WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   "Politisk satir begränsas av .SE" (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049665)

Oskar Lindgren 2011-08-25 13:55

"Politisk satir begränsas av .SE"

Läsvärd artikel på svd: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...se_6412700.svd

Westman 2011-08-25 13:59

Jag tycker nog att Svenska Freds inte har ett berättigat intresse till domännamnet då det är det exakta namnet på myndigheten och då har myndigheten rätten till det. Dessutom vore ett annat beslut inkonsekvent.

tartareandesire 2011-08-25 14:05

Den där artikeln är ju ett dåligt skämt i sig. Det är lite skrämmande att en juridikstudent inte förstår situationen.

Helix 2011-08-25 14:15

Bara välja en annan domän och köra vidare ... knappt något utöver det ordinära och man får väl räkna med detta om man tar en domän som denna.

rocky 2011-08-25 15:08

Är det ok att ha domän med namn "*myndigheten.se?", man får väl inte ha bank om man inte är bank?

foks 2011-08-25 15:14

Det är fortfarande tillåtet att ha med "bank" i domännamnet, men .SE och FI håller lite extra koll på dem.
http://www.iis.se/om-se/beslut-fran-...tsavtal-med-fi

jonsson 2011-08-25 15:25

forsvarsexport.se

Citat:

Ursprungligen postat av Helix (Inlägg 20415554)
Bara välja en annan domän och köra vidare ... knappt något utöver det ordinära och man får väl räkna med detta om man tar en domän som denna.

dom är igång på nytt namn http://www.forsvarsexport.se/

Gustav 2011-08-25 16:39

Jag tar sällan ställning för stat och myndigheter i tvist med det enskilda. Men är man inte en myndighet så tycker jag inte att man ska kalla sig för det. Detsamma gäller statliga verk och departement. Jag älskar politisk satir, men surfar jag in på skatteverket.se så vill jag inte ha skämtteckningar, utan relevant information.

Satir på forsvarsexport.se får tummen upp av mig. Satir på forsvarsexportmyndigheten.se får tummen ner.

Advocacy 2011-08-25 17:18

så detta är inte ok enligt dig: http://www.traningsverket.se/ ?

löjligt

Ciffan 2011-08-25 17:38

Nja, nog tycker jag att man kan få kalla sig saker som innehåller orden myndighet, verk, depatement etc men däremot anser jag att inte att man ska få heta exakt likadant som en myndighet.

Gustav 2011-08-25 19:05

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20415573)

löjligt

Jo, det är ok och jag har inte heller hävdat att det inte skulle vara det.

Det framgår både ordagrant och av sammanhanget vad jag menar. Titta på adjektivet som beskriver de två substantiven i den tredje meningen och läs vad det står.

Ord som träningsverket, kraftverket eller mensverket är ordlekar och anspelar inte på att vara statliga verk eller myndighetsutövande. Finns det ett företag som arbetar med hälsa och friskvård som heter träningsverket och en myndighet vid samma namn, så är jag övertygad om att företaget hade vunnit en ATF i det fall att de hade registrerat domänen först.

jonny 2011-08-25 20:22

Svenska Freds- och skiljedomsföreningen borde vara tacksamma. De har dels fått uppmärksamhet och dessutom bedriver de sin satirverksamhet under ett bättre namn.

Det är solklart att myndigheten själv har rätt till sitt namn och jag ser inga som helst fel.

tartareandesire 2011-08-25 21:00

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20415583)
Svenska Freds- och skiljedomsföreningen borde vara tacksamma. De har dels fått uppmärksamhet och dessutom bedriver de sin satirverksamhet under ett bättre namn.

Det är solklart att myndigheten själv har rätt till sitt namn och jag ser inga som helst fel.

Tänkte skriva precis samma sak tidigare idag men tyckte jag skrivit lite väl många inlägg och hejdade mig :) De borde som sagt var tacka IIS istället för all gratisreklam som inte direkt varit negativ. Den negativa publiciteten står de uppenbarligen för själva istället i form av förvirrade debattartiklar.

Onpu 2011-08-31 15:59

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20415573)

löjligt

Ett verk behöver ju inte vara statligt. T.ex. kolkraftverket.se, kärnkraftverket.se

Internet Sweden 2011-08-31 17:19

Detta finns ju även att läsa:http://www.dagensjuridik.se/2011/08/...oman-i-ond-tro

klein 2011-09-02 10:34

I det här läget har Svenska Fred och * handlat i ondtro. Att kappa en myndighets domännamn, bara för man inte gillar den verksamheten är inte ok.

Sedan skall vi nog vara glada med att Svensk vapenexport finns, det ger arbetstillfällen, får inte Sverige sälja sina Carl Gustavor så gör något annat land det.

Men Sverige bruka gladligen ta emot slaget från en väpnat konflikt form av flyktingar, då är det väl bara bra att vi gör en ekonomiska hacka på detta form av vapenexport.

Citat:

Ursprungligen postat av Oskar Lindgren (Inlägg 20415550)

tartareandesire 2011-09-02 11:37

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20416327)
I det här läget har Svenska Fred och * handlat i ondtro. Att kappa en myndighets domännamn, bara för man inte gillar den verksamheten är inte ok.

Sedan skall vi nog vara glada med att Svensk vapenexport finns, det ger arbetstillfällen, får inte Sverige sälja sina Carl Gustavor så gör något annat land det.

Men Sverige bruka gladligen ta emot slaget från en väpnat konflikt form av flyktingar, då är det väl bara bra att vi gör en ekonomiska hacka på detta form av vapenexport.

Du har en högst märklig inställning. De syriska säkerhetsstyrkorna skapar arbetstillfällen, är den omfattande tortyren bra då? Att arbetstillfällen skapas är naturligtvis inte per automatik bra.

Clarence 2011-09-02 18:22

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20416327)

Ja, släng in lite kokain-industri, människohandel också när du är på gång. Allt som skapar arbetstillfällen och pengar är ju bra. Varför ska sydamerikanarna norpa pengarna från kokainet eller öst-europerna göra profit på människohandeln. Bättre vi styr upp det själva när vi ändå får ta de negativa konsekvenserna.

Advocacy 2011-09-02 18:54

Iofs inte så konstigt att klein kläcker ur sig sånt, när det är det politiska diskursen som erbjuds i väst. politikerna kommer i byxorna så fort det "skapas arbetstillfällen" och någon säger att ekonomin är på G. Värre verklighetsfrånkoppling får man leta efter

klein 2011-09-02 22:38

Sverige säljer inte vapen till syrien. Sedan är de knappast hand eldvapen som Sverige säljer utan pansarbrytare vapen såsom GRG M/48 och M/86.

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20416338)
Du har en högst märklig inställning. De syriska säkerhetsstyrkorna skapar arbetstillfällen, är den omfattande tortyren bra då? Att arbetstillfällen skapas är naturligtvis inte per automatik bra.

klein 2011-09-02 22:42

Fråga dem i Karlskoga och andra orter som är beroende av Svensk vapenexport. Sedan är vapenexport väldigt hårt kontrollerat i Sverige. Men dessa fredsaktivister är helt rabiat, gör intrång på skyddsområde och skall bygga om JAS Plan till plogbilar.

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20416397)
Iofs inte så konstigt att klein kläcker ur sig sånt, när det är det politiska diskursen som erbjuds i väst. politikerna kommer i byxorna så fort det "skapas arbetstillfällen" och någon säger att ekonomin är på G. Värre verklighetsfrånkoppling får man leta efter

tartareandesire 2011-09-02 22:47

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20416417)
Fråga dem i Karlskoga och andra orter som är beroende av Svensk vapenexport. Sedan är vapenexport väldigt hårt kontrollerat i Sverige. Men dessa fredsaktivister är helt rabiat, gör intrång på skyddsområde och skall bygga om JAS Plan till plogbilar.

Att en ort är beroende av en arbetsplats innebär inte att den arbetsplatsen ska finnas kvar till varje pris. Man kan inte vara så rädd för förändring att man klamrar sig fast vid det förgångna oavsett hur verkligheten ser ut. Ibland måste man faktiskt tänka efter, anstränga sig och göra uppoffringar för att samhället ska kunna utvecklas i rätt riktning. Min mening är nu inte att ta upp en diskussion kring vapenexporten (det kan vi ta i en annan tråd i så fall). Man kan dock inte tänka så fyrkantigt som du gör. Verkligheten fungerar inte på det viset.

Gustav 2011-09-03 04:21

Jag tror inte Kein tänker fyrkantigt. Han uttrycker sig bara fyrkantigt.

Svenska Freds får det att rycka i mångas irritationsnerver. Att de kapar en domän är bara ett av många irritationsmoment. Vissa gör sig besväret att formulera sina åsikter om detta i kausala resonemang. Andra nöjer sig med att bara uttrycka sitt missnöje. Själv skulle jag också kunna spy galla över hur en organisation som arbetar för någonting som borde vara positivt, lyckas alienera större delen av befolkningen... Men den debatten riskerar att gå offtopic.

KristianE 2011-09-03 08:51

+1, Gustav.

jonny 2011-09-03 15:22

Jag skulle hellre se en diskussion runt tvistelösningen i sig än om svensk vapenexport i den här tråden. Den som vill diskutera svenska vapenexport får gärna skapa lämplig tråd.

Ciffan 2011-09-04 02:17

Som jag tidigare skrev tycker jag att det var rätt att Svenska Freds fick lämna i från sig domänen.

Men samtidigt kan jag inte låta bli att undra varför en myndighet inte registrerar domänen så snart namnet är klart. Enligt artikeln var det ju känt när Svenska Freds registrerade den. Jag vill inte att mina skattepengar ska användas till att tjänstemän ska syssla med tvister när de skulle kunnat registrerat den med en gång.

klein 2011-09-05 04:34

Fredsaktivisterna angriper tom företag som inte ens gör vapen, utan röd punktsikten. Det som får mig att vara negativ emot en del fredsaktivister är att endast deras sanning kommer ut i media. Jag har släktingar som har tjästtgjort både vid F19 i Finland och i Kongo, anser att det är större fredsaktivister än den som gör intrång och skall slå sönder JAS Plan. Det har försökt göra något för Fred istället för att angripa verktygen som används.

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20416438)
Jag tror inte Kein tänker fyrkantigt. Han uttrycker sig bara fyrkantigt.

Svenska Freds får det att rycka i mångas irritationsnerver. Att de kapar en domän är bara ett av många irritationsmoment. Vissa gör sig besväret att formulera sina åsikter om detta i kausala resonemang. Andra nöjer sig med att bara uttrycka sitt missnöje. Själv skulle jag också kunna spy galla över hur en organisation som arbetar för någonting som borde vara positivt, lyckas alienera större delen av befolkningen... Men den debatten riskerar att gå offtopic.

klein 2011-09-05 04:43

Det är knappast fyrkatig.. Det är så världen ser ut.. Och som sagt Sverige säljer knappast handeld vapen, utan tyngre vapen som används för bekämpa fordon och flygplan. Visst är det gulligt att kunna dansa i ring, röka lite gräs och vara allmänt lycklig. Men världen ser inte ut så. Men kan gräva ner i sej i ämnet ...

Svenska fred har handlat fel i ärendet. Om det vill väcka option emot Svenska vapen export, så bör det väl kunna göra de under sitt egna namn, utan att låtsa vara myndighet.

Sverige har en väldigt restriktiv vapen export, man säljer inte ens vapen till Isreal.

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20416419)
Att en ort är beroende av en arbetsplats innebär inte att den arbetsplatsen ska finnas kvar till varje pris. Man kan inte vara så rädd för förändring att man klamrar sig fast vid det förgångna oavsett hur verkligheten ser ut. Ibland måste man faktiskt tänka efter, anstränga sig och göra uppoffringar för att samhället ska kunna utvecklas i rätt riktning. Min mening är nu inte att ta upp en diskussion kring vapenexporten (det kan vi ta i en annan tråd i så fall). Man kan dock inte tänka så fyrkantigt som du gör. Verkligheten fungerar inte på det viset.

tartareandesire 2011-09-05 09:14

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20416596)
Det är knappast fyrkatig.. Det är så världen ser ut.. Och som sagt Sverige säljer knappast handeld vapen, utan tyngre vapen som används för bekämpa fordon och flygplan. Visst är det gulligt att kunna dansa i ring, röka lite gräs och vara allmänt lycklig. Men världen ser inte ut så. Men kan gräva ner i sej i ämnet ...

Det är precis det jag menar - du ser bara saker i svart eller vitt. Tycker vi lämnar den diskussionen eller så flyttar vi ut den till en ny tråd om ni vill fortsätta.

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20416596)
Svenska fred har handlat fel i ärendet. Om det vill väcka option emot Svenska vapen export, så bör det väl kunna göra de under sitt egna namn, utan att låtsa vara myndighet.

Antar du menar opinion. Absolut och det har även jag och de flesta andra påpekat så jag förstår inte riktigt vem du argumenterar mot här :)

Bear 2011-10-26 07:44

satirdepartementet.se är ledigt, satirmyndigheten.se likaså, bara att köra på. Men det uppfyller nog inte deras krav då de verkar mest va sugna på att provocera.

klein 2011-10-26 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av Bear (Inlägg 20421548)
satirdepartementet.se är ledigt, satirmyndigheten.se likaså, bara att köra på. Men det uppfyller nog inte deras krav då de verkar mest va sugna på att provocera.

sanningsministeriet.se är taget.. Där kommer alla sanningar att finnas inom en framtid. :-)

klein 2011-10-26 14:01

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20416610)
Det är precis det jag menar - du ser bara saker i svart eller vitt. Tycker vi lämnar den diskussionen eller så flyttar vi ut den till en ny tråd om ni vill fortsätta.

Nein! Jag tycker bara att media förmedlar att en svartvitt bild av verkligheten. Att man gör mer för freden att slå sönder JAS plan och göra om dem till plogar än att flyga dem över Libyen att hjälpa rebellerna att störta en mördare och diktatur, är mer politiskkorrekt enligt en del uppfattningar i samhället.

Och de soldater som slogs emot Sovjet i F19, gjorde mer för freden än det kommunister som spred lögnerna i Norrskens flamman tycker jag är en självklarhet.

Clarence 2011-10-26 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av Bear (Inlägg 20421548)

Syftet med satir är väl nästan alltid, åtminstonde delvis, att provocera? Det är dock knappast så att de inte sysslar med mer direkt saklig debatt via andra forum.

Dina två domänförslag tycker jag verkar rätt så dåliga. En satir-sajt bör givetvis vara satirisk även i domän-valet.

Sen tycker jag förvisso det är helt rätt att de inte får behålla domänen. Liksom alla andra sajter som anspelar på att vara en myndighet bör bli av med den.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson