![]() |
Företagsbil eller Privatbil?
Hej!
Skulle gärna tacksamt ta emot information om den stora gröten när det gäller företagsbilar. Säg att jag har ett AB, är det värt att köpa en bil genom företaget med "avdragsbar-moms" (hälften av momsen, right? 12,5%?) Eller är det bättre att köpa en privatbil istället? Jag har pratat med min revisor och han säger att det är mer värt att köpa en privatbil "på blocket". (Kanske t.o.m importera?). Men då måste man först ta ut pengar från företaget, betala vinstskatt m.m. och sedan köpa bilen.... Medans man hör folk säga att det blir så billigt med firmabil, och det lär väl stämma, varför ska man annars ha en företagsbil om det inte var värt det? Märkligt detta. Tack för enkel och tydlig information. mvh |
Jag är inte så kunnig inom detta men en bra(vad jag förstått) och vanligt alternativ är att man leasar bilen i företaget. Det är avdragsgillt.
|
Det är inte så komplicerat att räkna på.
Privat bil Du tar ut lön från ditt aktiebolag och köper en bil för pengarna. Skatt och sociala avgifter som vanligt. (Jag utgår ifrån att du vet hur man beräknar lönekostnad? Om inte - skriv det i tråden) Du skriver "vinstskatt" men det är inte en faktor i denna beräkning eftersom vinsten minskar i takt med att du tar ut lön. I princip kan du ju ta ut hela vinsten som lön. Tjänstebil Köp en bil med firmans pengar. Halva momsen är avdragsgill. Du kan köpa bilen från en handlare eller från annat företag (även importera) men om du köper från privatperson så kan du inte dra halva momsen. Företaget tar alla kostnader för service, reparationer, däck osv och kan dra momsen på det. Du kan även välja att köpa en bil på leasing eller avbetalning med företagets pengar om du vill - det påverkar inte nedanstående. Att köra runt i företagetsbil är en förmån (lön) och ska därför beskattas som det. Skatteverket har tabeller för alla bilar här: http://www.skatteverket.se/privat/et...080004862.html Som exempel blir förmånsvärdet 43.000kr per år för en Volvo S60 T3 med 25.000kr i extrautrustning (taget från tabellen ovan): 3.583kr/mån. Förmånsvärdet är alltså samma sak som lön - du får betala skatt och sociala avgifter på beloppet. Förmånsvärdet är i princip lika högt för en ny bil som en gammal så det finns ingen poäng att köpa en gammal bil om den inte är riktigt gammal med reducerat förmånsvärde. |
Hej!
Tack för svar, ska läsa några gånger till så jag verkligen förstår :D hehe. Jämfört mot tjänstebil är det väl billigare att ha en firmabil, dvs att aktiebolaget äger bilen? Då får man endast använda bilen till företagsärenden, right? Men hur har dem koll på det... Tack igen! mvh |
Citat:
|
verkar som det är bättre att köpa den "på blocket" i så fall..
lättast och minst besvär. Tack för alla svar. |
Stopp och belägg.. Moms för bil är bara avdragsgillt till hälften om bilen leasas.
Cashar företaget bilen rakt av är ingen moms avdragsgill. Ska du leasa en bil ska du välja en Prius som får ett förmånsvärde runt 2000 kr då miljöbilar premieras rejält. |
KristianE: Okej, så det är endast om man leasar som jag trodde då.
Om vi jämför med att köpa en Prius på blocket och leasa. Vad är dem extra "utgifterna" med leasing? - Leasingkostnader. - Förmånsvärde runt 2000kr? Som beräknas som vanlig lön? Har gjort ett exempel här: kanske lite fel iofs, ingen miljöbil. http://img805.imageshack.us/img805/6...10820kl220.jpg http://www.bmw.se/se/sv/general/corp...r_leasing.html |
Vår leasingkostnad och restvärde är betydligt lägre än din BMW. Värt att notera betalade vi
bra mycket mer än 235 000 kr. En Prius ligger ju oftast runt 300 med lite utrustning. Att det är en miljöbil har inget med leasingkostnaden att göra. Det spelar bara in på allt annat (förmånsvärde, bilskatt, parkering, företagsprofil, soppa...) Kolla Skatteverkets uträknare för förmånsvärde så ser du skillnaden på en Prius och din BMW. Edit: Särskild leasingavgift är 0 kr hos dig. Antar att det är första leasingavgiften som brukar vara 20%. Detta är normalt att betala vid leasing. Hela månadskostnaden sjunker förstås rejält då. |
Citat:
Kör man bilen enbart i företagets tjänst, dvs aldrig privat så är det 0 i förmånsvärde på en Firmabil. Efter mycket tjat med skattmasen har jag fått veta att man inte ens behöver ha körjournal för firmabil som man enbart använder i företagets tjänst, dvs utan några privata mil. Jag fick dock hålla på att lirka med skattmasen minst en 5-6 mejl innan sanningen kröp fram. Skattmasen är helt låst vid begreppet förmånsbil och tänker hela tiden som om du vore en brottsling som kör bilen privat hela tiden. Det finns en gräns på 100-150 mil om året man får köra privat helt legitimt och ändå få skatta bilen helt som firmabil. |
Nu blandar ni ihop många oika begrepp.
Som KristianE skrev är det mycket riktigt enbart vid leasing som man får dra av halva momsen. Har man en för hög första leasingavgift kan det anses som förtäckt köp och då faller rätten till momsavdrag även av den orsaken. Att som Conny skriver inte använda körjournal kan jag direkt varna för, du som användare av bilen har hela bevisbördan att styrka att bilen enbart avänts i företaget, hur gör man det utan körjournal? Det absolut enklaste sättet är att ha en fin bil som löneförmån och beskatta det. Sen skriver man körjournal på de mil man kör i tjänsten och plockar ut skattefri ersättning av företaget för den delen. Går ens företag riktigt bra är det dock bättre att köpa sig bilen privat, höja sin lön kraftigt så det täcker de kostnaderna ens privata bil täcker. Varför? Jo, dels e det då pensionsgrundande, samt att du kan plocka ut en större del av bolagets vinst till låg beskattning då det bloppet grundar sig på lönuttag. Firmabil räknas det ENBART om du har en helt separat körhytt, en skåpbil är INTE en firmabil även om du har massa lådor för verktyg/material (Vi bygger väl hemsidor? *S*) utan enbart en pickup där hytten har lutspalt bak till flak/skåp. |
Citat:
Jag har lite frågor. 1. är det bättre att leasa en bil eller köpa om man har en ehandelsverksamhet. Kör paket varje dag till utlämningsställen, samt andra företagsärenden. 2. Om jag leasar en bil och endast kör den i företaget slipper jag då föra körjournal? Betalar jag då bensinen med företagskortet och ger han kvittot på bensinen på samma sätt som andra köp. alltså: 1. Jag tankar bilen 2. Jag betalar med företagskortet som är direkt kopplat till företagskontot. 3. Jag tar kvitto och lägger in det i pärmen. Dras hela bensinkostnaden av och jag får tillbaka momsen? 3. Om jag köper en bill till företaget då och endast kör den i tjänst. Slipper jag körjournal då? 4. Om jag nu köper en bill till företaget så är hela kostnaden på företaget, och får jag momsen tillbaka? |
För firmabil eller tjänstebil bör man föra körjournal eftersom bevisbördan finns där.
När du ska beräkna kostnaden får du inte glömma att om företaget äger bilen bör det gå bra att göra avdrag för tvätt, däck, service etc. Citat:
|
Citat:
Citat:
Är fordonet lastbilsregistrerat är det klart enklare att få igenom firmabil, men de flesta "van/skåp" likande bilar är inte lastbilsregistrerade om jag minns rätt. Det med luft har min sambo fått lära sig för 3 veckor sedan. Hon jobbar heltid med redovisning och det var skattemyndigheten som berättade det på en av deras regelbundna praktikträffar. |
Citat:
För alla andra bilkostnader (Däck, däckbyte, service, reparationer, bensin, tvätt etc) är HELA momsen avdragsgill. Om du har en bil som tjänstebil, dvs betalar förmånsvärde behöver du inte föra körjournal, i alla övriga fall bör man verkligen föra körjournal för att ha sitt på det torra och riskera efterhandstaxering. Hur bevisar du annars att du bara kört för företaget? |
Vad jag förstått behöver luftspalten vara 2 mm bred för att godkännas för lastbilsregistrering.
|
Enkelt svar är:
Företagsbil (leasad är kravet) om du inte behöver bilen mer än 100 Mil per år vid 10 tillfällen privat och kan föra körjournal, då blir detta det absolut billigaste. Även om man ska åka från A till B privat så kan man ju enkelt boka ett möte med ett företag och skriva upp detta i körjournalen och detta är varken olagligt eller omoraliskt anser jag. Om du åker till Stockholm eller Göteborg så innebär ju inte detta är du är tvungen att sitta i husarrest på hotellet eller någon annanstans. Tvärtom, att kombinera nytta med nöje är något positivt. Privatbil, om du planerar att använda bilen mycket privat. |
Varför skulle det vara ett krav att bilen är leasad för att vara firmabil?
|
Precis. Företaget kan casha bilen rakt av om man tycker om att betala moms och sopa sin likviditet.. :)
|
Citat:
|
För firmabil ägs av företaget och som används ENBART i företaget är det inga förmånsvärden alls! Den används ju inte privat! Detta har inget med luftspalt att göra.
Luftspalt har troligen med om bilen ska klassas som lastbil i bilregistret eller inte. Skatteverket har ett antal principer som de lär ut och skrämmer upp folk med som inte har någon förankring i lagstiftningen, det är känt sedan tidigare. Jag vill gärna se den lag eller den förordning som kräver att det ska vara luftspalt mellan förarplats och last för att det ska klassas som firmabil. Jag har frågat skatteverket mycket om firmabil och de har aldrig nämnt detta som ett krav över huvud taget. Troligen är det en enskild tjänsteman på skatteverket som fått det hela om bakfoten (som vanligt). Jämför gärna med en turnebuss för en orkester, som inte har någon luftspalt mellan förarutrymme och lastutrymme. Jämför gärna med en turistbuss som inte heller uppfyller det kravet. För att inte tala om alla SL-bussar.... |
Luftspalten gäller lastbil och absolut ingenting annat. Vid vårt kontor har vi personbilsparkering
och precis före dessa, lastbilsparkering. Där står alla pickup'er med luftspalter. |
En fråga bara.
Om man nu leasar en bil i 1 vecka till företaget, och man förbrukade bensin för 28.2 liter och det kostade 277.39 kr. Kan man då kvittoredovisa det här som vanligt eller är det fortfarande körjournal som gäller? För om jag förstått rätt behöver man ingen körjournal om man endast kör bilen i arbetet och det har jag ju då gjort med det här leaset. |
Det är klart du kan hyra en bil i tjänsten. Spara kvittona bara så är det inga problem o lyfta momsen.
|
Så om jag har en affärsresa med en leasad bil så kan jag dra av hela kostnaden på företaget och halva momsen för företaget tillbaka. Jag får alltså även betala bensinen med företagskortet.
Men då undrar jag. Om jag leasar en bil i 2 år kan jag varje gång jag tankar betala med företagskortet då? Så att företaget betalar hela bensinskostnaden? Detta förutsatt att jag använder bilen i tjänst. Sedan sparar jag kvittot och ger det till revisorn som vilket annat kvitto som helst? |
Javisst. Anledningen till att man skaffar en förmånsbil är att företaget betalar allt.
Du skattar ju varje månad för att få använda den privat och soppan (privat körning) skattar du 1,2 ggr marknadsvärdet på soppan. |
Citat:
|
Det stämmer. Men det är väldigt viktigt att du för körjournal så du kan bevisa att inte bilen
använts privat. Är det en personbil och du inte har en bil registrerad på dig så kommer SKV vara på dig. |
Citat:
Verkar bara vara onödigt mycket arbete att skriva in varenda liten tripp man gör till företaget för att bevisa att man inte kör den privat. Man hade lika gärna kunnat ha fejkat den. Jobbigt att de alltid utgår ifrån att man är en bov bara för att en liten del inte gör rätt för sig. |
Jovisst, bevisbördan ligger på dig.
För att komma runt körjournal så finns följande alternativ: * Se till att du har en privat personbil registrerad på dig och din hemadress och att denna är körklar och används (d.v.s. det ska finnas ganska många mil mellan besiktningarna) * Skaffa ett kontor och parkera förmånsbilen där. Parkerar du den hemma har du per automatik använt den privat eftersom resor till/från kontoret är privata resor Har du kontoret hemma är det ännu viktigare med körjournal, skulle jag säga i alla fall. * Köp en lastbil som ingen kan få för sig att du använder privat (2-sitsig och du har barnfamilj) * Kör max 100 mil privat körning med förmånsbilen (ska kunna bevisas). Vad menar jag med allt detta? Skatta för skiten. Köp en Prius så kostar den dig 600 spänn i månaden + drivmedel... |
Citat:
Hur fick du fram beloppet 600kr? Jag förmodar att det är så mycket jag betalar privat och sedan betalar företaget en del också? En prius ligger på cirka 345 000kr. |
Givetvis leasar företaget bilen. Man köper aldrig en bil på ett företag.
Vår kostade strax under 300k inkl. moms och då var det businesspaket med extrautrustning för ca 13000 kr. Detta ger ett förmånsvärde på 1916 kr och 1/3 av detta kostar det mig i skatt varje månad. Vad företaget betalar är en helt annan femma men det är ganska ointressant i diskussionen. Eftersom du ens tittar på att leasa en bil i företaget så förutsätter detta att du har täckning för de 5-6k en bil kostar varje månad. |
En Prius kostar ca 278.000 kr för business (mellan) modellen.
Man betalar skatt efter en jämför bil utan hyrbridteknik, d.v.s. baserat på ca 210.000 kr. Därefter får man 40% rabatt på förmånsvärdet för att det är en hyridbil, vilket innebär i praktiken att man skattar som om bilen hade kostat 125.000 kr. Vilket i pengar innebär att man lägger på ca 1841 kr på lönen som man ska skatta för. Med en marginalskatt på 50% innebär att kostnaden för den anställde är ca 900 kr/mån. http://www.skatteverket.se/privat/et...080004862.html Observera att 40% rabatten för hybridbilar och 20% rabatten för etanolbilar tas bort nästa sommar. Då blir det enbart laddhybrider/elbilar och gasbilar som får denna 40% rabatt på förmånsvärdet. Dom Priusar vi köpt på företaget har vi fått betala 20% kontant och lagt ett restvärde på 50% efter 3 år. Det har inneburit att företaget haft en kostnad på 30% av ca 260.000 kr (prutat ner bilen) = 78.000 fördelat på 36 månader. Det är ca 2200 + ränta = totalt ca 2500 kr per månad (jag vill minnas att man får dra av halva momsen). Utöver det har företaget fått betala arbetsgivaravgift på förmånsvärdet + service, däck och sånt. Bilen är befriad från vägskatt i 5 år. |
Citat:
|
Citat:
1) Momsavdrag 2) Resultat 3) Likviditet. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson