WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Crystone spammar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049754)

lazat 2011-08-30 23:04

Crystone spammar

Jag fattade redan i första mailet att ni har flyttat och har ny adress. Och jag är tyvärr inte intresserade av era webbhotell heller trots att ni har flyttrea.

Så en öppen fråga varför ni spammar samma erbjudande 6 gånger till mig på olika adresser där alla börjar med info@. Speciellt intressant är att ni skickar erbjudandet till adresser som inte vi har haft någon relation till er på. ps ser även att jag har fått mailet på min privata mail.

/ God Natt

oderland 2011-08-30 23:20

Samma här har aldrig varit kund heller av någon anledning...
;-)

patrikweb 2011-08-30 23:25

Fick med från dom, minns dock inte vilken mail jag fick det till.

oderland 2011-08-30 23:55

De missade inga ;-) Alla de jag läser kom det till, mitt egna "privata" samt info.

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20416065)
Fick med från dom, minns dock inte vilken mail jag fick det till.

Danielos 2011-08-31 00:26

Tog en titt i vår ingående mail server och det vällde in mail från news.crystone.se till många av våra kunder.

Ciffan 2011-08-31 00:31

Fick också till info-adress på .se-adresser och har inte heller haft någon kontakt med Cryston. Eftersom jag aldrig registrerat mig känns raden längst ner "För att avregistrera klicka här" lite provocerande.
Än har jag sluppit på mina privata adresser ;)

najk 2011-08-31 07:31

Har fått en drös sådana också, till adresser jag inte visste fanns längre. Eller som inte fått någon annan mail på flera år. Anmäl på www.spamcop.net. Sådär kan dom ju inte bete sig.

jonny 2011-08-31 08:11

Jag har också fått ett par mail till olika infoadresser och jag har aldrig varit kund hos Crystone heller. Där sjönk de ett snäpp till

ninza 2011-08-31 09:23

Heller aldrig varit i kontakt eller varit kund med crystone, fick i princip till alla mina mejls. Suck.

safehosted 2011-08-31 10:02

Vi ber om ursäkt.

Hej,

Jag jobbar som marknadskille på Crystone och vill berätta att vi köpte in samtliga adresser från Mailcom och har fått uppgift om att dessa adresser skulle vara godkända. I samband med vår flytt så ville vi göra ett utskick och kontaktade då vad vi trodde va en seriös leverantör. Vi vill be om ursäkt om detta har skapat obehag för er. Vi kommer självklart ta upp detta med vår leverantör.

oderland 2011-08-31 10:29

Får jag fråga hur många adresser ni köpte? ;-)

Citat:

Ursprungligen postat av safehosted (Inlägg 20416094)
Hej,

Jag jobbar som marknadskille på Crystone och vill berätta att vi köpte in samtliga adresser från Mailcom och har fått uppgift om att dessa adresser skulle vara godkända. I samband med vår flytt så ville vi göra ett utskick och kontaktade då vad vi trodde va en seriös leverantör. Vi vill be om ursäkt om detta har skapat obehag för er. Vi kommer självklart ta upp detta med vår leverantör.

safehosted 2011-08-31 10:38

Vi skickade till några hundra K som skulle vara validerade e-postadresser B2B och även till vår befintliga kundstock, dvs de som godkänt nyhetsbrev från Crystone. Riktigt tråkigt att det även kommit till folk som inte har något intresse alls för dessa typ av utskick.

overlake 2011-08-31 10:40

Citat:

Ursprungligen postat av safehosted (Inlägg 20416097)
Vi skickade till några hundra K som skulle vara validerade e-postadresser B2B och även till vår befintliga kundstock, dvs de som godkänt nyhetsbrev från Crystone. Riktigt tråkigt att det även kommit till folk som inte har något intresse alls för dessa typ av utskick.

Vad ingår i "validerade e-postadresser"?
Jag har fått tre av era utskick och är inte intresserad av ert spam.

johan1234 2011-08-31 11:22

Hmmm vi har också fått en hel del kunder som fått detta - där de säger de inte godkänt detta.

Jan Eriksson 2011-08-31 12:09

Har fått flera mail, de flesta mailadresser har jag använt hos Crystone så där är det OK. Dock kom det till en adress som inte har använts utan enbart funnits på en hemsida så där måste någon har sökt igenom en av våra sajter för att ha hittat den mailadressen. De som i detta fall ska "hängas" är Mailcom. Crystone har bara köpt en tjänst i godtro.

johan1234 2011-08-31 12:16

Vid köp av adresser måste man vara myyyycket försiktig. Händer relativt ofta att "validerat" är "så där" validerat. Tyvärr så fungerar spammande för många (generellt inte Crystone i sig) och därför fortsätter det.

safehosted 2011-08-31 13:04

Vi har kontaktat Mailcom

Vi har nu kontaktat Mailcom om det inträffade:

------------------------------------------------------------------------------
Hej

Vi har nyligen köpt en B2B epostlista ifrån er.
Nu när vi gjort första utskicket visar det sig att ni ej har validerade adresser i denna lista. Många klagomål har inkommit angående att de angivna adresserna inte är företagsadresser och därmed genererat enorm badwille för oss, samt missnöje bland mottagarna.
Dessutom har 65000 av adresserna studsat ”hårt” med anledning av att adressen inte längre finns.

Vi kräver nu en ursäkt till oss samt till de slutkunder som felaktigt fått detta meddelande.
Vi står till svar för alla som mottagit vårt erbjudande, efter att vi litat på att ni skulle leverera en genomgången och kontrollerad B2B-lista.

Detta mail samt dess svar kommer att publiceras i en forumkanal som skapats angående detta utskick.
----------------------------------------------------------------------------------

Jag återkommer med svar från Mailcom.

lazat 2011-08-31 13:16

Citat:

Ursprungligen postat av safehosted (Inlägg 20416094)
Hej,

Mailcom är inte seriösa. De bryr sig inte om att ta bort epost adresser som det verkar. Jag vet att jag har unsubscribat hos dom tidigare. Det verkar som de bara slutar skicka ut spam för sig själva men fortsätter att sälja adresserna till andra.

safehosted 2011-08-31 13:53

Citat:

Ursprungligen postat av lazat (Inlägg 20416130)
Mailcom är inte seriösa. De bryr sig inte om att ta bort epost adresser som det verkar. Jag vet att jag har unsubscribat hos dom tidigare. Det verkar som de bara slutar skicka ut spam för sig själva men fortsätter att sälja adresserna till andra.

Tack för infon, tråkigt att man ska få reda på det i efterhand. Är det någon som har koll på hur man själv kan validera en lista innan utskick?

nosnaj 2011-08-31 14:24

Citat:

Ursprungligen postat av safehosted (Inlägg 20416132)
Tack för infon, tråkigt att man ska få reda på det i efterhand. Är det någon som har koll på hur man själv kan validera en lista innan utskick?

Fråga dig själv om du vill ha mail med reklam.
Jag skulle inte vara kund hos ett webhotell som köper e-postlistor och mailar sitt erbjudande.

Om ni slutar köpa listor och de idioter som nappar på erbjudandena slutar med detta skulle folk inte skicka spam.

tartareandesire 2011-08-31 14:49

Det här är ju tyvärr ganska vanligt förekommande inom såväl näringslivet som myndigheter idag. Man anlitar någon annan för att slippa ta något som helst ansvar själv. "Vi visste ingenting, de lovade att de skulle göra det på rätt sätt". Man kan knappast vara så naiv att man tror att alla adresser i en köpt lista av den storleken är "validerade". Oseriöst i mina ögon.

jonny 2011-08-31 14:53

Crystone har en möjlighet att få upprättelse i mina ögon och det är genom att stämma Mailcom på ett par miljoner i ersättning för detta. De adresser jag har fått till är sådana som jag aldrig egentligen använt utan bara lagt upp på hemsidor. info@....

patrikweb 2011-08-31 16:14

Om det är Mailcom Europe AB som det gäller så är det ett bolag som ändå kommer i kk om man ser på siffrorna om ägarna trycker in pengar.

Deras typ av verksamhet kommer inte ha någon framtid när deras kunder börjar komma på vilka mail adresser dom har.

Om dom inte självdör så är ändå risken att dom blir stämda istället.

Internet Sweden 2011-08-31 17:00

Eftersom denna fråga kommer upp lite då och då och idag har det även kommit in åsikter till .SE Registry kring detta, så tar jag tillfället i akt och förklarar följande:

E-postmarknadsföring från ett företag till ett annat är INTE att betrakta som SPAM - juridiskt sett.

Att dessa mail av många betraktas och uppfattas som SPAM, är en annan sak, men stämmer alltså inte i juridisk mening.

Obeställd e-postreklam till privatkonsumenter däremot ÄR SPAM som jag rekommenderar att ni anmäler det till Konsumentverket:
http://www.konsumentverket.se/sv/Kla.../Spam-anmalan/

Observera att e-mailadressen, även om den används för privat bruk, inte får ha använts att företräda företaget.
Observera även att Konsumentverket gör bedömningen, när det gäller obeställd e-post, att Enskild firmor är att betrakta som privatkonsumenter. (En bedömning jag tror att Sverige är ganska ensamma om)

Saxat från länken ovan:
Citat:

Lagen gäller inte all skräppost, utan bara meddelanden med ett kommersiellt syfte. Opinionsbildning, upplysningar och liknande budskap räknas inte som skräppost. Det är förbjudet att skicka obeställd e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor, men inte till aktiebolag, stiftelser och andra juridiska personer. Liknande regler gäller inom hela EU, både för e-postreklam, reklam via fax, sms, mms och automatiska uppringningar.
.SE agerar mot .SE:s registrarer, utifrån antalet anmälningar som kommer in till Konsumentverket.

johan1234 2011-08-31 17:55

Så då är det klockrent spammande enligt lagen Peter? Då massor av privatpersoner får detta utan att ha begärt eller gott med på opt-in mm mm. Vi har massor som skickat vidare detta som är just privatpersoner och undrar varför de får det från Crystone - då de inte har något med dem att göra överhuvudtaget.

kers 2011-08-31 17:58

Jag kände mig utanför som inte fått något rafflande erbjudande, men hittade nu mailen prydligt insorterade i Gmail spambox. Det går bra nu Crystone!

hubbert 2011-08-31 18:06

Frågan är om det inte är företagen som säljer validerade e-postadresser som skall granskas/anmälas. Adresserna är uppenbarligen inte validerade utan i princip skrapade bara.
Med andra ord de erbjuder en tjänst med en lögn som argument.

Sedan kan man undra hur det företaget som köper adresserna tänker. Att några hundratusen personer frivilligt har tecknat upp sig att få mail från vilket företag som helst, hur ofta som helst, låter väl inte speciellt trovärdigt.

Johan_W 2011-08-31 18:12

En sak som förvånar mig lite är att man väljer att skicka ut det här överhuvudtaget. I min egen lilla värld har jag hela tiden varit övertygad om att dom flesta som jobbar inom hosting av något slag var otroligt less på all reklam via mail och tycker det är ett ******* ofog som borde förbjudas (även om många av oss ändå säljer den typen av mailtjänster för att det finns pengar i det).

Har jag fel där att det anses vara relativt accepterat ändå med reklam via mail?

Danielos 2011-08-31 18:15

I Sverige så är det inte många webbhotell som skickar liknande spam, men jag tror att i USA är det rätt vanligt, har själv fått många email från webbhotell där.

robertsson 2011-08-31 20:02

Jag har senaste tiden mottagit flera spam-mail som angett Mailcom som adresskälla. Blir djävligt trött irriterad över att mina e-postadresser blir nån slags handelsvara. Funderar på att börja anmäla adresserna på http://www.mailcom.se/kontakt/ till allt skit jag kan hitta på nätet.

robertsson 2011-08-31 20:05

Citat:

Ursprungligen postat av safehosted (Inlägg 20416129)
Vi har nu kontaktat Mailcom om det inträffade:

------------------------------------------------------------------------------
Hej

Vi har nyligen köpt en B2B epostlista ifrån er.
Nu när vi gjort första utskicket visar det sig att ni ej har validerade adresser i denna lista. Många klagomål har inkommit angående att de angivna adresserna inte är företagsadresser och därmed genererat enorm badwille för oss, samt missnöje bland mottagarna.
Dessutom har 65000 av adresserna studsat ”hårt” med anledning av att adressen inte längre finns.

Vi kräver nu en ursäkt till oss samt till de slutkunder som felaktigt fått detta meddelande.
Vi står till svar för alla som mottagit vårt erbjudande, efter att vi litat på att ni skulle leverera en genomgången och kontrollerad B2B-lista.

Detta mail samt dess svar kommer att publiceras i en forumkanal som skapats angående detta utskick.
----------------------------------------------------------------------------------

Jag återkommer med svar från Mailcom.

HAHAHAHA... humor... blufföretag mailar blufföretag för att få upprättelse :D

Timofey 2011-08-31 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson (Inlägg 20416185)
Jag har senaste tiden mottagit flera spam-mail som angett Mailcom som adresskälla. Blir djävligt trött irriterad över att mina e-postadresser blir nån slags handelsvara. Funderar på att börja anmäla adresserna på http://www.mailcom.se/kontakt/ till allt skit jag kan hitta på nätet.

Jag har råkat ut för exakt samma sak, trots att jag klickar på avanmäl i alla dessa mail! De ser ut att alla ha samma grundmall dessutom.

glennj 2011-08-31 21:04

Citat:

och vill berätta att vi köpte in samtliga adresser från Mailcom
Sen när blev det INTE spam att skicka epost till epostadresser/mottagare från en lista man köpt och inte har någon tidigare relation med? Det har alltid varit spam i mina ögon, olagligt eller ej.

Ett ofog är vad det är, inget annat!

Conny Westh 2011-08-31 23:01

SPAM är SPAM oavsett om det är olagligt eller inte.

Jag fick i går 9 SPAM-mejl från Crystone. Jag har många gånger tidigare fått SPAM som skickats ut från Mailcom Europe AB, jag har kontaktat dem på telefon och skällt ut dem men de är ju dumma idioter som inte bryr sig ett skvatt.

Att Crystone elelr andra över huvudtaget köper mejladresser gör att det fyller min mejlbox med skräp varje dag.

Jag kommer skicka en faktura till både Crystone och Mailcom för den tid jag måste lägga ner för att städa upp efter deras nedskräpning. Det är samma princip som för fysisk nedskräpning i naturen. Det är böter på nedskräpning, för någon annan måste ägna sin arbetstid åt att städa upp efter de som skräpar ner.

Mejlen ska inte användas för massmarknadsföring till okända oavsett om det är företag eller privatpersoner, det borde betraktas som hemfridsbrott. Det är Ok att skicka individuella mejl till okända personer om man har ett specifikt ämne att diskutera, men aldrig massutskick till okända. Jag använder opt-in-principen för de mejllistor jag använder för specifika ämnen. man kan stämma både avsändaren och förmedlaren på stora belopp.

Anders Larsson 2011-09-01 03:46

Conny, du skriver väldigt läsvärda inlägg, men här får jag inte ihop det.

Tyvärr är det inte olagligt att skicka "erbjudanden" till företag, det blir inte mer olagligt bara för att vi tycker det är olagligt. Det enda brottet som begås i sammanhanget är din sk bluffaktura.

Hur du kopplar ihop det till lagen om nedskräpning är helt otroligt.

Att jag kommenterar på detta beror på att du brukar komma med så bra råd och jag vill att andra ska tänka till och inte följa ditt råd om att fakturera, eftersom det helt plötsligt kan bli de som begår brottet.

Internet Sweden 2011-09-01 08:40

Ytterligare ett tillfälle när jag önskar att det fanns möjlighet att ge +1 på wn.se

tartareandesire 2011-09-01 10:14

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20416207)
Jag fick i går 9 SPAM-mejl från Crystone. Jag har många gånger tidigare fått SPAM som skickats ut från Mailcom Europe AB, jag har kontaktat dem på telefon och skällt ut dem men de är ju dumma idioter som inte bryr sig ett skvatt.

Trodde du verkligen att de skulle bry sig? :)

Citat:

Jag kommer skicka en faktura till både Crystone och Mailcom för den tid jag måste lägga ner för att städa upp efter deras nedskräpning. Det är samma princip som för fysisk nedskräpning i naturen. Det är böter på nedskräpning, för någon annan måste ägna sin arbetstid åt att städa upp efter de som skräpar ner.

Nedskräpning i naturen är ju lite allvarligare, det handlar naturligtvis inte enbart om arbetstid och pengar... Sedan är din logik lite märklig här. Du anser att man har rätt att begå ett brott om man tycker att någon annan har gjort det? Har man rätt att slå sin flickvän på käften om hon varit otrogen? De fakturor du skickar löper stor risk att ses som olagliga även om rätten möjligtvis skulle kunna se mellan fingrarna pga omständigheterna. Hur som helst är det definitivt INTE att rekommendera.

Citat:

Mejlen ska inte användas för massmarknadsföring till okända oavsett om det är företag eller privatpersoner, det borde betraktas som hemfridsbrott. Det är Ok att skicka individuella mejl till okända personer om man har ett specifikt ämne att diskutera, men aldrig massutskick till okända. Jag använder opt-in-principen för de mejllistor jag använder för specifika ämnen. man kan stämma både avsändaren och förmedlaren på stora belopp.

"Ska inte", "borde". Det är lagen som gäller oavsett vad man tycker om den. Man kan naturligtvis inte bedriva sin företagsverksamhet enligt egna regler som man tycker borde gälla.

Detta är absolut inget försvarstal för Mailcom och Crystone, jag har sagt ovan vad jag anser om deras agerande :)

JonathanS 2011-09-01 10:25

E-postmarknadsföring, med köpta e-postadresser, år 2011. Crystones marknadsnisse borde få foten illa kvickt. Snacka om noll koll.

Eller vänta, låt han vara kvar. Det blir så bra så. :)

safehosted 2011-09-01 11:31

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS (Inlägg 20416230)
E-postmarknadsföring, med köpta e-postadresser, år 2011. Crystones marknadsnisse borde få foten illa kvickt. Snacka om noll koll.

Eller vänta, låt han vara kvar. Det blir så bra så. :)

Otippat svar Jonathan :)

SajtXL 2011-09-05 18:56

Men i bland lönar det sig att spamma.
Tyckte att deras 75% "Crystone Pro" verkade prisvärt då jag var på jakt efter en ny hosted exchange leverantör för bara några få konton.

Nu till frågan. Någon som har erfarenhet av vad det tar att får ett konto upplagt hos Crystone??

Betalade i morse, fick ett autovar med inloggning till en kontrollpanel, med inga tjänster knutna till kontrollpanelen.
Skickade en fråga till deras kundtjänst klockan 13 men fortfarande inget svar?

Normalt brukar ett skapande av ett webbkonto inte ta 12 timmar ??

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson