WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Kritik på simpel layout (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049841)

mister 2011-09-05 22:21

Kritik på simpel layout

Hej

Skulle gärna vilja veta vad ni tycker om denna layouten inte fullständigt klar men kommit igång lite gärna veta vad ni tycker borde förbättras.

http://shorturl.se/?DsXBw

MVH

ChingChing 2011-09-05 22:56

Hmm annorlunda meny kanske? Texten behöver heller ej ha så stora mellanrum.

Knös 2011-09-06 22:03

Tycker hela övre delen av sidan, dvs banner och meny känns väldigt år 2000. När man först kommer in på din sida så borde man enkelt se vad sidan innehåller, därför håller inte de mörka menyknapparna. Förminska hela bannern lite, alltså gör den till en mindre logga eller något istället. Skuggorna känns inte så modernt enligt mitt tycke ock borde tas bort. Visst, skuggor kan fungera ibland, men i den banner går det inte hem.

Vet inte riktigt varför du har massa mellanrum mellan raderna, enligt mig ser det ganska fult ut. Det är för mycket tomrum, pressa ihop hela sidan lite så kommer det så bättre ut och se till att det inte finns vitt tomrum för det gör att sidan ser oseriös ut.

Såg också att du hade mellanrum mellan ord och frågetecken, ta bort dessa, ser dumt ut.

mister 2011-09-13 10:36

Håller på med en HELT ny design återkommer med resultat.

KarlRoos 2011-09-13 12:05

Varför stjäl du Postbox logotyp? http://www.postbox-inc.com/

mister 2011-09-13 13:42

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos (Inlägg 20417415)
Varför stjäl du Postbox logotyp? http://www.postbox-inc.com/

Ursäkta? Det är enbart test! Inget som används

allstars 2011-09-13 16:38

Citat:

Ursprungligen postat av mister (Inlägg 20417430)
Ursäkta? Det är enbart test! Inget som används

Fast sajten är ju publik. Annat hade varit om du bara postade en bild.

catch 2011-09-13 17:41

Håller med allstars.

mister 2011-09-17 23:08

Ja som ni ser så är sidan publikt men ej lanserad enbart i test stadiet!

Captain Thailand 2011-09-18 08:23

Hej,

Jag tycker inte alls att sidan håller måttet i nuläget. Menyn är otydlig, loggan för klumpig, Times New Roman känns rätt "trist" och varför ligger headern så långt ner? Sidan känns inte riktigt seriös i nuläget, sorry!

Dock verkar det som att texterna är välformulerade och genomtänkta.

Jag tror du vinner på att börja om och finna inspiration (utan att sno) från liknande sajter, alternativt hitta en duktig webbdesigner som hjälper till.

Hårda ord kanske, men eftersom du efterfrågar feedback vill jag vara fullkommligt uppriktig.

Lycka till!

jonssondesign 2011-09-18 11:45

Jag håller med ovanstående talare.

En annan sak du bör tänka på är att inte försöka "gömma" text, med hjälp av att använda samma färg på texten som bakgrunden, kan bli väldigt störande för vissa.

TIPS. Om du verkligen vill ha kvar texten, använd då text-indent:-9999px;. Detta brukar jag använda när jag fortfarande vill använda en H1:a där texten är sidans namn, men vill hellre att sidans logotyp syns än en text.

Med tanke på att det inte är din logotyp, så tycker jag personligen inte att du bör använda dess färger heller. inte så uppenbart. Jag tänker på pulkagris-färgerna. Dom finns även på den andres logotyp ju. Man ser att du bara har klippt och klistrat fram den färgen. Inte speciellt seriöst enligt min mening.

Jag, om jag vore i dina kläder, skulle ha gjort om designen helt och håller. Eller om du anlitar en duktig designer, det spelar ingen roll. Om du tänker på det sistnämnda, så är du välkommen att kontakta mig om du känner för det!

mvh
Fredrik

Bricksquad 2011-09-18 21:17

Hejsan,
Mitt förslag är att du/ni ska se över färgerna och få sajten mer stilren. Nu tycker jag allt är helt blandat och man vet inte vart man ska ha blicken utan att bli förvirrad. Sen kan jag tycka att det nästan är för mycket vitt.

Hade även sett till att göra en helt UNIK och stilren logga för "Postia". Om du ej är duktig på design själv kontakta gärna någon på WN finns ett antal duktiga som säkert hjälper dig för någon tusenlapp.

Som någon skrev så är texterna bra skrivna.

Hoppas detta hjälpte dig något.

mister 2011-12-19 15:35

Hej, efter all kritik så har jag nu jobbat på en ny design och allting är nytt men fortfarande inte 100% klar ännu. :)

Lämna gärna feedback

http://shorturl.se/?DsXBw

btng 2011-12-19 16:17

JAg tycker du ska byta font på loggan och all text där du använder den fonten. Den är inte kernad. Alternativt kan du kerna den manuellt själv.

allstars 2011-12-19 16:32

Ni arbetar inte konsekvent med typsnitten.

Menyn har Arial, h1 och h2 rubriker har Lucinda Grande och rubrik h3 brödtexten är i Times New Roman. 'Conv_Harabara' i högerspalten.

Jätterörigt anser jag.
"Harabara" fungerar inte bra i löptext (högerspalten). Kerningen trycker ihop texten så läsbarheten försämras.

Däremot fungerar den bra i footern!

Btw - jag har en scrollbar vid menyn. Why?

(använder Chrome)

mister 2011-12-19 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av allstars (Inlägg 20427900)
Ni arbetar inte konsekvent med typsnitten.

Menyn har Arial, h1 och h2 rubriker har Lucinda Grande och rubrik h3 brödtexten är i Times New Roman. 'Conv_Harabara' i högerspalten.

Jätterörigt anser jag.
"Harabara" fungerar inte bra i löptext (högerspalten). Kerningen trycker ihop texten så läsbarheten försämras.

Däremot fungerar den bra i footern!

Btw - jag har en scrollbar vid menyn. Why?

(använder Chrome)

Just precis! Jag vet det är rätt så rörigt faktiskt, ska fixa det när jag kommer hem är för blind just nu. Scrollbaren försöker jag ta bort någon inställning i pluginet.

Han ändrat nu så att det är en annan font på sidebaren, ska försöka klura ut så jag får rätt på det hela gällande att få fonten på titlen till sidebaren.

Knös 2011-12-20 21:47

Hittade lite fel.

Citat:

Vilka är Postia.se ?
Ta bort mellanrummet mellan Postia.se och frågetecken. Får ett oseriöst intryck på grund av det lilla felet.

Under om oss > våra tjänster, varför är det olika space mellan rubrik och text? Ser konstigt ut. Antar att det är därför du satt ordet eftersändning i strong och inte H3.

www 2011-12-20 22:39

Ska det inte stå Standardbox istället för Standarbox?

Överlag så behöver stora delar av texten korrektur, vill du ha hjälp med det så hojta till:)

I övrigt är du på rätt väg :)

mister 2011-12-20 22:47

Citat:

Ursprungligen postat av Knös (Inlägg 20428053)
Hittade lite fel.

Ta bort mellanrummet mellan Postia.se och frågetecken. Får ett oseriöst intryck på grund av det lilla felet.

Under om oss > våra tjänster, varför är det olika space mellan rubrik och text? Ser konstigt ut. Antar att det är därför du satt ordet eftersändning i strong och inte H3.

Ordnat, sir!

mister 2011-12-21 10:05

Citat:

Ursprungligen postat av AndreiL (Inlägg 20428059)
Ska det inte stå Standardbox istället för Standarbox?

Överlag så behöver stora delar av texten korrektur, vill du ha hjälp med det så hojta till:)

I övrigt är du på rätt väg :)

Tackar för tipset :) sådant är viktigt tack för uppmaningen jag ordnar det ikväll.

mister 2012-03-10 13:18

Hej!

Det har gått ett tag efter jag lanserat mitt nya projekt, har ändrat i innehållet och design.

Skulle gärna vill ha lite feedback på vad som kan ändras till något bättre.

URL: http://shorturl.se/?DsXBw

StefanW 2012-03-10 15:39

Tycker fortfarande det ser väldigt amatörmässigt ut.

Du skulle kunna börja med att byta typsnitt på brödtexten. Även gör footern lite mindre i höjd och mer marginal i toppen före "Postia.se Hyr din Postbox hos oss fr. 99 kr per månad.."

Sen också att många bilder har vit bakgrund medan hemsidans bakgrund är lite mörkare. Till och med headern är vit.

Captain Thailand 2012-03-11 00:23

Hej,

Jag tror du skulle vinna på att köra med en Wordpress-template etc. Din sida är layout-mässigt kass i nuläget. Jag gillar inte att (högst eventuellt) såra folk, men du är helt galet ute nu. Sidan med nuvarande utformning kommer aldrig anses som speciellt "seriös" av besökarna.

Om du verkligen tror på idén tycker jag du skall söka med ljus och lykta efter en duktig designer du kan samarbeta med. Man kan inte göra allt själv numer. Tillsammans kan ni göra stordåd.

Sorry för (eventuellt) svidande, men upprikiga ord.

Lycka till!

Captain Thailand 2012-03-11 00:31

Ps. Jag gillar dock idén med den blå-röda flygpost-borden i toppen. Även navigering och upplägget som helhet känns genomtänkt.

Språket kan förbättras, men en bra grund finns där.

Adestro 2012-03-11 11:32

En marquee? Fick en liten nostalgitripp där.

mister 2012-08-13 10:38

Har tagit all kritik och kör nu på en ny design, har förbättrat allt som jag blivit påpekad om.

http://bit.ly/iBO1MG

Captain Thailand 2012-08-13 12:40

Mycket bättre än den förra varianten!

Bravo...

Det finns lite att slipa på tycker jag personligen, men jag skall bespara dig det och låta andra skriva.

mister 2012-08-13 13:46

Dela gärna med dig säg vad du tycker :) alltid kul och veta vad man kan förbättra.

Captain Thailand 2012-08-13 16:23

Ok då ;-)

Uppriktigt då:

1. Personligen tror jag det blir snyggare om du lägger flygbrevborden (den röd-vit-blåa) allra högst upp och sedan centrerar (align middle) loggan, brevlådan och texten mellan denna och menyknapparna. Loggan är dock snygg och tydlig nu tycker jag.

2. Texten och grafiken i slideshowen är aningen svårläst /svårtolkad. Jag skulle ta bort textskuggorna, alternativt göra dem betydligt mindre framhävda.

3. Välkommen till Postia.se tycker jag du kan ta bort helt. Det framgår redan med tydlighet att de är på den sidan ;-) Dessutom förstör det helhetsintrycket med två rubriker ovan varandra.

4. Varför så stort avstånd mellan:

"Då har du kommit rätt vi hyr ut postboxar i centrala Malmö till privatpersoner & företag."

Och:

"Är du nyinflyttad till stan och inte fått tag på en fast bostad?"

5. Jag tycker absolut du borde öka radavståndet till: "Varför välja Postia.se som din postbox leverantör?".

6. Tyvärr tycker jag brevlådan och Tv-bevakningsgrafiken känns "clipart" och nittiotal. Kanske bättre att beskriva detta i en text, med rubrik?!

Men som sagt, MYCKET bättre än innan!

WeaZear 2012-08-20 13:59

Bara jag som inte tycker färgtemat är särskilt tilltalande?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson