![]() |
Söker bärbar med matt skärm
Hej,
jag har ett tag nu letat efter en schysst portabel laptop och har hittat denna http://www.inet.se/artikel/1969981/a...nex-3830tg-ssd Som jag tycker verkar OK. Visst, det är en Acer men i övrigt så har den vad jag vill ha, förutom matt skärm. Ska även köpa två stora skärmar som jag tänkte köra med laptopen och vill gärna ha en matt skärm på laptopen så jag slipper bli tokig när jag använder den någonstans där det inte är total skugga. Så, vet någon därute om det finns en dator med matchande prestanda till ett liknande pris med matt skärm. Helst inte dyrare då jag även ska köpa två skärmar men några hundralappar spelar ingen roll. Tack på förhand. |
HP Elite-serien rekommenderas!
|
En företagsdator är vad du behöver. Alla konsumentdatorer har blanka skärmar.
("Det blir så fina färger på våra semesterbilder......") Hos Dell brukar man kunna välja Anti-Glare och liknande. Även MacBook Pro kan man välja matt skärm till. |
Någon som har provat att sätta på en antiglare-skärmskydd på en glossy-skärm?
Citat:
Citat:
|
Citat:
den går sönder. Med en företagsdator har du tekniker (eller reservdel) dagen efter, och ofta i tre år. Kontra ett år med konsumentdatorer. Du får inte många datorer med matta skärmar under 10k. |
Citat:
|
Har nu gett upp mitt letande efter en dator som passar mig med matt skärm utan inser nu att jag får leva med blank. Jag har hittat denna dator
http://www.inet.se/artikel/1969337/asus-u36sd-ssd och undrar helt enkelt om den är värd sitt pris. Jag kodar mest, men vill även kunna koppla in en extern skärm och köra en del spel om andan skulle falla på. Sedan skadar det ju inte om den är skapligt framtidssäker också, vore trevligt om man kunde känna att datorn faktiskt funkade i 2år iaf. Har någon nåt förslag på en liknande dator men billgare så vore det inte helt fel det heller :) Kan typ inget om sådant här och uppskattar input från er som är lite mer kunniga inom hårdvara. |
Det är när du drar in "köra en del spel" som det blir svårt att avgöra vad datorn klarar. Bärbara datorer är sällan byggda för spelande och grafikkorten räcker oftast inte för mer än halvdålig grafik, om du alls kan köra de allra senaste spelen. Detta gäller inte minst när du fokuserar på priset, som du verkar göra. För att kunna ge ett bra svar måste vi i alla fall veta vilka spel du syftar på och vad du förväntar dig i grafikväg.
Vilken dator som helst duger att utveckla på. Den där är förmodligen asbra (Core i7, SSD) för allt som har med webb, kontorsarbete och programmering att göra. Det är alltid när det kommer till spelen som det blir svårare att avgöra. Jag brukar därför rekommendera att man har en stationär dator som speldator hemma och en annan dator för bärbart arbete. På så viss får man bäst prestanda för pengarna enligt mig. En stationär är också lättare att uppdatera och återanvända delar från så att den håller längre än vad en bärbar gör inom spelområdet. |
Reager:
Ett GT520M räcker för dagens spel i medelmåttlig upplösning. Räkna inte med högsta i spelen och definitivt inte på någon extern skärm. Om 2 år kommer du inte vilja spela några spel på datorn (om du inte spelar dagens fortfarande). |
För att svara på grundfrågan, vilket redan verkar vara påpekat i tråden, hos både Dell och Apple får du vad du letar efter.
|
Jag skulle ha tagit en Macbook Pro, bättre touchpad får man leta efter och datorn fungerar alltid som en dröm.
|
Jag har insett att jag inte kan få allt jag vill ha (till ett önskvärt pris i varje fall) men har nu kommit fram till två kandidater.
Kand1. http://www.dustinhome.se/hp-probook-...uct/5010598946 Kand2. En Dell Vostro V131 med följande spec; Komponenter Svenskt Äkta Windows® 7 Professional (64-bitars) med återställnings-DVD Intel® Core™ i5-2410M 2.3GHz 4096MB (1x4096) 1333Mhz DDR3 34 cm (13,3") LED-skärm med HD-upplösning (1 366 x 768) och antireflexbeläggning LCD Back Cover : Red WWAN 320 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min) Primary 6-cell 65 WHr Lithium Ion battery Inbyggt Qwerty-tangentbord med bakgrundsbelysning – svenskt/finskt Camera : Integrated HD Webcam Intel WiFi 1030 för 802,11b/g/n/BT3.0 USB 3.0 (2) 3G Någon som har avgörande åsikt i frågan om vad man ska välja. |
http://www.dell.com/se/foretag/p/latitude-e6520/pd
Jag rekommenderar den här, det är den jag har. Något över din budget men... blir glad varenda gång jag använder den. |
Jepp, Latitude alla dar i veckan. Vilken skillnad det är mot Vostro. Byggkvalité, styvhet i chassi.
Och inte minst - dockningsmöjlighet. |
Citat:
Men nuförtiden kan du ju köpa dig en helt ny dator till priset av ett treårigt på-plats serviceavtal. Går datorn sönder så är det bara att skruva ur disken och att stoppa in den i en ny. Med en bra SSD och regelbundna säkerhetskopior så har man både bälte och hängslen, även om man köper den billigaste Vostro man kan hitta. --- Ontopic: Lenovo ThinkPad har matt skärm om jag inte minns fel. De brukar dock ge väldigt lite prestanda för pengarna. |
Gustav:
Nu vet jag inte riktigt vad du betalar för 3-åringen men vi ger då inte mer än nån tusenlapp. När det gäller Windows kan du inte bara skruva ur disken och sätta den i en ny (modernare) dator. När chipset'et är fel kommer du få BSOD direkt under uppstarten då drivrutiner saknas. |
Nu har jag till slut beställt en dator. Hoppas jag inte gjorde bort mig men denna kändes rätt bra iaf.
http://www.dustinhome.se/product/5010597325 Det som ska i är SSD och kanske 4GB ram till, men det blir ett senare projekt. |
Vad tänkte du köra för storlek på SSDn?
|
60GB + Nyttjar typ inget av den disk jag kör i dagsläget så det känns lite onödigt att slänga ut en massa slantar på mer än jag behöver.
|
Okej, joo om du inte utnyttjar mer så är det ju onödigt. Tror SSDn kommer att ge datorn ett rejält lyft, speciellt om du kör mycket tunga program.
|
Fungera säkert. Lite stor och klumpig 13".. Har själv MacBook Air med core i7.. Dock har i5 och i7 hara 2 fsysika kärnor i mobil versionerna.
Citat:
|
Det där bero på ... Det bruka inte går och switcha mellan AMD och intel. Däremot bruka det fungera att flytta en windows installation inom intel familjen.
Citat:
|
Citat:
bara köra vidare som inget hänt så är man ute på mycket djupt vatten... |
Har en ny dell vostro själv. Är bra grejer. Kan rekommenderas! :)
http://www.google.se/search?q=V131&h...w=1153&bih=535 |
Citat:
|
Så länge man kör intel grejer, så fungara det.. Numera är chipseten från helvete ( SIS,ALI, VIA och NVIDA ) borta från intels cpu:er. Kanske inte går att flytta en installation för en p4 till core i7.. Men det bruka faktiskt går ganska smidigt, har gjort några ombyggnadtioner åt kundersräkning.
Citat:
|
Citat:
|
Köpte mig en Dell Latitude E5420 med SSD som tillval och är mycket nöjd. Ska nu ha mig en ny dator till jobbet och tänkte vara smart då och ta en till Dell så jag kan ha den i min docka de gånger jag vill jobba hemma.
Hittade denna, http://www.dustinhome.se/dell-latitu...uct/5010587174 Någon som har några åsikter om den? Finns det bättre för den pengen? Obs, måste vara Dell (alt. passa i en Dell-docka om det nu finns andra modeller som gör det).. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson