![]() |
Onoff i konkurs
|
Ingen större överraskning. Risk finns att andra elektronikkedjor med liknande ekonomi hamnar där också.
Min senaste erfarenhet av Onoff förra sommaren var långt ifrån positiv. |
Det var trångt redan innan Media Markt kom på att de skulle in i Sverige och veva. I princip ingen av jättarna tjänar pengar, så det har bara varit en fråga om vem som har kunnat hålla andan längst. På sikt så måste priserna dock stiga, annars kommer flera att följa efter.
|
Jag trodde att antingen OnOff eller Expert skulle kursa redan i slutet av 2009/början av 2010 när konjunkturen var låg, men de höll ut tills nu.
Branschen är sjukt överetablerad och marginalerna är näst intill obefintliga. MediaMarkt är nog en av de stora bovarna i det här. De gör att allt för att pressa ned priserna och gör stora förluster som följd av det. Strategin är väl just att slå ut de svagaste spelarna på marknaden för att kunna ta marknadsandelar. De backas ju upp en koncern som går bra i övriga Europa så de har inte större problem med att ta lite förluster här på kort sikt. De räknar väl med att få tillbaka det när konkurrensen blir lägre och de kan höja priserna. |
Har aldrig tyckt om OnOff, förutom att dom oftast varit dyrare på det mesta, så vet jag egentligen inte varför jag inte gillat dem...
När jag handlat så har det oftast blivit Expert & Elgiganten, och nu på senare tid MediaMarkt, förutom nätet då, där jag handlar ganska ofta. |
Citat:
|
Aldrig gillat OnOff speciellt mycket faktiskt, tråkigt och dåligt lager med varor samt att de nästan alltid är dyrast. Inte förvånad överhuvudtaget och säger som någon här ovan, trodde OnOff och Expert skulle dyka för längesen.
|
Citat:
Själv har jag alltid gillat butikerna. Det jag dock INTE gillat/gillar är att dem endast säljer vissa saker på hemsidan. Samt att dem har ett högre pris i butiken än vad dem har på nätet. |
Vi får inte heller glömma att många OnOff-butiker ligger avigt till. Ska man handla hos dem så måste man alltså veta att det är rätt ställe, och det blir inga impulsköp. Inte som Expert som ju har sina butiker nära kunderna.
Detta tillsammans med höga priser, påstridiga och okunniga säljare (de få gånger jag ens gett mig in i en OnOff-butik) och rätt kasst sortiment gör ju att det är en närmast garanterad konkurs. |
Expert har förutom oftast bättre läge också ingen riktig central organisation. Deras butiker är franchise så om en rasar så behöver inte allt rasa. Därav inte sagt att det inte kan hända, men jag gillar Expert (delvis för att jag praktiserat på en sån, men också för att deras säljare överlag har lite bättre koll i min åsikt).
Dock så går jag endast till en butik om jag faktiskt vill känna på nånting innan, jag köper all elektronik där det är irrelevant online på Dustinhome eller Komplett. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Även många mindre bolag har gått förlust flera år. Nästan alla större bolag har ju riskkapital och hoppas göra vinst någon gång i tiden. Så vet inte hur du tänkt man skulle lagstifta emot det. Men visst så är det ju självklart Media Markt inte spelar på samma ekonomiska förutsättningar. Fast hade blivit mycket konstigt att stifta lagar som reglerar lägsta pris på tjänster och produkter. |
Citat:
Men de som har provat har det väl inte gått överdrivet bra för. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Deras affärsidé är troligen i grund och botten att skapa lönsamhet, är man mer likvid än sina konkurrenter kan man mycket väl skapa lönsamhet genom att under några år gå med förlust för att sätta sina konkurrenter ur spel. Jag tycker det är synd att du lever under illusionen om att det är politiker och lagar som skapar friska och välfungerande marknader där företag kan konkurrera på lika villkor. Historiskt sätt har en marknad alltid mått bäst utav så få regleringar som möjligt. Läs t ex. på lite om Sveriges historia och vad för sorts marknad det var som byggde upp det välfärdsland vi har idag. Här är en jättebra artikel http://www.marknadskraften.com/artiklar/ekhist.shtml, läs och ta gärna till dig. Sluta även utgå från att du själv alltid har rätt så blir världen lite mindre svartvit. |
Citat:
En marknad ska inte enbart må bra. Företag ska inte få göra precis som de vill precis lika lite som privatpersoner eller myndigheter ska få göra precis som de vill. Lagar och bestämmelser behövs lika mycket oavsett om det handlar om våldsbrott eller att reglera företags verksamhet. |
Citat:
Jag var själv faktiskt lite till vänster förr, men har läst och tagit till mig om vad folk har argumentrat om. Företag likväl som privatpersoner skall får göra exakt vad de vill så länge de inte kränker någons rättigheter, är väl min inställning till det hela. Så om Företag A vill ta X kr för Produkt A och Företag B vill ta Y kr för Produkt A, så skall de självklart få göra det. Kan du själv förklara det logiska i att förbjuda Företag B från att ta Y kr? Du verkar även rätt klok, kan du förklara vad som inte är välfungerande med hemelektronikmarknaden? Hint: Att företag går med förlust behöver inte betyda att det inte är välfungerande. Så här har det nog alltid fungerat på samtliga marknader under kortare perioder. Om och nu hemelektronikmarknaden inte skulle vara välfungerande, hur korrigerar du denna med ditt trollspö? Bonusfråga: Är inte en marknad utan regleringar så lika villkor som det bara kan bli? Regleringar gynnar alltid en viss grupp, det tycker inte jag är lika villkor. -- Endast spekulationer Om vi säger så här också, SIBA, OnOff, Expert mfl mindre kedjor har med väldigt stor sannolikhet haft erbjudanden om uppköp från dessa större jättar. De har då uppenbarligen tackat nej. För, för Elgigantens och Medimarkts del hade det varit klart mycket billigare att köpa upp dem än att konkurrera ut dem med ett priskrig. --- Edit: Läste du artikeln? Tankar? |
Citat:
|
Hej,
Lite OT: På åttiotalet var vår lokala "radiohandlare" (det kallades väl så då) tvungen att slå igen när Expertbutiken la beslag på en stor del av kunderna. Nu är det väl Expert och OnOff som ryker till förmån för Media Markt etc. Tillgång och efterfrågan. Mindre personligt men billigare! |
Citat:
|
Det slutar väl som med bensinmackarna. Ett oligopol med Siba, Elgiganten och Media Markt där alla tre har på öret identiska priser.
|
Vakna om ni sover! :D
Detta var väldigt väntat, har även tagit upp det med flera tidigare om hur framtiden ser ut för nordiska/svenska-företag. (illa) Jag anser inte att det är mediamarkts fel, dem gör rätt ifrån sig det är ett vinstdrivande företag, bara att gratulera till "monopolet". Dem största ansvariga är politikerna, och vi som röstat på dem som sitter där. Att släppa in utländska företag sådär som vi gjort med EU-reglerna.. är inte bra. Jag kan ge er lite insider-information (förenklat) på hur allt fungerar...... __________________________________________________ _________ Svenska/Nordiska företag: Apparater importeras från Asien (tillverkare) -> Norden Utgifter: Nordisk skatt, tull och frakt. Antal produkter beställda: 100k = priset därefter. __________________________________________________ _________ "Mediamarkt"(hornbach, lidl och alla andra Tyska företag: Apparater importeras från Asien (tillverkare) -> Tyskland Utgifter: Tysk skatt, tull och frakt. Antal produkter beställda: 800k (dvs x8 endast Tyskland inräknat) -> Skickas vidare till Sverige tullfritt (mer info någonstans här nedan) ########################################### SLUTSATS: - Tyska företag har större marknad och därför importerar dem mer, och på så sätt blir kostnaden per produkt mycket lägre. - Om kostnaden är lägre kan priset mot kund bli lägre = större vinstmarginal, kan hålla lägre priser och på så sätt konkurrera ut Nordiska företag. - Fraktpris: Importerar du 1000 containrar så förstår du nog att du får bättre pris än om du importerar 100 containrar. ( = vinst för Tyskarna) - Tysk skatt: Samlingspunkt Tyskland, därifrån skickas produkter till Sverige (tullfritt). (Tysk skatt betalas självklart). (Här visar man att man säljer apparaten till Sverige dyrt, och på så sätt betalar minimal svensk vinstskatt, och istället mer tysk skatt som är lägre) (B.la därför Mediamarkt AB går ut och säger att vi inte gör någon vinst, självklart gör inte svenska företaget någon större vinst, ingen vill göra vinst i Sverige. Däremot gör Tyska Mediamarkt en enorm vinst) (Mediamarkt Heron City AB Vinstmarginal 0,01 %) - Nordisk skatt: Som vi alla vet bland världens högsta, visst vi har en av världens bästa livsförhållanden men det hjälper inte Onoff. Samlingspunkt Sverige. (Här har jag inte förstått varför man inte öppnar upp ett asiatiskt bolag som står som mellanhand till sverige för att betala mer asiatisk skatt istället för svensk. Det skulle å andra sidan iallafall inte räcka till mot Tyska företag.) - Om Siba säljer en tv-apparat för 10.000kr med 0 i vinst, kan Mediamarkt sälja samma tv-apparat för 10.000kr med minst 1000kr i vinst. ------------------------ Jag kan ha missat lite saker så det blir otydligare än vad det borde bli, blev själv snurrig efter ett tag när jag försökte förenkla.. kan ha gett motsatt effekt lol :D mvh EDIT: Måste också tillägga att Mediamarkt har expanderat enormt inom europa med sitt stora kapital, och därför kan vi glömma att mediamarkt i sverige skulle gå i konkurs så länge inte Tysken själv vill det. |
jag tycker det är skönt att dessa försvinner. skitjobbigt när man ska handla nåt större och behöva jämföra pris på siba - elgiganten och onoff då de alltid ligger bredvid varandra.
Köpte ett tangentbord på Onoff en gång kostade 999kr på onoff , 999kr på elgiganten. Efter att jag köpt det gick jag in på siba där den kostade 599:- jobbigt! Dock är det självklart så att desto fler butiker det finns, desto mer tvingas de sänka priserna. men jag kommer inte sakna onoff ett dugg. |
Citat:
|
Citat:
|
Kalasboll ja om din TV akut går sönder , vågar du gå in på första bästa ställe av dessa tre och köpa en ny utan att kolla med dem andra två att de inte är 30% billigare?
|
Nej jag förstår dig, och de ligger alltid bredvid varandra vilket gör det så jäklarns jobbigt.
1) Kolla på internet efter billigaste alternativ. 2) Promenera i cirka en minut för att få veta om det finns ett billigare alternativ. En jäkla lyx tycker jag det är att kedjorna i princip alltid finns placerade bredvid varandra. Nu var jag lite väl sarkastisk och dryg men jag förstår verkligen inte hur det kan vara ett problem. :) |
Om du med skatter syftar på bolagsskatt så är den högre i Tyskland än i Sverige.
Nu är iof syftet med priskriget att slå ut konkurrenterna för att sedan när marknaden är rensad kunna höja prisnivån. Likande taktik som Starbucks sysslar med http://www.idg.se/2.1085/1.395490/en...vantad-kollaps Så det är ingen fråga om skatter, villkor, etc utan rent ut sagt att ta kål på sina konkurrenter eftersom man har större muskler. |
abergman: Betala skatt på mellanskillnaden? Nej, det är ju 2 olika företag. Mediamarkt 1, Mediamarkt 2... ;)
http://www.smartservice.se/mediamarkt.jpg Sedan tänker jag också att MediaMarkt tog det ganska lungt, var ingen starbucks-attack direkt. Antagligen för att undvika för mycket "hysteri" kring detta i medierna? Men jag tror dem misslyckats med det faktiskt. :D |
Citat:
Att en marknad ska sköta sig själv med hjälp av tillgång och efterfrågan helt utan regleringar är en utopi om man ser till faktorer som exempelvis arbetsrätt och miljö. Det enda maktmedlet blir då pengar och det är de som har mest pengar som kommer bestämma diktera alla villkor. Deras enda mål blir ju att tjäna mer pengar och det måste ju såklart gå ut över någon annan. Om vi ska ta det här exemplet med hemelektronikmarknaden. På vilket sätt är det bra i längden att kedjor som MediaMarkt kommer in och pressar ned priserna enormt mycket bara för att de har en hel koncern bakom sig som backar upp dem ekonomiskt. De har råd med att göra stora förluster år efter år vilket inte de kedjor som bara finns i Sverige har. MediaMarkts strategi går ju rätt och slätt ut på att pressa ned priserna för att slå ut konkurrenter och ta marknadsandelar. När detta är gjort kommer de höja priserna igen och skörda frukten av deras arbete på en marknad med mycket mycket mindre konkurrens och då räknar de med att kunna ta igen de förluster de gjort tidigare år. Hur är det bra för marknaden på sikt? |
Citat:
Citat:
Om man har för dåliga villkor kommer ens personal inte må bra och mår personalen inte bra mår företaget inte bra. Personalomsättning kommer bli hög på dessa företag, så det kommer ju bara drabba dig som arbetstagare under en kortare period. Företaget kommer det dock drabba värst. Skita i miljön tror jag aldrig jag har sagt, skador som sker på externa faciliteter borde man nog skatta för. Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Vad skall vi lagstifta om? Jag begriper inte vad ni vill! Vet ni själva vad ni vill? Jag kan hålla med om att vi behöver en lagstiftning i vissa fall men det sträcker sig till patent. Att lagstifta om arbetstider, löner och prissättning anser jag är fel. Eftersom det minskar den fria eknomiska rörligheten. Kollar man på länder där rörligheten är stor så ser man även att dessa länder krossar i produktionsligan. Kan ni ge mig exempel på länder med en hög produktion under en längre period där man inte har speciellt stor rörlighet, så kan jag lova att jag skall börja ta till mig av det ni säger. Men ni säger faktiskt inte så mycket, ni säger att vi behöver X, men ni kan inte förklara vad som händer ifall man inte har X, trotts att det historiskt har fungerat bättre utan X. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
NetOnnet har varslat mycket folk sedan Siba-grundarna köpte dem. Detta bli antagligen sista chansen för Siba.
|
Är MediaMarkt alltid mycket billigare än de andra jättarna som Siba, Netonnet och OnOff?
De billigaste alternativen tycker jag alltid brukar vara någon av de 10000 mindre e-butiker som säljer elektronik utan en tanke på att tjäna pengar. De brukar sällan överleva längre än 1-2 år, men samma sekund som en butik stänger igen så öppnar två nya. Jag tror snarare att det är prisjämförelsesidor och internet tillsammans med tusentals små e-butiker som har skapat en hyperkonkurrens på marknaden där det blir nästan omöjligt att tjäna pengar. De gamla svenska jättarna hade problem redan långt innan MediaMarkt slog sig ned här. De blev bara droppen som fick bägaren att rinna över. Jag gissar på att OnOff har blivit ihjälstucken av mygg, snarare än ihjältrampad av en elefant. |
Citat:
Citat:
Men vad är det vi skall förhindra? Är det priskrig? Skall inte konkurrenter få konkurrera? Varför skall inte en aktör få slås ut? För jag lovar dig att Medimarkt kommer ju aldrig få monopol på hemelktronikbranschen. För så här ser det ofta ut i många branscher dvs att det finns några få större aktörer. Kolla t ex. bara livsmedelsindustrin, bilindustrin, sportindustrin etc etc. Skall man ta marknadsandelar utav de större aktörerna får man antagligen nischa sig eller hitta andra USPar. Återigen, tråkigt att OnOff konka, har en del vänner som jobbar hos OnOff. Dock än tråkigare att folka vill lagstifta om att andra aktörer inte skall få använda sina surt förvärvade pengar. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson