WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Domän som håller på att förfalla (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049024)

Danielos 2011-07-09 15:05

Domän som håller på att förfalla
 
Vi har en kund som har en domän som förfaller inom någon dag, vi har skickat flera betalningspåminnelser och ett personligt brev där vi påtalar att domänen håller på att förfalla, och kunden har tidigare svarat på den registrerade emailadressen, jag är medveten om att de stora webbhotellsaktörerna missar domänförnyelser och sällan ringer kunder i sådana här fall, men min fråga är om det är kotym hos oss andra webbhotell att ringa i sådan här fall, hur gör ni andra webbhotell? Denna domän tror vi är mycket viktig för kunden.

jonny 2011-07-09 15:36

Med tiotusentals domäner är det knappast möjligt för de större aktörerna. Du vet förmodligen själv bäst vilken relation du har med kunden och hur avtalet ser ut. Därav kan du avgöra om det är välkommet att ringa och även om det är läge att förnya domänen och försöka få betalt i efterhand.

Danielos 2011-07-09 21:00

Du har så rätt jonny, jag valde att förnya domänen och sedan försöka få betalt i efterhand.

Conny Westh 2011-07-09 22:25

Är det en bra kund i övrigt så kan man ju var alite hjälpsam och tolerant.

Westman 2011-07-10 09:47

Personligen så tycker jag inte att man ska förlänga domänen åt kunden om man inte har ett helhetsåtagande.

Internet Sweden 2011-07-10 10:15

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20411031)
Vi har en kund som har en domän som förfaller inom någon dag, vi har skickat flera betalningspåminnelser och ett personligt brev där vi påtalar att domänen håller på att förfalla, och kunden har tidigare svarat på den registrerade emailadressen, jag är medveten om att de stora webbhotellsaktörerna missar domänförnyelser och sällan ringer kunder i sådana här fall, men min fråga är om det är kotym hos oss andra webbhotell att ringa i sådan här fall, hur gör ni andra webbhotell? Denna domän tror vi är mycket viktig för kunden.

Är det en .se-domän det handlar om?

Internet Sweden 2011-07-10 10:57

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20411056)
Du har så rätt jonny, jag valde att förnya domänen och sedan försöka få betalt i efterhand.

Känsligt läge!

Nu framgår det inte om det avser en .se-domän eller inte och jag har inte hunnit svara, men låt mig uttrycka mig såsom att jag hoppas att det inte handlar om en .se-domän, såvida förfarandet inte finns inskrivet i avtal med kunden, i form av fullmakt att agera för dennes räkning i denna fråga.

6.1 (ii) Förnyelse av Domännamn
Registraren åtar sig att på begäran från Innehavaren förnya registreringsperioden för Innehavarens Domännamn
http://www.iis.se/docs/registraravtal_sv2.pdf

5.1.2 Förnyelse av Domännamn Registraren har åtagit sig att på Innehavarens begäran förnya registreringsperioden för Innehavarens Domännamn.
http://www.iis.se/docs/Registreringsvillkor_sv.pdf

tartareandesire 2011-07-10 11:14

Släpper han den om kunden inte är intresserad så ser jag inga som helst problem med Daniels agerande utan då är det snarare reglerna det är fel på.

JacobTallberg 2011-07-10 12:07

Själv åkte jag på en avgift på 1000+moms för att återregistrera en domän som precis gått ut från Loopia. Jag hade fått ett mail någon månad före om att domänen snart skulle förnyas och sedan en faktura och en påmminelse. Tyvärr inkludera fakturan domäner jag inte skulle förnya och jag missade därför att min viktigaste adress ingick. Helt mitt eget fel, men jag hade varit otroligt tacksam om något ställt ut som du och sparat mig all den tid, pengar och missade mejl som det innebar.

Danielos 2011-07-10 13:48

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20411089)
Släpper han den om kunden inte är intresserad så ser jag inga som helst problem med Daniels agerande utan då är det snarare reglerna det är fel på.

Nu var det dock inte en .se domän men vi har ett helthetsåtagande för kunden, inte som ett avtal dock, men vi har givit ett intryck om att hålla reda på allt så därför valde vi att förnya domänen, men jag kan inte se att det skulle ha spelat någon roll om det var en .se domän som tartareandesire säger, då behöver reglerna ändras på, kunden kan ju vara på semester eller inte vara anträffbar.

Det är ju vi som står för risken att inte få betalt om kunden inte vill ha domänen, och skadan att inte förnya en domän är väl oerhört mycket större än skadan att förnya domänen och avregistrera den om kunden inte vill ha den i så fall? Eller vad tycker ni andra?

@Internet Sweden: Vi kommer inte förnya .se domäner om uppdrag från kunden att göra så inte finns.

JensS 2011-07-10 14:21

Citat:

Ursprungligen postat av JacobTallberg (Inlägg 20411091)
Själv åkte jag på en avgift på 1000+moms för att återregistrera en domän som precis gått ut från Loopia. Jag hade fått ett mail någon månad före om att domänen snart skulle förnyas och sedan en faktura och en påmminelse. Tyvärr inkludera fakturan domäner jag inte skulle förnya och jag missade därför att min viktigaste adress ingick. Helt mitt eget fel, men jag hade varit otroligt tacksam om något ställt ut som du och sparat mig all den tid, pengar och missade mejl som det innebar.

Så du tycker att Loopia skulle ha förnyat alla domäner på din faktura "för säkerhets skull" och sedan krävt dig på pengarna för samtliga domäner?

Danielos 2011-07-10 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av JensS (Inlägg 20411098)
Så du tycker att Loopia skulle ha förnyat alla domäner på din faktura "för säkerhets skull" och sedan krävt dig på pengarna för samtliga domäner?

Självklart tror jag inte att det är det han tror, utan att man som webbhotells/domän-leverantör engangerar sig och tar hand om kunden och hålla hög kundservice på ett sätt som de stora lågbudget domänleverantörerna inte normalt kan göra.

JensS 2011-07-10 15:34

Vet inte om jag skulle kalla Loopia för lågbudget bara för att de har billiga domäner. Precis som han skriver så får man ju tre notifieringar om att domänen är på väg att löpa ut, hur många fick er kund i fråga?

Edit: menar inte detta som kritik utan mer att någonstans måste ju det egna ansvaret få sin plats. Ni kan ju inte heller hålla på så här hur länge som helst, förr eller senare så blir ni ju för stora men har då kunder som räknar med att ni fixar detta ändå.

Danielos 2011-07-10 16:45

När jag menar lågbudget så menar jag att Loopia och några till säljer domäner till inköpspris för att ha det som dragplåster till andra tjänster som webbhotell, då är det naturligt att man gör som man gör och i vårt och i många andras fall kommer vi inte att satsa på samma massproducerande modell utan kommer att hålla oss inom att erbjuda mer kundanpassade lösningar där man normalt kör vps eller liknande och då ligger det nära till hands att även fortsätta ge service och support utöver det extra, det kommer vi arbeta för att inte sluta med, för det är just de bitarna vi alltid kommer att konkurrera med. Jag tycker man kan jämföra det med handbyggda Koenigseggs i små volymer och massproducerade Volvo-bilar.

tartareandesire 2011-07-10 17:41

Citat:

Ursprungligen postat av JensS (Inlägg 20411098)
Så du tycker att Loopia skulle ha förnyat alla domäner på din faktura "för säkerhets skull" och sedan krävt dig på pengarna för samtliga domäner?

En trevlig funktion som webbhotell med lite extra kundfokus ganska enkelt kan implementera är att man kan markera prioriterade domäner som därmed övervakas extra. Har man ingen närmare relation till kunderna, vilket normalt sett är fallet hos de större aktörerna, så har man ju ingen aning om vad som är viktigt eller inte på samma sätt som Daniel hade i det här fallet.

Danielos 2011-07-10 17:58

tartareandesire, det måste jag säga var en utmärkt idé att implementera en sådan funktion för en extra betaltjänst, att kunna prioritera en domän :) I detta lägger man även med ett avtal att alltid lova att förnya domänen så man helt följer .se regler

abergman 2011-07-10 18:02

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20411120)
tartareandesire, det måste jag säga var en utmärkt idé att implementera en sådan funktion för en extra betaltjänst, att kunna prioritera en domän :) I detta lägger man även med ett avtal att alltid lova att förnya domänen så man helt följer .se regler

Det är ju lite som det som Atomia integrerat i nya domänhanteraren "autoförnya".

EvaF 2011-07-12 13:35

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20411031)
Vi har en kund som har en domän som förfaller inom någon dag, vi har skickat flera betalningspåminnelser och ett personligt brev där vi påtalar att domänen håller på att förfalla, och kunden har tidigare svarat på den registrerade emailadressen, jag är medveten om att de stora webbhotellsaktörerna missar domänförnyelser och sällan ringer kunder i sådana här fall, men min fråga är om det är kotym hos oss andra webbhotell att ringa i sådan här fall, hur gör ni andra webbhotell? Denna domän tror vi är mycket viktig för kunden.


Vi ringer inte kunden, däremot så har vi rutiner så att kunder ska få veta vad som är på gång både via snigelpost och mail.

Hur vi sen hanterar det beror på vad kunden har för avtal med oss. Har vi ett helheltsåtagande så har vi och då ser vi till att ingen domän avreggas som inte kunden sagt till om.

För övriga kunder så låter vi den gå och så får vi i så fall förnya den innan den verkligen försvinner och blir möjlig för någon annan att regga.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson