WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Vad tycker ni E-butik.se? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049737)

sebbehebbe 2011-08-30 09:33

Vad tycker ni E-butik.se?
 
Tjenare WN,

Jag ska ta fram en bra e-handelslösning åt ett par kunder och har valt att använda e-butik.se som plattform. Satt precis i ett telefonsamtal med en säljare därifrån (som var riktigt trevlig) och har tagit mig ett titt på administrationspanelen osv.

Jag tänkte bara höra med er vad ni har för åsikt om e-butik.se? Är det bra eller dåligt? Vad har ni för erfarenhet av dem?

Ha de gott,
Mvh Sebastian

Helix 2011-08-30 10:10

+ bra support och kundtjänst

- höga priser
- trafik över 10GB debiteras med 25 kr per GB!!
(- allt kostar extra mycket, som bildutrymme -> stämmer ej. Mitt fel. Det var den gamla plattformen.)
- de billiga paketen skall ha % av dina transaktioner - helt befängt med tanke på att du själv betalar för betalväxel och inlösen
- plattformen saknar presentkort
- plattformen saknar rabatterkoder (i % eller belopp)
- plattformen är extremt dålig överlag
- plattformen är inte flexibel för ändring av design
- kan inte redigera ordrar
- kan inte lägga manuella ordrar
- exporten och importen är inte klarutvecklad

Jag kunde skriva en hel dåliga saker. Begränsningarna i deras system är enorma jämfört med konkurrenter och de tar för mycket betalt för vad man får. Bra (snabb) support väger inte upp en plattform som de precis lanserat men som är år bakom konkurrenter. Att välja e-butik.se är verkligen som att skjuta sig i foten. Att byta system är tufft och att välja fel från början är inte roligt. Allt är bra tills du börjar använda systemet och inser snabbt att det är extremt dåligt och sedan börjar du få räkningar och inser att minsta lilla sak tar de 10x mer betalt än webbhotell och en del andra leverantörer. Låt dig inte luras av bra försäljarsnack och professionell kontakt - det räcker inte. Plattformen är helt enkelt för dåligt och inte klar att användas för bra e-handel enligt mig.

Välj istället:
- texttalk, Nordisk Ehandel eller Wikinggruppen om du vill ha något som fungerar till normala priser.

sebbehebbe 2011-08-30 13:35

Tack Helix för ditt svar! Ska verkligen ta med dina argument i beräkning när jag väljer en passande plattform.

Nilsson 2011-08-31 08:03

Köper man e-butik.se efter denna sågning måste deras försäljare vara alldeles förträffligt suverän på att sälja. Helix, du får gärna göra +/- lista på de två andra du rekommenderar om det inte är för mycket besvär... *fjäsk*

Citat:

Ursprungligen postat av Helix (Inlägg 20415981)
+ bra support och kundtjänst

- höga priser
- trafik över 10GB debiteras med 25 kr per GB!!
- allt kostar extra mycket, som bildutrymme
- de billiga paketen skall ha % av dina transaktioner - helt befängt med tanke på att du själv betalar för betalväxel och inlösen
- plattformen saknar presentkort
- plattformen saknar rabatterkoder (i % eller belopp)
- plattformen är extremt dålig överlag
- plattformen är inte flexibel för ändring av design
- kan inte redigera ordrar
- kan inte lägga manuella ordrar
- exporten och importen är inte klarutvecklad

Jag kunde skriva en hel dåliga saker. Begränsningarna i deras system är enorma jämfört med konkurrenter och de tar för mycket betalt för vad man får. Bra (snabb) support väger inte upp en plattform som de precis lanserat men som är år bakom konkurrenter. Att välja e-butik.se är verkligen som att skjuta sig i foten. Att byta system är tufft och att välja fel från början är inte roligt. Allt är bra tills du börjar använda systemet och inser snabbt att det är extremt dåligt och sedan börjar du få räkningar och inser att minsta lilla sak tar de 10x mer betalt än webbhotell och en del andra leverantörer. Låt dig inte luras av bra försäljarsnack och professionell kontakt - det räcker inte. Plattformen är helt enkelt för dåligt och inte klar att användas för bra e-handel enligt mig.

Välj istället:
- texttalk, Nordisk Ehandel eller Wikinggruppen om du vill ha något som fungerar till normala priser.


evomedia 2011-08-31 12:11

Kan bekräfta allt Helix säger, jag hade e-butik.se i över 1 år innan jag bytte...

Det var helt enkelt för mycket som fattades...

pontus 2011-08-31 14:12

Citat:

Ursprungligen postat av Helix (Inlägg 20415981)

Välj istället:
- texttalk, Nordisk Ehandel eller Wikinggruppen om du vill ha något som fungerar till normala priser.

Eftersom Nordisk Ehandel nämns så vill jag sticka in att det är också en plattform med gott om buggar och bristande funktionalitet. Men har ingen aning om det är lika dåligt som e-handel.se dock... :)

Fredrik.an 2011-09-01 09:21

Jag måste också få sticka in och ge en snabb bild från min sida. Har skapat ganska många butiker i deras system, i det gamla systemet samt det nya. Det gamla var riktigt dåligt men i det nya trivs jag riktigt bra. Jag kan dock hålla med om att det finns funktionalitet som man saknar, som t.ex. rabattkoder men jag hoppas verkligen det kommer snart.

Angående ditt minus: "- plattformen är inte flexibel för ändring av design"
Där har du faktiskt helt fel, nya plattformen är ju inte låst alls. Jag har i alla fall inte stött på något som inte går att göra som mina kunder har behövt ha i shoppen.

sebbehebbe 2011-09-01 21:41

Magento?
 
Det verkar som E-butik.se är ett dåligt alternativ.

Jag har börjat kolla på Magento, verkar coolt eftersom det har ALLT, plus att man hostar det själv.

Men hur är det med svenska betalsystem som klarna fakturor och kortbetalning?

Ha de gott,
Mvh Sebastian

Helix 2011-09-01 23:22

Det finns inga perfekta system tyvärr. Många har brister, vissa har mer och vissa har mindre.

Vad gäller Magento så brukar de flesta klaga på mycket seg shop när den installeras på banliga webbhotell. Sök lite här på forumet om det.

tomsve 2011-09-02 08:05

God morgon! Min bror och kollega Tim har skrivit ett svar, men eftersom hans inloggning här på wn inte blivit godkänd än så postar jag hans svar här. /Tom

Citat:

Hej,
Nu är jag självklart partisk men jag vill rätta en del faktafel och kommentera under dina rader nedan.

- höga priser
Kommentar: Vi är inte billigast och inte dyrast. Vi har försökt att finna en prisnivå där vi har ekonomi att erbjuda kunder hjälp och support, en aktiv vidareutveckling av systemet samt en bra och stabil driftmiljö. Självklart vill vi här bli bättre på flera områden, både på att hjälpa de kunderna som behöver det ännu mer och få en snabbare utveckling av plattformen.

- trafik över 10GB debiteras med 25 kr per GB!!
Kommentar: Om du förbrukar trafik utöver det som ingår i ditt paket så debiteras det med 25 kr GB om det rör sig om mindre volymer. Har du större volymer så sjunker priset drastiskt. För storförbrukare är vi idag nere i ett par kronor per GB.

- allt kostar extra mycket, som bildutrymme
Kommentar: På nya plattformen har du obegränsat med bildutrymme och du betalar inget extra för det. Tidigare har du betalt extra för extra bildutrymme men idag är det obegränsat utan kostnad.

- de billiga paketen skall ha % av dina transaktioner - helt befängt med tanke på att du själv betalar för betalväxel och inlösen
Kommentar: Svaret är liknande som initialt, vi har försökt att finna en prismodell där vi kan hjälpa kunderna att få en bra försäljning. Med transaktionsmodellen ser vi att den fasta kostnaden för handlaren hålls ner under uppstarten och vi har utrymme att ge både support och rådgivning i en utsträckning jag tror att vi är unika med. När kunden har en bra försäljning kan de gå över på annan version utan transaktionsavgifter. Självklart passar inte denna modellen för alla och alla behöver inte den hjälpen som vi kan tillhandahålla.

- plattformen saknar presentkort
- plattformen saknar rabatterkoder (i % eller belopp)
Kommentar: Det stämmer att vi saknar dessa två mycket bra funktioner. Rabattkoder är vi i slutfasen med att ta fram och släppa i butiken. Se min kommentar nedan angående utvecklingen generellt.

- plattformen är extremt dålig överlag
Kommentar: Som sagt, nu är jag partisk men denna åsikt delar jag inte och vi har många kunder som är nöjda med både oss och plattformen. Sen kan vi självklart bli bättre på alla områden och det arbetar både jag och mina kollegor med varje dag!

- plattformen är inte flexibel för ändring av design
Kommentar: Jag vill hävda att vi har en av de mest flexibla plattformarna på marknaden när det gäller utseendet. Du kan göra precis vad du vill med utseendet i vår nya plattform. Jag tror att du eventuellt tänker på vår gamla plattform som vi slutade sälja för drygt ett år sedan som hade begränsningar.

- kan inte redigera ordrar
- kan inte lägga manuella ordrar
Kommentar: Det stämmer, dessa två saker kan man inte göra idag, det har inte varit prioriterat då andra funktioner har varit mer efterfrågade från kunderna. Det är inte optimalt men ett alternativ till att lägga manuella ordrar är att man gör det via butiken som en ”vanlig kund”.

- exporten och importen är inte klarutvecklad
Kommentar: Det vi har idag är en filexport av kunder och ordrar. Samtidigt som vi utvecklar vårt api vidare för smidiga integrationer med olika affärssystem. Vi har en import där vi kan hjälpa kunder med det här från oss, tyvärr är den inte tillgänglig för egna importer ännu men det ska lösas.

Jag vill samtidigt passa på att säga att i utvecklingen av nya plattformen så har vi lärt oss otroligt mycket. Vi har stött på problem och patruller vi inte förutsett innan. Det har gjort att det har tagit längre tid än planerat. Jag kan lova dig att både jag och alla kollegor hos oss gör allt vi kan för att ta oss framåt så snabbt som det bara är möjligt. Vi söker exempelvis fler utvecklare med ljus och lykta sedan en längre tid tillbaka och vill bli 2 -3 till personer som kan ingå i vårt utvecklingsteam under hösten.

Det hör eventuellt inte hit men när man driver företag så gör man tyvärr misstag kontinuerligt och vårt största misstag var att vi påbörjare utvecklingen av vår nya plattform för sent (för ca 3 år sedan). Vi borde gjort det mycket tidigare. Dock så är det en lärdom som vi tagit till oss och som jag sa så satsar vi allt vi kan på utveckling och kan garantera att vi inte gör om det misstaget igen.

Jag är tacksam för din och andras feedback och vill du istället prata direkt med mig så bara lägg ett mail till [email protected] eller slå en signal på 0734-25 45 52 (skulle jag inte svara så skicka ett sms så ringer jag upp så snabbt som möjligt).

Tack,
Tim

Captain Howdy 2011-09-05 12:03

Jag har rört mig runt i många olika system, är vare sig kund eller anställd hos E-Butik.se, men när någon ställer en seriös fråga och får ett svar som från Helix med mängder av sakfel och märkliga rekommendationer behöver man gå in och rätta till en skev bild.

Höga priser är ju löjligt att påstå. E-Butik.se har ett av modernare och kraftigare systemen och precis som överallt annars i branschen är priserna lågt satta. Det klart, har man Textalk som en rekommendation kan jag dock förstå att priserna kan upplevas som dyra. Dock så levereras mer än ett hobbysystem.

Debitering för extra GB är ju inte så märkvärdigt att det kräver två utropstecken. En ganska naturlig följd av den belastning det medför.

Bildutrymmet är en sakfel igen. Obegränsat bildutrymme.

Om du har hängt med i hur den nya prismodellen ser ut så tar alla större leverantörer transaktionsavgifter. Det har ersatt höga startkostnader och håller nere priserna för mindre företag som har chans att starta upp en försäljning på en bra plattform.

Ja, plattformen saknar presentkort och rabattkoder. Lär vad jag ha hört vara runt hörnet. Frågan man bör ställa sig, är det avgörande för ett företag att kunna ge rabattkoder? Om ja = problem.

Att plattformen är "extremt dålig överlag" låter ju som något ogrundat. E-Butiks plattform har en enormt stor potential som ännu inte är uppnådd.

Att plattformen inte är flexibel för design är ytterligare ett sakfel som redan är påpekat ovan. Tvärtom är det den mest flexibla plattform designmässigt jag har stött på.

Import och export finns ju såklart också med och i och med deras övertagande av Netrix finns specialistkompetens dessutom. Således kommer de kopplingarna sannolikt att bli bland de bästa.

Så tyvärr, Helix svar är ogrundade och många gånger felaktiga och begränsningarna som upplevs kan ju vara bristande kunskap eller förståelse för ett ganska komplext system. Kundtjänsten är definitivt den bästa på hela den här marknaden och att det tar betalt för allt är tyvärr bara ytterligare ett sakfel. De bjuder nog bort mer arbete än någon annan, visserligen givetvis i goodwill-syfte.

Wikinggruppen, visst okej. Men att rekommendera Textalk och Nordisk e-Handel i samma andetag som bra e-handel visar nog på att om man "vill skjuta sig själv i foten" så ska man lyssna på sådana tips. Har man misslyckats med sin e-handel är det lätt att skylla på leverantören och tro att textalk ala 66 kronor i månaden ska rädda dagen.

Troligen inte. Jag påstår inte att E-Butik.se är bäst på marknaden men det är definitivt ett av tre system (tillsammans med Jetshop och Askås) man ska beakta om man vill ha en e-handel man kan lyckas med och växa.

Helix 2011-09-05 14:29

Captain Howdy,

Måste inflika lite efter dessa svar.

- ja, jag skrev fel och visst tar man inte mer betald för mer utrymme när det kommer till bilder på den nya plattformen. Mitt fel.

- ja, 25 kr / GB är ett enormt överpris för trafik och i dagens marknad löjligt högt för de flesta ehandlare.

- Ännu ett bra exempel hur saker inte fungerar: titta bara på deras nyheter/blogg inlägg i butiken. När du lagt in en nyhet kan du inte ens redigera den. Så har det varit i 6 månader. Så om du stavar fel, ja då är det inte redigerbart.

Jag säger inte att Textalk och Nordisk e-Handel är bäst, men de är i alla fall inte sämre. De har i alla fall större funktionalitet i dagens läge.

Kanske e-butik borde ordna ett demo som alla kan fritt sufra runt på och jämföra själva istället för att boka demo så att en representant kan besrätta hur "fantastiskt" systemet är. Då kan alla lätt avgöra vad som passar de och gillar de e-butik så är det väl bra för de.

Citat:

Om du har hängt med i hur den nya prismodellen ser ut så tar alla större leverantörer transaktionsavgifter.
Så, skall girighet premiäras på något sätt? Man köper en tjänst och sedan skall man ha % av omsättningen för att man via API skickar informationen till betalväxeln? Så man skickar mer nollor och ettor för stor beställning, än för en liten, och därför skall man ha större % av den beställningen? Nää, du, om du tycker det är normalt får du tänka efter. Betalning (kort,faktura) är en vanlig fuktion i en butik och skall ingå och inte faktureras med % av din omsättning. Det räcker att du oftast betalar % till betalväxeln och inlösenavtalet.


Citat:

Ja, plattformen saknar presentkort och rabattkoder. Lär vad jag ha hört vara runt hörnet. Frågan man bör ställa sig, är det avgörande för ett företag att kunna ge rabattkoder? Om ja = problem.
För de flesta - ja. Kan du inte redigera ordrar, så in de manuellt, kan du inte ens bjuda på frakt till enstaka kund. Du kan inte ha extraerbjudanden på ett smidigt sätt till dina kunder som prenumererar på nyhetsbrev mm.. Kanske "runt hörnet" när vi pratar om rabatter, inte presentkort, november-december, men den nya plattformen har snart ett år på nacken, så detta borde vara implementerat länge sedan, redan i början.


Och slutligen:

Citat:

Lär vad jag ha hört vara runt hörnet.
Citat:

E-Butiks plattform har en enormt stor potential som ännu inte är uppnådd.
Citat:

Således kommer de kopplingarna sannolikt att bli bland de bästa.
Du uttrycker dig så väl och vad e-butik i dagsläge representerar: många framtidsvisioner och hur det kommer att bli. Tyvärr har det nya systemet varit snart ute i ett år och fortfarande är det mycket funktioner som fattas. Det tar för lång tid och man lovar hela tiden att det kommer.

----

tomsve,

Citat:

Det hör eventuellt inte hit men när man driver företag så gör man tyvärr misstag kontinuerligt och vårt största misstag var att vi påbörjare utvecklingen av vår nya plattform för sent (för ca 3 år sedan). Vi borde gjort det mycket tidigare. Dock så är det en lärdom som vi tagit till oss och som jag sa så satsar vi allt vi kan på utveckling och kan garantera att vi inte gör om det misstaget igen.

Ett mycket ärligt svar och exakt varför jag tycker att man inte kommit ikapp de andra plattformar än, i form av funktioner. Den gamla plattformen är föråldrad och den nya inte tillräckligt redo för att ta över helt och hållet. Visst kommer man kanske dit, men vill man betala dessa priser för dagens alternativ? Kanske - jag vill tyvärr inte det.

----

Till trådskaparen,

Ta reda på vad din kund behöver. Fråga vilka funktioner som är viktiga och vilka man kan leva utan. Vad är de villiga att spendera. Nästan alla har en budget. Vill de betala extra transationsavgifter? Hur mycket trafik räknar de med?

I slutändan rekommenderas att testa själv demobutiker in i det sista. Lägg till produkter, ändra utseende, gör köp och se hur de hanteras mm. Gå inte på vad försäljare säger, oavsett företag. Gör en sammanställning av funktioner: vad som finns, vad som fattas och vad du behöver!

Därefter titta på kostnader vs. vad du får i helhet. Välj därefter och rekommendera till kund.



.

Nilsson 2011-09-05 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Howdy (Inlägg 20416627)
Jag har rört mig runt i många olika system, är vare sig kund eller anställd hos E-Butik.se, men när någon ställer en seriös fråga och får ett svar som från Helix med mängder av sakfel och märkliga rekommendationer behöver man gå in och rätta till en skev bild.

Jag har svårt att tro att Captain Howdy med ett enda inlägg hittills inte är kund eller anställd på e-butik.se. Därför är också hans försvarsskrift till e-butik lite svår att ta till sig. Det är bättre att tala om vad man har för relation för att bli trovärdig.

Jag tycker också att det är alldeles utmärkt att sådana som Helix med uppenbar kunskap om flera e-handelssystem skriver ut allt som är fel och inte bara sammanfattar hans kunskap i att 'e-handel.se är skit'

Det är ju för denna typen av debatter som det är så bra att forum finns. JAg ger Helix tummen upp och önskar att Howdy kan tala om vad han har för relation till e-butik.se så att hans åsikter väger lite tyngre.

rocky 2011-09-05 15:08

När en ny användare kommer till WN, börjar svara på kritik och det första som skrivs är att man inte är partisk (varken ägare, kund eller leverantör).

Hur fan vet du då allt om e-butik.se systemet?

Helix 2011-09-05 15:29

Captain Howdy är kanske anställd, eller bara en som använder en butik i deras plattform. Vem vet, men klart skall han få säga sitt, vad han tycker. Därav ett öppet forum.

e-handel.se är inte skit, som Nillson uttrycker det ovan, inte min avsikt att gå så långt med denna kritik. Nya plattformen har potential, men man måste ju bedömma alla system utifrån vad de levererar idag och till vilket pris. Vad jag vill säga att jag personligt inte tycker det är prisvärt för det man får. Tror de flesta är nöjda med kundtjänsten, men i slutändan är det inte kundtjänsten som gör dina kunder nöjda. Allt beror på vilka funktioner man vill ha och hur mycket man vill betala för det.


Citat:

Debitering för extra GB är ju inte så märkvärdigt att det kräver två utropstecken. En ganska naturlig följd av den belastning det medför.
Sedan att jag nämner det skyhöga priset för trafik är väl inte konstigt. Man hittar det ju inte annars det så lätt på deras hemsida. Alla här vet att 10GB (mmelanpaketet) är faktiskt inte så mycket i dagens läge för en butik, som innehåller en del produktbilder. Visst nämner man priset som 5-25 kr / GB på ett ställe, men det är faktiskt 25 kr/GB upp till hela 100 GB på mellanpaketet (det vad kundtjänsten uppger). Prisbilden för allt kan då snabbt ändras från 795 kr per månad till 3000++ kr per månad med lite extra trafik och transaktionsavgifter som ligger på 1%. Det är faktiskt stora ökningar helt plötsligt. Men jag antar att det är ju en del av en affärsplan när man sätter datamängdsgränser och priser. Visst kan 795 kr låta attraktivt när man tecknar avtal, men kostar det plötsligt 3000++ så är det inte så roligt kanske. Inte alla beräknar de faktiskta kostnader, specielt inte om man inte har eftarenhet från butiker innan.

Jag har testat andra system och kunnat arbeta i både e-butiks gamla och nya system. Jämfört både funktioner och pris. Kanske är det också väldigt individuellt hur man uppfattar systemen och därför var mina sista meningar i senaste inlägget de råd jag verkligen ger och om man skall välja system: spendera flera timmar åt demoinstallationer - inte med säljare utan själv!


.

klarnafredrik 2011-11-30 11:09

Citat:

Ursprungligen postat av sebbehebbe (Inlägg 20416297)
Det verkar som E-butik.se är ett dåligt alternativ.

Jag har börjat kolla på Magento, verkar coolt eftersom det har ALLT, plus att man hostar det själv.

Men hur är det med svenska betalsystem som klarna fakturor och kortbetalning?

Ha de gott,
Mvh Sebastian

Beklagar sent svar men vi på Klarna har en färdig modul till Magento. Den hittar du här: http://integration.klarna.com/en/mod...munity-edition

mvh Fredrik Lennström


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson