WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Nu får ju Apple ge sig... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049461)

youheardit 2011-08-10 11:57

Nu får ju Apple ge sig...

Hejsan WN.

Först och främst startar jag detta ämnet för att jag är lite sur över att jag inte kan köpa min Galaxy Tab ännu pga. Apple. Men långt ifrån därför jag "attackerar" apple med detta inlägget.
Detta kan bli ett intressant ämne mellan Applefanboys och Androidfanboys eller så kan det bli en intressant disskution.

Tycker Apple är så j-v fega som inte vågar ta konkurrens. Vi kan ta fallet med Samsung tex. Där Apple vill släcka ner Samsungs Galaxy serie pga. att enligt apple är produkterna lika apples egna produkter i mönster. Eller? För mig låter det bara som ren bullshit och mer som att Apple verkligen är rädda för Galaxy serien då vissa kritiker givit högre betyg på Galaxy än Apples produkter.

Just angående anklagelserna på Galaxys likhet till iPhone och iPad så citerar jag en rätt rolig kommentar på IDG:
Citat:

Byt ut Samsung mot Saab och Iphone mot BMW eller andra bilar så ser du hur löjligt det blir. De har alla fyra hjul och en ratt. Många har sina bildörrar i liknande ordning för att inte tala om hur motor, säten, stereo, handskfack, nackstöd, vindrutetorkare och växelspak är placerade. Rena plagiat rakt igenom. Men man konkurrerar främst på marknaden, inte i domstol.
Tyckte den var rätt klockren! :)

Men förövrigt så kan jag nämna att jag haft iPhone 4 samt macdatorer och inget emot produkterna, de är grymma och produkter med kvalite vad gäller allt förutom iPhone's glas (ingen kan säga emot).
Men sättet Apple vinner på marknaden är något som stör mig. Visst, tycker de har rätt att peka mot domstolen om en leverantör går ut med "Äppelträdet 4" och är ren liknelse till iPhone 4. Jag pekar till kommentaren ovan.

Sen när Steve Jobs (en av världens bästa VD'er, enligt mig) går ut på en Applemässa och ska gå igenom något om iPad så står han och förklarar hur iPad totalt kör över sina konkurrenter och alla andra plattor är bara ett gäng copycats.
Något halvår senare när han presenterar iOS 5 stängde jag ner direkt när han presenterade (MAGIC)"Notification Center", så fint som det heter. Denna baren är ju bara sååååå j-v Android sedan Androids start och det är ju ett av Androids guldklimpar som verkligen representerar Android i min mening.
Eller har jag fel?

Hade varit roligt och höra andras åsikter om detta. :)

emilv 2011-08-10 12:41

Det är svårt att greppa vad det är du kritiserar. Är det att Apple mönsterskyddar sina produkter (vem gör inte det?) eller att de tar till sig användbara funktioner från konkurrenterna?

Om Samsung enligt dig ska få kopiera Apples mönsterskyddade produkter så borde du i konsekvensens namn tycka det är okej att Apple i sin tur kopierar från Samsung.

youheardit 2011-08-10 12:47

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20414064)
Det är svårt att greppa vad det är du kritiserar. Är det att Apple mönsterskyddar sina produkter (vem gör inte det?) eller att de tar till sig användbara funktioner från konkurrenterna?

Om Samsung enligt dig ska få kopiera Apples mönsterskyddade produkter så borde du i konsekvensens namn tycka det är okej att Apple i sin tur kopierar från Samsung.

Citat:

Men sättet Apple vinner på marknaden är något som stör mig
Att de inte vågar konkurrera utan ska hindra sina konkurrenter från det via domstolen.

Danielos 2011-08-10 12:51

Jag bojkottar helt Apple, fast av andra skäl, efter att ha sett hur man struntar i de arbetare som arbetsskadades i Kina efter ha använt ett farligt rengörningsmedel.

tartareandesire 2011-08-10 12:56

Allt som kommit fram i tråden är knappast unikt för Apple, de flesta av jättarna gör precis likadant. Det är väl snarare lagstiftningen det är fel på än företagen.

pelmered 2011-08-10 13:08

Hehe. Det här klippet är alltid kul när man pratar om Apple i dessa sammanhang:
http://www.youtube.com/watch?v=CW0DUg63lqU
Lite kul hur man svänger i åsikt efter att man slagit igenom och blivit en marknadsledarna.

Men stämningen av Samsung är ändå en av de få stämningar som jag faktiskt har förståelse för. Samsungs senaste produkter är verkligen för lika. De har mer än inspirerats av apple med den där designen. Kolla här:
http://cdn.ubergizmo.com/photos/2010...s-iphone-4.jpg

Jag använder inte apple och det är ganska mycket av principskäl ska tilläggas.

Captain Thailand 2011-08-10 13:08

Hej,

Jag håller med att fri konkurrens gynnar kunden. Konkurrens är en sak. Att mer eller mindre plagiera en produkt (som skyddas av vissa patent), en annan. Det är ju inte Apple som dömt, utan en tysk domstol, även om det förstås är Apple som "lurat i kulisserna".

Personligen har jag bara erfarenhet av Apples variant så personligen kan jag bara läsa och lyssna på vad andra har att säga. I nuläget har jag personligen ingen egentlig åsikt eftersom jag inte känner till alla omständigheterna.

Angående Apple hittade jag detta, sagt av Nathan Mattock, en australiensisk immaterialrättsjurist:

"Apple has a strategy of filing patents, getting some protection and trying to prevent other people from entering the market in the short-term. If Apple's wrong it will have to pay Samsung a considerable amount of damages, so it's potentially quite risky."

oskarh 2011-08-10 15:17

Jag är verkligen inget fan av Apple och deras metoder (och iPhonen, sämre skit får man leta efter), men jag måste säga att Samsungs produkter är för lika Apples. Det är ingen fördel, snarare en nackdel. Gillar man utseendet på Apples telefon eller pekplatta så köper man ju den och inte Samsungs.

Det är bättre att hitta på något originellt, som tex Asus. Asus är ett grymt företag som kommer med innovativa idéer och designer hela tiden, om än inte lika hög byggkvalitet som Apples produkter har.

daniel_ 2011-08-10 15:36

Precis som tartareandesire skriver är detta inget nytt. Mobiljättarna ligger i patentkrig och självklart tar man till alla möjliga (lagliga) metoder för att sinka sin konkurrenter. Det är vinstdrivande företag, inte välgörenhetsorganisationer. Jag tror inte någon är sämre än någon annan utan alla ser om sitt eget hus.

Anders Karlsson 2011-08-10 16:51

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20414067)
Jag bojkottar helt Apple, fast av andra skäl, efter att ha sett hur man struntar i de arbetare som arbetsskadades i Kina efter ha använt ett farligt rengörningsmedel.

Google har en regel "Don't be evil", man kan undra vad Apples regel är...

daniel_ 2011-08-10 16:55

Citat:

Ursprungligen postat av Osueco (Inlägg 20414101)

"Don't use Android" kanske ? :)

tartareandesire 2011-08-10 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av Osueco (Inlägg 20414101)

Det är ju betydligt lättare gjort i deras verksamhet. Produktion av fysiska produkter är sällan helt rumsren hos de stora bolagen. Tittar man vidare på de produkter Google använder och de företag som Google samarbetar med kanske bilden inte blir riktigt densamma.

fabian 2011-08-10 17:23

Säga vad man vill om affärsmetoder, moral etc., men jag känner många som haft android och bytt till iphone men ingen som haft iphone och bytt till android.

Jag bytte ut pcn till en mac för någon månad sedan och jag vill absolut inte byta tillbaks.

Dom må vara onda och elaka som helst, men deras produkter är grymt sköna att använda.

Captain Thailand 2011-08-10 17:26

Hej,

Angående "Don't be evil"...

Google anklagade ju Bing (Microsoft) för att sno "deras sökresultat" i början av året. Same, same but different.

tartareandesire 2011-08-10 17:28

Citat:

Ursprungligen postat av fabian (Inlägg 20414106)
Säga vad man vill om affärsmetoder, moral etc., men jag känner många som haft android och bytt till iphone men ingen som haft iphone och bytt till android.

Jag bytte ut pcn till en mac för någon månad sedan och jag vill absolut inte byta tillbaks.

Dom må vara onda och elaka som helst, men deras produkter är grymt sköna att använda.

Och vem bryr sig då? Det är precis det jag menar med att man inte kan låta marknader styra sig själva. Den genomsnittlige konsumenten tar inget eget ansvar och då måste man se till att företagen gör det genom lämplig lagstiftning.

nosnaj 2011-08-10 17:45

Jag har kört PC längre och haft Macbook Pro sedan årsskiftet.
Visst, byggkvaliten är bra men själva OSX är inget wow, Win7 fungerar minst lika bra och oftast är det billigare med en PC.

Vill man slippa välja färg på sin dator så kan man alltid välja det silvriga alternativet :)

acidflash 2011-08-10 20:32

Jag tycker nästan att denna diskussion säger så här. Att jag får sno designen ifrån Vem jag vill av er och ändra lite i texten och Ingen av er ska klaga på det.
Jag tycker jag ser dagligen diskussioner här om att "- någon har snott min design" och det blir väldigt mycket klagomål. Men så fort det handlar om större företag så blir det helt plötsligt rätt?

tartareandesire 2011-08-10 21:02

Citat:

Ursprungligen postat av acidflash (Inlägg 20414129)
Jag tycker nästan att denna diskussion säger så här. Att jag får sno designen ifrån Vem jag vill av er och ändra lite i texten och Ingen av er ska klaga på det.
Jag tycker jag ser dagligen diskussioner här om att "- någon har snott min design" och det blir väldigt mycket klagomål. Men så fort det handlar om större företag så blir det helt plötsligt rätt?

Kan väl tillägga att jag aldrig kommenterat just den biten i tråden. Jag har ingen uppfattning alls utan utgår från att domstolen gjort en korrekt bedömning. Mina kommentarer rörde istället mer allvarliga överträdelser med människor och miljö inblandade.

Jag tror emellertid att den inställningen är ganska vanlig bland småföretagare och de jag brukar kalla för "internetanarkister" :) "Stora företag är onda, små är goda" :)

Helix 2011-08-10 23:14

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20414071)
Men stämningen av Samsung är ändå en av de få stämningar som jag faktiskt har förståelse för. Samsungs senaste produkter är verkligen för lika. De har mer än inspirerats av apple med den där designen. Kolla här:
http://cdn.ubergizmo.com/photos/2010...s-iphone-4.jpg

Ok, vad är det som är lika. Alla telefoner har en skärm, alla telefoner har ett högtalaruttag (runt eller avlångt), alla telefoner har minst en knapp i det fallet, Samsung har tre som det ser ut. Man kan ha runda kanter på telefonen eller kantiga. OK? Skall man hänga upp sig på detta så är bara iPhone/iPad kopior på vanliga telefoner, bara man har en större skärm och mindre knappar.

Citat:

Ja, låter som en Apple representant: "We have better stuff". Ok, det spelar ingen roll ....

Tycker diskussionen är fånig. Apple tar till offensiven då de vet att de har förlorat ytterliggare ett "produktkrig".

Apple är ett galet företag i detta avseende. Definitionen av galenskap enligt Einstein tror jag det var har alla hört: "The definition of insanity is doing the same thing over and over again and expecting different result.."

Man förlorade mot Microsoft ~30 år sedan, just för att mjukvaran var viktigare än hårdvaran och man lärde sig absolut ingenting av detta. Absolut ingenting. Nu gör man samma sak med dessa telefoner och förlorar på samma sätt mot Google och Android (eller mot Microsoft om de lyckas få ut något bra med tiden), som med tiden kommer ta över marknaden på exakt samma sätt genom att mjukvaran i telefonen/surfplattan kommer vara viktigare än själva hårdvaran och skalet.

Som ett sista försök av desperation försöker man stoppa företag med patent om design - löjligt och patetiskt, även om jag gillar min iPod på promenader :)

pelmered 2011-08-10 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av Helix (Inlägg 20414139)
Ok, vad är det som är lika. Alla telefoner har en skärm, alla telefoner har ett högtalaruttag (runt eller avlångt), alla telefoner har minst en knapp i det fallet, Samsung har tre som det ser ut. Man kan ha runda kanter på telefonen eller kantiga. OK? Skall man hänga upp sig på detta så är bara iPhone/iPad kopior på vanliga telefoner, bara man har en större skärm och mindre knappar.

Det enda som skiljer är ju detaljer. Hela formen och layouten är ju näst intill identisk. Det är ju så uppenbart vart de har hämtat sina idéer ifrån. Tycker du verkligen att mönsterskydd ska vara så svaga att man kan göra en mer eller mindre identisk design. Det enda de gjort är ju att de flyttat en sensor till andra sidan, lagt till en metallist runt och lagt till två knappar(som det för övrigt är krav på i Android).

Xamda 2011-08-11 01:42

Citat:

Du kanske inte känner så många...? :P Känner flera som bytt från både iPhone och iPad till just Samsungs produkter eftersom iPhones och iPads havererar, är långsammare, dyrare och mer inlåsta.

Har både iPad2 och Samsung Tab 10.1. Samsungen är ju på alla sätt tekniskt överlägsen, men visst är iPaden bra, men inte lika bra.

Gissar detta är den primära anledningen till Apples attack i domstol. De riskerar för första gånge att tappa marknadsandelar, riktigt mycket också, om man räknar med Samsungs mobiler och plattor.

nosnaj 2011-08-11 08:04

En fördel med Android i tablets är att de har eget gränssnitt för operativsystemet, kör du en iPad är det ju bara en uppförstorad iPhone.
Enda skillnaden på iPad är att programmen sen kan se lite annorlunda ut.
Inga widgets, kassa notifieringar (kommer i ios 5), ingen riktig multi tasking, inget minneskort osv.
Nu finns ju dessutom de flesta appar man vill ha både till ios och android.

youheardit 2011-08-11 08:55

http://www.idg.se/2.1085/1.397608/ap...-motorola-xoom

- Jag väntade bara...

Linuus 2011-08-11 09:12

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20414152)

... på att Apple skulle stämma tillbaka? Inte så oväntat va? Motorola stämde ju faktiskt Apple för en tid sen och ville få importförbud för Apples produkter.
http://www.idg.se/2.1085/1.344440/mo...or-patentbrott

Alla stämmer alla. Apple är inte värre än någon annan.

Anders Larsson 2011-08-11 09:52

Alla kopierar och alla stämmer alla, vad är problemet? Det är ju en del av "spelet" på den nivån.

KristianE 2011-08-11 10:25

"Good artists copy - Great artists steal"

blixtsystems 2011-08-11 10:47

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20414142)
Det enda som skiljer är ju detaljer. Hela formen och layouten är ju näst intill identisk. Det är ju så uppenbart vart de har hämtat sina idéer ifrån. Tycker du verkligen att mönsterskydd ska vara så svaga att man kan göra en mer eller mindre identisk design. Det enda de gjort är ju att de flyttat en sensor till andra sidan, lagt till en metallist runt och lagt till två knappar(som det för övrigt är krav på i Android).

Formen?
Skulle de gjort den bananformad eller oval? I princip alla mobiler är rektangulära med rundade hörn, det är en helt självklar form och inget Apple var först med.

Layouten?
Framsidan av en smartphone består i princip av skärm, knappar och sensorer. Placering och storlek av skärm är inte identisk, man har andra knappar med annorlunda utseende och sensorer/högtalare är även de annorlunda till utseende och placering.
Skulle Samsung lagt knapparna ovan skärmen för att få sälja sina produkter tycker du?
Apple var ju inte heller först med en mobil med knapp under skärmen.

Samsung F700 hade samma layout, och utannonserades 2006 samt den visades en månad efter iPhone. Då hade de hade knappast tid att ta fram en "kopia", och ändå kom de fram till en rektangulär mobil med rundade hörn, sensor och högtalare uppe, skärm i mitten och knappar nere, precis som LG Prada som släpptes innan iPhone, och precis som i princip varenda smartphone.

tartareandesire 2011-08-11 10:55

Citat:

Ursprungligen postat av blixtsystems (Inlägg 20414168)
Formen?
Skulle de gjort den bananformad eller oval? I princip alla mobiler är rektangulära med rundade hörn, det är en helt självklar form och inget Apple var först med.

Det hade onekligen varit kul :) Bäst jag inte gör rundade hörn på mina boxar, Apple kanske blir sura.

rille77 2011-08-11 11:18

Citat:

Formen?

Då finns ju risken att de skulle få en stämning av Nokia istället.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_8110

teddyjohan 2011-08-11 11:53

Att kritisera Apple för att stämma Samsung är som att kritisera någon vars saker blivit stulna för att anmäla stölden. Rätt bakvänt, med andra ord. Apple har inte blockat Tab från att säljas i Europa? Domstolen och lagen har gjort det. Varför? Därför att Samsung gjort fel och bröt mot lagen.

Sen återstår fortfarande domen, och den kan gå hur som helst, men att domstolen nu har bedömd Samsungs dumheter som MER troliga än motsatsen är oddsen inte på deras sida.

Så enkelt är det.

gotserved 2011-08-11 12:18

Apples produkter är helt värdelösa...

Jag hade en iPhone och testade en simpel android mobil som SE x8 och bestämde mig redan då vid ett sånt test att Android var den riktiga mobilen.

Jag har också haft funderingar på att köpa en mac bara för att installera W7 pga deras laptops har rätt bra byggkvalitet men lutar nu mer mot en ny HP elitebook som håller lika hög om inte högre kvalitet och flera tusen billigare.

Sedan förstår jag inte ens hur mac kan sälja stationära datorer längre... visst förr i tiden var dom lite mer "media-dator" men nu för dars funkar ju W7 mycket bättre till media enligt mig och att man kan få en 24kärnig dator med dubbla 6990 för rendering osv osv istället för en 12core xeon med ett 5870 (halva priset?)...

Jag förstår inte varför folk fortfarande supportar ett så värdelöst och överpris företag som APPLE när dom inte gör bra produkter längre!

tartareandesire 2011-08-11 12:45

Citat:

Ursprungligen postat av gotserved (Inlägg 20414183)

Jag hade en iPhone och testade en simpel android mobil som SE x8 och bestämde mig redan då vid ett sånt test att Android var den riktiga mobilen.

Jag har också haft funderingar på att köpa en mac bara för att installera W7 pga deras laptops har rätt bra byggkvalitet men lutar nu mer mot en ny HP elitebook som håller lika hög om inte högre kvalitet och flera tusen billigare.

Sedan förstår jag inte ens hur mac kan sälja stationära datorer längre... visst förr i tiden var dom lite mer "media-dator" men nu för dars funkar ju W7 mycket bättre till media enligt mig och att man kan få en 24kärnig dator med dubbla 6990 för rendering osv osv istället för en 12core xeon med ett 5870 (halva priset?)...

Jag förstår inte varför folk fortfarande supportar ett så värdelöst och överpris företag som APPLE när dom inte gör bra produkter längre!

Det är ju mer en statuspryl, något som är kul att ha. Givetvis är inte Apples produkter bättre än konkurrenternas, lika lite som en Lamborghini är bättre än en Toyota. Alla produkter som bygger på Android är ju betydligt mer flexibla t.ex.. Allt Apple gör är däremot snyggare.

Captain Thailand 2011-08-11 12:46

Hej,

Citat:

Ursprungligen postat av gotserved (Inlägg 20414183)

Absolut! Det är därför många ledande och framgångsrika reklambyråer och webbyråer använder dem och de förstnämnda har gjort så sedan åttiotalet. Och givetvis är svenska befolkningen så korkade att de köper iPhone bara för att det är "inne".

Seriöst, jag undrar om du suttit en dag vid en 27" iMac och upplevt skillnaden? I jämförelse känns mycket av PC-marknaden som Galne Gunnar...

Jag är ingen fundamentalistisk trogen fantast av just Apple, men gillar kvalitet och reell prestanda och i min värld är Mac svaret på mina behov.

Ps. Jag och frugan har haft dataaffär (PC) i sju år, så det är inte så att jag bor under en sten ;-)

tartareandesire 2011-08-11 12:50

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20414187)
Hej,

Absolut! Det är därför många ledande och framgångsrika reklambyråer och webbyråer använder dem och de förstnämnda har gjort så sedan åttiotalet. Och givetvis är svenska befolkningen så korkade att de köper iPhone bara för att det är "inne".

Seriöst, jag undrar om du suttit en dag vid en 27" iMac och upplevt skillnaden? I jämförelse känns mycket av PC-marknaden som Galne Gunnar...

Jag är ingen fundamentalistisk trogen fantast av just Apple, men gillar kvalitet och reell prestanda och i min värld är Mac svaret på mina behov.

Ps. Jag och frugan har haft dataaffär (PC) i sju år, så det är inte så att jag bor under en sten ;-)

Reklambyråer var nog det sämsta exemplet du kunde ta upp :) De vill mer än de flesta andra ha det som är flashigt, hippt och inne

Captain Thailand 2011-08-11 12:51

Bemöter inte det ens, tyder på att du saknar kunskap i ämnet.

Johan_W 2011-08-11 12:59

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20414186)
Det är ju mer en statuspryl, något som är kul att ha. Givetvis är inte Apples produkter bättre än konkurrenternas, lika lite som en Lamborghini är bättre än en Toyota. Alla produkter som bygger på Android är ju betydligt mer flexibla t.ex.. Allt Apple gör är däremot snyggare.

Håller med helt och hållet. Macmänniskor är väldigt speciella och har alltid ett stort behov av att vara "inne" och ha det senaste. Sedan att macen gör något speciellt med sina användare så att dom bara förväntar sig att saker ska fungera alternativt att någon annan löser det åt dom är ju också rätt tråkigt men det är en helt annan sak...

Captain Thailand 2011-08-11 13:11

Hej,

Denna tråden har nu blivit enkelriktad och smått löjlig. Generaliseringar av typen "macmänniskor är si och så" kan man ju inte ens ta på allvar.

Moderna och framstående utvecklare och designers drar väl nytta (och använder) båda för bästa resultat. Det ena utesluter inte det andra.

"Varför äter du glass??? Det ska ju vara chips!"

tartareandesire 2011-08-11 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20414189)
Bemöter inte det ens, tyder på att du saknar kunskap i ämnet.

Fel #1

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20414192)
Hej,

Denna tråden har nu blivit enkelriktad och smått löjlig. Generaliseringar av typen "macmänniskor är si och så" kan man ju inte ens ta på allvar.

Fel #2

Precis tvärtom. Människor väljer produkter av en anledning. Har människor liknande personlighetsdrag väljer de också i större utsträckning liknande produkter. Det torde vara en självklarhet för alla.

Kretius 2011-08-11 13:56

Citat:

Ursprungligen postat av rille77 (Inlägg 20414175)
Då finns ju risken att de skulle få en stämning av Nokia istället.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_8110

Det var väl just med Nokia hela karusellen började?
Nokia stämde Apple för att inte betalat licens för användande av deras patent inom GSM,UMTS, och WiFi, vilket de flesta andra mobiltelefontillverkare gör.
Apple stämde då Nokia och sen började dom stämma resten.

Personligen är inte apple direkt något jag associerar med ny teknik eller nya idéer, för mig är dom bra på att slå in paket och får det att verka innovativt.
Att vara först med något har ingen betydelse så länge du har patenterat det först.

Sen är beslutet med att stoppa försäljningen av Samsungs tab inget annat än inhibitation, alltså att dom inte ska sälja det tills frågan är avgjord. Alltså ingenting att göra med hur ev. domslut kommer att bli.

pelmered 2011-08-11 14:06

Citat:

Formen?

Layouten?
Framsidan av en smartphone består i princip av skärm, knappar och sensorer. Placering och storlek av skärm är inte identisk, man har andra knappar med annorlunda utseende och sensorer/högtalare är även de annorlunda till utseende och placering.
Skulle Samsung lagt knapparna ovan skärmen för att få sälja sina produkter tycker du?
Apple var ju inte heller först med en mobil med knapp under skärmen.

Samsung F700 hade samma layout, och utannonserades 2006 samt den visades en månad efter iPhone. Då hade de hade knappast tid att ta fram en "kopia", och ändå kom de fram till en rektangulär mobil med rundade hörn, sensor och högtalare uppe, skärm i mitten och knappar nere, precis som LG Prada som släpptes innan iPhone, och precis som i princip varenda smartphone.

Formen behöver inte vara ovalformad eller oval för att den ska skilja sig tillräckligt.

Så du tycker att man ska ta bort allt vad möster-/designskydd heter så att man få utforma sina produkter precis som den konkurrenten som gör det bästa?
Apple säljer väldigt mycket just för att de flesta tycker att deras design är mycket snyggare än alla andra. Ska det då vara fritt fram för alla andra att kopiera en av deras största säljargument?
Kollar du på alla andra telefoner så ser du inte samma likheter som med dessa två.Det där är utan tvekan över gränsen enligt mig.

Jag har aldrig ägt en enda Apple produkt i hela mitt liv så jag är absolut ingen fanboy som försvarar de vad de än gör.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson