WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Webbhotell med sjuka priser på domänförnyelser (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049776)

Tim 2011-09-01 14:58

Webbhotell med sjuka priser på domänförnyelser

Tänkte starta en tråd om webbhotell som tar sjukt mycket över pris för domänförnyelser.

Nämnvärt är att Binero tar ca 89 för en .com domän per år, men går vi till Surftown kostar det 259 kronor per år!

Syftet med tråden är att få folk att UNDVIKA skyhöga priser när det finns inte bara billigare, men bättre alternativ. Surftown har inte heller någon automatisk Auth Code generator eller vad det heter om man skulle vilja flytta en domän, man måste maila supporten för att få det.

Att flytta en .com domän kostar även 100 kr hos Surftown och sen gissar jag på att du får betala igen för flytten till t.ex binero som då förnyar domänen åt dig.

Surftown - 259 Kr Per år - Jämfört med Binero för 89 kr.

Vet att det finns fler registrarer med priser som dessa, har ni tips så hjälp mig gärna uppdatera tråden.
Jag har klankat mycket på Binero, specielt med allt trubbel som skedde när de uppgraderade sina system en si så där 15 gånger, men supporten är alltid hjälpsam och är åter mitt favoritwebbhotell måste jag säga.

AndersN 2011-09-01 15:21

Läs internet.se prislista och gråt...

Danielos 2011-09-01 15:27

Citat:

Ursprungligen postat av Tim (Inlägg 20416258)
Nämnvärt är att Binero tar ca 89 för en .com domän per år, men går vi till Surftown kostar det 259 kronor per år!

Fast Binero är långt ifrån billigast om man ska ta ytterligheter, citynetwork tar endast 64kr för en .com

Tim 2011-09-01 16:10

Har internet.se fler än två kunder med dom priserna blir jag rejält shockad...

tartareandesire 2011-09-01 16:27

Citat:

Ursprungligen postat av Tim (Inlägg 20416264)
Har internet.se fler än två kunder med dom priserna blir jag rejält shockad...

Har man en normal företagsomsättning kanske det inte spelar så stor roll om domänen kostar 100 eller 500 kr? Då är det viktigare för många att man har en registrar man kan lita på till 100%.

Tim 2011-09-01 17:37

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20416266)
Har man en normal företagsomsättning kanske det inte spelar så stor roll om domänen kostar 100 eller 500 kr? Då är det viktigare för många att man har en registrar man kan lita på till 100%.

Jag omsätter normalt och jag bryr mig om att tvingas betala mer än 250% än vad ett bättre webbhotell eller service tar? Binero är betydligt mer pålitliga än surftown.

Men om du menar internet.se så känner jag inte till dom alls, anser dock inte att någon sådan pålitlighet är värd ett pris som är mer än 1000% dyrare än alla andra. Då hade jag hellre investerat i en bra vps.

jonny 2011-09-01 19:20

Sedan när är 259 kr skyhögt? Det är snarare ett rätt sunt pris. Om binero tog bättre betalt skulle de kanske ha råd att fixa till sitt beställningsscript så jag slipper gråta varje gång jag försöker beställa något.

Jämför priserna. Binero gör ingen vinst på domänregistreringar utan använder det som lockvara.

Gustav 2011-09-01 19:39

För den som "spekulerar" i domäner eller av någon anledning köper på sig hundratals namn, så spelar priset naturligtvis stor roll.

Men för ett "normalt" företag som behöver 1-3 domäner så kvittar det egentligen fullständigt om det kostar 259 kr eller 89 kr.

Att sälja saker till självkostnadspris är normalt ingenting företag gör. Så frågan är inte varför det finns så många webbhotell som är "dyra", utan varför det finns så många som inte tar betalt för sina tjänster.

Huvudsaken för mig är att webbhotellen ligger kvar på de priserna som de har valt att ligga på. Höga priser är enligt mig ok. Men stor prishöjningar är det inte.

Anders Karlsson 2011-09-01 20:40

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20416266)

Det handlar nog er om att de inte vill ha några direkta kunder.

Tim 2011-09-01 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20416283)
För den som "spekulerar" i domäner eller av någon anledning köper på sig hundratals namn, så spelar priset naturligtvis stor roll.

Men för ett "normalt" företag som behöver 1-3 domäner så kvittar det egentligen fullständigt om det kostar 259 kr eller 89 kr.

Att sälja saker till självkostnadspris är normalt ingenting företag gör. Så frågan är inte varför det finns så många webbhotell som är "dyra", utan varför det finns så många som inte tar betalt för sina tjänster.

Huvudsaken för mig är att webbhotellen ligger kvar på de priserna som de har valt att ligga på. Höga priser är enligt mig ok. Men stor prishöjningar är det inte.

Hade inte haft problem med att betala 150 kr för en domän, men 259? Jag sitter också på 300+ domäner men endast 5 av dem är hos surftown och det irriterar mig. Känns skönt att ventilera på wn.se :)

Anders Larsson 2011-09-01 22:35

Känns som att det är lite olika tjänster man säljer om man pressar priset eller säljer det "överdrivet" dyrt, med helt olika målgrupper. Det är en fri marknad.

Danielos 2011-09-01 22:52

Citat:

Jag har klankat mycket på Binero, specielt med allt trubbel som skedde när de uppgraderade sina system en si så där 15 gånger, men supporten är alltid hjälpsam och är åter mitt favoritwebbhotell måste jag säga.

Vad handlar tråden om, att 259kr för en domän är ett sjukt högt pris eller att Binero är ett bra webbhotell med bra support med tanke på att surftown tar ett pris som med största sannolikhet är ett ganska korrekt pris för att sälja domäner med normal vinst?

Westman 2011-09-02 08:00

Onödig tråd egentligen. Alla har prislistor och kan man inte läsa innantill eller orkar göra sig besväret att jämföra priser så har man inte heller rätt att beklaga sig.

BarateaU 2011-09-02 08:41

Flyttat en del till citynetwork då det har bättre priser, hade en del hos webkonsulterna men deras avgifter är högre, och de har halvkrånlig pappers process för uppsägning av domäner, de kör inte som flera andra att betala inte domänen så sägs den upp utan de kör med påminnelse/inkasso.

johan1234 2011-09-02 11:23

Domänerna har väl länge varit en lockvara för många webbhotell. Är än idag och vi skall inte sticka under stolen med att våra priser (som många gånger ligger under inköpspris) faller inom den kategorin.

Vår stategi för domäner är dock bredare för pris är som sagt inte allt...

1. Bra priser. Håller med om att detta är "peanuts" för vilken företagare som helst som har en vettig business. 100 eller 200 kronor lär inte göra skillnad. För andra gör det det.
2. Vettig funktionalitet - se till att man aldrig kan bli av med domäner eller liknande. Man kan enkelt flytta både till och ifrån oss.
3. Brett utbud så att man inte skall behöva ha sina domäner på 100 ställen för att andra viktiga domäner inte stöds. Finns svenska aktörer som är klart bättre där som tex Domaininfo.

Danielos 2011-09-02 12:45

johan1234, stämmer det att citynetwork tar 89kr för .se domäner. På hemsidan står det 99kr

johan1234 2011-09-02 16:22

Danielos - attans - någon äldre version har slinkit in. Tack för att du nämnde så vi kan uppdatera. Yes vi kör 89:- första året och förnyelse är 99:- för .SE.

Ser att vi fightas om att vara billigast. :-)

Danielos 2011-09-02 17:18

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20416378)
Ser att vi fightas om att vara billigast. :-)

Jomenvisst :)

Johan_W 2011-09-02 22:25

Citat:

Tänkte starta en tråd om webbhotell som tar sjukt mycket över pris för domänförnyelser.

Syftet med tråden är att få folk att UNDVIKA skyhöga priser när det finns inte bara billigare, men bättre alternativ. Surftown har inte heller någon automatisk Auth Code generator eller vad det heter om man skulle vilja flytta en domän, man måste maila supporten för att få det.

Att flytta en .com domän kostar även 100 kr hos Surftown och sen gissar jag på att du får betala igen för flytten till t.ex binero som då förnyar domänen åt dig.

Surftown - 259 Kr Per år - Jämfört med Binero för 89 kr.

Vet att det finns fler registrarer med priser som dessa, har ni tips så hjälp mig gärna uppdatera tråden.

Hade inte klockan varit runt 15 när du skrev det här hade jag nästan funderat på om du hade hunnit ta en grogg för mycket:)

Jag skulle vara bra mycket mera irriterad om jag hade en leverantör som inte kunde leverera riktigt bra kvalitet för att dom inte hade råd pga för dåliga marginaler.

Tim 2011-09-02 23:25

Vi kanske ska stänga ner tråden om folk vill på och förolämpa andra. Onödigt och syftet med tråden skrev jag i första inlägget.

Jag skriver om domänförnyelser, inte om kvalitén på webbhotellet även om det faktiskt är relevant.

Danielos 2011-09-02 23:35

Citat:

Ursprungligen postat av Tim (Inlägg 20416425)
Vi kanske ska stänga ner tråden om folk vill på och förolämpa andra. Onödigt och syftet med tråden skrev jag i första inlägget.

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20416411)
Hade inte klockan varit runt 15 när du skrev det här hade jag nästan funderat på om du hade hunnit ta en grogg för mycket:)

Håller jag med om, jag tror Tims reaktion över prisvariationerna är rimligt, men jag tror att han med trådens gång har insett att 200-250kr/år för en domän är ett rimligt pris om man behöver gå med rimlig vinst på domänen, samtidigt som de billigaste aktörerna går med ren förlust på själva domänen och använder det som en lockvara, men att börja att förolämpa med att Tim har ev. tagit en grogg är lite för mycket, du kanske själv just nu har tagit en grogg för mycket Johan_W?

Citat:

Citat:

Jag skriver om domänförnyelser, inte om kvalitén på webbhotellet även om det faktiskt är relevant.

Nästan sant, du nämner att Binero har bra kvalitet på sitt webbhotell trots allt. ;)

Johan_W 2011-09-03 00:26

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20416427)
Håller jag med om, jag tror Tims reaktion över prisvariationerna är rimligt, men jag tror att han med trådens gång har insett att 200-250kr/år för en domän är ett rimligt pris om man behöver gå med rimlig vinst på domänen, samtidigt som de billigaste aktörerna går med ren förlust på själva domänen och använder det som en lockvara, men att börja att förolämpa med att Tim har ev. tagit en grogg är lite för mycket, du kanske själv just nu har tagit en grogg för mycket Johan_W?

Hehe, hade varit trevligt men nej tyvärr ingen grogg:)

Ber om utsäkt till Tim om han tog det som en förolämpning, det var inte avsikten. Jag reagerade bara på att det lät som att Tim tyckte att det var lurendrejeri att INTE sälja domäner med förlust vilket lät lite snurrigt. Det är ungefär som att en företagare skulle tycka att det är ett jäkla hyckleri att vi svenskar ska ha så bra lön när det finns indier som jobbar mycket billigare.

johan1234 2011-09-03 08:42

Danielos - en ursäkt är på sin plats från mig. Jag har hängt med dåligt internt och i och med vårt nya erbjudande kunde tydligen inte tekniken hantera två erbjudanden samtidigt så vi var tvugna att gå upp till 99:- på .SE tills vi löser det tekniska. My bad och tack för att du uppmärksammade det. Kunde ju vara någon internt tycker man. :-)

Prisvariationen kan man ju iofs se som en mycket konstig grej. Hade vi köp Volvo V70 och sett att det varierade med 200-300% på priset hade vi reagerat. Dock är ju inte domäner samma sak. Alla har olika värden bakom. Domaininfo kan ta högre peng för de ger en samlare av många olika toppdomäner en enkelt variant. Name ISP likaså. Webbhotellen har oftast marginaler på andra produkter som de kan jobba med om de är duktiga på att uppsälja när de fått kunden.

Det fina är väl då att marknaden fungerar väl trots variationen. Alla har någon vinkling som gör att varje svensk kan få exakt det de behöver. Man har goda valmöjligheter vilket är precis det vi vill ha.

tartareandesire 2011-09-03 10:45

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20416440)
Danielos - en ursäkt är på sin plats från mig. Jag har hängt med dåligt internt och i och med vårt nya erbjudande kunde tydligen inte tekniken hantera två erbjudanden samtidigt så vi var tvugna att gå upp till 99:- på .SE tills vi löser det tekniska. My bad och tack för att du uppmärksammade det. Kunde ju vara någon internt tycker man. :-)

Visst är det underbart att inte ha kontroll över sitt eget system? :) Även de minsta förändringar blir ofta stora företag.

Ni var billigast i någon timme iaf men de som lade beställning hos Daniel blev väl nöjda :)

Jag tycker också det är väldigt bra att den svenska marknaden är så pass varierad idag trots den begränsade kundkretsen. Det känns lite irrelevant att jämföra domänpriser rakt av utan att ta hänsyn till hur bra administrationen fungerar och vilka kringtjänster som finns osv. Det blir lite som att jämföra McDonalds med en lyxkrog. McDonalds måste ju vara bättre eftersom maten är billigare.

johan1234 2011-09-03 18:34

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20416444)
Visst är det underbart att inte ha kontroll över sitt eget system? :) Även de minsta förändringar blir ofta stora företag.

Ni var billigast i någon timme iaf men de som lade beställning hos Daniel blev väl nöjda :)

Jag tycker också det är väldigt bra att den svenska marknaden är så pass varierad idag trots den begränsade kundkretsen. Det känns lite irrelevant att jämföra domänpriser rakt av utan att ta hänsyn till hur bra administrationen fungerar och vilka kringtjänster som finns osv. Det blir lite som att jämföra McDonalds med en lyxkrog. McDonalds måste ju vara bättre eftersom maten är billigare.

Nja vi har kört 89:- mycket länge och 99:- i ett par veckor. Tror det varit det billigaste priset i Sverige det senaste året och därtill (ink moms dvs). ;-) Håller med om det där med system dock och härligt att tekniken får styra affären. Något av det tråkigaste som finns - men men det är bara att kämpa på och få tekniken att hänga med. Vi fick välja ett extremerbjudande på webbhotellsidan denna gång. :-)

nosnaj 2011-09-03 18:43

Önskar ibland att domänpriserna 10-dubblades ibland så slipper man folk som sitter på alla domäner utan att göra ngt med dom.

Tim 2011-09-04 09:39

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20416427)

Nästan sant, du nämner att Binero har bra kvalitet på sitt webbhotell trots allt. ;)

Nej tycker fortfarande inte det är rimligt.

Tog inte alls lika illa upp som det kanske uppfattades, men när man väl börjat på den vägen brukar det spåra ur.

Westman 2011-09-04 09:57

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20416482)
Önskar ibland att domänpriserna 10-dubblades ibland så slipper man folk som sitter på alla domäner utan att göra ngt med dom.

Ja, det skulle onekligen frigöra en hel del domännamn.

Westman 2011-09-04 10:01

Citat:

Ursprungligen postat av Tim (Inlägg 20416525)

Tog inte alls lika illa upp som det kanske uppfattades, men när man väl börjat på den vägen brukar det spåra ur.

Hur mycket vill du tjäna på det du gör? Vad är rimligt pris för en domän som någon har registrerat? Svaret är faktiskt detsamma på de två frågorna för det du vill tjäna är vad du anser är rimligt pris på det du säljer. Precis så är det med alla varor, ska jag sälja en vara så måste jag göra en vinst annars är det ingen idé att sälja varan (undantaget lockpriser men då blir det gungor och karuseller).

tartareandesire 2011-09-04 10:14

Citat:

Varför är det inte rimligt? För de flesta företag är det som sagt var irrelevant om domänen kostar 100 eller 500 kr. Undantaget är ju privatpersoner, "hobbyföretag" samt "MFA-projekt" (liknande inräknade, därav citationstecken). Jag menar nu inte alls att dessa är värdelösa kunder men det är märkligt att dra slutsatsen att det är orimliga priser genom att utgå från dessa. Som företag måste man också sköta sin ekonomi. Gör man inte vinst på sina produkter så bör man tänka efter vad man sysslar med (använder man en produkt som lockvara är det naturligtvis en annan sak men man måste då fortfarande göra en indirekt vinst på denna). Det är inte särskilt kul i längden att vara kund hos ett företag som inte går bra och det är ännu mindre kul att driva ett sådant företag.

Johan_W 2011-09-04 15:47

Citat:

Ser inte heller varför det inte skulle vara rimligt. Skillnaden i pris kan ju tex vara

* Företaget har en kanonsupport som svarar direkt / Företaget har en kass support där du får sitta i telefonkö för att komma fram alternativt vänta flera timmar/dagar på svar via mail

* Företaget har lagt ned stora pengar på att hanteringen av domäner ska fungera så smidigt som möjligt för kunderna / Företaget har dåliga rutiner och missar ibland att förnya domäner vilket resulterar i att kunden tappar sina domäner.

Ovanstående lista kan göras hur lång som helst, men att påstå att prisskillnader mellan olika leverantörer är orimliga är lite märkligt.

JensS 2011-09-04 17:34

Samtidigt så upplever ju jag det som att de som just nu har lägre priser i landet och som är blad de stora registrarerna är bra mycket bättre på att hantera domäner än de registrarer som är dyrare och nämns här i tråden.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson