WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Omvandla massmördaren till bajs på nätet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049268)

Captain Thailand 2011-07-27 16:01

Omvandla massmördaren till bajs på nätet

Hej,

Sorry ordvalet i rubriken, men i detta fall kan det vara befogat.

Jag läste just i AB att någon kommit på den geniala idén att förlöjliga massmördaren i Norge (ni vet vem jag åsyftar, men jag tänker inte skriva hans namn).

Man visar bilder på skit eller förlöjligande figurer (skolflickor etc) och döper och/eller taggar dem med mannens namn.

Någon som är på, eller är det rent av en dålig idé? Kan det anses som känsligt för de drabbades anhöriga? Personligen tror jag inte det, men har å andra sidan inte tänkt igenom detta så väldans.

Om jag bryter mot någon forumregel är det väl bara att ta bort detta.

Captain Thailand 2011-07-27 16:09

Syftet är alltså att uppnå motsatsen mot vad skitstöveln själv vill. Han vill uppenbart framstå i media som en stark och hjältelik figur, trots att han är precis motsatsen.

tartareandesire 2011-07-27 16:11

Jag tycker personligen det känns ovärdigt och gör knappast mer nytta än skada. Hat ska inte bemötas med hat, det här är precis motsatsen mot vad de flesta (kloka) norrmän har uppmanat till. En genial idé hade varit att engagera sig för en bättre värld, det här är en relativt korkad idé i mina ögon.

Captain Thailand 2011-07-27 16:19

Hej,

Hat är det väl knappast. Snarare ett sätt att få hans självupplevda hjältegloria på sned. Trots allt är vissa av bilderna på honom (som han själv tagit) ganska vedervärdiga. Jag tänker mest på när han poserar med mordvapnet.

Jaja, det är kanske "barnsligt" och onödigt. Jag kan även hålla med om att det kanske blir ovärdigt på något sätt. Det sista man vill är ju att göra någon mer ledsen. Jag skippar detta personligen tror jag.

Jag ville mest få reaktioner. Jag vet inte om det är bara en eller flera som börjat med detta, jag tror inte det framgick i Aftonbladet.

Edit: Här står det mer: www. lindqvist .com

tartareandesire 2011-07-27 16:46

Hat kanske var fel ord, hämnd borde jag nog skrivit istället. Det är bättre att låta rättsväsendet ta hand om den biten och istället ägna sig åt positiva tankar och gärningar precis som alla de ungdomar som fanns på lägret ville göra. Man hedrar inte dessa genom att döpa om bilder på nätet. Uppmärksamheten går inte att göra något åt, den har han redan fått och det var oundvikligt.

Gustav 2011-07-27 17:09

Att försöka censurera honom på det viset kommer bara att förstärka hans budskap, som är just att hans åsikter blir censurerade. Ni ger honom bara ett bevis på att kulturmarxism existerar.

Edit: Just nu tävlar alltifrån nazister till kommunister och anarkister om att ta avstånd ifrån honom. Bra så. Gör honom inte till en underdog som folk kan sympatisera med.

Captain Thailand 2011-07-27 17:23

Gustav,

Du brukar vara klok och är förmodligen så nu med. Jag gissar att de som hittade på detta har goda intentioner och "vill väl", men du har nog rätt att det bara stärker hans syften.

Jaja, vi får väl se om det blir någon effekt. Min egen gissning är att den blir ganska liten eller tom obefintlig, men fel kan man ju ha.

Westman 2011-07-27 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20412851)
Att försöka censurera honom på det viset kommer bara att förstärka hans budskap, som är just att hans åsikter blir censurerade. Ni ger honom bara ett bevis på att kulturmarxism existerar.

Instämmer. Man måste våga ta diskussionen och bemöta argument med sakliga motargument, annars får han ju rätt då en av de saker han opponerar sig emot är just att vissa åsikter aldrig tillåts diskuteras. Fast h an var rätt lurig eftersom ett av hans mål var att få igång en diskussion så det blir lite av ett tveeggat svärd men ändock.

Dårar kommer det alltid att finnas, det farliga är att gömma eller ignorera dem.

tartareandesire 2011-07-27 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20412863)
Instämmer. Man måste våga ta diskussionen och bemöta argument med sakliga motargument, annars får han ju rätt då en av de saker han opponerar sig emot är just att vissa åsikter aldrig tillåts diskuteras. Fast h an var rätt lurig eftersom ett av hans mål var att få igång en diskussion så det blir lite av ett tveeggat svärd men ändock.

Dårar kommer det alltid att finnas, det farliga är att gömma eller ignorera dem.

Håller med dig till 100%. Det är när man alienerar människor som man får problem. Sen vetitusan om man någonsin kan lyckas stoppa en person som denne norrman som medvetet alienerar sig själv men det är endast genom öppenhet, diskussion och demokrati (det han avskyr) som man kan försöka. Enstöringar finns det gott om och de är ju sällan farliga.

Clarence 2011-07-27 19:40

Jag förstår inte heller riktigt detta med att förstöra hans hjältegloria... De allra flesta hatar honom och han är medveten om detta.

Det är väldigt sällan jag verkligen hatar en människa, men detta är ett undantag. Nog för att jag också är för civil olydnad som metod ... men i detta fallet förstår jag faktiskt inte hur det ska kunna göra någon nytta. Det kan kanske vara bra för att provocera gällande hyfsat rumsrena hatideologer ... men för denna typ förstår jag det verkligen inte.

Då tror jag mer på idén om att sprida hans manifest med slumpmässiga sjuka tvistar. Det gör iallafall sitt till att få folk att inse att det inte är så lätt att hitta det modifierade galna i ett galet manifest.

youheardit 2011-07-27 19:58

Att ignorera honom är nog det bästa och det han mest fruktar. Visst är det svårt när den idioten får så mycket publisitet. Men att ignorera honom och låta honom sitta inne medans vi sörjer offren och dess anhöriga är nog det absolut bästa!

pelmered 2011-07-28 00:57

Det bästa hade ju varit om media inte hade gått ut med så mycket information om allt som står i hans manifest. Det ger ju honom bara den publicitet han vill ha.

Jag tycker det där är en väldigt dålig idé. Sånt där ska man bemöta sakligt och rakryggat, inte genom att försöka förlöjliga. Hans anhängare och sympatisörer skulle nog bara bli fler om man började kasta skit på honom på det sättet.

Ara 2011-07-28 02:03

Jag har också tänkt på det här, men vet inte riktigt vad jag tycker.
Att göra "bajsbilder" av honom känns nog lite ovärdigt och förlöjligande mot dom drabbade och drar ner hela diskussionen till en kiss och bajsnivå o andra sidan vill man ju inte att han ska lyckas med sin plan och få sprida sitt budskap.

Men jag tror man vinner i längden på att möta sakligt och med bra argument istället för att posta "bajsbilder" på nätet det känns betydligt bättre och framför allt mer seriöst.

Captain Thailand 2011-07-28 04:40

Hej,

Jag håller helt med om att det hade varit bättre om media varit lite mer sparsmakade med att publicera hans egna propagandabilder, vilket de ju var.

Å andra sidan är händelsen så horribel och saknar motstycke i nordisk historia så man förstår samtidigt att nyhetsredaktionerna inte har kunnat undvika det heller. Personligen tycker jag det hade varit bättre om media hade kunnat skrapa fram andra bilder (gamla passbilder etc), men det skulle iofs inte förvåna mig om sådana ej existerar. Han verkar ju varit extremt noga med att inte lämna något till slumpen. Dessutom är ju nyhetsvärdet trots allt extremt högt.

Nåja, de som dog för en knapp vecka sedan kan vi aldrig hjälpa, vad vi än gör på nätet. Förmodligen bättre att ägna dem en tanke och inte fokusera på personen som tog deras liv.

Conth 2011-07-28 08:48

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20412843)
Jag tycker personligen det känns ovärdigt och gör knappast mer nytta än skada. Hat ska inte bemötas med hat, det här är precis motsatsen mot vad de flesta (kloka) norrmän har uppmanat till. En genial idé hade varit att engagera sig för en bättre värld, det här är en relativt korkad idé i mina ögon.

Håller med dig helt.
Möjligen kan man se det som en "kul grej", men sammanhanget för att göra ett sådant "spex" känns verkligen helt fel.

Captain Thailand 2011-07-28 09:22

Conth,

Jag tror inte att upphovsmannen till idén gjorde detta som ett "spex" eller en "kul grej". Syftet var nog allvarligt och seriöst, men jag håller med om att reaktionen förmodligen blir kontraproduktiv och negativ.

Det är förstås omöjligt att stoppa denna propaganda att spridas på nätet och de som söker kommer hitta den ursprungliga, kommer göra det hur mycket vi eller myndigheter försöker stoppa spridningen eller förlöjliga källan.

Tack för respons alla! Det verkar som de flesta är eniga att detta är en illa motiverad och kontraproduktiv metod!

Captain Thailand 2011-07-28 09:32

Ps. Här är tydligen ursprungskällan till idén som jag förstår det: http://pastebin.com/DktSNbme

Conth 2011-07-28 10:06

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20412902)
Jag tror inte att upphovsmannen till idén gjorde detta som ett "spex" eller en "kul grej". Syftet var nog allvarligt och seriöst

Det är jag också fullt övertygad om. Men att koppla en ansiktsbild till en bild på bajs känns....well... inte särskilt moget eller "värdigt" som några uttryckte det.

Captain Thailand 2011-07-28 11:16

Då är vi nog överens. Att koppla en personifierad "hög med skit" till en reell "hög med skit" kan verka ovärdigt i mångas ögon.

klein 2011-07-30 20:31

Personligen är jag skeptisk , dels till det etniska med hela och dels om man lyckas. Om man skulle göra samma sak med förintelse , göra så att t.ex sidor som förnekade förintelsen kom högst upp. Censur skapar bara nyfikenhet, det blir som The Pirate Bay och Förundersökningen till Arboga modet, innan media började skriva kanske 100 st hade laddat ner "förundersökningen" när media började skriva, nyfikenheten blev rekord stor

Jag har bara en känsla av vissa SEO konsultet som vill ha gratis PR och ingenting annat , det känns inte ok i den här frågan.

En person som ABB skall givetvis får komma till tals i en rättegång, men till dess skall han hållas kort.

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20412841)
Hej,

Sorry ordvalet i rubriken, men i detta fall kan det vara befogat.

Jag läste just i AB att någon kommit på den geniala idén att förlöjliga massmördaren i Norge (ni vet vem jag åsyftar, men jag tänker inte skriva hans namn).

Man visar bilder på skit eller förlöjligande figurer (skolflickor etc) och döper och/eller taggar dem med mannens namn.

Någon som är på, eller är det rent av en dålig idé? Kan det anses som känsligt för de drabbades anhöriga? Personligen tror jag inte det, men har å andra sidan inte tänkt igenom detta så väldans.

Om jag bryter mot någon forumregel är det väl bara att ta bort detta.

klein 2011-07-30 20:38

Kruxet är att du kommer inte lyckas.. Bilden på GM ABB är så sprid på nätet, så det kommer knappast hjälpa. Även om man tycker skit om GM ABB, så historie förfalskning knappast rätt väg att gå. Som någon skrev, låt det positiva kraferna får ta överhand, protestera emot att Sverige är för över generösa med att ta emot flyktingar eller tvärtom.

Låt alla få komma till tals, visa att vi har en äkta demokrati. Uteslut inga politiska partier i de politiska manifestationerna, sluta med mobbningen av folks åsikter. Så kommer vi få en bättre värld och leva i.

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20412849)
Hat kanske var fel ord, hämnd borde jag nog skrivit istället. Det är bättre att låta rättsväsendet ta hand om den biten och istället ägna sig åt positiva tankar och gärningar precis som alla de ungdomar som fanns på lägret ville göra. Man hedrar inte dessa genom att döpa om bilder på nätet. Uppmärksamheten går inte att göra något åt, den har han redan fått och det var oundvikligt.

Sweely 2011-07-31 00:26

Jag deltar, och tvekande inte en sekund när jag fick höra om det för första gången.

Johan_W 2011-07-31 02:03

Den här människan måste vara bland dom största kräk vi haft i norden i modern tid och det är äcklande. Men något som är nära på lika äckligt är när svenska politiker försöker att tjäna "gratispoäng" på händelsen. Sossar försöker att agera offer och sverigedemokrater försöker att ta avstånd för att visa sig vara humana. Har alltid tyckta att sossar varit fan själv och inte brytt mig i SD-folk då dom varit i minoritet men nu börjar jag bli rätt less på dom också.

Captain Thailand 2011-07-31 06:13

Hej,

Även jag ogillar (milt uttryckt) när politiker försöker plocka billiga politiska poäng genom denna tragedi. Jag har också sett mängder av exempel på det den senaste veckan.

- Vänstern beskriver honom som högerextrem (vilket förstås har viss relevans)

- Högerextrema (Nationaldemokrater och nazister) beskriver honom som sionist och Israelvän

- Sverigedemokrater (vissa) vet inte riktigt vad dom ska säga och kommer med den ena grodan efter den andra på sina bloggar. Dock tycker jag partiledare Åkesson ska ha lite "cred" för hans återhållsamma och uppenbart eftertänksamma hållning.

Jag tycker även media (generellt) handlade med lite brist på eftertanke. Den uppenbart narcissistiska och PR-medvetna mördaren hade (enligt egen uppgift) plastikopererat sig, solat, sminkat sig innan han poserade på sin egen bild med mordvapnet. Denna spred han sedan i sitt sk "manifest". Samma dag pryddes tidningarna med denna minst sagt smaklösa bild stort uppslagen på förstasidorna. Självklart förstår jag också att de är intresserade av att sälja tidningar och attrahera fler nätbesökare.

Nu säger jag inte att man skulle avstått från att publicera den, men hade det inte varit möjligt att ÄVEN leta fram någon mer neutral bild av honom, för att neutralisera hans uppenbara PR-syfte? Det fanns ju en bild där han stod bredvid två kvinnor ("kul" för dom), men den visades väldigt sparsmakat.

Jag har märkt att de i princip slutat visa bilden på BBC och vissa andra kanaler. Kanske har de haft en intern diskussion, eller så är den bara ansedd som inaktuell.

Jaja, detta är bara en reflektion som jag hade. Jämfört med att så många unga människor fått betala med sina liv pga en man med bisarrt förhöjt ego, är denna fråga som en piss i Nilen.

När RAF (Rote Armee Fraktion) bombade och mördade på sjuttiotalet i Västtyskland, medförde det att den aktiva radikala vänsterrörelsen splittrades och massvis av tidigare anhängare försvann. Det är väl det ända "bra" med terrorism. Vettiga människor hatar fenomenet och tar avstånd. Jag tror och HOPPAS att detta är fallet även nu. Det verkar som norrmännen är ett fantastiskt folk som älskar sin demokrati!

Captain Thailand 2011-07-31 06:46

Hej,

Jag sitter och "klagar" på media och hittar denna en kvart senare på Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13399339.ab

Föredömligt Aftonbladet!

tartareandesire 2011-07-31 18:54

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20413122)
Jag deltar, och tvekande inte en sekund när jag fick höra om det för första gången.

Lågt och oanständigt. Man vanärar snarare offren genom att bete sig på det viset. Vill man stå upp för demokratin och rättvisan så gör man definitivt inget i den stilen.

tartareandesire 2011-07-31 18:57

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20413135)
Hej,

Jag sitter och "klagar" på media och hittar denna en kvart senare på Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13399339.ab

Föredömligt Aftonbladet!

Långt ifrån det enda snedsteget. Lena Mellin & Co. passar även på att svartmåla Reinfeldt i samma veva vilket ligger på ungefär samma nivå som det agerande som diskuteras i den här tråden.

Captain Thailand 2011-08-26 05:53

Hej,

Här på WN var de flesta uppenbart negativa till detta, men genom ett bildsök på massmördarens namn via Google.se ser man att detta fick ett stort genomslag.

Tycka vad man vill om detta, men det är ett bevis på att vi användare är starka. En demokratisk aspekt bortom myndigheters, marknadskrafternas och politikers kontroll. Även "Sverigedemokraterna.de" var även det ett kontroversiellt "agerande" med liknande effekt.

Personligen tycker jag det var "bättre" att förvandla massmördaren till digital skit, än att försöka hindra populister att ta plats i riksdagen via nämnda metod, men det är ju personlig reflektion i allra högsta grad och eftersom vi alla tänker olika vet jag att många inte håller med.

Gustav 2011-08-26 15:51

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20415598)
Hej,

Här på WN var de flesta uppenbart negativa till detta, men genom ett bildsök på massmördarens namn via Google.se ser man att detta fick ett stort genomslag.

Helt klart intressant. Men effekten är som störst nu, och kommer förmodligen att vara ganska tillfällig. Nyhetssidor, mm, kommer fortsätta att använda sig av bilder på ABB. De som länkar till bajs-bilder kommer däremot att tröttna efter några månader och inte orka underhålla arbetet.

Det är ganska lätt att få exponering i Google oavsett sökord genom vanligt länkspam. Den stora utmaningen är att hålla sig kvar. Det kräver nämligen inte bara en engångsinsats då man är som mest motiverad, utan att man kontinuerligt arbetar med det.

Angående det du skriv om att samla politiska poäng, så tycker jag att de flesta partier har hållit sig på mattan. De flesta förstår ju att försöker man måla det här terrordådet på vanliga Sverigedemokrater, så målar man samtidigt islamistisk terror på alla muslimer... Guilt by association, som amerikanerna brukar tala om. Det är naturligtvis en typ av kollektiv bestraffning som alltid är fel.

En positiv sak (om man nu kan tala om positiva effekter av terror - det låter lite osmakligt) är att många Sverigedemokrater förmodligen fick sig en tankeställare. Nästa gång islamister spränger en bomb någonstans i Europa så kommer SD mfl förmodligen att vara väldigt försiktiga med att skuldbelägga vanliga muslimer för dådet.

Alpha 2011-08-26 16:30

Vad gör det om man söker på x så kommer det bilder på "bajs" ?

Om ni hatar honom så mycket så samla in pengar till en torped som kan plocka in honom för tortyr.

mvh
(kunde inte hålla mig)

Captain Thailand 2011-08-26 16:38

Alpha,

Vi skriver om något som händer och sker i webbvärlden. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att man stödjer det eller ens gillar det.

Gustav 2011-08-26 18:22

Citat:

Ursprungligen postat av Alpha (Inlägg 20415658)
Vad gör det om man söker på x så kommer det bilder på "bajs" ?

Om ni hatar honom så mycket så samla in pengar till en torped som kan plocka in honom för tortyr.

mvh
(kunde inte hålla mig)

Jag förstår att du inte var seriös med ditt förslag. Men vad var syftet med ditt inlägg? Jag fattar inte vad du försöker säga.

Alpha 2011-08-27 18:38

Jag frågade vad det skulle göra för nått, att det kom upp bilder på "bajs" som trådskaparen sa.

Tar folk det jätte allvarligt om det dyker upp bajs när man söker på sitt namn?

Jag förstog inte tanken, och ja jag behöver inte gilla eller förstå tanken. :)

tartareandesire 2011-08-27 20:12

Citat:

Ursprungligen postat av Alpha (Inlägg 20415751)
Jag frågade vad det skulle göra för nått, att det kom upp bilder på "bajs" som trådskaparen sa.

Tar folk det jätte allvarligt om det dyker upp bajs när man söker på sitt namn?

Jag förstog inte tanken, och ja jag behöver inte gilla eller förstå tanken. :)

Du uttryckte dig lite klumpigt vilket resulterade i reaktionen :) Håller med dig om att det inte fyller någon som helst funktion men tyvärr är internet fullt av omogna småbarn som inte riktigt förstår vad de gör. Se bara på tidningarnas kommentarer... Alla seriösa tröttnar och det blir bara skräp kvar till slut.

Captain Thailand 2011-08-28 02:56

Tur vi har dig tartareandesire, som tung och orubblig motvikt i den seriösa vågskålen.

;-)

tartareandesire 2011-08-28 11:08

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20415779)
Tur vi har dig tartareandesire, som tung och orubblig motvikt i den seriösa vågskålen.

;-)

Ja, journalisterna själva vill ju inte ens vara med i diskussion kring sina artiklar:

http://www.dn.se/kultur-noje/ingen-r...-fa-kommentera

Fråga vilken riksdagspolitiker som helst om de skulle vilja delta i en öppen diskussion på nätet.

De som syns mest och skriker högst är extrema ytterligheter. Högerextrema grupper använder t.ex. internet mer än någonsin tidigare och försöker sprida sitt budskap överallt där de ser en möjlighet. Många bloggare får motta dödshot med jämna mellanrum, även sådana som bloggar om allt annat än politik. Tror man att internet är en ren spegling av verkligheten så är man nog lite naiv.

Captain Thailand 2011-08-28 14:19

Hej,

Det är lite ironiskt att man för några år sedan talade sig så varm om de öppna kommentarsfältens framtida betydelse för att göra nättidningarna sociala och interaktiva för läsarna.

Nu känns och verkar det som många redaktioner helst vill gå motsatt väg. Krav på inloggning och / eller moderatorer som först måste godkänna inläggen. I vissa fall pratar man om att de facto ta bort möjligheten för allmänheten att kommentera.

Det tar ju också en förbaskad tid att sitta och moderera bort meddelanden från blådårar och knäppgökar.

Captain Thailand 2011-08-28 15:01

Hej,

Av en ren tillfällighet lyssnar jag nu på "Medierna" (P1). Ett riktigt bra mediagransknings-program (tycker jag) som denna vecka just handlar om hat, hot och annat otrevligt i nämnda kommentarsfält på nätet.

Rekommenderas!

Danielos 2011-08-28 15:16

Jag tror att hat måste mötas med kärlek, att därför hata alla onda människor är därför ingen bra lösning och leder ingen vart. Att försöka omvandla en mördare genom att försöka förlöjliga osv, tror jag inte alls på. Däremot är det intressant att se att många mördare har blivit mycket bättre efter att ha blivit kristna, senast nu Tony Olsson. Ta en titt på hans blogg: http://tonyolsson.blogspot.com/2011/...mber-2010.html

tartareandesire 2011-08-28 16:11

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20415819)
Jag tror att hat måste mötas med kärlek, att därför hata alla onda människor är därför ingen bra lösning och leder ingen vart. Att försöka omvandla en mördare genom att försöka förlöjliga osv, tror jag inte alls på. Däremot är det intressant att se att många mördare har blivit mycket bättre efter att ha blivit kristna, senast nu Tony Olsson. Ta en titt på hans blogg: http://tonyolsson.blogspot.com/2011/...mber-2010.html

Tror inte det har någon som helst betydelse om du bemöter en person som ABB med hat eller kärlek. Däremot blir han säkerligen mindre benägen att begå våldsdåd ju äldre han blir men det gäller ju i princip alla män, oavsett om de sitter inne eller inte.

Ofta är det missbrukare som blir "omvända", även om det givetvis också finns andra exempel. De är lättledda och lättpåverkade människor som bara byter ett beroende och en besatthet mot en annan.

Annars håller jag med dig, att gå runt och hata människor gör ingen nytta alls utan skadar bara en själv. Att motverka, och framför allt förebygga, brottslighet gör däremot nytta.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson