![]() |
Bokföringsprogram som körs online
Hej,
jag har läst ett par trådar om detta här inne, men jag ville ändå ha lite svar som är specialanpassade till mina behov :) Jag har en enskildfirma. I dagsläget är alla inkommande pengar från affiliatenätverk, men jag skickar en och annan faktura. Utgifter är domäner, servrar, representation etc. Jag är helt oduglig på hur man bokför saker så jag behöver verkligen hjälp på traven av programmet. Med hjälp på traven menar jag att dom håller de tekniska termerna till ett minimum, håller alla avancerade inställningar så långt borta som möjligt och har ett bra grafiskt gränssnitt. Det skall dessutom köras i browsern. Jag använder SEB om det finns program som är bättre/sämre anpassat till en viss bank. Jag är livrädd för hur krånglig nästa års deklaration ska bli, så om det finns hjälp där tar jag gärna det från programmet. Tack på förhand! |
|
Ja, enkelt är speedledger, men fortnox är inte direkt svårt heller?
|
Tack för svaren! Det lutar åt Speedledger men fan.... bara för att det handlar om bokföring och redovisning, måste det se så tråkigt ut? :)
|
Citat:
|
Hej,
Jag lånar denna tråden med en relevant fråga. Vi funderar på att gå över till att bokföra via webben (kikar lite på Swedbanks e-bokföring) och är därför intresserad av att få höra era åsikter och erfarenheter ang. bokföringsprogram i molnet / på nätet generellt. Är det en bra grej? Vilken leverantör rekommenderar ni? Har alla leverantörer integration med bankerna? |
Citat:
|
Citat:
|
Jag kan varmt rekommendera Fortnox. Alla deras moduler integreras snyggt med varandra och vi kör deras Fakturering, Lön, CRM och Tidrapportering. Bokföringen har vi lagt ut på en revisionsfirma.
|
Håller med. Vi kör också på fortnox, funkat ypperligt och bra support.
|
Vi kör med Fortnox, dock tycker jag det är en hel det buggar.
Samt dom som kodar skiten funderar man på deras kompetens. Väldigt mycket ändringar som känns som inte riktigt är kompatibel med nuvarande struktur. Samt att dom verkar göra ändringar av kod mitt på dagen och inte på natten ibland, varje gång dom gjort någon ändring har saker slutat fungera. Deras API ska vi inte ens prata om, deras dokumentation stämmer ju inte ens i verkligheten utan man får testa sig fram för få saker fungera. Du kan skapa dublett av samma kunder med samma uppgifter. Sedan en gång fick dom för sig ändra charset på sitt API utan informera, alla åäö blir helt CP på alla fakturor o kunduppgifter under en tid. Även om det blivit bättre sista tiden, men ändå. Tidigare klarade inte ens fortnox av hantera våra fakturavolymer utan bugga ut och ge error vid fakturering. |
swedbanks ebokföring som körs av speedledger är suveränt, nackdel med det är att det är jobbigare att söka fel i än edison som vi körde förr, men med den tid vi sparar sedan vi gick över till e-bokföring är det ändå helt rätt val för oss
|
Citat:
|
Vore mycket intresserad av fler åsikter i tråden - vilket internetbaserat bokföringsprogram kör du och hur nöjd är du?
|
Fortnox - väldigt nöjd.
|
Jag, som relativt ny egen företagare och utan vidare förkunskaper om bokföring, kör Zervant för bokföring samt fakturering. Jag är riktigt nöjd då det är lättanvänt, billigt och så ser det betydligt mycket snyggare ut jämfört med många andra bokföringsprogram - vilket uppskattas av mig.
Då jag inte har testat på så många olika bokföringsprogram kan jag inte uttala mig hur Zervant står sig jämfört med andra, men det kan helt klart vara värt att kolla in! |
Någon här som kör Visma avendo eEkonomi? Det ser ju åtminstone bra ut. Men hur svårt är det när det kommer till bokslut? För kör man deras Visma Eget Aktiebolag så är det ju tusen gånger enklare vid bokslut, förutsatt att man kan göra ett förenklat (om det nu kallas så äve n för ABn).
|
Jag kör visma avendo e-ekonomi. Började med det iår så ska göra mitt första bokslut i programmet snart. Kan återkomma med hur det gick;)
|
Härligt Monkboll, uppskattar om du vill göra det :)
Vad har du för typ av bolag? Faktureringsmetod/kontantmetod samt gör du förenklat bokslut? |
Har även jag börjar med avendo ekonomi
Men vet inte om jag ska göra bokslutet själv...
|
Kör Fortnox och tycker det funkar prima. Jag har dock ingen jättevolym på bokföringen.
|
En liten utvärdering.
Om jag nu fått till allting rätt så va det riktigt smidigt. Jag kör enskild firma, kontantmetoden och förenklat årsbokslut. Först gör man en moms redovisning. Detta finns en del i programmet så det görs automatiskt. Man frångår ju då även kontantmetodn och kör faktureringsmetoden för att få med kundfordringar. Detta gör även programmet automatiskt. Skrev sedan ut alla dokument. Balansrapport, resultat rapport osv som jag använde vid skapande av det förenklade bokslutet. Gjorde sedan bara en manuell verifikation, hette något i stil med åretsresultat. "Fanns som bokföringsalternativ". Här skrev jag i mitt resultat. Sedan verkade det vara klart. Om man inte har en massa avskrivningar, räntor osv man måste bokföra först. Detta va med avendo eekonomi Mvh Magnus |
Tack för utvärderingen där Monboll. Verkar ju rätt smidigt måste jag säga.
Hur enkelt är det att få fram siffror som sedan ska in i deklarationen om maan kör den varianten? |
Ok nu har jag själv gått över till Avendo eEkonomi.
Måste säga att det fungerar riktigt smidigt. Från att innan haft ett pogram installerat på datorn kommer jag nu åt bokföringen överallt där uppkoppling finns. För att lista mitt intrck hittils, har bara använt programmet kanppa månaden. +Snabbt och ser bra ut för att vara bokföringsprogram. +Suverän support. Deras supportforum får man svar direkt och det finns mycket information att tillgå där. Går även att chatta /ringa. +Du får bra överblicksbild på startsidan över företaget ekonomi. Trevligt tycker jag. +Kostar runt 120 kr per månad vilket jag inte tycker är farligt alls. +Direktkoppling om du har handelsbanken. Minimerar arbetet för löpande bokföring. +De har många videos på sin youtube kanal som visar de vanligaste sakerna du behöver göra. +Direktkoppling mot Payson för er med webbshop. ej stenkoll på på detta då jag inte anvädnder det själv. -Kan endast skapa fakturor i programmet mot ett konto, exempelvis 1930 Företagskonto. Du kan alltså inte skicka fakturor mot ex 1941, utan då lär du skapa fakturorna utanför programmet och bokföra som övrig insättning. Dock inget som jag har problem med. -Stora nackdelen för mig som får intäkter via affiliate/adsense etc (skickar inte fakturor i förväg) är att jag inte kan få kundstatistik i programmet. Dock ett i-lands problem tycker jag. Går dock att kringå genom att skapa olika bokföringskontot och ta det via balansräkningen. Som sagt har inte använt det jättemycket än så det här är första intrycken. Men tycker som sagt att deras supportavdelning är suveräna som bara det är värt mycket. |
Gjorde precis ett försök att byta från BLStart (Windows program) till Hogia Smart Bokföring. Här är mina intryck:
+ bra, snabb och trevlig support - stöder inte alla webbläsare (funkar inte i Opera på Windows) - stödjer inte alla OS (+eventuellt kommer Microsoft att lägga ner Silverlight) - saknar många grundläggande funktioner - kass UI på många sätt Blev så irriterad på Hogia Smart Bokföring att jag bytte tillbaka till BL Start. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson