![]() |
Binero 2.0 för gamla kunder?
Som rubriken lyder så undrar jag när gamla kunder kommer få 2.0? Först utlovades hösten förra året (om jag inte minns fel). Sen vart det uppskjutet. I februari dök sedan ett nyhetsbrev upp där det stod att under februari till april så kommer man flytta alla gamla kunder. Det stod även att man kommer att få ett mail samt ett SMS två veckor innan det är dags.
Nu är vi snart inne i september och ännu har inget hänt för min del. Jag funderar helt ärligt på att byta hotell snart. Även om jag inte utnyttjar särskilt mycket på mitt nuvarande konto, så känns det fel att man ska betala samma pris för mindre utrymme, trafik etc. Det är en principsak. Min fråga är då: Är det någon 1.0 kund som har migrerats till 2.0 ännu? |
Samma här, ingen flytt i sikte. Är dock inte särskilt överraskad eller besviken, ligger gärna kvar på gamla innan nya fungerar som den bör.
Däremot tycker jag Binero som företag har skötts extremt dåligt den senaste tiden. Hade inte klagat om de sagt rakt ut hur läget är men missar man planeringen med ett halvår (eller vad det nu blir, går säkert längre tid) så är det något som är väldigt fel. Antingen ljuger man för kunderna eller så saknas kommunikation och överblick. Jag är dock en obotlig optimist och hoppas och tror att det blir bättre framöver. Den nya tekniken verkar betydligt mer stabil nu. |
Jag tröttnade på att vänta och köpte ett nytt konto :)
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag har 2 st konton hos dom som knappt används och bägge ligger i det gamla systemet.
Dom rådde väl sina kunder ifrån att stänga sitt konto och öppna ett nytt för att det kunde bli strul med något, men det var väl undanflykter i vanlig ordning. Fick ett brev från dom i våras någon gång att nu är det äntligen flytten på gång och att dom skulle höra av sig i god tid så att man kan börja förbereda men sedan hände inget mer. Kommer avsluta det ena kontot där känner jag nu och eventuellt starta upp ett nytt för att se om det nya systemet är något att ha, annars så blir det flytt av allt. Man ser ju på allt dom gör den senaste tiden bara prioriterar sina nya kunder och vi i det gamla hamnar i sista hand. |
Jag har fått följande mail den 15 augusti:
"Ditt konto är nu redo att migreras till Binero 2.0. För mer information logga in på ditt kundcenter via www.binero.se." När jag loggar in får jag en ruta där jag kan godkänna att migreringen påbörjas. Info gällande migreringen är dock lite gömd på sidan http://migrering.binero.se/ Ni får klicka på de länkarna som saknar text i menyn för att komma till http://migrering.binero.se/sa-gar-det-till och http://migrering.binero.se/forandringar |
Det verkar som att jag inte är ensam med andra ord. Bra att veta.
Betalade nyss för september då jag inte har tid/lust att flytta allt nu. Blir att titta på andra potentiella hotell fram tills nästa faktura. |
Någon som har gått igenom migreringen ännu och kan dela med sig av erfarenheter?
Planerar att göra det, men är lite orolig för diverse fel som kan inträffa på vägen. |
Haha, ja hela Bineros uppdatering till 2.0 är ett stort skämt. Det måste vara ett skolexempel i hur man fatalt misslyckas med något man tar sig an + ett skräckexempel i hur man absolut inte ska behandla sina kunder.
Som grädde på moset var när de skickade ut ett vykort med "Äntligen ska din migrering börja ske inom två veckor". Sen tänkte man inte mer på det och efter tre veckor, utan att något hänt mailade jag och hörde varför inte migreringen skett. Och fik då det vanliga tramssvaret att något blivit fel. De kan inte meddela detta, utan man måste som kund ta reda på det själv. För jag tycker inte att ett meddelande på en företagsblogg är tillräckligt. Åtminstone inte när man kan skicka ut ett vykort med "hur bra man är" och sedan när man misslyckas så gör man ett litet inlägg på sin blogg. |
Här finns lite mer att läsa om om migreringen och Anders säger även i tråden att skicka ett pm till honom så ser han till att man blir flyttat till Binero 2.0.
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=176862&page=12 |
Citat:
Att VD ska ordna migreringsscriptet på kväller och helger känns inte som ett hälsosamt upplägg. Det hade naturligtvis varit bättre att sätta en utvecklare på detta. Citat:
|
Citat:
Nu börjar jag bli seriöst less på binero och hur de hanterar mig som kund. |
Citat:
Citat:
Citat:
Jag uppskattar att ni startar en tråd om det här och ser fram emot konstruktiva diskussioner och erfarenheter kring vår migrering, för mig är det ytterst viktigt att migreringen fungerar bra och att ni kunder får en positiv upplevelse av den. |
Migreringen har för mig fungerat uselt, och jag vet inte om det kommer bli någon lösning på mina problem. Blir det ingen lösning på detta inom kort kommer jag spendera en hel dag med att se till att allting flyttas över till annat webbhotell eller vps.
För att fatta allt kort. Inga domäner verkar vara synkroniserade med det nya utan det verkar finnas två instanser (domän.se verkar inte peka på samma sak som domän.se.preview.binero.se). Vet inte riktigt vad som gått fel men namnservrarna pekar på de gamla. Om väl detta fixas kommer det troligtvis bli massa mera jobb om det inte blir det senaste utav allt som flyttas över. Just nu rekommenderar jag ALLA att avstå från att börja migrera sina sajter. Om ni inte vill ha massa strul då... |
Citat:
Det beror på att ditt konto inte är migrerat klart. Som det ska ha informerats om så finns en 2 veckors period då allt måste testas så att webbplatserna fungerar, under den perioden pekar dina domäner till ditt gamla konto. Dock ser jag att ett annat fel har uppstått på ditt konto, en bugg som precis åtgärdats i våra script men kvarstår för dem som råkade ut för det. Det är användandet av samma användare till flera databaser. På grund av den buggen så har inte ditt konto slutförts än. Jag ska se till att någon tar tag i det snarast. Ber om ursäkt för detta. |
När jag började snacka med supporten senast hade migreringen påbörjats men min fråga var då hur jag skulle ändra en faktura då jag fått mejl om en som jag inte kunde se i kontrollpanelen. (Frågan hade ingenting med migreringen att göra.) Jag fick då informationen av er att mitt konto redan blivit migrerat och fick hjälp med att logga in (Gjorde en reset av lösen och då kom jag in på det nya istället. Jag var redan då kluven till att allt blivit migrerat men dum som man var tänkte man inte mer på det.
Min fråga till er är nu: Kommer det senaste från "det gamla" att flytta över vid slutmigreringen? (Gäller både filer och innehåll i databaser.) Detta är ytterst viktigt för mig att veta då det skett en del förändringar den senaste veckan och jag vill inte att detta ska gå förlorat. Detta gäller även min e-post. ----- Då jag har ett supportärende hos er kommer samma svar att mejlas dit. Jag har åter igen fått ett hopp om att allt detta kan gå att lösas, har varit väldigt tveksam till det tidigare. Kunde ju varit lättare om man fått detta svaret direkt än massa annat hit och dit då jag påpekat att domänerna pekat på de gamla namnservrarna. // Olof |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Enligt Bineros info om migreringen, http://migrering.binero.se/forandringar/linux , så ska man själv kunna lägga in Cronjobs på nytt, men enligt tartareandesire ovan, så krävs det att man kontaktar Binero för detta. Vad gäller, finns Cron i Binero 2.0 eller inte? |
Citat:
Citat:
|
Senast idag fick jag en Binero-faktura på en domän som de inte hanterar. Den fanns inte heller i kontrollpanelen, inte under domäner, inte nånstans. Men som vanligt är deras support snabba på att rätta till felen, det är iaf positivt :)
|
Citat:
Tidigare har jag flera gånger fått dubbelfakturor på domäner som jag redan betalat. Jag vet inte ens om jag upptäckt alla dubbelfakturor. Det finns alltså en stor risk att jag betalat domäner flera gånger. Jag tycker det är bedrövligt att Binero struntat i att fixa dessa allvarliga problem med Binero 1.0. Det spelar ingen roll att det ska skrotas senare. Aleborg: Är det inte ett tillräckligt allvarligt problem? |
Har också haft stora problem med binero, och dessutom fått dubbelfakturor, faktura för domäner som inte förfaller än på ett halvår etc.
Och det är bara saker jag råkat se av händelse. Ingen aning om / hur mycket extra jag har betalat till binero som jag inte har märkt. Fick också kort för ett antal månader sedan att migreringen skulle påbörjas inom 3 månader så nu kanske det inte dröjer så många månader till. |
Är binero det enda hotell som inte tar emot .nu domäner?
Vi ska nämligen flytta en .nu domän från Loopia till Binero men fick till svar att flytten kan inte genomföras förrän om 1-2 månader? |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Tycker 1.0 är bättre än 2.0, förutom den är extremt seg. Men jag bry mig ändå inte, kommer lämna binero inom en snar framtid ändå, det har blivit för stora och klumpiga att göra med.
Citat:
|
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Nu har det gått över en månad sedan jag fick mitt konto migrerat till Binero 2.0 och jag måste skriva lite om mina erfarenheter.
Allmänt måste jag säga att jag är missnöjd med hur det har gått till och med upplevelsen av nya Binero 2.0, men nöjd med supporten jag har fått under tiden. Vad som inte motsvarade mina förväntningar listar jag nedan: 1. Det saknas stöd för att hantera (lägga in och se) cronjob, utan man måste kontakta Binero för att lägga till cron och kan ej själv se vad som är inlagt. Det var påtalat att det skulle gå att göra enligt http://migrering.binero.se/forandringar/linux - "ni bör därför spara ner alla era befintliga cronjob så ni manuellt kan lägga till dem senare". "Manuellt" tolkar jag det som att man själv kan göra det i kontrollpanelen. Detta fanns i gamla kontrollpanelen. 2. Det saknas stöd för flerårsförlängning av .se-domäner. Detta fanns i gamla kontrollpanelen. 3. En bugg i migreringsskript (enligt Binero) pajade flytt av mina filer under migreringen, fick själv påtala problemet för att migreringen skulle fortsätta (blev inte kontaktad). 4. Under migreringen har Binero skapat sina egna index.html under alla webbplatser där index.html inte fanns. Varför? 5. Det går ej att se trafikstatistik eller upptaget utrymme i nya kontrollpanelen, trots att det är det enda som skiljer Privat- och Företagspaketen åt. Detta fanns i gamla kontrollpanelen. 6. Sidorna har blivit allmänt långsammare sedan flytten. Se bifogad bild (från Google Webmaster Tools) som föreställer tid som krävts för att hämta en av mina webbsidor (i millisekunder). Flytten till Binero 2.0 skedde under slutet av september. 7. Mindre minne är tillgängligt för mitt konto för krävande php-processer (som jag behöver lite då och då) än innan flytten. Sedan tänker jag inte ta upp upplevelsen av själva nya kontrollpanelen, mer än att den är snygg, men svår att överblicka och har en del fel. |
Citat:
|
Kjette
Angående punkt 1, 2 och 5 Vilket årtal menar du? Punkt 6 och 7 hänger dom ihop eller? Jag har 2 st privat konton oss er och jag hade tänkt slå ihop dom till ett företags konto, men då sa suporten att det inte är någon skillnad resurstilldelning mellan dom. Så har ni nu sänkt i den nya miljön för privat konton eller höjt företags kontona? Inget illa menat men jag och säkert många andra börjar tröttna på hur migreringen och allt annat strul som varit hos er. |
Om du tycker det är illa så hör här.
Har haft binero länge och tycker binero är bra. Men den största förlusten i binero 2.0 för mig var att när jag flyttades över så följde inga hemsidor med. Så tyvärr låg samtliga sidor nere i 6 månader som jag trodde var live. La upp dessa sidor för att få in dom på google för att sen kunna indexera upp dom snabbt. Lite synd att betala för en tjänst som man ej haft. För när dom flytta över mig till 2.0 fick jag bara domänkonto och inte webbhotellskonto. |
Själv går jag och väntar på migreringen som lovats så länge.
De verkar dock mest vilja vara med på samt sponsra alla "sociala webbaktiviteter" än ta hand om sina kunder. Att lägga ned tid på samarbetet med Google gick bra men fixa migreringen går mindre bra. Bra kundvård. |
Rätt som det var så rasslade det till i inboxen igår. Binero står som avsändare och i mailet bekräftar de att de nu administrerar några av mina domäner och jag nu kan börja använda dem.
Vad som hör till saken är att den ena registrerade jag för över ett år sedan, den andra registrerade jag för en månad sen och jag har haft dem båda i kontrollpanelen sen registrering. Mycket oklart I must say! |
Citat:
Jag tar kontakt med dig gällande prestandan inom kort. Var framgår detta - att det är skillnad på resursfördelning mellan privatkontot och företagskontot? Jag har fått beskedet att ett företag kan köpa privatkontot (att det bara är ett namn och inte en begränsning på vem som för köpa respektive konto). Jag har nästan fått för mig att Företagspaketet kallas så av anledningen att vilseleda företag att köpa detta, då de inte vet att de får köpa Privatpaketet och skillnaden för de flesta företag är obefintlig (om man inte använder för mycket utrymme/trafik). Men ni får då dubbelt så mycket betalt. Det som framgår på er webbsida (se http://www.binero.se/webbhotell/jamfor-pris) är att den enda skillnaden mellan paketen är utrymmet, trafiken/månad, samt lite smått (SSH-konton, MS SQL-databaser). Inget om prestanda framgår av jämförelsen mellan paketen. Klart att vi är villiga att i så fall betala mer för bättre prestanda, men frågan är hur mycket bättre det i så fall blir. Har ni några konkreta siffror ni kan visa upp offentligt här? |
Citat:
Har under min tid som kund sätt att dom både höjt och sänkt php minnes gränsen. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:58. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson