WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Lyfta in produkter i bolaget som man ägt innan (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10489)

Decibel 2005-10-23 14:04

Nu är jag lite kluven...

Jag vet att man kan ta upp prylar i företaget som inventarier som man köpt innan man startat bolaget, det är jag på det klara med.

Men...

Nu har jag två äldre datorer och en mobiltelefon som ska användas till lite yada-yada som vi haft i vår ägo 4mån innan bolaget startades.

Frågan:
Kan jag lyfta in dessa nu, även fast bolaget är 6mån. gammalt? eller hade jag varit tvungen att ta det på första skattedeklarationen ?
Har ju inte haft användning av dom tidigare utan behovet uppstog först nu.

Tacksam för svar om någon har utfört något liknande

Sundream 2005-10-23 14:15

Hmmm...
Vilken form av bolag? Enskild, HB. AB, CB.

Vad sager revisorn, om det finns nogon?

Jan Eriksson 2005-10-23 14:19

Har du kvitto samt att dessa behövs i företaget så skulle jag lyfta in dessa med hela summan? En eventuell revision kanske tycker annat men då får man lösa detta då.

Decibel 2005-10-23 14:26

Enskild firma ja, "revisorn" hade inte kunskap på det området (gammal indankad ekonomidam från en jordbruksfirma) :)

Självklart finns kvitton, annars är det inte så stor mening :)

Storen 2005-10-23 15:18

Jag ser ingen fara med att lyfta in dessa nu. Det är ju nu behovet uppstått och likväl som att köpa in andra inventarier efter hand så kan även dessa "köpas in".. Det svåra kanske kan vara att värdera dom till marknadspriserna..

Decibel 2005-10-23 17:38

Låter trevligt

Följdfråga, om värdet beräknas till t.ex. 10.000 kr, måste jag då ta ut detta ur företaget ?
eller kan jag bara lyfta in det i företaget då det handlar om enskild firma utan att ta ut några pengar.

Min intention är enbart att få prylarna "ägda" av företaget som sådant bland inventarierna och inte att få betalt för dom.

Jan Eriksson 2005-10-23 18:46

Nej, du behöver inte ta ut det utan bokför detta som egen insättning.

Sundream 2005-10-23 19:20

Citat:

Enskild firma ja, "revisorn" hade inte kunskap på det området (gammal indankad ekonomidam från en jordbruksfirma)
Det har är löjligt.

Börja i rätt enda.

Skaffa dig en bra revisor först, snacka igen din affärside, planer, tankar och gör en ekonomisk plan tillsammans.

Lyssna på hans råd och information. Följ dem..

Lyssna INTE på vad andra tycker och tänker.

ztream 2005-10-23 19:24

Citat:

Originally posted by Sundream@Oct 23 2005, 19:20
Citat:

Enskild firma ja, "revisorn" hade inte kunskap på det området (gammal indankad ekonomidam från en jordbruksfirma)
Det har är löjligt.

Börja i rätt enda.

Skaffa dig en bra revisor först, snacka igen din affärside, planer, tankar och gör en ekonomisk plan tillsammans.

Lyssna på hans råd och information. Följ dem..

Lyssna INTE på vad andra tycker och tänker.

Skojar du?

Anlita en revisor för basic redovisning? Vilket slöseri med pengar!

Alla sådana här enkla frågor kan man läsa sig till eller ringa Skatteverket och få svar på helt gratis.

Se denna tråden t ex. för svar: http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...t=ST&f=8&t=1986

Edit: lade till en bra länk.

Sundream 2005-10-23 20:10

ztream. Givetvis håller jag ned dig.

Men med den okunskapen som det verkar som decibel har angående rubbet med "basic foretags verksamhet" råder jag honom att antagligen skita i att starta
ett foretag eller så anlita bra kunskap från borjan, annars kommer det sluta med en skattesmall, kunkurs eller dyligt.

hubbert 2005-10-23 20:40

Citat:

Men med den okunskapen som det verkar som decibel har angående rubbet med "basic foretags verksamhet" råder jag honom att antagligen skita i att starta
ett foretag eller så anlita bra kunskap från borjan, annars kommer det sluta med en skattesmall, kunkurs eller dyligt.

Jag tror inte det slutar med vare sig konkurs, skattesmäll eller dylikt
då decibel verkar vara rätt så noggrann.

Håller helt och hållet med ztream, slå en signal till Skatteverket, de svarar gärna på frågor, kostar inget heller.

Storen 2005-10-23 21:20

Citat:

Originally posted by Sundream@Oct 23 2005, 19:10
ztream. Givetvis håller jag ned dig.
Men med den okunskapen som det verkar som decibel har angående rubbet med basic foretags verksamhet råder jag honom att antagligen skita i att starta
ett foretag eller så anlita bra kunskap från borjan, annars kommer det sluta med en skattesmall, kunkurs eller dyligt.

Inget ont om dina 17 inlägg, men efter en tid så inser du nog att Decibel är "gammal i gemet" så att säga..

Jag kan själv få hjärnsläpp emellanåt och då kan den mest enkla formeln vara svår att finna..

Sundream 2005-10-23 22:25

Självklart ber om ursäkt till dig decibel, jag gick för hårt fram,
det var inget illa menat till dig personligen.

jag har tyvärr sett för många som har start företag med mycket bra ider,
men för lite kunskap i företag ekonomi. Därför fick jag väl lite hjärnsläpp och
gick för hårt fram.

Vi är till för att hjälpa varandra inte stjälpa varandra..här på forumet.

jag har en mycket bra kontakt på skattemyndigheten (hon är en av cheferna där)
om du behöver mera hjälp. skicka mig ett mail.

Lennie.

Storen 2005-10-23 22:41

Citat:

Originally posted by Sundream@Oct 23 2005, 21:25
Självklart ber om ursäkt till dig decibel, jag gick för hårt fram,
det var inget illa menat till dig personligen.
jag har tyvärr sett för många som har start företag med mycket bra ider,
men för lite kunskap i företag ekonomi. Därför fick jag väl lite hjärnsläpp och
gick för hårt fram.
Vi är till för att hjälpa varandra inte stjälpa varandra..här på forumet.
jag har en mycket bra kontakt på skattemyndigheten (hon är en av cheferna där)
om du behöver mera hjälp. skicka mig ett mail.
Lennie.


Ja, men visst har du en poäng i detta...

Precis så som du skriver så undrar man ibland hur vissa företagare kan (läs:orkar) driva sina verksamheter med den okunskapen, och ibland klantigheten som förekommer... Dom har säkert en jättebra idé , men det handlar likväl om företagarens personlighet och sätt att driva företag som att utveckla idén och att framför allt växa med idén...

Och i många fall är köp av redovisningstjänster ett nödvändigt ont även för oss utan AB ;).

Decibel 2005-10-23 23:36

Hehe, damen ifråga är väldigt kunnig på just ekonomi och redovisning vilket gör henne till klockren för det vi behöver hjälp med, dock hade hon ingen erfarenhet om det jag frågade om utan att kolla upp det, med hennes årgång (som är rätt ovan datorer) hade jag fått vänta till mitten av veckan, alternativt väntat på att skatteupplysningen öppnat.
Hon har suttit som ekonom i ett jordbruksföretag (försäljning och rep. av maskiner) i 20år där det aldrig varit tal om att ta in produkter i bolaget på samma sätt jag gör :)

Men jag ställde frågan precis då jag hade kommit till den punkten att föra in prylarna i pappren så jag frågade här då jag visste att svaret kommer garanterat och blir korrekt, som i många andra fall med frågor på WN ;)

Känner mig i övrigt rätt säker på struktur i företag, detta är inte mitt första företag direkt, har haft fler projekt och företag tidigare som idag lever kvar och växer ;)

Decibel 2005-10-26 09:24

Jag ringde skatteupplysningen nyss och frågade lite om detta.

Man får lyfta in i företaget, men hon blev skitsur när jag frågade hur man gör med momsen, tydligen får man inte dra momsen på saker man köpt innan, men som används i företaget.
På andra håll hör jag att det är fullt fungerande att dra av momsen på detta sätt och läser man lagen är den inte riktigt tydlig på punkten.

Någon som har gjort något liknande som kan tala om hur ni gjort ? :)

Det blir bara mer rörigt ju längre man nystar i detta...

Jan Eriksson 2005-10-26 09:35

Om du köper saker som ska användas i företaget innan (rimligt tid) bolaget har startas så får du dra av detta i bolaget. Även momsen. Du kan tex öppna bankkonto till bolaget innan du har startat bolaget. Man kan behöva införskaffa saker innan bolaget har startat för att kunna starta bolaget.

Köpte du där emot in 2 st speldatorer som du ska använda privat och sen vill flytta in dessa i bolaget så kan det bli frågetecken. Dock uppfattade jag det som du köpte in dessa för ditt nya bolag eller?

Decibel 2005-10-26 09:39

Citat:

Originally posted by Jan Eriksson@Oct 26 2005, 09:35
Om du köper saker som ska användas i företaget innan (rimligt tid) bolaget har startas så får du dra av detta i bolaget. Även momsen. Du kan tex öppna bankkonto till bolaget innan du har startat bolaget. Man kan behöva införskaffa saker innan bolaget har startat för att kunna starta bolaget.

Köpte du där emot in 2 st speldatorer som du ska använda privat och sen vill flytta in dessa i bolaget så kan det bli frågetecken. Dock uppfattade jag det som du köpte in dessa för ditt nya bolag eller?

Jag hade precis sålt mitt förra företag och var i planeringsstadiet av detta varpå prylarna köptes in och användes i början, sen har dom vilat ett tag, och ska nu användas igen kontinuerligt.

Det är servrar det är frågan om.

Inköpt i november 2004 -> januari 2005 , företaget startade mars 2005.

Kan dom gnälla för att jag inte tog upp det månad 1 ? (trodde inte jag skulle använda dom då)

Jan Eriksson 2005-10-26 09:50

Gnälla kan dom säkert men det är inte samma sak som att dom inte godkänner detta. Jag personligen skulle lyfta in dom och vid en eventuell påpekande vid en eventuell revision förklara mig. Du försöker inte dra av skidor eller något annat som inte behövs utan det är saker som du använder i ditt yrke.

Decibel 2005-10-27 21:59

Delade tråden, nog för att jag fått svar på min fråga, men tänkte för framtida sökningar i forumet samt att jag också är intresserad av svaret i pratet om att företaget äger bilen :)

Decibel 2005-11-08 07:37

Kanske ska tillägga hur det gick.

Fick idag svar ifrån skattemyndigheten att dom godkände detta helt och hållet, vi fick en förfrågan om att inkomma med specifikation över momsredovisningen och dom hade inget att påpeka gällande prylarna jag lyfte in, inte ens när jag specifikt frågade om saken.

Jag gjorde såsom att jag tog fakturorna på prylarna och drog av momsen, tog värdet som eget uttag med markering mot den fakturan, samt sedan gjorde en egen insättning på samma summa. (Vill inte ha ut pengarna för prylarna)
Var säkerligen en rörig lösning, men den fungerade och alla är nöjda och glada :)

Robert 2005-11-08 08:46

Citat:

Originally posted by Sundream@Oct 23 2005, 22:25
jag har tyvärr sett för många som har start företag med mycket bra ider,
men för lite kunskap i företag ekonomi.

Jo visst är det så. Vissa vill inte spendera större delen av sin tid till att driva företaget utan vill pyssla med kärnverksamheten i deras företag, medans andra skiter i vad företaget pysslar med utan bara vill driva företag s.a.s.

2 sådana personer vore perfekta att starta företag tillsammans. ;)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson