![]() |
e-butik påstår att anti-statpåsen var bruten fastän jag inte har rört den.
Hejsan.
Jag beställde ett grafikkort till ifrån butiken och fick hem den efter några dagar. Nu gjorde jag så att jag öppnade paketet som inte på något sätt var plomberat, där inne låg grafikkortet i en anti statpåse. Jag såg att det endast var en liten vanlig "timari" tejpbit som höll påsen stängd. Ingenting mer! Jag tog upp påsen och kollade på hur grafikkortet såg ut, såg att den t.ex hade två stora fläktar mm. Fast nu var det såhär att datorn jag hade beställt i samband med grafikkortet inte hade kommit fram än och det skulle den heller inte göra på flera veckor. Så jag stoppade tillbaka anti statpåsen med grafikkortet i lådan och skickade iväg produkten till butiken igen. Nu godkände de inte min retur p.g.a att anti-statpåsen är bruten och produkten är högst ESD känslig. Men jag bröt ju aldrig anti-statpåsen. Eftersom att där endast satt en liten tejpbit förstår jag heller inte hur de kunde komma fram till det, förpackningen måste alltså ha varit bruten när de skickade den till mig. Kan de verkligen göra såhär? Ska jag kontakta ARN och KO och förklara? Då jag som konsument aldrig har varit i en liknande sits vill jag gärna ha all hjälp jag kan få. |
bruten förpackning = öppnad påse, är nog syftningen på i detta fall, inte att påsen är trasig.
Har du läst villkoren i anseende vad gäller bruten förpackning? |
Citat:
Men i vilket fall som helst så går deras villkor inte över konsumentköplagar eller hur? |
14 dagars ångerrätt enl. konsumentköplagen. Beställde du produkten med ett
företagsnamn är du rökt. Du har rätt att prova produkten så länge den kan returneras i oförändrat skick. |
De kan inte friskriva sig från konsumentköplagen på det där viset. Det är ett h*lvete att få tillbaks öppnade och använda produkter som återförsäljare, eftersom man inte kan sälja dem igen. Men lagen tar ingen hänsyn till det. Konsumenten har rätt att öppna och att prova produkten. Att produkten är ESD känslig spelar ingen roll, så länge som den fungerar då du skickar tillbaks den.
Det finns undantag i lagen, såsom mjukvara och underkläder. Men grafikkort omfattas inte av något undantag. Du har alltså rätt att åberopa ångerrätten även om du brutit förpackningen. Vilken butik gäller det? |
Citat:
De kan alltså inte göra såhär? Det var det jag trodde. Tack för svaret. Kommer skriva ett brev till ARN. Härmed avråder jag er alla ifrån att handla ifrån Misco.se. De har en otroligt tråkig attityd och deras kundbemötande är uruselt. Jag köpte den i mitt egna namn då kortet skulle användas i privat bruk. |
Dra iväg ett mail till Trygg E-handel och låt dem medla. Du får lämna din version och därefter får Misco lämna sin version. Jag misstänker att Trygg E-handel är ljusår snabbare än ARN, som säkert låter ärendet köa i några månader innan de ens tittar på det.
Misco har inga verifierade klagomål sedan tidigare hos Trygg E-handel och ser ut att ha goda omdömen på Pricerunner. Så det förvånar mig om de inte följer distansavtalslagen. |
Hehe.
För skoj skull läste jag lite i deras köpvillkor. Undra vilka produkter denna rad syftar på. "Misco förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i de fall då identisk vara ej finns tillgänglig." Så har man köpt ett grafikkort som du och är trasigt. Returnera och ett nytt ej finns, har de rätt att ge dig ett annat liknande? Låter konstigt. Ofta när man beställer framförallt elektronik prylar vill man väl ha exakt den man beställt. |
Citat:
http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...ument/Garanti/ Det är alltså ett helt normalt förfarande. Med "likvärdig produkt" brukar man anse en produkt som är lika bra eller bättre, och givetvis är det ingen seriös butik som skulle få för sig att skicka ett grafikkort som inte har samma anslutningar och formfaktor. Har du lämnat in ett trasigt Nvidia-kort så kommer du dessutom sannolikt få ett nytt Nvidia-kort, i samma serie eller bättre, tillbaka, men kanske från en annan tillverkare. |
Citat:
Paragrafen är överflödig om man säljer till privatpersoner, eftersom det redan är reglerat i lag. Edit: emilv hann före. |
Okej. Förstår.
Tyckte bara det lät lite lustigt. |
Vad gör jag med fakturan så länge?
|
+ att de har skickat tillbaka paketet till mig mot 59:- postförskott. Måste jag ta ut det? Problemet med det är att då måste jag skicka tillbaka paketet till dem igen med hemleverans som kostar ungefär 150kr (dessutom för andra gången).
|
Du bestrider fakturan via tex e-post och anger orsaken till varför du anser att du inte är betalningsskyldig. Skriv alltså att du med stöd av konsumentköplagen har ångrat köpet, att du inte har brutit påsen och att även om du skulle ha gjort det så har du fortfarande rätt att åberopa ångerrätten enligt lag. För säkerhets skulle så kan du även bestrida fakturan till Klarna.
För att visa lite god vilja så kan du föreslå att ni låter Trygg E-handel eller ARN döma och att du förpliktigar dig att följa deras utslag. Då visar du samtidigt att du inte har för avsikt att betala om det faktiskt skulle vara så att de rent juridiskt har ett krav på dig (vilket som sagt verkar högst osannolikt). Har du frågat dem varför de anser att Misco och av dem sålda grafikkort är undantagna från distansavtalslagen? Det finns som sagt undantag i lagen och vilka varor som omfattas bestäms normalt av rättspraxis, dvs tidigare domslut. Det kan ju vara så att du har köpt ett grafikkort där 3/4 av priset utgörs av bundlad mjukvara som inte omfattas av ångerrätten. Det jag menar är att du bör höra dig för hos Misco om varför de anser att konsumentköplagen inte gäller i det här fallet. De kanske har vattentäta argument och i så fall är det bara att gilla läget. Men det skulle verkligen förvåna mig. Du behöver inte lösa ut postförskottet om du har ångrat köpet. Om det sedan visar sig att du har fel och att du inte har rätt att ångra köpet enligt lag, så kan du dock åka på att betala eventuell avgift för outlöst postförskott. Det kan röra sig om allt mellan 100 och 500 kr. Edit: Jag utgår ifrån att du har köpt grafikkortet som privatperson och att du ångrade köpet inom 14 dagar från det att du mottog varan. Det är förutsättningarna för att konsumentköplagen ska skydda dig. |
Citat:
Jag kontaktade Misco samma dag och de ansåg att eftersom att produkten är ESD känslig så upphör ångerrätten när anti-stat påsen är bruten. Jag har dock inte rört den. I deras köpvillkor står det följande: "I de fall varan har levererats från Misco i ESD-emballage (antistatpåse eller annan specialkartong som skyddar varan från statisk elektricitet) skall varan returernas till Misco i samma typ av emballage, i annat fall förverkas garantin." Edit: Kan de verkligen skicka ut den mot postförskott till mig när jag inte har beställt någonting mot postförskott? Jag har ju inte gått med på att de ska skicka tillbaka den till mig mot postförskott. Ringde Misco igen för att höra: Talade med en i kundtjänsten där som var lika otrevlig som sist jag talade med henne. Hon sa att eftersom att jag har brutit förpackningen på en ESD känslig produkt så gäller inte ångerrätten. Att jag berättade att jag ej brutit förpackningen var inte relevant, det brydde hon sig inte om. Edit2: Ångrade inom 14 dagar och som privatperson. |
Mycket märkligt bemötande du får av en såpass stor aktör.
|
Citat:
Citat:
Citat:
Jag antar att du vill göra rätt för dig. Så bestrid fakturan varpå den blir tvistig och meddela att du vill att ARN prövar frågan. Enigt Miscos köpvillkor så förbinder de sig att följa ARN:s utslag. Anmäl även det inträffade till Trygg E-handel. ARN hanterar ett ärende via brev. Det är inte någon domstol. |
Citat:
|
Citat:
2. Okej så jag behöver egentligen inte lösa ut det och då kan de heller inte fakturera mig på avgiften 250kr + moms (outlöst försändelse) ? Jag har nämligen inte gått med på det. I telefon berättade det att jag kommer få betala det om jag inte löser ut det. 3. Jag har mejlat ARN, jag kanske tom borde bestrida det skriftligt per brev. Har även klagat till trygg e-handel. Tack för allt Gustav. :) |
Citat:
Ska ALDRIG mer handla där igen. |
Dom kanske har anställt massa små sommarjobbare under sommaren och råkar få en som har extra mycket mens.
|
Hur gick det med allt till slut? Vore kul att få veta!
|
Just nu bestrider jag fakturan från klarna och Segoria inkasso. Sedan talade jag med ko och de skrev ut lappar som jag behöver fylla i och skicka till ARN.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson