WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Axentus, nån där????? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049076)

Kimpo 2011-07-13 15:18

Axentus, nån där?????

Någon här på forumet som jobbar på Axentus? minns att det fanns nån..

Jag har försökt få tag på er i veckor, alla samtal går till en telefonsvarare, får bara automatmail när jag mailar er support. Nu har er IIS slagit om till en gammal .net version igen och alla mina siter ligger nere. Väntar till imorgon sen byter jag webbhotell...

allstars 2011-07-13 16:17

ingen aktiv på msn heller?

KristianE 2011-07-13 16:41

Sludent driver väl Axentus? Testa PM (fast mail-funktionen fungerar väl ändå inte?)

Kimpo 2011-07-13 16:50

nej :( Har påbörjat backups av databaserna nu... Citycloud ser lovande ut

tartareandesire 2011-07-13 16:51

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20411412)
Sludent driver väl Axentus? Testa PM (fast mail-funktionen fungerar väl ändå inte?)

Stämmer men han verkar inte ha skrivit något sedan mars.

Kanske kan detta hjälpa:

http://allabolag.se/befattningshavar...5eaa10713c5a5e

Westman 2011-07-13 16:52

Axentus brukar man också kunna nå på MSN under kontorstid fast nu är det semestertider så då kanske det är lite annorlunda.

Kimpo 2011-07-13 16:54

Är hursomhelst ganska less på webbhotell överlag i shared hosting, måste köra på fulhack med diverse saker när man knappt har nån kontroll över webbservern.

Kimpo 2011-07-13 16:59

Man kan väl inte lämna ett webbhotell helt obemmannat även om det är semestertider. Kan slå rätt hårt mot företag speciellt inom e-handel om deras hemsidor åker ner och de behöver hjälp från webbhotellet. Nu har jag dock ett heltidsjobb och är inte alls beroende av inkomsterna från mina sidor men det är en del pengar som tickar bort varje timme mina siter ligger nere vilket är surt...

patrikweb 2011-07-13 17:05

Står ju på deras sida att dom har sommartider, fast dom kanske glömde svara ändå.

Under juli månad har vi begränsade öppettider på får telefonsupport.
Vi öppnar telefonsupporten kl 10:00 och stänger 14:00. Vi svarar dock vi e-post övrig tid.

Trevlig sommar!

Fast Axentus verkar stå hos Griffel så då bör alla deras servrar stå här i Växjö, även företaget är ju baserat i Kronoberg så.

Men Älghult är i Uppvidinge kommun så lite förmånga mil från Växjö, annars hade jag kunnat åkt dit och hälsat från WN :P

Vi har väl några bredbandskunder från Älghult men inget ställe man tar en tur bara sådär till.

patrikweb 2011-07-13 17:09

Citat:

Ursprungligen postat av Kimpo (Inlägg 20411420)
Man kan väl inte lämna ett webbhotell helt obemmannat även om det är semestertider. Kan slå rätt hårt mot företag speciellt inom e-handel om deras hemsidor åker ner och de behöver hjälp från webbhotellet. Nu har jag dock ett heltidsjobb och är inte alls beroende av inkomsterna från mina sidor men det är en del pengar som tickar bort varje timme mina siter ligger nere vilket är surt...

Han verkar vara ensamm på företaget om man kollar bolagsinfon, jag har fördelen att kunna åka på semester nuförtiden då man har 2 anställda och sommarjobbare extra.

Fast är man ensamm blir det jobbigare och då bör man inte lämmna kommunikationen en längre tid.

Kimpo 2011-07-13 17:19

Jag har försökt nå dem i flera veckor gällande lite inställningar och sånt. Men nu är det mer akut eftersom deras server fick frispel och har sänkt alla min .net siter som kör 4.0 :(

Råkar just veta hur detta problem uppstått också eftersom jag har en polare som också råkade ut för samma sak och det är en manuell inställning som inte går att ändra från deras kontrollpanel.

Sludent 2011-07-22 20:10

Vi har varit bemannade hela tiden, något du saknar svar på?

Vi är fler än en Patrik, Axentus har 4 anställda (5 med mig).

35 minuter har jag själv till Växjö så speciellt långt är det ju inte. Men allt ligger knappast på mig.

Ligger du på vårt gamla nät så har man i vissa fall inte möjlighet att ändra .net till version 4, men detta kan vi lösa enkelt, bara maila oss.

patrikweb 2011-07-22 21:59

Jag gick från uppgifterna från 2009 då ni inte lämnat in någon årsredovisning för 2010 ännu.

Och då då var det 1 anställd, så måste ökat rätt mycket på 1.5 år om det gått från 1 till 5 anställda.

Westman 2011-07-23 08:48

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20412427)
Jag gick från uppgifterna från 2009 då ni inte lämnat in någon årsredovisning för 2010 ännu.

Och då då var det 1 anställd, så måste ökat rätt mycket på 1.5 år om det gått från 1 till 5 anställda.

Delägare behöver inte vara anställda. Om det sen är relevant i det här fallet vill jag lämna osagt, jag har bara haft kontakt med Axentus för kunds räkning och det har fungerat helt ok sett till helheten.

patrikweb 2011-07-23 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20412448)
Delägare behöver inte vara anställda. Om det sen är relevant i det här fallet vill jag lämna osagt, jag har bara haft kontakt med Axentus för kunds räkning och det har fungerat helt ok sett till helheten.

Det vet jag väl, men han skrev ju anställda inte delägare.

Om det var 5 delägare som inte tog ut någon lön utan bara aktieutdelning så skulle jag nog inte kalla dom anställda.

Westman 2011-07-23 14:25

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20412457)
Det vet jag väl, men han skrev ju anställda inte delägare.

Om det var 5 delägare som inte tog ut någon lön utan bara aktieutdelning så skulle jag nog inte kalla dom anställda.

Jo men delägare kan bli anställda sen så kan man alltid klyva hår över skillnaden mellan anställda och arbetare.

Kimpo 2011-07-23 21:14

Citat:

Ursprungligen postat av Sludent (Inlägg 20412406)
Vi har varit bemannade hela tiden, något du saknar svar på?

Vi är fler än en Patrik, Axentus har 4 anställda (5 med mig).

35 minuter har jag själv till Växjö så speciellt långt är det ju inte. Men allt ligger knappast på mig.

Ligger du på vårt gamla nät så har man i vissa fall inte möjlighet att ändra .net till version 4, men detta kan vi lösa enkelt, bara maila oss.

Det där har jag otroligt svårt att tro på då jag Skickade mail till er 13:e juli fick svar nu i slutet av denna vecka. Försökte dessutom få kontakt med er via telefon utan framgång, lämnat både email-adress och mitt telefonnummer på eran svarare, men ingen kontaktade mig vare sig på telefon eller e-mail .

Mitt råd till er: STYR UPP ERAN SUPPORT!

- Fixa så att eran automatiska ärendehanterare inte delar ut ärenden till folk som är på semester
- Vidarekoppla samtalen till mobil om ni inte sitter vid den hela tiden
- Lyssna av eran svarare, (om du påstår att ni gör det så har ni helt enkelt skitit i mitt ärende)
- Se till att ni åtminstone kan svara på supportmail inom 24h (Det är väl det minsta man kan kräva)

Jag har flyttat .net 4 siten till ett annat webhotell nu och hoppas ni styr upp allt så att jag slipper flytta resten av siterna.

mvh

K

patrikweb 2011-07-25 09:37

Är ju bara vänta in årsredovisningen för 2010 och se, han har inte lämnat in den ännu och lär få straffavgift om han inte får in den senast denna veckan till bolagsverket.

Jag tycker det med skulle vara konstigt om företaget fått råd att anställa 4 personer till då det blev ett resultat på 7k kvar i bolaget 2009 efter alla utgifter inkl hans lön på 300k.

Men om det nu är så är det väl bara att grattis men jag gillar att läsa årsredovisningarna istället.

Sludent 2011-07-25 13:34

Vad du håller på Patrik!

Vilken han och vilken hans lön på 300K??????
Är dte mig du menar har du fel på ALLA punkter...brukar ju vara så.

Axentus (flera företag) har idag 4 anställda.
Bokslutet ligger på min revisors bord så han skickar in den när den är klar (senast måndag nästa vecka måste Bolagsverket ha den).

Som du säkert vet så har de flesta bolagen bokslut den 31/12 och detta medför att revisorna har extra mycket att göra denna perioden. (Plus att alla bolag ska deklareras under samma period). Bokslutet i sig har varit klart sidan i början av mars, men hans tid för revision har dragit ut på tiden.

Kimpo: Jag ska kolla vad de gjort och inte gjort, det verkar helt otroligt illa då det finns folk på plats hela tiden, dessutom var en kille till tillbaka i måndags förra veckan... :(

patrikweb 2011-07-25 14:26

Jag går ju självklart efter Axentus Web Solutions AB och inte
Axentus Forest Solutions AB för känns som Skogsbruk / Drivning ligger rätt lång ifrån varandra verksamhetsområden.

Även om det bolaget hade 4 anställda 2009, så är det inte riktigt rätt att säga på det sättet du sa det.

Från årsredovisningen för Axentus Web Solutions AB

Anställda 2009 | 2008
1 | 1
Lön 304 456 | 296 214

Westman 2011-07-25 14:31

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20412634)
Jag går ju självklart efter Axentus Web Solutions AB och inte
Axentus Forest Solutions AB för känns som Skogsbruk / Drivning ligger rätt lång ifrån varandra verksamhetsområden.

Även om det bolaget hade 4 anställda 2009, så är det inte riktigt rätt att säga på det sättet du sa det.

Du har läst illa Patrik...
Citat:

...samt konsultverksamhet inom områdena internet, intranet och extranät, idka handel med dataprodukter jämte annan därmed förenliga verksamheter.

patrikweb 2011-07-25 14:37

Fast alla vet att TS pratar om Axentus Web Solutions AB och är det han har avtal med.

Är ju ändå hela skilda juridiska bolag, så tyckte inte det var rätt att han sa att "Axentus" har 5 anställda när han visste exakt vilket bolaget som diskuterades.

SEAPelle 2011-07-25 14:46

Citat:

Ursprungligen postat av Sludent (Inlägg 20412627)
Axentus (flera företag) har idag 4 anställda.

Bara för att förtydliga. Axentus WebSolutions AB har haft en anställd senaste tre åren, omsätter 1,5 miljoner och gjorde en minimal vinst senaste året och totalt under de senaste tre åren gått minus. Källa: http://www.allabolag.se/5566891569

Bolaget styrs av dig och din fru, förmodar jag då ni bor på samma adress och delar gemensamt efternamn: Källa http://www.allabolag.se/5566891569/befattningar, http://www.birthday.se/sok/?a=Brands...76&c=%c4lghult

Du menar förmodligen Axentus Forest Solutions som har som du säger 4 anställda.
Forest Solutions skall enligt egen redogörelse syssla med "skogsavverkning, transporter samt köp och försäljning av skogsprodukter samt konsultverksamhet inom områdena internet, intranet och extranät, idka handel med dataprodukter jämte annan därmed förenliga verksamheter" Källa: http://www.allabolag.se/befattningsh...5eaa10713c5a5e
Dock framgår det inget om detta bolag på www.axentus.se så om folk/kunder missförstår dig är det inte konstigt. Kanske du borde uppdatera din hemsida?

SEAPelle 2011-07-25 14:48

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20412635)
Du har läst illa Patrik...

Skall vi nu vara HELT ärliga så på exakt samma sida som du hänvisade till stod det om webPROGRAMMERING, inte om drift. ;)
Men det pratas ju mycket om grön el så marknadsföringsknepet att vara skogsbolag kan ju tyckas smart, även om det handlar om att avveckla skogen. ;)

SEAPelle 2011-07-25 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20412637)
Fast alla vet att TS pratar om Axentus Web Solutions AB och är det han har avtal med.

Är ju ändå hela skilda juridiska bolag, så tyckte inte det var rätt att han sa att "Axentus" har 5 anställda när han visste exakt vilket bolaget som diskuterades.

Då måste jag ju faktiskt få fråga dig vilket bolag man ingår avtal med om man köper tjänster på patrikweb.se?
Jag har läst igenom dina avtal som listas på sidan kontakta oss och varken på sidan eller i de länkade avtalen framgår någon form av juridikst namn.
Söker man på det telefonnummer som framgår på er hemsida får man genom hitta.se fram ett privatnamn som man kan söka på via allabolag.
Det enda som verkar rimligt där är följande länk, http://www.allabolag.se/850727RSOJ. Är det det bolaget man gör avtal med om man anlitar Patrikweb?
Söker man på ägare av domänennamnen framgår inget mer än ett privatnamn.

Eller är det kanske bolaget Vocetech, http://www.allabolag.se/5567803050, som skall syssla med telefonitjänster eller möjligen Connect 2ip Ltd UK Filial, http://www.allabolag.se/5164046590

Sludent 2011-07-25 15:59

Jag har inte påstått att jag pratat om det ena eller andra, jag sa att Axentus har de antalet anställda, själv är jag inte anställd. Det är Patrik som antar att det är det ena och utgår från det. Sedan några år så är det Web som tar nya kunder, kunder innan ligger på det andra bolaget.

Förlusten har bara med avskrivningar att göra (vi tog allt med en gång så långt det tilläts).

Kan säga att jag tidigare i mitt liv håll på mycket med "drivning" och hade 11 anställda och omsatt totalt via två bolag över 15 miljoner, men det mesta av den verksamheten är nerlagd. Kanske dags att byta namn? ;)

Hursom så ser jag inget i den verksamhet som jag bedriver som skumt eller olagligt utan allt är öppet och ärligt...

SEAPelle 2011-07-25 16:05

Citat:

Ursprungligen postat av Sludent (Inlägg 20412649)
Kan säga att jag tidigare i mitt liv håll på mycket med "drivning" och hade 11 anställda och omsatt totalt via två bolag över 15 miljoner, men det mesta av den verksamheten är nerlagd. Kanske dags att byta namn? ;)

Skratt, ja det kan nog vara läge och grön energi rimmar väl illa med skogsavverkning? ;)

Citat:

Hursom så ser jag inget i den verksamhet som jag bedriver som skumt eller olagligt utan allt är öppet och ärligt...
Det hoppas jag verkligen inte du uppfattat jag menade heller???

patrikweb 2011-07-25 16:11

Citat:

Ursprungligen postat av SEAPelle (Inlägg 20412640)
Då måste jag ju faktiskt få fråga dig vilket bolag man ingår avtal med om man köper tjänster på patrikweb.se?
Jag har läst igenom dina avtal som listas på sidan kontakta oss och varken på sidan eller i de länkade avtalen framgår någon form av juridikst namn.
Söker man på det telefonnummer som framgår på er hemsida får man genom hitta.se fram ett privatnamn som man kan söka på via allabolag.
Det enda som verkar rimligt där är följande länk, http://www.allabolag.se/850727RSOJ. Är det det bolaget man gör avtal med om man anlitar Patrikweb?
Söker man på ägare av domänennamnen framgår inget mer än ett privatnamn.

Eller är det kanske bolaget Vocetech, http://www.allabolag.se/5567803050, som skall syssla med telefonitjänster eller möjligen Connect 2ip Ltd UK Filial, http://www.allabolag.se/5164046590

Det beror helt på vilket bolag du köper tjänsten ifrån, köper du den från PW så är avtalet med EF.

Försöker dock inte ha så mycket verksamhet i PW längre.

Kimpo 2011-07-25 16:33

Shit, vad har hänt med min tråd??? Trollkrig :D

Sludent: Tack, uppskattar det.

Westman 2011-07-25 20:36

Citat:

Ursprungligen postat av SEAPelle (Inlägg 20412639)
Skall vi nu vara HELT ärliga så på exakt samma sida som du hänvisade till stod det om webPROGRAMMERING, inte om drift. ;)
Men det pratas ju mycket om grön el så marknadsföringsknepet att vara skogsbolag kan ju tyckas smart, även om det handlar om att avveckla skogen. ;)

Hur tolkar du "...samt konsultverksamhet inom områdena internet, intranet och extranät, idka handel med dataprodukter jämte annan därmed förenliga verksamheter."

Det här är hårklyverier i den högre skolan nu för formuleringen "därmed förenlig verksamhet" är ju den man tar till för att slippa skriva precis varenda liten verksamhetsdel.

SEAPelle 2011-07-26 11:34

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20412699)
Hur tolkar du *** snip *** för formuleringen "därmed förenlig verksamhet" är ju den man tar till för att slippa skriva precis varenda liten verksamhetsdel.

Precis som du skriver LITEN verksamhetsdel. Inte det som upptar samtliga anställdas huvudsakliga tid. ;)

AndreasS 2011-07-26 17:56

Citat:

Ursprungligen postat av SEAPelle (Inlägg 20412745)
Precis som du skriver LITEN verksamhetsdel. Inte det som upptar samtliga anställdas huvudsakliga tid. ;)

Hur vet du de anställdas tidsfördelning?

SEAPelle 2011-07-26 23:16

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasS (Inlägg 20412773)

Klart jag inte VET, menade mer att om något beskrivs som en LITEN DEL av ett bolags verksamhet... Logik alltså.

WeaZear 2011-07-27 00:08

Citat:

Ursprungligen postat av Kimpo (Inlägg 20412657)
Shit, vad har hänt med min tråd??? Trollkrig :D

Förstår mig inte på vissa men det är kul läsning.

Erik Stenman 2011-07-28 00:47

Verkligen :)

Kimpo 2011-07-28 14:32

http://trololololololololololo.com/ :D

Danielos 2011-07-28 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasS (Inlägg 20412773)

Jag tycker inte det är det som är det viktig utan det viktiga måste vara att de anställda är bra och duktiga och gör ett bra jobb, vidare så hoppas jag att dom har en bra arbetsmiljö och får pauser ibland, kanske man bör ha en trevlig frukost tillsammans? Sedan så måste vi tro att man även får förfoga över en bra och fin PC :D

pelmered 2011-08-01 20:17

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20412637)

Det spelar ju ingen roll vilket av bolagen som man har avtalet med. De anställda i ett annat bolag kan ju utan problem sköta supporten enligt det avtalet som kunden har med Axentus Web Solutions AB.
De 5 anställda kan han ju med andra ord förfoga över hur han vill och tilldela dem uppgifter som är knutna till andra bolag.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson