét" på gott och ont. Finns inte en chans jag skulle göra ett "slarvjobb" bara för att kunden inte är beredd att betala det lilla extra, då har jag andra kunder jag hellre väljer att leverera till. Är inte ego utan ren profilering av företaget.

Edit: Samtliga företag som omsätter lite pengar vill dessutom äga både källkod och design, så en publik designmall är sällan ett alternativ mer än i små företag/föreningar utan någon ekonomi.

tartareandesire 2011-09-20 15:11

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20417976)

MVH

R

Det beror ju helt på vad det är för webbplats och vilken kund man arbetar med. Mina kunder skulle exempelvis normalt sett aldrig bygga en sajt som bygger på WP, inte jag själv heller om det inte handlade om enklare projekt. Det finns lägen där WP fungerar alldeles utmärkt och är ett lämpligt val precis som det finns lägen där det är ett mycket dåligt alternativ, framför allt när det handlar om mer omfattande webbplatser. Sen finns det många kunder som är ganska okunniga vad gäller de tekniska bitarna så då måste man också förklara varför den lösningen man själv erbjuder är den bästa även om den kostar lite mer. Det är precis samma sak som att anlita en hantverkare - även om slutresultatet ser bra ut till en början så kan det billigaste alternativet bli dyrt och omständigt i slutändan. Alla företag har helt enkelt inte samma målgrupp, det har knappast något med ego att göra. Att göra rena gissningar utifrån obefintlig information är ganska meningslöst.

robaino 2011-09-20 15:26

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20418150)
Det beror ju helt på vad det är för webbplats och vilken kund man arbetar med. Mina kunder skulle exempelvis normalt sett aldrig bygga en sajt som bygger på WP, inte jag själv heller om det inte handlade om enklare projekt. Det finns lägen där WP fungerar alldeles utmärkt och är ett lämpligt val precis som det finns lägen där det är ett mycket dåligt alternativ, framför allt när det handlar om mer omfattande webbplatser. Alla företag har helt enkelt inte samma målgrupp, det har knappast något med ego att göra. Att göra rena gissningar utifrån obefintlig information är ganska meningslöst.

TS skrev att kunden inte gillade priset så då kanske man ska försöka hitta en bättre lösning som kunden vill ha. Är det svårare än så?

Om nu TS inte vill sänka sig till den nivån, att använda färdiga och billigare lösningar som kunden uppenbarligen frågar efter så handlar det om egot JA.

MVH

R

tartareandesire 2011-09-20 15:35

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20418156)
TS skrev att kunden inte gillade priset så då kanske man ska försöka hitta en bättre lösning som kunden vill ha. Är det svårare än så?

Om nu TS inte vill sänka sig till den nivån, att använda färdiga och billigare lösningar som kunden uppenbarligen frågar efter så handlar det om egot JA.

MVH

R

Nej, inte alls, du har uppenbarligen inte förstått det hela. Det handlar om att välja målgrupp och profilera sitt företag. Antingen byter man inriktning (vilket knappast är aktuellt bara så där) eller så försöker man att på ett sakligt sätt övertala kunden om att den lösning man själv erbjuder faktiskt är bättre och om de i slutändan väljer en annan offert ändå så är det bara att gå vidare till nästa kund. Svårare än så är det inte.

robaino 2011-09-20 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av SEAPelle (Inlägg 20418137)
Det finns massor av företag där deras grafiska profil är viktig och en design i 6-siffriga belopp inte är det minsta problemet, så det finns företag som skulle bli galna om du misast någon pixel mot deras grafiska profil.

Helt rätt. Då borde han vända sig till dom. I detta fallet har ju kunden sagt att han inte vill betala hans pris så svaret är ju redan där.

Citat:

Sen att du skriver om ego?? Jag vill att det jag levererar motsvarar en viss "kvalitét" på gott och ont. Finns inte en chans jag skulle göra ett "slarvjobb" bara för att kunden inte är beredd att betala det lilla extra, då har jag andra kunder jag hellre väljer att leverera till. Är inte ego utan ren profilering av företaget.

Kunden betalar TS inte tvärt om så vad TS vill är ju inte så intressant om han nu gillar att få in kunder. Igen kanske han ska vända sig till en annan målgrupp precis som du är inne på men även om han gör det så lär nog beställaren gärna se att han följer hans / hennes anvisningar och inte tvärt om.
Tänk en snickare som kommer hem till mig och renoverar mitt kök som plötsligt bestämmer sig för att det är under hans värdighet att skruva upp det köksluckor jag valt, åker och handla nya svindyra luckor som jag får betala.
Att använda färdiga templates har inget med slarv eller kvalitet att göra. Det är kostnadseffektivt enligt mig. Han använder ju dessutom ett open source CMS redan så den principen håller inte. Då borde han koda allt själv om det nu leder till högre kvalitet.

Citat:

Edit: Samtliga företag som omsätter lite pengar vill dessutom äga både källkod och design, så en publik designmall är sällan ett alternativ mer än i små företag/föreningar utan någon ekonomi.

Håller inte med dig alls. Varför skulle stora företag vilja slösa mer pengar än små? Kan man hitta en billigare lösning som möter ens krav så kör man nog på den. Dom köper ju inte in tjänster för att göra webbyrån rik utan för att fylla sitt eget behov.
Äga källkoden blir ju svårt om det är open soure CMS.

Han bad om åsikter och detta är min ;)

MVH

R

tartareandesire 2011-09-20 16:06

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20418158)
Håller inte med dig alls. Varför skulle stora företag vilja slösa mer pengar än små? Kan man hitta en billigare lösning som möter ens krav så kör man nog på den. Dom köper ju inte in tjänster för att göra webbyrån rik utan för att fylla sitt eget behov.
Äga källkoden blir ju svårt om det är open soure CMS.

Han bad om åsikter och detta är min ;)

MVH

R

Det du missar helt är att en billigare lösning långt ifrån alltid är bättre även om slutresultatet ser likadant ut på ytan. Det kan tvärtom bli dyrare i slutändan och ställa till mycket problem för såväl kunden som den som vidareutvecklar vid ett senare tillfälle. Det är fakta, ingen åsikt. Köper du ett hus utan att titta under ytan så gör du lätt bort dig.

StefanW 2011-09-20 16:24

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20418158)
Helt rätt. Då borde han vända sig till dom. I detta fallet har ju kunden sagt att han inte vill betala hans pris så svaret är ju redan där.

När sa kunden det?

robaino 2011-09-21 19:08

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20418159)
Det du missar helt är att en billigare lösning långt ifrån alltid är bättre även om slutresultatet ser likadant ut på ytan. Det kan tvärtom bli dyrare i slutändan och ställa till mycket problem för såväl kunden som den som vidareutvecklar vid ett senare tillfälle. Det är fakta, ingen åsikt. Köper du ett hus utan att titta under ytan så gör du lätt bort dig.

Det var WordPress han skulle köra.

MVH

R

robaino 2011-09-21 19:17

Citat:

Ursprungligen postat av StefanW (Inlägg 20418162)
När sa kunden det?

65K + kostnader han inte ens vet än mot 25K och kunden berättar om det. Tror inte det är ett alltför vågat antagande :)

MVH

R

tartareandesire 2011-09-21 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20418312)
Det var WordPress han skulle köra.

MVH

R

Visserligen men samma princip gäller där. Det kan fortfarande göras många fel och dåliga val på vägen. Att "integrera Wordpress" kan ta allt från 1-1000 timmar beroende på vad som ska göras. Återigen, det som är billigast på pappret behöver varken vara bästa alternativet eller billigast i längden.

StefanW 2011-09-21 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20418314)
65K + kostnader han inte ens vet än mot 25K och kunden berättar om det. Tror inte det är ett alltför vågat antagande :)

MVH

R

Kund har bara nämnt att en webbyrå erjudet 25.000.

Du sa "I detta fallet har ju kunden sagt att han inte vill betala hans pris så svaret är ju redan där. " vilket inte alls är samma sak.

Yllas 2011-09-21 21:33

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20418320)
Visserligen men samma princip gäller där. Det kan fortfarande göras många fel och dåliga val på vägen. Att "integrera Wordpress" kan ta allt från 1-1000 timmar beroende på vad som ska göras. Återigen, det som är billigast på pappret behöver varken vara bästa alternativet eller billigast i längden.

Visserligen kan det ta 1-1000 timmar att jobba med Wordpress. Tar det så många timmar så bör han inte jobba med det han gör kan jag tycka.

tartareandesire 2011-09-21 22:20

Citat:

Ursprungligen postat av Yllas (Inlägg 20418337)
Visserligen kan det ta 1-1000 timmar att jobba med Wordpress. Tar det så många timmar så bör han inte jobba med det han gör kan jag tycka.

Men snälla... Uppenbarligen har du ingen vidare insikt i branschen. Att "integrera Wordpress" är precis lika intetsägande som att "bygga ett kök".

Yllas 2011-09-23 07:43

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20418343)
Men snälla... Uppenbarligen har du ingen vidare insikt i branschen. Att "integrera Wordpress" är precis lika intetsägande som att "bygga ett kök".

Kul att du tar upp det... för det här kanske Martin Timell borde ha med på nästa version av Fuskbyggarna.. det är vad jag kallar Joomla och Wordpress byråer.

StefanW 2011-09-23 08:10

Citat:

Ursprungligen postat av Yllas (Inlägg 20418464)
Kul att du tar upp det... för det här kanske Martin Timell borde ha med på nästa version av Fuskbyggarna.. det är vad jag kallar Joomla och Wordpress byråer.

Du kan ju inte vara på riktigt, eller?

Jag tror inte att du gjort mer i Wordpress än kanske en liten blogg med lite snyggare design än standardtemat?

Nilsson 2011-09-23 10:42

Citat:

Touché

//Charina

robaino 2011-09-24 03:37

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20418320)

Stammer bra det. Det ar heller inte sa att den som ar dyrast behover vara bast heller. Undra vilken man valjer da?

Sattet ni resonerar pa skulle aldrig nagonsin fungera i en annan bransch. Hoppas ni inser det. Ni sjalva skulle heller aldrig acceptera samma resonemang om en byggarbetare forsokt detta med er. Klart ni skyddar era egna intressen med detta borjar bli smatt tramsigt.

1-1000 timmar sager du men ar det inte timmarna ni raknar fram pa era offerter? Om nu foretag A tar 10 timmar och foretag B tar 20 timmar for samma jobb kan det ju vara sa att foretag B helt enkelt suger. Sen kan man ju linda in det i fina ord sa som "grafisk profilering, unik, hogra kvalitet bla bla bla" I vilken annan bransch far kunden betala for leverantorens inkompetes??

Dags for lite sjalvinsikt kanske?

MVH

R

robaino 2011-09-24 03:43

Citat:

Ursprungligen postat av StefanW (Inlägg 20418322)
Kund har bara nämnt att en webbyrå erjudet 25.000.

Du sa "I detta fallet har ju kunden sagt att han inte vill betala hans pris så svaret är ju redan där. " vilket inte alls är samma sak.

Hej,

Jo det ar samma sak, du har fel. Alternativet ar att kunden namde det lagre priset sa att TS skulle hoja sitt pris annu mer? lol Har du naginsin salt nagonting till nagon skulle du forsta det.
Det tror jag du gor men du har en annan agenda.

MVH

R

robaino 2011-09-24 03:49

Citat:

Men sjalvklart. Ni utgar val inte ifran att kunden ska kunna det ni kan? Det ar ju upp till er att stalla tillrackligt med foljdfragor sa att ni kan ge ratt pris eller?

MVH

R

robaino 2011-09-24 03:55

Citat:

Ursprungligen postat av StefanW (Inlägg 20418468)
Du kan ju inte vara på riktigt, eller?

Jag tror inte att du gjort mer i Wordpress än kanske en liten blogg med lite snyggare design än standardtemat?

Inte att forakta om hans kund ar nojd. kanske skulle det inge mer respekt om han sprangde kundens budget med 1000% for att han har ett behov av att havda sig?

MVH

R

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson