WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Sälja domäner till handelsbolaget (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049329)

Nyfiken 2011-08-01 12:17

Sälja domäner till handelsbolaget
 
Om jag och min kollega har varsin enskild firma och ett handelsbolag och ska avregistrera enskilda firmorna och bara driva handelsbolaget.

Kan vi då låta handelsbolaget köpa diverse domännamn som står reggade på våra personnamn för samma pris som det kostar att regga dem i dag?

Och kan sedan handelsbolaget sälja vissa domännamn vidare för högra pris? är det tillåtet att göra så?

Vi kommer låta vissa domäner stå kvar i våra personnamn, så inget ägarbyte behöver ju göras eller?

Hur gör man med varupartier som vi har i våra enskilda firmor, måste handelsbolaget köpa in dessa till inköpspris?

Conny Westh 2011-08-01 19:24

I princip, Ja!

Nyfiken 2011-08-01 21:59

Hej Conny,

Tack för ditt svar.

I "Princip" ?

Någon sa att handelsbolaget inte behöver köpa in varupartiet med riktiga pengar, utan bara göra en faktura på beloppet, och att det skulle räknas som egen insättning eller något sådant, kan det stämma?

Conny Westh 2011-08-02 02:34

Handelsbolaget behöver inte betala fakturan direkt, utan det kan vara en skuld tills ni tjänat in pengarna (men betala helst före årsskiftet om möjligt för att förenkla redovisningen och skatteansvaret), så slipper ni skyffla en massa pengar ur handelsbolaget i början (när det ofta är brist på just likvida medel). Det var det jag syftade på när jag skrev "i princip".

Men i princip så är det precis som du skrev i ditt första inlägg i denna tråd. Så du är helt rätt ute. Finns inte så mycket mer att tillägga, därav mitt korta inlägg.... Samtliga frågeställningar du tar upp är tillåtna och inga problem ur juridisk eller skattemässig synvinkel. I synnerhet om ni säljer inkråmet i era EF till handelsbolaget för inköpspriset. Handelsbolaget kommer sedan att bli den plattform ni tjänar pengar från i fortsättningen. Inte konstigare än så.

Om du vill ha längre utläggning får du precisera vad du vill nå för mål. De frågor du tar upp i ditt första inlägg i denna tråd kan man i princip svara ja eller nej på, och svaret var ja på samtliga (i princip).

På sista frågan skulle man i princip kunna svara nej, men det skulle inte vara vettigt att ta ett högre pris än inköpspriset om ni ändå ska bedriva verksamheten gemensamt i fortsättningen i handelsbolaget, så i princip svarar jag Ja på den frågan också.

Nyfiken 2011-08-02 17:04

Hej Conny,

Tack för ett bra svar!

Ok, så hur man än gör så måste handelsbolaget alltså köpa in varorna från enskilda firmorna?

Så det som någon sa att varorna kan sättas in som egen insättning eller liknande, stämmer alltså inte?

Conny Westh 2011-08-03 03:58

Jag skulle låta handelsbolaget köpa varorna från de enskilda firmorna för att få det så enkelt som möjligt i bokföringen. Det ¨år i princip att sätta vilket pris du vill (typ 1 kr för hela varulagret) men det beror på hur din verksamhet ser ut. Det blir betydligt knepigare att bokföra om du gör på annat sätt.

I och med att du säljer varor från din enskilda firma till ett annat företag så blir det aldrig förmånsbeskattning om du säljer till underpris. Du gör bara en dålig affär in din enskilda firma, men en bra affär i ditt handelsbolag.

Ara 2011-08-03 09:30

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20413409)
Jag skulle låta handelsbolaget köpa varorna från de enskilda firmorna för att få det så enkelt som möjligt i bokföringen. Det ¨år i princip att sätta vilket pris du vill (typ 1 kr för hela varulagret) men det beror på hur din verksamhet ser ut. Det blir betydligt knepigare att bokföra om du gör på annat sätt.

I och med att du säljer varor från din enskilda firma till ett annat företag så blir det aldrig förmånsbeskattning om du säljer till underpris. Du gör bara en dålig affär in din enskilda firma, men en bra affär i ditt handelsbolag.

Men samma sak funkar inte mellan AB och AB va? Då skulle man ju kunna låta ett AB dra på sig massor av skulder och sälja allt av värde för 1kr till AB nummer 2 för att sedan går i KK.

Och vips har man en ny firma med allt bra från den gamla utan att ha betalat så mycket.

Nyfiken 2011-08-03 13:02

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20413409)
Jag skulle låta handelsbolaget köpa varorna från de enskilda firmorna för att få det så enkelt som möjligt i bokföringen. Det ¨år i princip att sätta vilket pris du vill (typ 1 kr för hela varulagret) men det beror på hur din verksamhet ser ut. Det blir betydligt knepigare att bokföra om du gör på annat sätt.

I och med att du säljer varor från din enskilda firma till ett annat företag så blir det aldrig förmånsbeskattning om du säljer till underpris. Du gör bara en dålig affär in din enskilda firma, men en bra affär i ditt handelsbolag.

Tack Conny!

Ok, varulagret i enskilda firman har ett inköpsvärde på kanske 40.000 kr, men möjlighet att köpa in detta av handelsbolaget kommer inte att finnas den närmaste tiden i allafall.

Vilket tycker du är bäst då? att köpa det till inköpspris? och sätta lång tid på fakturan?

Enskilda firman ska ju avvecklas, så man det blir väl krångligt att betala av eller skjuta på betalningen av varulagret längre fram. Hmm svårt detta.

Undrar även om du vet hur det fungerar gällande domännamn?

Många av de domännamn vi har är registrerade på oss som privatpersoner, vi är ju firman. När vi nu vill föra över dessa till handelsbolaget, måste man då göra ägarbyte? har hört att man inte behöver det då det är handelsbolag dvs att det kan stå kvar i våra personnamn?

Conny Westh 2011-08-04 03:08

Sälj hela varulagret för 1 kr till handelsbolaget, skattemässigt blir det i princip ingen större skillnad utan det blir bara enklare eftersom ni ändå skattar privat för överskottet i handelsbolaget. Du kan göra så eftersom du ju avvecklar din enskilda firma. Du kan även sälja pö om pö och ha båda igång samtidigt ett tag framöver.

Handelsbolaget är en egen juridisk person så domännamnen bör överlåtas till handelsbolaget.

Conny Westh 2011-08-04 03:10

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20413416)
Men samma sak funkar inte mellan AB och AB va? Då skulle man ju kunna låta ett AB dra på sig massor av skulder och sälja allt av värde för 1kr till AB nummer 2 för att sedan går i KK.

Och vips har man en ny firma med allt bra från den gamla utan att ha betalat så mycket.

Ja så kan man göra mellan två AB, det är inte olagligt att göra dåliga affärer.

Men vid en KK så kollar förvaltaren på "mystiska" affärer ca 6 månader bakåt i tiden för att se om det går att backa dem och göra "återvinning".

Men så länge ett bolag inte går i KK så har man mycket stor frihet att hitta på konstiga affärer.

Det är först när skattmasen förlorar intäkter som myndigheterna kan börja knorra.

Nyfiken 2011-08-04 09:29

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20413465)
Sälj hela varulagret för 1 kr till handelsbolaget, skattemässigt blir det i princip ingen större skillnad utan det blir bara enklare eftersom ni ändå skattar privat för överskottet i handelsbolaget. Du kan göra så eftersom du ju avvecklar din enskilda firma. Du kan även sälja på om pö och ha båda igång samtidigt ett tag framöver.

Handelsbolaget är en egen juridisk person så domännamnen böär överlåtas till handelsbolaget.

Tack!

Ok det låter ju bra att man inte behöver lägga ut alla pengar för varupartiet, utan att man kan köpa in det för ex 1 kr, men det är alltså 100% lagligt att göra så? det är inte i någon gråzon då? vill inte göra något som kan skapa problem med Skatteverket.

Kan man sälja domänerna också för 1 kr styck eller bör man ta vad de kostar att regga i dag?

Vi har i dag varsitt privat mobilabonnemang, som det är över 1 år kvar av på avtalet, dessa används främst i företaget.

Kan vi fortsätta att betala dessa i handelsbolaget? trots att det är privatabonnemang?

Conny Westh 2011-08-04 10:00

Sälj domänerna för 1 kr per st till handelsbolaget och skriv över telefonabbonemanget på handelsbolaget. skatteverket knorrar om abbonemanget inte har företagets namn när bolaget betalar- Ha det som en generell princip att alltid se till att det står bolagets namn på alla fakturor ni betalar från bolaget. Det betyder att när du beställer något så se till att alltid beställa i bolagets namn.

Nyfiken 2011-08-04 10:01

Vi köpte för en tid sedan varsin laptop via 10 mån ränte & avgiftsfri betalning, denna avbetalning står jag för.

Har fakturerat min kollega / hans firma varje månad.

Hur gör man nu när man vill ha in dessa datorer i handelsbolaget?

Har inte skrivit något kvitto till min kollega ännu, hade tänkt göra det när han gjort
sista betalningen.

Det är 2 st månadsbetalningar kvar tror jag, innan de är betalda.

Jag har en släpvagn som min enskilda firma köpte in tidigare för 12.000 kr, kan jag sälja den till handelsbolaget för ex 1 kr också?

Gör man likadant med andra saker som vi har i våra enskilda firmor, skrivare, kontorsstolar osv?

Ara 2011-08-04 10:07

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20413466)
Ja så kan man göra mellan två AB, det är inte olagligt attgöra dåliga affärer.

Men vid en KK så kollar förvaltaren på "mystiska" affärer ca 6 månader bakåt i tiden för att se om det går att backa dem och göra "återvinning".

Men så länge ett bolag inte går i KK så har man mycket stor frihet att hitta på konstiga affärer.

Det är först när skattmasen förlorar intäkter som myndigheterna kan börja knorra.

Kanske inte, men kan nog ganska lätt klassas som bedrägeri om man tex starta ett AB med tanken att "slippa betala".

jonny 2011-08-04 10:19

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20413416)
Men samma sak funkar inte mellan AB och AB va? Då skulle man ju kunna låta ett AB dra på sig massor av skulder och sälja allt av värde för 1kr till AB nummer 2 för att sedan går i KK.

Och vips har man en ny firma med allt bra från den gamla utan att ha betalat så mycket.

Jag misstänker att det kan röra sig om bedrägeri om det görs avsiktligt.

Nyfiken 2011-08-09 10:02

Citat:

Ursprungligen postat av Nyfiken (Inlägg 20413471)
Vi köpte för en tid sedan varsin laptop via 10 mån ränte & avgiftsfri betalning, denna avbetalning står jag för.

Har fakturerat min kollega / hans firma varje månad.

Hur gör man nu när man vill ha in dessa datorer i handelsbolaget?

Har inte skrivit något kvitto till min kollega ännu, hade tänkt göra det när han gjort
sista betalningen.

Det är 2 st månadsbetalningar kvar tror jag, innan de är betalda.

Jag har en släpvagn som min enskilda firma köpte in tidigare för 12.000 kr, kan jag sälja den till handelsbolaget för ex 1 kr också?

Gör man likadant med andra saker som vi har i våra enskilda firmor, skrivare, kontorsstolar osv?

Någon som kan svara på detta också? duktiga Conny kanske?

jonny 2011-08-09 12:35

Men fakturera handelsbolaget för det som är kvar att betala på datorerna och bokför det som ett köp.

Conny Westh 2011-08-09 13:34

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20413474)
Jag misstänker att det kan röra sig om bedrägeri om det görs avsiktligt.

Det är inte olagligt att sälja med förlust, om det inte görs av större företag, som är dominerande på en marknad, för att dumpa priserna på marknaden och därmed slå ut konkurenter, i konkurensbegränsande syfte. Undrar hur MediaMarkt skulle klara en granskning av konkurensverket, nu när OnOff gick i backen....? MediaMarkt är väl iofs inte helt dominerande på marknaden ännu...

Så länge bolaget som säljer inte går i KK utan kan fortsätta med sin verksamhet, för att man kanske tjänar pengar på andra produkter. Så kan företaget sälja produkter med förlust till andra bolag. Däremot är det skattepliktig förmån att sälja till underpris till privatpersoner som är fåmansdelägare i samma bolag.

Som sagt så kan vi ju ta hemelektronikkedjorna som exempel, där de säljer produkter i massor för under inköpspriset bara för att inte förlora marknadsandelar till konkurenter som också säljer till underpriser.

Conny Westh 2011-08-09 13:42

Citat:

Ursprungligen postat av Nyfiken (Inlägg 20413471)
Vi köpte för en tid sedan varsin laptop via 10 mån ränte & avgiftsfri betalning, denna avbetalning står jag för.

Har fakturerat min kollega / hans firma varje månad.

Hur gör man nu när man vill ha in dessa datorer i handelsbolaget?

Har inte skrivit något kvitto till min kollega ännu, hade tänkt göra det när han gjort
sista betalningen.

Det är 2 st månadsbetalningar kvar tror jag, innan de är betalda.

Jag har en släpvagn som min enskilda firma köpte in tidigare för 12.000 kr, kan jag sälja den till handelsbolaget för ex 1 kr också?

Gör man likadant med andra saker som vi har i våra enskilda firmor, skrivare, kontorsstolar osv?

Du måste utfärda kvitto för varje delbetalning, det är inte "optional". Du har ju ingått ett avtal om delbetalningar med din kompanjon. Du har ingen laglig rätt att "vänta med att skriva kvitto". Du är skyldig att upprätta kvitto omedelbart vid varje betalning (hur tror du annars att din kompanjon ska kunna bokföra utbetalningarna från sin firma?).

Du kan sälja allt det som behövs till handelbolaget, du utfärdar bara en faktura, från din firma, på vad du säljer och handelsbolaget betalar det pris ni kommer överens om (exempelvis 1 kr). Då blir tillgångarna tillhöriga handelsbolaget. Detta är mycket vanligt förfarande och fullt lagligt. Det är så man gör affärer. Så länge det är affärer mellan två företag är det inga större problem, jag skulle väl snarare säga inga problem.

Att du säljer till underpris från din firma spelar ingen roll, om du har betalt dessa saker till fullo, så det inte finns skulder på dem. Man får exempelvis inte sälja en bil man köp på avbetalning/leasing förrän bilen är till fullo betald, om bilen har använts som "säkerhet" för lånet. Då har man ju inte oinskränkt äganderätt till fordonet. Om man inte har pengarna att lösa ut bilen så får man ta ett blankolån för att först lösa ut bilen, och först därefter kan man sälja den.

Det är mer vanskligt när det är du som privatperson som säljer något till handelsbolaget till överpris. Men det kommer du ju smidigt runt i och med att du säljer från din enskilda firma (som ju är ett företag).

jonny 2011-08-09 14:30

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20413969)
Det är inte olagligt att sälja med förlust

Du missade hela poängen. Upplägget var två AB:n. Det ena tog alla intäkter och det andra tog alla utgifter och gick därefter i konkurs.

jonny 2011-08-09 14:31

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20413970)
Du måste utfärda kvitto för varje delbetalning, det är inte "optional". Du har ju ingått ett avtal om delbetalningar med din kompanjon. Du har ingen laglig rätt att "vänta med att skriva kvitto". Du är skyldig att upprätta kvitto omedelbart vid varje betalning (hur tror du annars att din kompanjon ska kunna bokföra utbetalningarna från sin firma?).

Han har ju fakturerat och därmed bör han ha utställt fakturor varvid det inte förligger något som helst behov av "kvitton".

Conny Westh 2011-08-10 00:29

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20413978)
Han har ju fakturerat och därmed bör han ha utställt fakturor varvid det inte förligger något som helst behov av "kvitton".

OK, du har helt rätt, var lite väl snabb på tangentbordet, så jag missade att han skrev att han redan fakturerat. Då behövs givetvis inte kvitto om betalningen sker över bank-Plusgiro elelr överföring i bank. Men om det är kontantbetalning av fakturan så måste ändå kviotto utfärdas vid varje betalningstillfälle.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson