![]() |
Bästa coloc företaget i Sverige?
Hejsan!
Undrar om någon här har erfarenhet av olika operatörer i Sverige som levererar Internet och co-location. Vi är ute efter den som har hög standard på tjänsten (driftsäkerhet framför allt) men främst den som har bäst ping/latency till Sverige och närliggande regioner. Vi håller på med spelservrar vilket ställer höga krav på just peering och routing så att pingen är så låg som möjligt. Kvalitet framför skit, vi kan alltid motivera kostnaderna. De vi tittat på är Portlane, Telecity (som co-location - osäker på leverantör), Phonera och ett handfull andra som rekommenderats i tidigare trådar. Jag har dock ingen erfarnhet av någon av dessa och det är lite svårt att veta vilka som är bra på drift och vilka som har optimala infrastrukturen. Mvh, Martin |
Kan helt klart rekommendera IP-Only - eget fibernät, grym kapacitet och peering.
Räkna med att du får öppna plånboken. Men man får ofta vad man betalar för. |
Jag har goda erfarenheter av Internet Border.
|
Tack, skall kolla med båda dessa företag. Hur står sig dessa mot Phonera och Portlane - bättre/sämre/lika?
|
Adminor finns ju i olika serverhallar. Fördelen av att ha samma stora hall som de dyra operatörerna men ändå till lägre pris. Har själv co-location hos de, och rätt bra pingtider. Brukar ligga på som mest runt 3ms hemifrån.
|
Finns någon som är bäst? Det bero på vart klienten sitter någonstans. Om klienten sitter på ett nät som har dålig avtal med din hall operatör, så blir det dåligt ping. Men ett gott tips är att satsa på någon som har stora egna nät, typ Bahnhof , Telia osv.
Exempel : Undertecknad fick stadsnät för några år sedan, och jag tog det som hade bäst siffror på pappret. Det var en spansk levernatör som har lämnat Sverige nu. Jag klagade på "hastigheten" , då fick man idiotsvar tillbaka som "Vårt nät är inte optimerad för bredbandskollen" och sånt skit. Det gick knappt att använda youtube utan att de gick segt.. De gick ut via phonera. Bästa är väl att hyra in sej in lämplig hall och sedan bygga eget nät.. Det bruka fungera. bäst och då kan man styra kostnader för trafiken själv. En del hall operatörer tar bra betalt för sin trafik typ 70:- / mbit medan det går att få ner den till under 30:- / mbit. Banhof har bättre hallar än phonera i Sthlm, egen erfarenhet. Portlane är en ganska liten leverantör, men har det egna nät, så kan de var bra för det. Citat:
|
Jag hade precis som KristianE sagt iponly, annars är Bahnhof erkänt duktiga och kan erbjuda geografisk lastbalansering med anycast och sånt spännande.
|
Bahnhof får min röst när det gäller driftsäkerhet.
|
Låter som Tyfon :)
Citat:
|
Tack för allas input. Jag har tagit kontakt med på IP-only och Bhanhof nu och inväntar offerter.
Internet Borders sysslar tydligen inte längre med colocation utan bara drifttjänster. Tele City verkar också vara en bra hall men då får man dona med Internet själv via deras multihoming. Sidnot. Verkligen krångligt att försöka hitta information om vad man faktiskt kommer att betala. Man måste veta i ganska djup detalj vad för hastighet med behöver och hur den trafiken är uppdelad samt elförbrukning, antal IP kablar etc. För att inte få ett pris som ser helt annorlunda ut jämfört med det som annonseras. För en tekniskt kunnig person (dock inom ett helt annat område) så har jag inte helt lätt att räkna på detta. Så, tips till alla som läser denna tråd och är i samma sits som jag: Kolla din elförbrukning för alla servrar (antingen din räkning från dagens servrar eller så får du lista ut hur mycket din server drar per månad genom att mäta med amperemätare under normal load). Se till att få fram lite grafer för din trafik. Zenoss använder vi oss av men om du kan så leta fram via nuvarande operatör. Vanligaste sättet att ta betalt är inte som jag trodde "trafik i TB" utan vilken commit du vill ha. 50MBit commit betyder att du kan peaka inom 50MBit och göra så hur länge du vill. Dock så bör man veta hur sin trafik ser ut. Peakar du få gånger så finns prismodeller som går efter 95e percentilen där 5% av dina peakar räknas bort. Så om du bara har hög trafik ibland så kan detta vara ett alternativ. Sist så bör du veta hur din trafik är bunden till land. Svensk trafik är billig, utländsk dyr. Jag går själv efter vår statistik över våra spelare, men man får försöka klura ut detta beroende på vilken applikation man kör. Om något av din tjänst är Internetbaserad så kolla Google Analytics (eller valfritt program) och se där hur dina användare är uppdelade. Jahapp, lite info för någon som är lika villrådig som jag. Möjligen har jag fel men då är jag övertygad om att experterna här rättar mig. Ha nu en superskön fredag! |
Är en av orsakerna varför VPS försäljningen ökar och colocation marknaden minskar.
Är ju 3 saker du behöver för beräkna pris på colo, platsen, ström, trafik. Sedan möjligen extra tjänster (statistik,jour,brandvägg,vpn etc) och olika SLA |
Förstår. Har dock inte stött på någon som försöker hosta servrar på VPS eller i molnet tidigare. Det kanske är möjligt men spelservrar är väldigt beroende av prestanda och att det inte är virtualiserat/överbelastat.
Web kan jag förstå, men just denna verksamhet är så beroende av program som inte alltid är optimerade och måste "patchas" med extra kraft för att hålla optimal nivå. |
lokalen:
Har du bokat möte med IP-Only och Bahnhof? Vi jobbar inte med Bahnhof men jag vet att möten är det som gäller för IP-Only. Om de mailar iväg en offert till dig över ett telefonsamtal så får du några list- priser och som du säger - inte så exakt. Det blir lite svårt att förstå hur mycket man ska betala och vilka tillvalstjänster man ska välja.. I möte får ni tillsammans diskutera hur el, nät och allt annat ska se ut. Vi har själva gjort precis samma resa för ett antal år sedan.. |
Citat:
|
Spelservrar är lite annan sak, där är det billigare köpa någon dual quadcore och 64GB.
Tror inte man har någon kund som kör spelserver på VPS men vi har kunder som kör det på colo. |
Jag hade valt en leverantör med flera olika ISP:er, eller i andra hand åtminstone flera olika kabelvägar. IP-Only har haft problem förr när de bara kört på sitt eget nät, så det kan vara värt att fråga dem hur de löst redundansen.
Levonline står i Internet Borders hall i Stockholm, med trippelredundans på Internetlinan (olika ISP:er och olika kabelvägar), och rservkraft i form av både UPS och diesel. Lite dyra kanske, särskilt på trafik, men driftsäkerheten är mycket hög. Ett annat alternativ är att kika på någon av dem som har platser i Hammarby sjöstad (finns flera på det här forumet som bedriver verksamhet där). |
Hammarby hallen suger getballe..
Då Pionen bättre, dock kanske svårt att få rack där numera, då den hallen har blivit lite för populär. Vad är det för hall i det gamla Berghangaren på F18 ? Kan man hyra rack där? Annars är Bahnhof St Erik hall hyffsad, särskilt den nyare delen. Citat:
|
Ifall kravet inte är Stockholm så har Availo (Phonera) en utmärkt & fin hall i Linköping.
|
Citat:
De har plats i Stockholm och New York också. |
Citat:
|
Jag har 10års erfarenhet av spelservrar av olika slag samt hosting av dessa.
Vi arbetar aktivt med Valve, S2Games och några andra spelföretag. Företaget du letar efter heter Portlane! Vi har alla våra spelservrar där som idag levererar servrar åt hela Europa. Jag har testat i stort sett alla co-location ställen i Sverige och inga har lika bra peering och routing såsom Portlane har. Supporten är också gudomlig samt att dom bygger ut sitt nät dagligen och om du märker att någon har dålig peering/routing kan dom fixa det! Jag rekomenderar absolut inte någon annan förutom Portlane till just spelservrar. Dessa bör du hålla dig ifrån om du ska köra spelservrar på en seriös nivå. IP-Only Internet Border Phonera Adminor Bahnhof Tele City Levonline GleSyS Ipeer PRQ Bara haft problem med dessa. Portlane har också en helt ny fräsch serverhall långt inne i ett berg, 24/7 övervakning med vakter :)! Andra spelföreningar/företag som gått över till Portlane är. E-s.se excellent-servers. BrutalCS Playnation Games4U Detta är bara en handfull av spelserver inriktade föreningar/företag som nu använder sig av Portlanes tjänster! Citat:
Citat:
Det är bara att kontakta dom Lokalen så gör dom upp ett dunderpris åt dig! Postadress Box 6322 SE-10235 Stockholm Besöksadress Sickla Industriväg 7 SE-13154 Nacka Telefon 08-41200700 Telefax 08-41200701 RIPE ORG-PS39-RIPE |
gotserved - intressant värre. Vi hostar ett antal större spel och är i Köln på Gamescom idag. Antar du här nere? Har en öppen slot imorgon för en träff. Skicka ett privatmeddelande.
Vore roligt att höra mer om dina erfarenheter om Steam då vi har ett par företag som vi hostar som går igång med dem redan nu under September. Bland annat kommer denna titel. Har spelat en del med sonen - klassiskt co-op - men Valve gillar. :-) http://www.bunchofheroes.com/ Som sagt hade varit roligt att träffa dig om du är här. |
Citat:
|
Citat:
Spelet känns förövrigt som en flopp ^^ Portlane har tagit god hand om våra servrar sedan sommaren 2009 och har över 700 dagars uptime just nu. |
gotserved - Leka runt? Varför den tråkiga attityden? Gamescom är det största som händer i Europa och alla som är något i spelbranschen är där? Långt större än E3 tex.
Flopp? Vet bara att Valve (Steam) gillar det skarpt - så det återstår väl att se. De har ju den stora distributionskraften. Hall utan generatorer? Nja - det får man vara lite försiktig med. :-) |
Ta det gotserved skrev med en nypa salt. Han är en ökänd internet hero.
|
Citat:
|
Jag har haft Portlane sedan 2006. och jag har inte haft några som helst problem med dem som leverantör. (alltid trevliga och kunnig personal.)
Ska du välja Co-lo idag så skulle jag inte tveka att ta Portlane. Dom har även bra priser på bandbredd emot vad många andra har idag. Jag har servrar i dels Pionen och Sickla. Så Empty är nog lite av vad han nickar i det fallet. /ZynX |
Citat:
Den enda jag har haft bättre pris hos på trafik är Patrikweb och andra jag tagit in offerter på eller haft servrar hos har varit svindyra på just trafik. |
Vart i Sickla finns en serverhall?
Ip-Only har jag bara hört bra ifrån. |
Citat:
|
Citat:
Berg kan ha sina fördelar, såsom bättre skakskydd (inte för att jag stött på skakproblem i ovanjordshallar) och för extrema applikationer som man behöver ha igång när det är krig, men mycket mer än så är det svårt att komma på. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
En paj kommer kastad!! :D
Berg har väl givetvis sin för och nackdelar. Nu är jag ingen expert på detta område, men skalskyddet bör ju vara bättre, men å andra sidan så hänger det mycket på dörren in. Att ha en serverhall på våning 47 är väl nästan samma sak. DÖRREN. Så vida inte något plan raserar huset ;) Ang mobiltelefon så borde det vara en enklare sak att få till. Antenner? |
Skalskyddet för ett datacenter känns som en no-brainer. Vem skulle seriöst vilja ta sig
in för att sabotera? Det är väl bara att dra dit en grävmaskin och kräva upp ett dike runt hela byggnaden så är det färdigt. Och servrarna i sig känns inte direkt stöldbegärliga.. Bergrum har många nackdelar. Den största är förståss vattnet. Vattenpumparna måste alltid fungera. Det är ganska stora mängder vatten som kommer snabbt från grundvattnet. Visst, Hallandsås-tunneln är lång men de får ändå hantera 60 liter vatten per sekund i den lilla åsen... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson